!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

SirLancelot
126

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ***
    - Alfist
Voor ophanging schok/tril tijdens insturen
« Gepost op: 8 november 2018, 09:46:45 »
Oke ik weet niet precies hoe ik het moet beschrijven maar ik zal het proberen..

Ik heb een Giulia 2.0t 200pk a/t bouwjaar mei 2018.
Tijdens het insturen (op lage snelheid vooral merkbaar - bijv tijdens inparkeren) voel ik de ophanging schokkend..
Jah een schok is wellicht niet de beste beschrijving... Een tril? Gebonk?
Het geluid is alsof je met zo'n accuschroevendraaier de kop van een schroef kapot draait en toch blijf je draaien...
Snap iemand het nog? :(

In het begin hoor ik af en toe eenmalig "kllekk" en dat vooral met lock-in sturen.
Nu begint het toch erger te worden en dus niet meer eenmalig maar meerdere keren - vandaar mijn vergelijking met als je een schroef kapot draait..
In het begin voel ik het alleen (omdat ik de stuur vasthoud natuurlijk), maar nu ook mn vrouw die naast me zit.

Tijdens de 15dkm beurt (1 maand geleden) zei de dealer dat het vrij normaal is en dat heeft te maken met de ophanging constructie. Hoort zo te zijn..
Maar ik maak me wel zorgen. De laatste keer dat ik zoiets meemaakt is met mijn eerste auto en dat was omdat de veiligheidspin van de fusee oid die niet is ingezet.
En ik had geluk want tijdens controle was er maar 1 slag over aan de rechter ophanging. Had zomaar gekund dat ie op snelweg loslaat en mijn auto opeens van de baan schiet met alle gevolgen.

De vraag is, heeft wellicht iemand anders zelfde probleem?
Hoort het zo te zijn?
Giulia 2.0T A/T, Bianco Alfa, Red Veloce Interior, Squadra Massimo
*

UIenZUUR
315

  • Type Alfa: Momenteel geen
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Voor ophanging schok/tril tijdens insturen
« Reactie #1 Gepost op: 8 november 2018, 10:18:27 »
“De dealer zei dat het vrij normaal is”...man man man waar gaat dat heen met die “dealers”, natuurlijk is dat niet normaal, bijgeluiden tijdens het rijden en sturen van het onderstel/stuurhuis horen niet, en al helemaal niet bij zo’n jonge auto met zo’n lage KM stand. Dit klinkt mij in de oren als een gevalletje; hier hebben we geen zij in om uren aan te verbranden, we sturen meneer wel naar huis met een l*l verhaal. Ik zou dit als ik jou was gewoon nogmaals bij ze melden, en laat ze de uitlijning, wielophanging en de banden maar eens na lopen, het meest logische is dat het daar ergens vandaan komt.
Re: Voor ophanging schok/tril tijdens insturen
« Reactie #2 Gepost op: 8 november 2018, 15:51:49 »
Kijk eens wat verderop in het topic.
Onder BANDENPROBLEMEN vind je hier meer over!
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Voor ophanging schok/tril tijdens insturen
« Reactie #3 Gepost op: 8 november 2018, 16:23:56 »
Da's een al vaak besproken gegeven van de giulia (en stelvio), veroorzaakt door het springen/schuiven van de voorbanden bij hoge stuuruitlag (en lage snelheid).
Is hier (en elders) al heel veel besproken, en volgens Alfa inderdaad normaal, en gevolg van keuzes in ophanging (Ackermann effect), niet alleen bij Alfa maar ook bij andere hi-performance merken....
Type banden e.d. heeft wel wat effect, evenals buitentemperatuur. Kan in elk geval geen kwaad ;)
Zie ook:
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

alfa brera
507

  • Type Alfa: stelvio veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Voor ophanging schok/tril tijdens insturen
« Reactie #4 Gepost op: 8 november 2018, 16:53:40 »
alleen de temperatuur  als het rond de 7 a 8 graden word heb ik er last van er boven geen last en ja het is wel weer even wennen dat het geluid er weer is
*

PascalV
330

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 First Edi
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Voor ophanging schok/tril tijdens insturen
« Reactie #5 Gepost op: 9 november 2018, 08:33:55 »
Het word ook ergen als je band stijver is door lage temperatuur.
Nu de winterbanden er onder zitten op 16" velgen en geen last meer.

Denk maar zo, door deze stuur geometrie heb je op snelheid wel veel meer grip in de bochten ;)
Auto chronologie: Porsche 924 -> Alfa Romeo 147 -> Alfa Romeo GT -> BMW325i E90 -> Alfa Romeo MiTo -> Alfa Romeo Giulia 2.0T -> Stelvio First Edition
*

SirLancelot
126

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ***
    - Alfist
Re: Voor ophanging schok/tril tijdens insturen
« Reactie #6 Gepost op: 12 november 2018, 15:16:54 »
Ja helemaal bekeken en komt idd door de verschuiving van de banden.
Gek, ik dacht dat ik de forum best goed heb bekeken maar zie nu idd dat het al eerder al gevraagd, excuses.
Ik had namelijk niet gedacht dat het door de banden was (dus niet verder gelezen in dat andere topic) maar meer een ophanging iets was.
Giulia 2.0T A/T, Bianco Alfa, Red Veloce Interior, Squadra Massimo
*

Martini8v
94

  • Type Alfa: Giulia 2.2 JTDm 8ATM
  • **
    - Junior Alfist
    • Foto site
Re: Voor ophanging schok/tril tijdens insturen
« Reactie #7 Gepost op: 12 november 2018, 18:56:38 »
Met huidige winterbanden komt dit fenomeen niet voor. (zomersetje wel)
*

Don Esteban
33

  • Type Alfa: Giulia Super 2.0
  • *
    - Startende Alfist
Re: Voor ophanging schok/tril tijdens insturen
« Reactie #8 Gepost op: 18 november 2018, 11:20:57 »
SirLancelot, ik ben hier een jaar geleden ook een draad over begonnen. Ik kocht mijn Giulia in oktober en hoe kouder het buiten werd, hoe erger de voorbanden begonnen te stotteren op het wegdek. Alleen langzaam rijdend bij sterke in- of uitdraai. Zowel uit de reacties op dit forum als ook bij mijn dealer leerde ik dat het normaal was bij flatrunbanden in combinatie met het Ackerman-principe. Bij het Ackermanprincipe draait het binnenste wiel sterker in dan het buitenste wiel. Dit leidt tot een verbeterde wegligging maar met een flatrunband waar veel rubber het wegdek raakt, veroorzaakt het een soortement huppeleffect. Vooral nu want het rubber is nu veel harder door de kou. De garage uitrijdende moet ik altijd een scherpe bocht maken met volledige stuuruitslag en momenteel stotter ik weer de garage uit.
Winterbanden zijn zachter en 'stotteren' niet. Bepaalde andere merken zoals bijv. Porche hebben precies hetzelfde probleem. We bevinden ons dus in 'sportief' gezelschap. :-)
Mijn auto's sinds 1963: Renault R4 - Fiat 850 coupé (3 stuks) - Fiat 1500 - Ford Capri - Fiat 128, Fiat 128 coupé - Renault 25 - Lancia Beta - Lancia Berlina - Lancia Gamma - Alfa Romeo 164 (2 stuks) - Alfa Romeo 166 - Mazda CX5 - Alfa Romeo Giulia
*

SirLancelot
126

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ***
    - Alfist
Re: Voor ophanging schok/tril tijdens insturen
« Reactie #9 Gepost op: 21 november 2018, 13:12:59 »
Ja inderdaad. Nu met winterbanden is het veel minder tot helemaal niet. Dus probleem opgelost. :)
Giulia 2.0T A/T, Bianco Alfa, Red Veloce Interior, Squadra Massimo
Re: Voor ophanging schok/tril tijdens insturen
« Reactie #10 Gepost op: 25 november 2018, 20:22:15 »
Ik kan het ook bevestigen. Sinds mijn winterbanden er onder zitten heb ik ook geen last meer van het 'bokken' bij lage snelheden en grote stuuruitslagen. Ik moet ook toegeven dat ik niet wist wat mij overkwam toen ik het voor het eerst meemaakte maar het schijn bij veel meer merken voor te komen volgens mijn autobanden centrum. Het is dus niet iets wat typisch bij Alfa voor komt.
*

Alfa 147 Ti
1.564

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: Voor ophanging schok/tril tijdens insturen
« Reactie #11 Gepost op: 25 november 2018, 21:49:03 »
Zelfs met 19incl winter met runflat is het probleem niet meer aanwezig lang leven de rubbers.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

TimW
2.226

  • *****
    - Super Alfist
Re: Voor ophanging schok/tril tijdens insturen
« Reactie #12 Gepost op: 26 november 2018, 08:04:56 »
De Giulietta heeft hetzelfde "probleem" en ook hier manifesteert dit zich met name in de winter. Buiten dat is het mijn ervaring dat je hier meer last van hebt met oude dan met nieuwe banden. Sterker nog, met nieuwe banden was het eigenlijk helemaal weg.
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

bekkie
2.727

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Voor ophanging schok/tril tijdens insturen
« Reactie #13 Gepost op: 26 november 2018, 19:10:40 »
De Giulietta heeft hetzelfde "probleem" en ook hier manifesteert dit zich met name in de winter. Buiten dat is het mijn ervaring dat je hier meer last van hebt met oude dan met nieuwe banden. Sterker nog, met nieuwe banden was het eigenlijk helemaal weg.

Heb het zelfs met nieuwe banden, en dan ook nog in 16".
Nu met de winterbanden 16" is het weg.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium