Club Alfa Romeo

Alfa Romeo Types => De Giulia / Stelvio Club => Topic gestart door: Paul op 11 mei 2020, 23:43:08

Titel: Waar moet ik op letten bij de Giulia Q?
Bericht door: Paul op 11 mei 2020, 23:43:08
Ik zit een beetje rond te kijken voor een mooie Giulia en heb een gave Giulia Q op het oog. Maar hebben jullie nog tips waar ik specifiek op moet letten bij de Giulia Quadrifoglio?
Titel: Re: Waar moet ik op letten bij de Giulia Q?
Bericht door: jwq op 12 mei 2020, 07:48:36
welk jaartal ?
Denk in elk geval op letten dat alle (firmware) updates gedaan zijn.... Verder evt. beschadigingen beweegbare voorspoiler...
Wat voor remmen zitten er op (carbon of staal).. versleten carbon kan flink prijzig worden ;)
enz

zie ook:
https://www.alfaowner.com/threads/is-it-safe-to-buy-a-used-quad.1126305/#post-16766065 (https://www.alfaowner.com/threads/is-it-safe-to-buy-a-used-quad.1126305/#post-16766065)
Titel: Re: Waar moet ik op letten bij de Giulia Q?
Bericht door: SpecialVeloce op 12 mei 2020, 09:09:15
ik meen dat die carbon schijven ook gereviseerd kunnen worden.
Titel: Re: Waar moet ik op letten bij de Giulia Q?
Bericht door: jwq op 12 mei 2020, 09:36:26
ik meen dat die carbon schijven ook gereviseerd kunnen worden.

zou me sterk verbazen, maar wie weet ;)

(https://i.ibb.co/gVhTDwh/Knipsel2.jpg) (https://ibb.co/TLd8HRd)
Titel: Re: Waar moet ik op letten bij de Giulia Q?
Bericht door: Robert69 op 12 mei 2020, 09:49:10
Maar hebben jullie nog tips waar ik specifiek op moet letten bij de Giulia Quadrifoglio?

Dat je haar op de weg houdt. ;)
Heb vernomen dat er nogal wat in de prak zijn gereden
Titel: Re: Waar moet ik op letten bij de Giulia Q?
Bericht door: SpecialVeloce op 12 mei 2020, 10:02:32
ik meen dat die carbon schijven ook gereviseerd kunnen worden.

zou me sterk verbazen, maar wie weet ;)

(https://i.ibb.co/gVhTDwh/Knipsel2.jpg) (https://ibb.co/TLd8HRd)

In Polen en UK doen ze meestal dat soort werkzaamheden.

Hier in NL kopen we alles nieuw  ;)

https://car-performance.pl/produkt/audi-r8-tarcze-ceramiczne-tyl-356mm-s-n-420615601l-420615602f/ (https://car-performance.pl/produkt/audi-r8-tarcze-ceramiczne-tyl-356mm-s-n-420615601l-420615602f/)


Lees voer even in de translate gooien.

https://car-performance.pl/tarcze-ceramiczne/ (https://car-performance.pl/tarcze-ceramiczne/)
Titel: Re: Waar moet ik op letten bij de Giulia Q?
Bericht door: Alfa 147 Ti op 12 mei 2020, 10:43:28
Hoi Paul,
Wat is dit nu ben je de Porsche zat of ga je voor gezin uitbreiding.😜
Titel: Re: Waar moet ik op letten bij de Giulia Q?
Bericht door: Milan.M op 12 mei 2020, 16:18:40
Als ik jou was zou ik die keramische schijven gewoon direct vermijden.
Die zijn eigenlijk alleen bedoeld voor op het circuit, en zelfs dán kun je beter stalen remmen nemen (want: slijten sneller dus: vaker vervangen = meer kosten).

@Alfa 147 Ti (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=948) eenmaal een alfa gehad is nooit meer iets anders zeggen ze toch? 😜
Titel: Re: Waar moet ik op letten bij de Giulia Q?
Bericht door: alfa brera op 12 mei 2020, 16:56:29
ha ha gezin uitbreiding heb ti al gehad een paar maanden geleden
dus nu een guilia q in een mooie kleur
succes paul
Titel: Re: Waar moet ik op letten bij de Giulia Q?
Bericht door: Cavallino op 12 mei 2020, 21:02:08
Ik zit een beetje rond te kijken voor een mooie Giulia en heb een gave Giulia Q op het oog. Maar hebben jullie nog tips waar ik specifiek op moet letten bij de Giulia Quadrifoglio?

Ben je hebberig geworden na het zien van het berichtje op Autoblog ;-) Ik wel in ieder geval.
Succes met zoeken - deel aub je ervaringen / aandachtspunten want daar hoop ik ook ooit mijn voordeel mee te doen!
Titel: Re: Waar moet ik op letten bij de Giulia Q?
Bericht door: SpecialVeloce op 12 mei 2020, 22:50:48
ik denk dat paul ook AB heeft gelezen
Titel: Re: Waar moet ik op letten bij de Giulia Q?
Bericht door: FreddyW159 op 13 mei 2020, 15:42:58
Het grootste nadeel van keramische remschijven is eigenlijk dat ze op de openbare weg totaal niet tot hun recht komen. Dit komt omdat keramische remmen pas echt goed werken wanneer ze op temperatuur zijn, en op de openbare weg krijg je ze vrijwel niet op de juiste temperatuur omdat je lang niet zo hard, lang en vaak remt als nodig is om ze op temperatuur te krijgen. Op het circuit is dat natuurlijk een ander verhaal. De voordelen van keramische remschijven zijn dan weer dat ze veel harder remmen, niet kromtrekken of 'faden' en dat ze langer mee kunnen gaan.
Titel: Re: Waar moet ik op letten bij de Giulia Q?
Bericht door: jwq op 13 mei 2020, 19:03:04
Het grootste nadeel van keramische remschijven is eigenlijk dat ze op de openbare weg totaal niet tot hun recht komen....... De voordelen van keramische remschijven zijn dan weer dat ze veel harder remmen, niet kromtrekken of 'faden' en dat ze langer mee kunnen gaan.

Nou, de verhalen uit de usa zijn net anders..... Mensen met keramische remmen die veel circuitrijden, wisselen terug naar stalen schijven omdat de keramische remmen op circuit erg hard slijten (na paar sessies einde verhaal) , en dit een hele dure grap wordt. Staal kan je verschillende upgrades krijgen (incl.blokken) voor een wat redelijker prijs....

Openbare weg heb je daar uiteraard minder last van, en daar heb je dan in elk geval voordeel van nauwelijks remstof en lange levensduur...
Titel: Re: Waar moet ik op letten bij de Giulia Q?
Bericht door: Paul op 14 mei 2020, 16:28:58
Thanks voor de antwoorden allemaal! Ik heb een proefrit gemaakt in deze zwarte Giulia Q, maar ik vond het eerlijk gezegd niet zo rijden als ik had gehoopt. Het is erg zenuwachtig en niet zo goed doseerbaar. Als ik dit dagelijks wil rijden dan denk ik dat het mij moe zal maken. Het is een enorm gave machine met een gaaf uiterlijk. Perfect voor op het circuit en de adrenaline kick. Maar niet de juiste auto voor mij om dagelijks mee te rijden.

(https://i.ibb.co/RzL8YWs/IMG-9399.jpg) (https://ibb.co/Gcgmnj8)
(https://i.ibb.co/hfT3xR4/IMG-9398.jpg) (https://ibb.co/k1PNVgw)
Titel: Re: Waar moet ik op letten bij de Giulia Q?
Bericht door: Milan.M op 14 mei 2020, 16:51:33
Ik vraag mij nog steeds af of dat aan specifiek deze auto ligt of in de Giulia Q in het algemeen...
Is er geen andere Giulia Q waar je in kunt rijden om te vergelijken?

Natuurlijk is de Q een tandje ruiger dan de standaard Giulia, maar zenuwachtig zou niet mogen (lijkt mij).
Het is tenslotte geen die-Hard sportwagen zoals een GT3 RS.
Titel: Re: Waar moet ik op letten bij de Giulia Q?
Bericht door: 8Ball op 14 mei 2020, 19:54:13
Al is het maar om er nog eens in te rijden, sowieso een tweede uitproberen. Wat voor banden ie staat, hoe nauw de uitlijning gedaan is etc. helpt allemaal natuurlijk, en is bij elke auto -ondanks hetzelfde type- net even anders denk ik. Of wellicht een Veloce vergelijken? Zeker met Q4 is dat een heel ander beest lijkt me.

Waar zit dat moeilijke doseerbare in? Als het de gasresponse en motorgedrag is kan je er wellicht nog iets aan laten doen lijkt me? Moet denken aan de eerdere aanbieding van EQ dit jaar, wellicht dat zij je daar in zouden kunnen adviseren/helpen? 👍🏼👍🏼
Titel: Re: Waar moet ik op letten bij de Giulia Q?
Bericht door: Milan.M op 14 mei 2020, 20:48:15
Ja misschien kun je bij EQ terecht @Paul (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=5191)  😜
Titel: Re: Waar moet ik op letten bij de Giulia Q?
Bericht door: jwq op 14 mei 2020, 20:55:10
Al is het maar om er nog eens in te rijden, sowieso een tweede uitproberen. Wat voor banden ie staat, hoe nauw de uitlijning gedaan is etc. helpt allemaal natuurlijk, en is bij elke auto -ondanks hetzelfde type- net even anders denk ik. Of wellicht een Veloce vergelijken? Zeker met Q4 is dat een heel ander beest lijkt me.

Waar zit dat moeilijke doseerbare in? Als het de gasresponse en motorgedrag is kan je er wellicht nog iets aan laten doen lijkt me? Moet denken aan de eerdere aanbieding van EQ dit jaar, wellicht dat zij je daar in zouden kunnen adviseren/helpen? 👍🏼👍🏼

of wellicht was hij al niet standaard....;) . Ook heeft de DNA stand uiteraard effect
Titel: Re: Waar moet ik op letten bij de Giulia Q?
Bericht door: bekkie op 14 mei 2020, 21:37:11
Ik heb heel wat recenties gelezen en gekeken van de Q, maar in alle gevallen werd vermeld dat je deze auto ook heel lui kon rijden, als een boodschappenauto, en zich daarbij heel gemakkelijk 'gedroeg'. Dus niet dar zenuwachtige gedrag.
Titel: Re: Waar moet ik op letten bij de Giulia Q?
Bericht door: Alfa 147 Ti op 15 mei 2020, 07:24:51
Misschien moet die nog goed worden ingereden en daar ben ik exper  in😜
Titel: Re: Waar moet ik op letten bij de Giulia Q?
Bericht door: StefV op 15 mei 2020, 07:43:48
Waar zit dat moeilijke doseerbare in? Als het de gasresponse en motorgedrag is kan je er wellicht nog iets aan laten doen lijkt me? Moet denken aan de eerdere aanbieding van EQ dit jaar, wellicht dat zij je daar in zouden kunnen adviseren/helpen? 👍🏼👍🏼

Als het dat is moet het programmeerbaar zijn.. Ik vond het bij mijn Giulietta in D-stand ook lastig doseerbaar toen ik hem nieuw kreeg. Erg horten en stoten bij de minste aanraking van het gaspedaal. Na het chippen rijd het stukken fijner en veel makkelijker bij dagelijks gebruik (wel in D-stand dan)
Titel: Re: Waar moet ik op letten bij de Giulia Q?
Bericht door: GT1986 op 15 mei 2020, 11:22:38
Ik heb heel wat recenties gelezen en gekeken van de Q, maar in alle gevallen werd vermeld dat je deze auto ook heel lui kon rijden, als een boodschappenauto, en zich daarbij heel gemakkelijk 'gedroeg'. Dus niet dar zenuwachtige gedrag.

Als je de site van Squadra Tuning zo leest is het juist wel een bekend iets bij de Q. Squadra Tuning kan je hier dus sowieso mee helpen.
Titel: Re: Waar moet ik op letten bij de Giulia Q?
Bericht door: alfa brera op 16 mei 2020, 07:23:35
paul meer test ritten maken met verschillende guilia q dan pas kijken wat het verschil is
Titel: Re: Waar moet ik op letten bij de Giulia Q?
Bericht door: Johnpang op 16 mei 2020, 21:41:37
Al is het maar om er nog eens in te rijden, sowieso een tweede uitproberen. Wat voor banden ie staat, hoe nauw de uitlijning gedaan is etc. helpt allemaal natuurlijk, en is bij elke auto -ondanks hetzelfde type- net even anders denk ik. Of wellicht een Veloce vergelijken? Zeker met Q4 is dat een heel ander beest lijkt me.

Waar zit dat moeilijke doseerbare in? Als het de gasresponse en motorgedrag is kan je er wellicht nog iets aan laten doen lijkt me? Moet denken aan de eerdere aanbieding van EQ dit jaar, wellicht dat zij je daar in zouden kunnen adviseren/helpen? 👍🏼👍🏼

Pas mijn Giulietta QV laten chippe bij Squdra, in N-stand Is de motor veel rustiger ( minder rauw ), in D-stand rijdt ie top en snel, motor is nog soepeler dan voorheen.  Binnenkort richting de autobahn op.

Trouwens er stond een Gulia QV bij Squadra, Stephane ging een nieuwe software in plaatsen.
Titel: Re: Waar moet ik op letten bij de Giulia Q?
Bericht door: jan engelaar op 18 mei 2020, 20:44:28
Ik vraag mij nog steeds af of dat aan specifiek deze auto ligt of in de Giulia Q in het algemeen...
Is er geen andere Giulia Q waar je in kunt rijden om te vergelijken?

Natuurlijk is de Q een tandje ruiger dan de standaard Giulia, maar zenuwachtig zou niet mogen (lijkt mij).
Het is tenslotte geen die-Hard sportwagen zoals een GT3 RS.

Inderdáád beetje vreemd verhaal, want preciés dit dus....... Q is juist helemaal niet zenuwachtig kwa karakter, want  héél lineair kwa vermogensopbouw/nauwelijks turbogat, en bovendien , als je em in N of A zet zelfs gezapig te noemen ,oftewel in die standen juist bijzonder geschikt voor dagelijks gebruik gezien het enorme vermogen...
Titel: Re: Waar moet ik op letten bij de Giulia Q?
Bericht door: jan engelaar op 18 mei 2020, 20:47:44
Ik vraag mij nog steeds af of dat aan specifiek deze auto ligt of in de Giulia Q in het algemeen...
Is er geen andere Giulia Q waar je in kunt rijden om te vergelijken?

Natuurlijk is de Q een tandje ruiger dan de standaard Giulia, maar zenuwachtig zou niet mogen (lijkt mij).
Het is tenslotte geen die-Hard sportwagen zoals een GT3 RS.

Inderdáád beetje vreemd verhaal, want preciés dit dus....... Q is juist helemaal niet zenuwachtig kwa karakter, want  héél lineair kwa vermogensopbouw/nauwelijks turbogat, en bovendien , als je em in N of A zet zelfs gezapig te noemen ,oftewel in die standen juist bijzonder geschikt voor dagelijks gebruik gezien het enorme vermogen...

Daarnaast is het natuurlijk sowieso hóóg tijd dat "EL PRESIDENTE "  die PORSCHE de deur uitschopt en weer in een ALFA stapt...(https://abs.twimg.com/emoji/v2/72x72/1f61d.png)   Of op z n mínst er bij, ja toccchhhhh....
Titel: Re: Waar moet ik op letten bij de Giulia Q?
Bericht door: tjr op 19 mei 2020, 14:07:16
Inderdáád beetje vreemd verhaal, want preciés dit dus....... Q is juist helemaal niet zenuwachtig kwa karakter, want  héél lineair kwa vermogensopbouw/nauwelijks turbogat, en bovendien , als je em in N of A zet zelfs gezapig te noemen ,oftewel in die standen juist bijzonder geschikt voor dagelijks gebruik gezien het enorme vermogen...
Precies dat ja, in de N stand is de Q bijzonder tam. Ook de standaard D stand is nog redelijk te doen ook zelfs voor ritjes binnen de bebouwde kom. Voelt zelfs een beetje rustiger dan de D stand op mijn Giulietta QV destijds. *edit* Oh wacht nu ik even beter nadenk, die D stand was wel een Savali D stand.
Titel: Re: Waar moet ik op letten bij de Giulia Q?
Bericht door: Jorn op 9 juni 2020, 14:24:38
Ha Paul,

Dan heb je m denk ik in de D/Race stand gehad, dan is namelijk de gaspedaal respons gereduceert  tot 50%. Oftewel de eerste 50% dat je het gaspedaal intrapt is alles dat hij doet, dus bij 50% rijd je vol gas. De laatste 50% doet hij niets meer. In de N en A stand is dit 70%-90% uit mn hoofd.

Vooral als je langzaam rijdt is het daardoor wat lastig te doseren in de D/Race, op snelheid / bochtige wegen gaat het prima en je went er vrij snel aan. Echter heeft Squadra tuning hiervoor een oplossing, google maar even, goed aan te passen met een stukje tuning. Ik heb het nog niet gedaan, eerst even ander probleempje oplossen. Maar staat wel in de planning!
sowieso wil je m daar heenbrengen om de cilinderuitschakeling uit te zetten.. na +/- 1-2min onder de 3.000 toeren schakelt hij de helft van de motor uit (ook in de D).. dus in feite rij je een groot deel van de tijd met een 3 cilinder rond.. blok loopt dan niet mooi, komt een extra vibratie in de auto.

Waar verder op te letten:
- speling draagarmen voor. Merk je gelijk door 'zwabberig' gedrag in de bochten. Dit is overdreven, maar hij hoort echt superstrak te sturen in de bochten.
- ik heb zelf wat problemen met de brandstofdruk (staat nu ook bij de dealer daarvoor), lijkt de brandstofpomp te zijn.
- hou even rekening met de hele grote beurten, die zijn om de 60.000km en kosten rond de 1400 (vrij prijzig dus), andere kosten 450-600 euro. beurtjes elke 15.000km
- denk even goed na over je voorkeur (automaat / hand). Ik heb voor de automaat gekozen, omdat die fantastisch rijdt (in manual stand). Maar als automaat vind ik het persoonlijk niets... schakelt veel te snel op, waardoor ie erg laag in toeren rijdt op de snelweg. Maar manual is het een fantastische bak.  Stiekem had ik alleen misschien toch achteraf wel een handgeschakelde willen hebben:)


Titel: Re: Waar moet ik op letten bij de Giulia Q?
Bericht door: Jorn op 9 juni 2020, 14:32:37
oh en ga voor eentje met de carbon seats! dat blijft echt 1 van de mooiste dingen van de auto! Ze zitten echt fantastisch..
Ze lijken hard, maar je kan er de hele dag in zitten/rijden en geven enorm veel steun. Hoort in mijn ogen echt bij de auto:)

Over de adaptive cruise ben ik overigens niet te spreken. Afstand tot voorganger blijft erg (te) groot en werkt erg 'schokkerig' in vergelijking met andere merken. Ook met tot stilstand komen (bv in de file) houdt ie teveel afstand. (ja ik heb m op minimaal ingesteld). Resultaat is dat ik m bijna nooit gebruik, alleen als het erg rustig is op de weg.

En zelf heb ik de zwart/rode bekleding met rode stiksels, dat ziet er in het echt heel mooi uit, auto is een stuk minder somber van binnen. (komt op foto's nooit zo mooi over vind ik, moet je echt even in het echt zien)

De CC remmen zijn overigens fantastisch! Voelen supergoed aan, goed te doseren en ook met nat weer / koud doen ze het goed. Maar ik heb ooit 1 rondje met de stalen remmen gereden dus kan het ook niet echt vergelijken.

Kleur is natuurlijk persoonlijk, maar ik vind de lijnen in het zwart bij deze auto niet echt uitkomen.. misano blue of natuurlijk rosso comp blijven de mooiste ;)