!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

*

alfa brera
507

  • Type Alfa: stelvio veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Alfa Romeo Giulia (chip)tuningstopic
« Reactie #315 Gepost op: 11 juli 2019, 16:33:56 »
nee nu duitse paarden  vroeger spaanse paardjes
*

SirLancelot
126

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ***
    - Alfist
Re: Alfa Romeo Giulia (chip)tuningstopic
« Reactie #316 Gepost op: 22 juli 2019, 16:59:12 »
Citaat van: Giuliatje op  9 juli 2019, 12:14:55
Citaat van: Giuliatje op  9 juli 2019, 12:14:55
Welk toerental bij 257km/u ?
Had niet opgelet, de video was ook niet echt duidelijk. Het is boven 5000 sowieso, dus 5100-5200 zoiets.
Vandaar zeg ik dat er wrs nog iets meer in zit, dus 270 is wel haalbaar.
Giulia 2.0T A/T, Bianco Alfa, Red Veloce Interior, Squadra Massimo
*

alfa brera
507

  • Type Alfa: stelvio veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Alfa Romeo Giulia (chip)tuningstopic
« Reactie #317 Gepost op: 22 juli 2019, 17:00:49 »
ik denk 5500 of 5700 toeren bij de 270 km
*

SirLancelot
126

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ***
    - Alfist
Re: Alfa Romeo Giulia (chip)tuningstopic
« Reactie #318 Gepost op: 22 juli 2019, 17:05:46 »
Ja waarschijnlijk de max (redline) dus.
Alhoewel, tijdens proefrit na de tuning zei Stephan wel dat je gerust tot 6000 kan revven.
Maar hij zei ook niet bij hogere versnellingen.

Citaat van: QuadroOlieo op  4 juli 2019, 11:58:43
Citaat van: QuadroOlieo op  4 juli 2019, 11:58:43
Ik heb toch ook wel het gevoel dat bij vergelijkbare performance het momentum veel uitmaakt.
Wanneer sta je met je voet op het gas, wat is het toerental op dat ment en waar is het ideale bereik van de motor. Warm weer, koud weer noem maar op..
De ene keer lijkt Juul sowieso sneller dan de andere keer (hebben jullie dat gevoel ook?)

Soms rij ik bij auto's weg dat ik denk dat kan niet en soms ook andersom.
Kan natuurlijk ook gewoon zijn dat het probleem tussen de bestuurdersstoel en en het stuur zit (ben nog in dubio)...:)
Ja ik dacht ook vaak van, he.. hoe kan dat..
De ene keer een Audi S3 310pk gesmoked (ik dacht wth) maar de volgende keer moeite om voor te blijven vs een Golf GTI 245pk (getuned wrs)
Kan natuurlijk gewoon aan mij liggen (of aan die ene bestuurder). Maar goed, nu dat je het zegt.. Luchtvochtigheid etc. Ik dacht echt dat het niet veel verschil kan maken maar het zou kunnen.
Giulia 2.0T A/T, Bianco Alfa, Red Veloce Interior, Squadra Massimo
*

alfa brera
507

  • Type Alfa: stelvio veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Alfa Romeo Giulia (chip)tuningstopic
« Reactie #319 Gepost op: 22 juli 2019, 17:27:32 »
binnen koort weten we het nu eerst op vakantie daarna rollen en dan shoppen shoppen
*

SirLancelot
126

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ***
    - Alfist
Re: Alfa Romeo Giulia (chip)tuningstopic
« Reactie #320 Gepost op: 31 juli 2019, 17:54:17 »
Omdat ik af en toe voelt dat ie niet zo snel is, paar dagen geleden toch even 0-100 gemeten.
Om mijzelf dan te overtuigen dat de tune toch nog werkt.
En ja hoor, paar runs en gemiddeld 5.25s van 0-100.
(Gemeten zowel handmatig met stopwatch, maar ook met gps app)
Conditie: auto leeg, 98 ron, temp buiten rond 22 graden.
Was helemaal verast. Ik had niet eens het gevoel dat ie zo snel ging.
Dus ja, mensen... Ik raak gewend!

@Roxxi QV ben benieuwd naar je rollenbank en pk verhaal, was het uit eindelijk opgelost?
Heb je trouwens ook 0-100 getest? Want die lieg natuurlijk niet..
Als de aangemete 274pk en 407nm klopt, dan zou je onder de veloce niveau moeten zijn (die heeft 4wd)
Dus zou boven 5.5s zijn, eerder 6s denk ik.
Maar als je onder 5.5s haalt, dan heb je gewoon meer pk dan 280.
Ik ben blij genoeg met de resultaat iig. Het valt denk ik ook weinig uit te halen meer want de bak is maar goed voor 500nm toch?
Giulia 2.0T A/T, Bianco Alfa, Red Veloce Interior, Squadra Massimo
*

QuadroOlieo
186

  • Type Alfa: Giulia Veloce 2.2 Diesel
  • ***
    - Alfist
Re: Alfa Romeo Giulia (chip)tuningstopic
« Reactie #321 Gepost op: 29 augustus 2019, 16:03:28 »
Iemand hier de Giulia 2.2 JTD verder getuned dan de ca 240 PK die met de chip te behalen zijn?
Wat zijn de ervaringen?

Ben eigenlijk wel klaar voor stage 2..:)
*

SirLancelot
126

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ***
    - Alfist
Re: Alfa Romeo Giulia (chip)tuningstopic
« Reactie #322 Gepost op: 30 augustus 2019, 17:18:14 »
Volgens Squadra:

Citaat
Men zou in de veronderstelling kunnen raken dat een 210 pk qua vermogen verder te tunen zou zijn dan bijvoorbeeld een 180 pk versie. Deze krijgen we tot een goede 240 pk. Helaas blijkt niets minder waar te zijn. Een Veloce wil zonder bepaalde grenzen te overschrijden ook niet meer dan 240 pk geven. De reden? De uitlaatgastemperatuur!

Naarmate een dieselmotor langer vol gas belast wordt, waarbij het toerental zich in de hogere regionen bevindt, zal de uitlaatgastemperatuur steeds verder oplopen. De softwarematig ingestelde uitlaatgastemperatuur grens bepaald het uiteindelijke vermogen. Wij hebben de grens mbt uitlaatgastemperatuur ingesteld op basis van onze ervaring en expertise. Een hogere grens kan leiden tot turboschade.

En niet alleen dat, volgens mij ben je ook qua koppel al op de max. 240pk is dus 540nm koppel, de bak spec is eigenlijk maar max 500nm (ZF8HP50, de 50 is dus 500nm. Quadrifoglio heeft bijv ZF8HP75 -> 750nm koppel max). https://en.wikipedia.org/wiki/ZF_8HP_transmission
Normaal gezien is 10% overschrijding nog niet altijd een issue is want je bent niet continuu op die koppel niveau natuurlijk.
Dus vandaar heeft Squadra geloof ik op de 540nm max gaan zitten.
Giulia 2.0T A/T, Bianco Alfa, Red Veloce Interior, Squadra Massimo
*

QuadroOlieo
186

  • Type Alfa: Giulia Veloce 2.2 Diesel
  • ***
    - Alfist
Re: Alfa Romeo Giulia (chip)tuningstopic
« Reactie #323 Gepost op: 4 september 2019, 12:34:28 »
Volgens Squadra:

En niet alleen dat, volgens mij ben je ook qua koppel al op de max. 240pk is dus 540nm koppel, de bak spec is eigenlijk maar max 500nm (ZF8HP50, de 50 is dus 500nm. Quadrifoglio heeft bijv ZF8HP75 -> 750nm koppel max). https://en.wikipedia.org/wiki/ZF_8HP_transmission
Normaal gezien is 10% overschrijding nog niet altijd een issue is want je bent niet continuu op die koppel niveau natuurlijk.
Dus vandaar heeft Squadra geloof ik op de 540nm max gaan zitten.

Maar met het "upgraden" van de turbo zou de uitlaatgas temperatuur dus kunnen worden opgevangen.. toch
Stelt zich de vraag of het verder mogelijk is, om wel PK maar geen koppel te verhogen. 540 is toch wel zat op zich.
En acceleratie is toch PK/gewicht verhouding?

Maar ja, ben een leek natuurlijk..
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Alfa Romeo Giulia (chip)tuningstopic
« Reactie #324 Gepost op: 4 september 2019, 15:10:38 »
Citaat van: QuadroOlieo op  4 september 2019, 12:34:28
Citaat van: QuadroOlieo op  4 september 2019, 12:34:28
....
En acceleratie is toch PK/gewicht verhouding?

Maar ja, ben een leek natuurlijk..

zeer kort door de bocht:
Koppel is bepalend voor acceleratie
Vermogen (pk) voor topsnelheid
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

woutur
23

  • Type Alfa: Giulia
  • *
    - Startende Alfist
Re: Alfa Romeo Giulia (chip)tuningstopic
« Reactie #325 Gepost op: 5 september 2019, 09:40:37 »
Maar kun je meer PK's krijgen zonder het koppel te verhogen? Ik weet er dan weer niet zoveel vanaf maar van wat ik gehoord heb is het aantal PK's (koppel x toeren). Dus of je moet meer toeren draaien of meer koppel bereiken. Wat ik me wel kan voorstellen is dat tuners ervoor zorgen dat de curve van het koppel zoveel mogelijk afgevlakt worden naar boven toe zodat je bij lagere toerentallen en over een groter bereik (bijv. van 1000 rpm tot 4000 rpm ipv 1750 tot 3800 rpm) een groter koppel en dan ook meer PK's tot je beschikking hebt.

Wat ik niet begrijp is dat ik volgens mijn tuner er 60 PK bijgekregen heb maar mijn acceleratie van 0-100 precies op de fabriekswaarde van 7.0 seconden zit. Nu heb ik het niet gemeten zonder tuning. Het lijkt erop dat er ergens iets niet klopt of dat ik het niet goed snap.
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Alfa Romeo Giulia (chip)tuningstopic
« Reactie #326 Gepost op: 5 september 2019, 10:21:01 »
Citaat van: woutur op  5 september 2019, 09:40:37
Citaat van: woutur op  5 september 2019, 09:40:37
Maar kun je meer PK's krijgen zonder het koppel te verhogen? ....

enigszins.....
Zie:
http://www.autoforum.be/forum/specifiek/techniek/hoe-werkt-wat/611-hernemingen-koppel-vermogen-e-a-voor-dummies
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

SirLancelot
126

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ***
    - Alfist
Re: Alfa Romeo Giulia (chip)tuningstopic
« Reactie #327 Gepost op: 5 september 2019, 12:13:19 »
Hier wat leesvoer http://www.epi-eng.com/piston_engine_technology/power_and_torque.htm
Idd PK is dus Koppel x RPM, hier een simpele rekenmachine http://wentec.com/unipower/calculators/power_torque.asp

In theorie kan je geen hogere max pk krijgen zonder de koppel op bepaalde toerental niet te verhogen.
Max koppel gelijk laten, maar meer pk... Ja dat kan - dan moet je het tunen zodat de koppel op bredere rpm range uitkomen.
Maar vaak heb je gewoon een grens aan hoe breed je het kan maken.

Wat ik niet snap is waarom de diesel met bijna 500nm op 1750 rpm (de benzine kom je op 490nm pas op dubbele (3500rpm)) minder snel is voor de 0-100 sprint. In theorie is koppel = acceleratie, pk = topspeed, dus de diesel moet sneller zijn voor de 0-100 sprints. ?
Heeft het te maken dat benzine sneller op toeren komt?
Giulia 2.0T A/T, Bianco Alfa, Red Veloce Interior, Squadra Massimo
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Alfa Romeo Giulia (chip)tuningstopic
« Reactie #328 Gepost op: 5 september 2019, 12:22:21 »
Citaat van: SirLancelot op  5 september 2019, 12:13:19
Citaat van: SirLancelot op  5 september 2019, 12:13:19
....
Wat ik niet snap is waarom de diesel met bijna 500nm op 1750 rpm (de benzine kom je op 490nm pas op dubbele (3500rpm)) minder snel is voor de 0-100 sprint. In theorie is koppel = acceleratie, pk = topspeed, dus de diesel moet sneller zijn voor de 0-100 sprints. ?
Heeft het te maken dat benzine sneller op toeren komt?
Zou me nog voor kunnen stellen dat de diesel die hoeveelheid koppel bij lage toerentallen gewoonweg niet fatsoenlijk op de weg kan krijgen, traction control grijpt dan in.
AWD zou dan helpen. De Veloce is ook volle seconde sneller kwa acceleratie tussen AWD en RWD.
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

JS JTD
233

  • Type Alfa: Giulia JTD 2.2 AT8
  • ***
    - Alfist
    • JTD-Performance
Re: Alfa Romeo Giulia (chip)tuningstopic
« Reactie #329 Gepost op: 8 september 2019, 11:55:42 »
Citaat van: QuadroOlieo op  4 september 2019, 12:34:28
Citaat van: QuadroOlieo op  4 september 2019, 12:34:28
Volgens Squadra:

En niet alleen dat, volgens mij ben je ook qua koppel al op de max. 240pk is dus 540nm koppel, de bak spec is eigenlijk maar max 500nm (ZF8HP50, de 50 is dus 500nm. Quadrifoglio heeft bijv ZF8HP75 -> 750nm koppel max). https://en.wikipedia.org/wiki/ZF_8HP_transmission
Normaal gezien is 10% overschrijding nog niet altijd een issue is want je bent niet continuu op die koppel niveau natuurlijk.
Dus vandaar heeft Squadra geloof ik op de 540nm max gaan zitten.

Maar met het "upgraden" van de turbo zou de uitlaatgas temperatuur dus kunnen worden opgevangen.. toch
Stelt zich de vraag of het verder mogelijk is, om wel PK maar geen koppel te verhogen. 540 is toch wel zat op zich.
En acceleratie is toch PK/gewicht verhouding?

Maar ja, ben een leek natuurlijk..

Wat ik tot dusver heb gezien is dat de turbodruk niet wordt verhoogd bij tuning. Alleen de injectiehoeveelheid wordt verhoogd. Dit omdat de druk standaard al erg hoog is (2,1 bar) en er standaard al “genoeg” ruimte is in de afr om enorme winsten te realiseren. Met deze benadering kom je inderdaad tot zo’n 240 pk maximaal (100 mm3 bij 4000 rpm). Ik ben nu bezig met een turbo upgrade, waarmee een aanzienlijk hogere druk gemaakt kan worden en er dus ook meer inspuiting kan plaatsvinden bij gelijke EGT. Ook zie ik dat er doorgaans boven de 4000 rpm heel snel vermogen wordt afgebouwd, terwijl de turbo tot 4500 rpm heel veel druk levert. Dus ook daar is ruimte voor extra vermogenswinst, in het geval van de AT8 zou je zelf moeten schakelen met de pook of flippers om daarvan te profiteren. Of nog beter, de TCU wordt geprogrammeerd on het schakelpunt hoger te leggen. Standaard is dat ongeveer 4200 rpm.
Giulia Super JTD AT8