!!
U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-inLET OP !! als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.
0 leden en 1 gast bekijken dit topic.
Ik had het juist bij de ori Pirelli runflats en ben toen overgegaan naar non runflats van Pirelli. Tot op heden niks meer gehoord. Beide zijn zomerbanden.
Ik heb ook Pirelli's eronder en het knoepen en knakken is echt asociaal. Bij hogere temperaturen is het zo goed als weg. Maar hier in de poolcirkel ter hoogte van Friesland is het momenteel tamelijk fris. En dus weer vrolijk knakkende bandjes.
Dit is een bekend probleem en ik heb er ook last van. Op 17" winterbanden geen centje pijn maar met 18" zomerbanden (Michelin Pilot Sport 4) kraakt de boel. Alfa heeft er een oplossing voor dmv het plaatsen van flinterdunne pasringen (ik vermoed van RVS) aan de achter- en voorzijde van de wielnaaf maar dit setje kost een vermogen. Ik ben overigens erg benieuwd of iemand dit al gedaan heeft en of het afdoende was?Persoonlijk denk ik dat het te maken kan hebben met een paar factoren: meer grip van het gebruikte rubber, stijvere wang van de band, het Ackerman-principe en galvanische corrosie tussen velg en wielnaaf. Ik stond versteld van de hoeveelheid corrosie binnen 2 weken nadat ik de pasvlakken van zowel velg als wielnaaf schoon had gemaakt. Daarbij valt op dat het pasvlak van de (originele) velg eigenlijk bestaat uit 5 kleine vlakjes, rondom het gat voor de wielbouten. Veel velgen hebben een pasvlak dat rondom gesloten is, met alleen maar 5 gaten voor de wielbouten. Door de 5 kleine pasvlakjes van de originele velgen is er volop mogelijkheid voor corrosie, en corrosie heeft ongelooflijk veel kracht. Ik zou er daarom niet van opkijken dat er door corrosie zelfs een beetje "ruimte" ontstaat wat het krakende geluid kan veroorzaken. Door het plaatsen van de pasringen zou bv. de galvanische corrosie tegengegaan kunnen worden. Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die velgen gemonteerd hebben met één rondom gesloten pasvlak, en of dat verschil maakt qua krakende geluiden bij volledige stuuruitslag. Ter verduidelijking twee foto's van de pasvlakken van de originele velg en wielnaaf, plus een foto van een velg met rondom gesloten pasvlak.
Alfa heeft er een oplossing voor dmv het plaatsen van flinterdunne pasringen (ik vermoed van RVS) aan de achter- en voorzijde van de wielnaaf maar dit setje kost een vermogen. Ik ben overigens erg benieuwd of iemand dit al gedaan heeft en of het afdoende was?
Citaat van: Romeer op 18 april 2024, 14:48:06Alfa heeft er een oplossing voor dmv het plaatsen van flinterdunne pasringen (ik vermoed van RVS) aan de achter- en voorzijde van de wielnaaf maar dit setje kost een vermogen. Ik ben overigens erg benieuwd of iemand dit al gedaan heeft en of het afdoende was?Die modificatie met die ringen heeft niks met dit probleem te maken, maar met een andere probleem.Sterker, dit 'probleem' wordt door Alfa niet als probleem gezien, maar als een onoverkomelijke consequentie van de (sportieve) setup van de auto.Bij scherp insturen moet het ene wiel een grotere afstand afleggen dan het andere. Dat wiel gaat dan 'wringen en springen' om het andere wiel bij te kunnen houden..Hoe stugger het rubber hoe heftiger dit fenomeen zich openbaart.Het wordt dus minder bij zachter/flexibeler rubber en/of warmere temperaturen. En erger bij harder/stugger rubber en/of koudere temperaturen.De beste oplossing is dus waarschijnlijk zachte slicks en emigreren naar Andalusië.
Type/merk band verschilt ook nogal. Ik kocht de auto met runflat pirelli's. Intussen rij ik al weer tijdje op bridgestone potenza sport non runflat. Je zou denken dat de runflatbanden het meer hebben maar helaas niet. Mijn huidige banden kraken/knarsen er lekker op los bij koud weer. Je leert er mee leven. Bijrijders kijken vaak verschrikt op en dan lach ik ze toe.
Citaat van: Busso op 18 april 2024, 23:03:22Type/merk band verschilt ook nogal. Ik kocht de auto met runflat pirelli's. Intussen rij ik al weer tijdje op bridgestone potenza sport non runflat. Je zou denken dat de runflatbanden het meer hebben maar helaas niet. Mijn huidige banden kraken/knarsen er lekker op los bij koud weer. Je leert er mee leven. Bijrijders kijken vaak verschrikt op en dan lach ik ze toe.Hahaha ja precies, denk inderdaad dat het met warmer weer ook minder is en met het iets koudere weer ermee leren leven, maar welk merk band zou het beste zijn voor de Giulia Q? Nu zitten er Michelin pilot sport onder, die rij ik eerst op maar misschien een beter merk blijft lastig