!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

Darekkk en 1 gast bekijken dit topic.

*

Angel66
54

• Type Alfa: Giulietta
  • **
    - Junior Alfist
Advies aankoop Tonale
« Gepost op: 14 april 2025, 20:30:54 »
Hallo

Ik ben van plan een Tonale 1.3T PHEV Edizione Speciale te kopen.
Maar ik zie heel wat klachten voorbijkomen, is het middels beter geworden?
*

tonaleverdemontreal
16

• Type Alfa: Tonale 1.5T Speciale
  • *
    - Startende Alfist
Re: Advies aankoop Tonale
« Reactie #1 Gepost op: 15 april 2025, 17:48:42 »
Ik ben tot nu toe zeer tevreden met mijn Tonale. Er zijn echter wel een paar belangrijke dingen die je moet checken als je wilt dat hij foutloos is:

1) Updates!

Zorg dat de betreffende dealer/verkoper alle beschikbare updates installeert, met name voor de radars in het ruit en in de voorbumper. Hier komt het wel eens voor dat je loze foutmelding krijgt en dan vallen o.a. je adaptieve cruise control en verkeersbordherkenning uit. Het installeren van de meest recente updates verhelpt dit en dan is het een prima, betrouwbare auto. Heel af en toe gebeurt het me nog, maar dan staat de zon bijv. vol op de radar te schijnen of in een hele harde regenbui waarbij je sowieso geen hand voor ogen ziet.

2) Check de naden van het lakwerk, met name bij de voor- en achterbumper. Hier is een terugroepactie op geweest door Stellantis, omdat de lak in de naden gaat bladderen. Ook ik heb er last van gehad en na melding is dit keurig opgelost onder garantie.

Dit gaat allemaal onder garantie bij Alfa Romeo. Als het een Edizione Speciale betreft, let er dan ook goed op dat je recht hebt op 5 jaar garantie: 2 jaar standaard + 3 jaar aanvullend vanuit de fabriek. Dat was bij die van mij nog een hele strijd en kwam er per toeval achter dat het zo was. Hierdoor ben ik ineens tot 2028 gedekt ipv Januari 2025 :-)

Specifiek voor de 1.3T PHEV weet ik verder niet wat nog aandachtspunten zijn, want zelf rijd ik een 1.5T Mild Hybrid 130. Ik geniet er in ieder geval enorm van en heb tot nu toe geen spijt :-)
*

Angel66
54

• **
    - Junior Alfist
« Reactie #2 Gepost op: 15 april 2025, 19:35:52 »
Ok bedankt

Zal er goed op letten….
*

oldhiemse
6

• Type Alfa: Tonale
  • *
    - Startende Alfist
« Reactie #3 Gepost op: 15 april 2025, 21:01:51 »
Sinds oktober 2024 de overstap gemaakt van de Giulietta naar de Tonale 1.3T PHEV Edizione Speciale.
Het was even wennen aan de Tonale omdat je er hoger inzit en het gewicht van de auto is natuurlijk een stukje meer dan een Giulietta.
Maar heb ondertussen +/- 6000 km mee gereden en het bevalt prima en heb eigenlijk geen rare storingen meegemaakt. Wel een keertje de melding dat de elektrische aandrijving niet beschikbaar was maar dat komt omdat, als je veel elektrisch rijd zoals ik, de motor door het systeem wordt ingeschakeld om alle systemen even weer door te smeren. Na een half uurtje op de snelweg is dat ook weer verholpen.
Dus een tevreden Tonale rijder en als je een tijdje met deze auto op pad bent ga je de Tonale steeds maar waarderen.
*

Angel66
54

• **
    - Junior Alfist
« Reactie #4 Gepost op: 16 april 2025, 10:49:27 »
Mooi

Ook de 5 jaar garantie?
*

Angel66
54

• **
    - Junior Alfist
« Reactie #5 Gepost op: 16 april 2025, 19:26:54 »
Ik kon vandaag toevallig terecht voor een proefrit bij Wittebrug Donau.
Ik wou graag de Tonale proberen, toevallig ook een speciale uitvoering.
Ik vond het sturen ietwat zweverig?   Was echt wennen.
Iets kleiner als ik dacht.
De D stand rijd het beste vind ik.

Auto stonk verschrikkelijk vanbinnen trouwens……
*

tonaleverdemontreal
16

• Type Alfa: Tonale 1.5T Speciale
  • *
    - Startende Alfist
« Reactie #6 Gepost op: 17 april 2025, 11:18:19 »
Was deze Tonale ook een 1.3 PHEV? Gebruikt?
*

Angel66
54

• **
    - Junior Alfist
« Reactie #7 Gepost op: 17 april 2025, 12:41:39 »
Yep.    Bij wittebrug