!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

ilmostro
7

• Type Alfa: 159 2.2 JTS Sportiva
  • *
    - Startende Alfist
Banden Tonale
« Gepost op: 25 juli 2026, 21:38:29 »
Wij hebben een 1.3 Plug in van een jaar oud. Nieuw gekocht en nog geen 6000 km. gereden. De auto heeft net een beurt gehad en er zit iets minder dan 5mm. profiel nog maar op de banden. Dus OF die Tonale vreet banden, of de Pirellies Scorpion 20 inch. zijn af fabriek met minder profieldiepte geleverd  op nieuwe auto’s ? Hoe is de ervaring met banden verbruik bij mede forumleden die een PHEV  nieuw hebben gekocht ? Wij hebben voor 95 % elektrisch en rustig gereden, dus daar kan het niet aan liggen.
*

Elbert3045
31

• Type Alfa: Giulietta Super 1.4 TCT
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Banden Tonale
« Reactie #1 Gepost op: 30 juli 2026, 11:03:10 »
Over jouw situatie met jouw Tonale kan ik niets zeggen. Wel weet ik dat banden tegenwoordig met minder profieldiepte dan vroeger worden geleverd, maar door een andere rubber samenstelling langer meegaan. Dus de uiteindelijke levensduur zou gelijk moeten zijn aan vroeger toen nieuwe banden met meer profieldiepte werden geleverd. Zo heb ik online gelezen, en is het mij ook verteld toen ik afgelopen juni nieuwe Michelin Pilot Sport 4 onder mijn Giulietta kreeg. Want toen had ik dezelfde vraag.
Voorheen: Alfa Romeo GT 1.8 TS (85.000 - 195.000 km)
Nu: Alfa Romeo Guiletta Super 1.4 Turbo MA 170pk TCT Pack Veloce (51.000 - ... )
*

ilmostro
7

• Type Alfa: 159 2.2 JTS Sportiva
  • *
    - Startende Alfist
Re: Banden Tonale
« Reactie #2 Gepost op: 30 juli 2026, 11:42:51 »
Dank voor je reactie.
Ik hoorde van een bandenboer, dat de banden tegenwoordig vaak met maar 6.5-7mm. profieldiepte geleverd worden.
Als zou het 6.5 zijn en ik raak bijna 2 mm. kwijt in een jaar bij minder dan 6000 km. dan zou een normale rijder die zo'n 12.500 km. per jaar rijdt er zowat ieder jaar nieuwe banden op moeten zetten. Ik snap het niet. Met onze 159 2.2 reed ik 30.000 km. op een setje banden en dat was ook niet de lichtste auto.
Nou ja, als het zo is dan is het in ieder geval iets om rekening mee te houden.
Na een jaar rijden met deze Tonale zijn we er heel tevreden mee. Eigenlijk het enige dat we gehad hebben is dat we lang hebben moeten wachten op de geschikte kabelboom voor de trekhaak en gedoe met een leeglopende 12 volt accu. Wij zijn happy !