!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Eelco29
4

  • Type Alfa: Tonale Ti
  • *
    - Startende Alfist
Re: Problemen met Alfa Tonale
« Reactie #15 Gepost op: 29 januari 2024, 13:22:06 »
@Frank Donckers : hoe gaat het nu met de auto? nog problemen (met AFS meldingen of anderszins)? Mijn Tonale Ti, heeft ook problemen en ik ga hem morgen ophalen (nadat deze vijf (!) weken in de garage heeft gestaan), en ik reed hem nog maar drie (!) weken. Er leek een probleem te zijn met de verdeler, maar ik krijg morgen een technisch rapport maar overweeg ontbinding en schadevergoeding als ik al deze dingen zo lees. Maar het is een lastige keuze want mijn (vervangende) Tonale Veloce rijdt prima (ook al krijg ik af en toe (AFS of andere) meldingen, wat ik wel vreemd vind.
*

GT1986
1.184

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Problemen met Alfa Tonale
« Reactie #16 Gepost op: 29 januari 2024, 13:56:33 »
Ontbinding van de koopovereenkomst is niet reëel (en dus kansloos), aangezien je je auto morgen weer terug krijgt. Er even van uitgaande dat het bestaande probleem daarmee is opgelost.

Een schadevergoeding zou je wel kunnen indienen. Je hebt immers 5 van de eerste 8 weken niet het genot van de auto gehad, oftewel 62,5% van de tijd dat je de auto in bezit hebt. Je hebt gedurende die periode wegenbelasting en verzekering betaald en de auto is in waarde afgenomen zonder dat je deze hebt kunnen gebruiken.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

Eelco29
4

  • Type Alfa: Tonale Ti
  • *
    - Startende Alfist
Re: Problemen met Alfa Tonale
« Reactie #17 Gepost op: 29 januari 2024, 15:08:46 »
dank je wel, op grond van non-conformiteit zou dat wellicht alsnog kunnen, maar het is inderdaad afhankelijk van toekomstige prestaties en het technische rapport, dus ik wacht nog even af. bedankt voor de tips, eens zien of men mij tegemoet kan/zal komen en in welke mate.
*

Frank Donckers
7

  • Type Alfa: Giulia
  • *
    - Startende Alfist
Re: Problemen met Alfa Tonale
« Reactie #18 Gepost op: 30 januari 2024, 07:14:42 »
@Eelco29
Hoi,
Ai, vijf weken in de garage, dat is een regelrecht schandaal!

Ja de meldingen met AFS krijg ik nog regelmatig, maar ze zijn wel afgenomen in frequentie.
Ze komen meestal nog voor wanneer het donker is en regent.
De FCW en andere meldingen krijg ik soms nog bij lage zon, maar dat valt best mee omdat het systeem zich na al de updates veel vlugger ververst.
Alfa Romeo probeert om deze problemen softwarematig op te lossen omdat het vervangen van de camera een zeer dure bedoening is en er ook een grote kans is dat de voorruit beschadigt raakt en dus ook moet vervangen worden.
Ondertussen is bij onze Tonale ook het stuurhuis preventief vervangen omdat ze een donkerbruin vermoeden hadden dat deze de module van de vering heeft beschadigd.
Trouwens, er zijn voor het vervangen van het stuurhuis  al enkele terugroepacties geweest voor enkele Veloce reeksen.
Alsook, volgens de dealer zijn er zo om de twee weken updates uitgekomen voor de problemen met de camera waarschuwingen.
Voor onze dealer niks dan lof, deze heeft steeds de problemen erkend en op een correcte wijze behandeld en zit ook verveeld met de problemen.
Ik heb in elk geval op aanraden van de verantwoordelijke van het werkhuis al drie klachten gepost op de site van de klantendienst, daarvan heb ik steeds een antwoord gekregen, maar deze zijn nog steeds in behandeling in Italië.
Ik heb ook een kopij van deze klachten doorgestuurd naar mijn dealer zodat hij deze kan opvolgen, hij gaat trachten om twee jaar extra garantie af te dwingen, ik ben benieuwd.

Nog een weetje, wij rijden ook al vijf jaar met een Giulia waarbij ik maar enkele keren per jaar waarschuwingen van de camera krijg bij laagstaande zon, nooit bij regen.
Alfa is gewoon te vlug van stapel gelopen met de elektrificatie om de rest te kunnen bijbenen, we zullen maar hout vasthouden voor de komende Milano.

Groetjes,
Frank
*

Frank Donckers
7

  • Type Alfa: Giulia
  • *
    - Startende Alfist
Re: Problemen met Alfa Tonale
« Reactie #19 Gepost op: 2 februari 2024, 07:26:29 »
Hallo,
Nog eens een update (hopelijk de laatste :-) ).
Na alle commentaren op negatieve ervaringen met dealers wil ik jullie het volgende niet onthouden.
Eerst wil ik jullie er op wijzen dat de verantwoordelijke van de werkplaats bij mijn dealer (Van Brempt - Nova in Lier België) een zeer bekwaam persoon is die technisch zeer onderlegd is en ook de nodige studies heeft doorlopen voor klanten-service-binding.
Enkele dagen geleden kreeg ik een telefoontje Alfa Romeo services  (telefoon telkens vanuit Frankrijk) die mij meedeelden dat de drie klachten die ik op de klantenservice heb gepost in beraad lagen bij de staf in Italië en ik nog enkele dagen geduld moest hebben op een antwoord hiervan.
Het wil lukken, maar toen ik eergisteren mijn Giulia ging ophalen na het jaarlijkse onderhoud ging ik nog een praatje doen met de verantwoordelijke van de werkplaats bij de dealer, en, deze kreeg juist een telefoon van Alfa Romeo services.
Ik heb het gesprek kunnen volgen en het volgende is er uit voortgevloeid:
De medewerker van Alfa vroeg of ze mij konden tevredenstellen met een voucher voor een gratis onderhoud.
Hierop reageerde de chef van de werkplaats dat dit zeker niet voldoende zou zijn omdat, indien de wagen niet meer in garantie zou geweest zijn, dit de kosten voor de geleden problemen niet zou dekken en ik daar zeker niet mee akkoord zou gaan.
Hij gaf met veel klem aan dat ik het vertrouwen in onze Tonale volledig kwijt ben en ik me heel onzeker voel over de wagen naar de toekomst toe.
Zijn voorstel was dan ook om enige verzekering te geven voor de toekomst in de vorm van extra garantie of dergelijke en bleef hier op verder hameren in het gesprek, en gaf hun ook mee dat ik als decennia -lange trouwe klant beter verdiende dan een afwimpeling met een gratis onderhoud.
Na nog verder overleg reageerde Alfa services hierop dat ze het voorstel gingen overleggen en beëindigden het gesprek hiermee.
Enkel minuten maar nadat het gesprek was afgelopen kreeg ook ik telefoon van de Alfa Romeo services.
Deze konden me meedelen dat ik een jaar extra garantie heb gekregen !

Een dikke dankjewel en duim omhoog voor de dealer is hier dus zeker op zijn plaats!
Zoals je kan bemerken zijn er dus toch nog dealers die WEL begaan zijn met het lot van hun klanten en daarvoor ook veel moeite willen doen .

Frank
*

MysteryAngel
2.703

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: Problemen met Alfa Tonale
« Reactie #20 Gepost op: 3 februari 2024, 21:46:23 »
Nou dat is in ieder geval toch nog mooi.
Wel natuurlijk even op papier laten zetten.