!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

WimV
62

• Type Alfa: Tonale PHEV Speciale
  • **
    - Junior Alfist
Re: Problemen met Tonale PHEV
« Reactie #60 Gepost op: 12 april 2024, 11:06:18 »
Een goede week verder, dus weer tijd voor een nieuw probleem:

Vanmorgen vroeg ging mijn vrouw met de Tonale op pad maar kwam erachter dat bij ontgrendelen van de portieren de buitenspiegels niet automatisch uitklapten.

Zij heeft deze dus handmatig moeten uitklappen. Na vergrendelen van de portieren klappen ze nu ook niet meer in.

Hallo.
Ik ben hier een tijdje niet meer komen op kijken, heb ook niet alles gelezen, maar bovenstaand probleem komt me bekend voor... ik heb het nl ook.
Enkele maanden geleden, bevroren zaterdagochtend, ik verwarm mijn Tonale wat vòòr, na eventjes kom ik aan de auto en ontgrendel: spiegels doen niks, blijven dichtgeklapt.  Nu ja, ik dacht ligt aan de koude.  Ik stap in en vertrek en na n tijdje stel ik vast dat er geen reactie komt op de achterruit-verwarming die ik heb aangezet.  En ook de spiegels ontdooien niet.

Auto is kort daarna binnengebracht voor iets anders (fout - rode lampjes bij willen laden - en nog een paar andere issues  waar de dealer niet eens naar gekeken heeft) en ook de ruit/spiegels hebben ze opgelost.

Een maand of zo later, opnieuw koud, ik verwarm opnieuw vòòr, kom aan de auto, opnieuw klappen de spiegels niet open.
Wat wél werkt is de ontdooiing van zowel de ruit als de spiegels.

We zijn nu weer een maand of 2 later, is nog steeds zo, ik heb er mee leren leven tot ie n volgende keer binnen moet.

Maar wat ik dus wil zeggen: er lijkt bij mij een link met het geprogrammeerd voorverwarmen en het spiegel-issue.
Klinkt mss vreemd en ik ken daar niks van maar toch lijkt het zo.

Gr,
Wim
*

paul-s83
42

• Type Alfa: Giulietta 1.4 MA
  • *
    - Startende Alfist
« Reactie #61 Gepost op: 15 juni 2024, 21:07:24 »
Enige maanden en diverse software-updates verder en ik ervaar eigenlijk geen meldingen meer bij laagstaande zon of bij regenval. Fijn dat dat is opgelost!

Heb sinds deze week wel deze foutmelding mogen toevoegen aan de verzameling :)

facebook privacy album
*

paul-s83
42

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #62 Gepost op: 25 september 2024, 23:02:32 »
Bovenstaande foutmelding is ff weggeweest, maar komt toch weer regelmatig terug tijdens het  rijden en dat is aardig irritant. Heb begin oktober een afspraak staan bij de dealer om op te lossen.

Los daarvan speelt ook onderstaande welke de dealer mag onderzoeken:

- Melding batterij sleutel bijna leeg  --> auto is krap een jaar oud...
- Recall op de achterklep --> vereist software-update
- Daarnaast "bonkt" de auto ook aardig wanneer je over een hobbelige weg rijdt, alsof het onderstel niet helemaal fris meer is.

Iemand anders nog wat toe te voegen aan de bingokaart?
*

GT1986
1.284

• Type Alfa: Giulietta QV TCT
    - Super Alfist
« Reactie #63 Gepost op: 26 september 2024, 09:15:15 »
Dat de batterij van de sleutel na een jaar leeg is is volkomen normaal. Zelfs onze oerbetrouwbare Corolla heeft dat. Komt door de keyless entry.

Is toch ook eenvoudig door jezelf te vervangen neem ik aan? Is bij de Corolla nog geen minuut werk.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

DanaBanana
872

- Super Alfist
« Reactie #64 Gepost op: 26 september 2024, 11:34:40 »
Dat de batterij van de sleutel na een jaar leeg is is volkomen normaal. Zelfs onze oerbetrouwbare Corolla heeft dat. Komt door de keyless entry.

Is toch ook eenvoudig door jezelf te vervangen neem ik aan? Is bij de Corolla nog geen minuut werk.
Precies, vorige week ook nog de batterijen van de sleutels van mijn Stelvio moeten vervangen. Zélfs die van de reservesleutel die slechts bij uitzondering wordt gebruikt bleek leeg. 4 nieuwe batterijen voor 1,99 bij de supermarkt.
*

paul-s83
42

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #65 Gepost op: 26 september 2024, 22:30:35 »
Ik snap dat vervangen van de batterij niet de wereld kost, was gewoon verbaasd dat dit al na 1 jaar het geval was :)
*

WimV
62

• Type Alfa: Tonale PHEV Speciale
  • **
    - Junior Alfist
« Reactie #66 Gepost op: 27 september 2024, 12:14:00 »
Hallo.

Ik ook toevallig net vorig weekend de batterij van de sleutel van mn Tonale vervangen.
Ik vind dit evenzeer geenszins normaal na een jaar - ik heb dit nog nooit moeten doen bij mn vorige auto's - een 10-tal en alle 2-5j mee gereden, de laatste 3-4 stuks ook met keyless entry.

Wat betreft problemen/ergernissen:
ik heb naast die meldingen die idd een tijd (de zomer?) zijn weggeweest inderdaad ook opnieuw vaker nu.

Verder erger ik mij nog elke dag (hoewel je het ergens gewoon wordt) aan het schakelgedrag van de automaat en de hoge toeren die de motor daardoor haalt (>3500) voor ie schakelt.  Plus bij een snelheid van rond de 70 km/u dat ie ie niet goed weet wat doen en meestal dan te laag schakelt wat een vervelende brom geeft.

Maar..... overall toch tevreden van mijn keuze!

Gr,
Wim

*

Alfa 147 Ti
1.654

• Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
    - Super Alfist
« Reactie #67 Gepost op: 27 september 2024, 12:19:29 »
Als er  key less entry op de auto zit, dan heb je zo ver mij bekend is eerder de batterij van de sleutel leeg, bij mijn Giulia moet deze meestal ook worden vervangen eens per jaar als ik het goed heb.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

DanaBanana
872

- Super Alfist
« Reactie #68 Gepost op: 27 september 2024, 17:58:05 »
Zo'n sleutel is zo'n beetje continue een signaal aan het afgeven, zelfs als keyless entry in de auto uit staat. Dat kost nou eenmaal energie.
De batterij gaat dan relatief snel leeg. Hoe snel precies kan enorm variëren. Maar dat ligt meer aan de batterij dan aan de sleutel. Die CR2032 dingen die er in zitten kosten geen drol, en variëren nogal qua kwaliteit. Als je er eentje hebt van een wat oudere batch, kan die bij wijze van spreken al half leeg zijn als je 'm koopt.

*

andym
5

• Type Alfa: Tonale Veloce PHEV
  • *
    - Startende Alfist
« Reactie #69 Gepost op: 1 oktober 2024, 11:08:41 »
Hallo.

Ik ook toevallig net vorig weekend de batterij van de sleutel van mn Tonale vervangen.
Ik vind dit evenzeer geenszins normaal na een jaar - ik heb dit nog nooit moeten doen bij mn vorige auto's - een 10-tal en alle 2-5j mee gereden, de laatste 3-4 stuks ook met keyless entry.

Wat betreft problemen/ergernissen:
ik heb naast die meldingen die idd een tijd (de zomer?) zijn weggeweest inderdaad ook opnieuw vaker nu.

Verder erger ik mij nog elke dag (hoewel je het ergens gewoon wordt) aan het schakelgedrag van de automaat en de hoge toeren die de motor daardoor haalt (>3500) voor ie schakelt.  Plus bij een snelheid van rond de 70 km/u dat ie ie niet goed weet wat doen en meestal dan te laag schakelt wat een vervelende brom geeft.

Maar..... overall toch tevreden van mijn keuze!

Gr,
Wim
Ik heb exact dezelfde bedenkingen bij dat schakelgedrag. Ik vind het belachelijk en zou toch zomaar via software op te lossen kunnen zijn. Ik merk ook dat bij een constante snelheid het toerental soms een beetje kan stijgen precies als de koppeling slipt. Verder ook bij het vertrekken dat eindeloos laten slippen van de koppeling om dan aarzelend een ander verzet te kiezen.