Club Alfa Romeo

Alfa Romeo Types => De Tonale club => Topic gestart door: ilmostro op 26 oktober 2025, 09:21:54

Titel: Tonale PHEV 12 volt accu
Bericht door: ilmostro op 26 oktober 2025, 09:21:54
Hallo, wij hebben sinds 4 maanden een Tonale PHEV en zijn er dik tevreden over. Maar wij rijden erg weinig en soms staat die auto een paar weken stil. Weet iemand of de accu dan aan de druppellader moet en of dat ueberhaubt mag bij dit type voertuig, of hoe lang die 12 volt accu het vol houdt als je er een tijdje niet mee rijdt? Het meeste rijden wij overigens electrisch.

E. v.d. Beek
www.ilmostro.nl
Titel: Re: Tonale PHEV 12 volt accu
Bericht door: GT1986 op 26 oktober 2025, 09:53:08
“Moet” sowieso niet, ik zou er pas over na gaan denken als het weinige gebruik in de praktijk problemen gaat geven. Je merkt het vanzelf als de auto niet meer wil starten. Maar ik zou er niet te bang voor zijn. Met name bepaalde reeksen Toyota hybrides (niet PHEV) staan om dit probleem bekend.
Titel: Re: Tonale PHEV 12 volt accu
Bericht door: ilmostro op 26 oktober 2025, 10:17:12
Wij rijden eigenlijk altijd elektrisch weg, dus totnutoe heeft de benzinemotor dus zelf niet hoeven starten op de 12 V accu. Dus dat gebruikt geen stroom. Maar ik heb ergens gelezen dat de elektronica van de PHEV onderhouden wordt m.b.v. de 12 volt accu en als die leeg raakt je ook problemen met de werking van diverse functies kan krijgen. Scheen ook een issue na introductie te zijn geweest en er moesten daardoor tijdens garantie accu's vervangen worden. Ik weet echter niet of dat echt klopt, maar ik wil dat soort problemen eigenlijk voor zijn.
Titel: Re: Tonale PHEV 12 volt accu
Bericht door: DanielH92 op 26 oktober 2025, 10:22:31
Er gaan toch mensen zat een week of drie op vakantie met de auto op Schiphol P3, die niet eens weten wat een druppellader is. Dat zou een moderne auto toch met gemak minimaal moeten kunnen overbruggen.
Titel: Re: Tonale PHEV 12 volt accu
Bericht door: ilmostro op 26 oktober 2025, 11:38:09
Bij een "normale" auto is dat wel zo, maar bij zo'n PHEV lijken er diverse opties permanent aan de 12 volt accu te lopen zuigen.
Vroeger bij Schiphol stonden er na 2 weken ook genoeg auto's met een lege accu, omdat er een alarmsysteem in zat, of lang geleden navigatiesystemen met een direct lijntje naar de accu etc.
Ik vraag het me gewoon af hoe die accu bij een PHEV en specifiek bij een Tonale belast wordt en hoe lang dat goed gaat. Om bij een "Stellantis" garage iemand te bereiken die daar antwoord op kan / wil geven schijnt onmogelijk te zijn tegenwoordig.