Club Alfa Romeo
Alfa Romeo Types => De Tonale club => Topic gestart door: Jorre op 17 september 2022, 13:15:27
-
Dag allen
Mijn Giulia is bijna 5 jaar oud en ik ben 'op zoek' naar een nieuwe wagen. Het is een firmawagen dus het moet echt een elektrische of een plugin hybrid zijn.
Ik ben écht geen SUV/crossover fan maar aangezien er heel weinig opties zijn van degelijke/mooie plugin hybrid en elektrische wagens komt Tonale PHEV op mijn radar.
Ik heb al een offerte ontvangen van een Tonale plugin hybrid in Montreal green (wat een kleur!!). Tot op vandaag heb ik die prijs nog nergens online zien verschijnen van de phev, maar de kostprijs komt op 63.000 (incl btw, zonder kortingen verrekend). Dit is in Belgïe. Dit is de prijs voor een full option, dus: lederen zetels, winter pakket, Herman kardon speakers, autonoom rijden niveau 2, ...
Basis kostprijs zonder opties op Tonale Veloce PHEV: 56.500. (in Belgie)
Ik weet eigenlijk nog altijd niet wat kopen. Op vandaag heb ik drie opties:
- Peugeot 508 PSE. 57.000 Kortingen verrekend. Ziet er geweldig uit, maar is technisch verouderd.
- Tonale PHEV. IK hoop te landen op max 57.000 Moet ik nog gaan bekijken in garage of dat wel iets voor mij is.
- Mercedes CLA Shooting Brake plugin. 53.000, kortingen verrekend, maar wel bijna een full option. Dit is (veruit) de goedkoopste optie, maar ook geen mooie wagen. Dit is de enige optie die ik zie als ik geen Tonale zou kopen. Er zijn gewoon zo weinig opties voor een mooie wagen.
- Kia EV6 heb ik gaan bekijken, maar levertijd is 30 maanden dus die is geschrapt.
Heeft iemand van jullie al met de Tonale (gewone hybrid) gereden?
Hoe bevalt die?
Werkt android auto/apple carplay degelijk?
Wat vinden jullie van kwaliteit van de materialen?
en vooral: hoe zitten de zetels? Zijn die confortabel? Want dit vind ik zelfs op vandaag nog altijd een minpunt van mijn Giulia.
Bedankt voor jullie info!
-
Hi ik was 2 jaar geleden toen ik de eerste afbeeldingen op internet zag meteen verliefd op dit model
Ik reed toen nog een giuletta qv
Toen de tonale uitkwam in NL heb ik een proefrit aangevraagd met een 1.5 160pk hybrid veloce
Maar na de proefrit was ik enigszins teleurgesteld. Het ziet eruit als een alfa binnen en buiten maar rijd t als een gewone crossover kan elkander merk zijn weinig vermogen zenuwachtige voorkant alleen in dynamic reed hij iets beter
Gewoon geen echte alfa kwa rijervaring
Ikzelf heb nu mijn giulietta ingeruild voor haar grote zus. een giulia sprint
Ik verwacht dat over enkel jaren de tonale wel beter word qua onderstel
Maar nu nog niet
-
Rij ze allemaal, en maak een keuze!
Wel mooi, dat wij Alfisti hier altijd weer bij een nieuwe Alfa het moeten laten `slijten` ; oftewel de discussie: is het wel een echte Alfa. Helemaal Legitiem en verwant aan dit merk!
Laat graag weten wat je gekozen hebt. Groet!
-
Wel mooi, dat wij Alfisti hier altijd weer bij een nieuwe Alfa het moeten laten `slijten` ; oftewel de discussie: is het wel een echte Alfa. Helemaal Legitiem en verwant aan dit merk!
Inderdaad, herkenbaar. Het patroon is vaak hetzelfde. Het begint met de fase "mooi, maar geen echte Alfa en/of te duur". Daarna komt de fase "fantastisch, maar nog te weinig tweedehands aanbod of tweedehands nog te duur". En pas in de fase daarna komt een groot deel van de Alfisti echt in beweging.
Het eindresultaat is een rare spagaat: Alfa Romeo is een merk met een grote en fanatieke groep liefhebbers. Maar tegelijkertijd heeft het merk qua nieuw-verkopen relatief weinig aan die groep.
-
Ik heb ondertussen mijn offerte voor Tonale PHEV naar +/- 55.000 gekregen.
Ook heb ik met de Tonale edizione speciale gereden. Ik snap de discussie over 'het is geen Alfa' wel. Deze wagen rijdt duidelijk anders dan bijvoorbeeld mijn Giulia.
Gasresponse is ook heel anders (trager) dan ik gewoon ben.
Maar: hij is wel erg aanwezig op de weg en Tonale valt echt wel op. In dat opzicht is het zeker een Alfa. De Tonale met 130pk rijdt wat zwak maar het is ook maar 130 pk. Ik kan mij zeer goed voorstellen dat de PHEV met 275 pk een andere rijervaring zal zijn.
Ik heb ook met een Mercedes CLA gereden en die koop ik zeker niet. Wat een saaie wagen.
maw: ik denk dat ik het risico zal nemen en de Tonale zal bestellen.
-
Ik heb ondertussen mijn offerte voor Tonale PHEV naar +/- 55.000 gekregen.
Ook heb ik met de Tonale edizione speciale gereden. Ik snap de discussie over 'het is geen Alfa' wel. Deze wagen rijdt duidelijk anders dan bijvoorbeeld mijn Giulia.
Gasresponse is ook heel anders (trager) dan ik gewoon ben.
Maar: hij is wel erg aanwezig op de weg en Tonale valt echt wel op. In dat opzicht is het zeker een Alfa. De Tonale met 130pk rijdt wat zwak maar het is ook maar 130 pk. Ik kan mij zeer goed voorstellen dat de PHEV met 275 pk een andere rijervaring zal zijn.
Ik heb ook met een Mercedes CLA gereden en die koop ik zeker niet. Wat een saaie wagen.
maw: ik denk dat ik het risico zal nemen en de Tonale zal bestellen.
We zijn natuurlijk allemaal erg benieuwd hoe de phev je zou bevallen.
Die 275pk zal zeker een stuk lekkerder rijden en 55K vindt ik dan nog best redelijk,
als de eerder genoemde prijs van de 160PK ook ruim over de 50K gaat.
Dan lijkt me de phev wel een veel betere keuze.
Ik ben wel benieuwd of die 275pk het Alfa gevoel in de Tonale een beetje kan oproepen.
En of dat het toe gevoegde gewicht van het accu pakket erg merkbaar is kwa rijgedrag.
Ik heb toevallig een paar keer in een Mercedes CLA mogen sturen,
en persoonlijk vind ik het best een heel leuk pakketje.
Maar inderdaad voor Mercedes begrippen is zo'n A klasse het net niet.
Voor het geld van een leuk aangeklede CLA zijn er gewoon betere opties.
De Tonale is natuurlijk wel een heel andere auto dan een sportieve sedan of shootingbrake.
Dus dat kan je ook niet echt met elkaar vergelijken anders dan eventueel interieur en looks.
-
Ik heb ondertussen mijn offerte voor Tonale PHEV naar +/- 55.000 gekregen.
Ook heb ik met de Tonale edizione speciale gereden. Ik snap de discussie over 'het is geen Alfa' wel. Deze wagen rijdt duidelijk anders dan bijvoorbeeld mijn Giulia.
Gasresponse is ook heel anders (trager) dan ik gewoon ben.
Maar: hij is wel erg aanwezig op de weg en Tonale valt echt wel op. In dat opzicht is het zeker een Alfa. De Tonale met 130pk rijdt wat zwak maar het is ook maar 130 pk. Ik kan mij zeer goed voorstellen dat de PHEV met 275 pk een andere rijervaring zal zijn.
Ik heb ook met een Mercedes CLA gereden en die koop ik zeker niet. Wat een saaie wagen.
maw: ik denk dat ik het risico zal nemen en de Tonale zal bestellen.
We zijn natuurlijk allemaal erg benieuwd hoe de phev je zou bevallen.
Die 275pk zal zeker een stuk lekkerder rijden en 55K vindt ik dan nog best redelijk,
als de eerder genoemde prijs van de 160PK ook ruim over de 50K gaat.
Dan lijkt me de phev wel een veel betere keuze.
Ik heb toevallig een paar keer in een Mercedes CLA mogen sturen,
en persoonlijk vind ik het best een heel leuk pakketje.
Maar voor het geld van een leuk aangeklede cla kocht ik toch liever een Giulia of Volvo S60.
Maar de Tonale is natuurlijk wel een heel andere auto dan een sportieve sedan of coupe.
Dus dat kan je ook niet echt met elkaar vergelijken anders dan eventueel interieur en looks.
Die 55k is de prijs in België, begrijp ik.
Hou in NL rekening met ca. 65k voor de snelste Tonale, iets onder de Stelvio.
-
Die 55k is de prijs in België, begrijp ik.
Hou in NL rekening met ca. 65k voor de snelste Tonale, iets onder de Stelvio.
Oops ow ja natuurlijk 55K lijkt inderdaad de Belgische prijs te zijn.
Daar had ik even niet over na gedacht.
65K voor NL is inderdaad wel weer behoorlijk aan de prijs.
Dan kom je toch al wel in de prijs klasse van een aantal grotere suv's.
-
Die 55k is de prijs in België, begrijp ik.
Hou in NL rekening met ca. 65k voor de snelste Tonale, iets onder de Stelvio.
Dan moet je haast wel gek zijn er 1 te kopen. Voor 10k minder heb je een Mazda CX-60 PHEV met 327 pk. En dat is toch echt een klasse hoger dan een Tonale. Ook qua afwerking (heb de Mazda IRL bekeken).
-
Dan moet je haast wel gek zijn er 1 te kopen. Voor 10k minder heb je een Mazda CX-60 PHEV met 327 pk. En dat is toch echt een klasse hoger dan een Tonale. Ook qua afwerking (heb de Mazda IRL bekeken).
Klopt hier in NL gaat het denk ik een lastig verhaal worden met de Tonale phev.
Er is gewoon te veel concurrentie die ook nog eens een stuk minder kosten.
Rond de 55K had de Tonale phev nog wel enig sinds competitief kunnen zijn.
Maar voor 65K moet je inderdaad wel een beetje gek zijn.
Die Mazda CX60 phev is inderdaad wel weer interessant.
-
Dan moet je haast wel gek zijn er 1 te kopen. Voor 10k minder heb je een Mazda CX-60 PHEV met 327 pk. En dat is toch echt een klasse hoger dan een Tonale. Ook qua afwerking (heb de Mazda IRL bekeken).
Klopt hier in NL gaat het denk ik een lastig verhaal worden met de Tonale phev.
Er is gewoon te veel concurrentie die ook nog eens een stuk minder kosten.
Rond de 55K had de Tonale phev nog wel enig sinds competitief kunnen zijn.
Maar voor 65K moet je inderdaad wel een beetje gek zijn.
Die Mazda CX60 phev is inderdaad wel weer interessant.
Als de Tonale in Nederland in verhouding tot de concurrentie zo duur is, dan zal dat in andere landen toch ook zo zijn? Of zijn er in Nederland specifieke regels die de Tonale PHEV wel raken, maar de concurrentie niet?
-
Een PHEV is niet BPM-vrij in NL, dus je betaalt nog steeds veel belasting.
Da's het probleem in NL: je betaalt veel meer belasting over de kale aanschafprijs dan in de meeste andere Europese landen.
-
Een PHEV is niet BPM-vrij in NL, dus je betaalt nog steeds veel belasting.
Da's het probleem in NL: je betaalt veel meer belasting over de kale aanschafprijs dan in de meeste andere Europese landen.
Klopt helemaal en daarnaast is het dacht ik ook nog uitstoot afhankelijk.
Natuurlijk treft dit de concurrentie ook maar die hebben over het algemeen,
een grotere afzet markt met veel meer modellen.
AR heeft natuurlijk enkel de Tonale PHEV te bieden op dit vlak.
-
Tonale die ik heb besteld is gewoon duur hoor, ook hier in België.
Ongeveer 63.000 voor een full option Tonale PHEV Veloce. Gelukkig een firmawagen, privé zou ik dat nooit willen betalen.
Mijn broer kocht bij dezelfde dealer een Jeep Compass night eagle PHEV. Kreeg maar liefst 19% korting, totaalbedrag van 41.000 incl btw. Ik schrok er van want best een laag bedrag voor een bijna full option.
Die Mazda heeft inderdaad veel te bieden maar ik vind die gewoon niet mooi.
-
Ik heb ondertussen mijn offerte voor Tonale PHEV naar +/- 55.000 gekregen.
Ook heb ik met de Tonale edizione speciale gereden. Ik snap de discussie over 'het is geen Alfa' wel. Deze wagen rijdt duidelijk anders dan bijvoorbeeld mijn Giulia.
Gasresponse is ook heel anders (trager) dan ik gewoon ben.
Maar: hij is wel erg aanwezig op de weg en Tonale valt echt wel op. In dat opzicht is het zeker een Alfa. De Tonale met 130pk rijdt wat zwak maar het is ook maar 130 pk. Ik kan mij zeer goed voorstellen dat de PHEV met 275 pk een andere rijervaring zal zijn.
Ik heb ook met een Mercedes CLA gereden en die koop ik zeker niet. Wat een saaie wagen.
maw: ik denk dat ik het risico zal nemen en de Tonale zal bestellen.
We zijn natuurlijk allemaal erg benieuwd hoe de phev je zou bevallen.
Die 275pk zal zeker een stuk lekkerder rijden en 55K vindt ik dan nog best redelijk,
als de eerder genoemde prijs van de 160PK ook ruim over de 50K gaat.
Dan lijkt me de phev wel een veel betere keuze.
Ik ben wel benieuwd of die 275pk het Alfa gevoel in de Tonale een beetje kan oproepen.
En of dat het toe gevoegde gewicht van het accu pakket erg merkbaar is kwa rijgedrag.
Ik heb toevallig een paar keer in een Mercedes CLA mogen sturen,
en persoonlijk vind ik het best een heel leuk pakketje.
Maar inderdaad voor Mercedes begrippen is zo'n A klasse het net niet.
Voor het geld van een leuk aangeklede CLA zijn er gewoon betere opties.
De Tonale is natuurlijk wel een heel andere auto dan een sportieve sedan of shootingbrake.
Dus dat kan je ook niet echt met elkaar vergelijken anders dan eventueel interieur en looks.
Als die 0-100 tijd van 6.2 seconden enigszins klopt, lijkt het mij een leuke wagen te worden 🙂
-
Als die 0-100 tijd van 6.2 seconden enigszins klopt, lijkt het mij een leuke wagen te worden 🙂
Dat denk ik ook wel ja haha.
Nu maar wachten en dat duurt lang.. :)
-
Als de PHEV batterij-pack ook een vehicle to grid functie heeft, moet je bij aanschaf van de auto, ook de batterij-waarde als energie time-shifter meecalculeren (goedkope energie inkopen als die prijs laag is en vervolgens weer gebruiken als ie duur is en je die enrgie echt nodig hebt) Met flexibele energiecontracten en een beurs-energieprijs app, kan dit zich zomaar goed terugverdienen (hoop ik)
Weet iemand waar ik de technische details van de PHEV Tonale kan vinden?
-
Ik denk niet dat die functie op de PHEV zit. Zover ik weet bestaat die ook enkel op EV modellen.
Op PHEV zal dat ook gewoon vrij nutteloos zijn, die batterij is niet groot genoeg daarvoor.
Ik vraag mij ook oprecht af of er mensen die zijn die dat gebruiken. Lijkt mij toch echt meer een gimmick dan een nuttige functie.
-
Als die 0-100 tijd van 6.2 seconden enigszins klopt, lijkt het mij een leuke wagen te worden 🙂
Dat denk ik ook wel ja haha.
Nu maar wachten en dat duurt lang.. :)
Levering beloven ze voor 06/23 dus nu begint het lange wachten inderdaad :)
-
Ik denk niet dat die functie op de PHEV zit. Zover ik weet bestaat die ook enkel op EV modellen.
Op PHEV zal dat ook gewoon vrij nutteloos zijn, die batterij is niet groot genoeg daarvoor.
Ik vraag mij ook oprecht af of er mensen die zijn die dat gebruiken. Lijkt mij toch echt meer een gimmick dan een nuttige functie.
Een normaal NL huishouden gebruikt tussen de 9 en 10 kWh(uur) per dag.
Een PHEV heeft gemiddeld 8 tot 13 kWh batterij energieopslag. Bij een gemiddeld woonhuis waarin de inkomensklasse die
een soortgelijke PHEV kan rijden, is dakoppervlak voor gemiddeld 6kWh per dag beschikbaar (in de zomer dus veel meer per dag)
Je kunt dus je batterij opladen met PV en weer ontladen op de momenten dat de kW’s duur zijn maar je wel energie in huis nodig hebt (airco/verwarmen, koken enz.) Kortom, voor mensen met een spaarrekening waar genoeg op staat, maar geen rente oplevert, kun je in de komende energieschaarste, toch rendement maken 😉
-
Vandaag telefoon gehad van de dealer. Mijn Plugin Tonale Veloce in Montreal Green wordt begin mei geleverd, staat al ingepland voor productie!
-
Leasebak of privé?
Zit zelf ook op de plugin te broeden, maar ja, €€€€€€….
-
Leasebak of privé?
Zit zelf ook op de plugin te broeden, maar ja, €€€€€€….
Firmawagen inderdaad.
Privé zou ik zo'n bedrag nooit aan een auto willen geven.
De bedragen die ik nu in de reviews zie opduiken kloppen ook niet. Ze hebben het allemaal over 'begin de 50k', de werkelijkheid is nog heel wat duurder.
-
De bedragen die ik nu in de reviews zie opduiken kloppen ook niet. Ze hebben het allemaal over 'begin de 50k', de werkelijkheid is nog heel wat duurder.
In Nederland kost de introductieversie Edizione Speciale naar verluidt €50.900. Dat is toch redelijk 'begin 50k'.
-
Wel vind ik het interessant dat ze bij de PHEV voor de 1.3 motor gekozen hebben,
in plaats van de 1.5 voor de normale hybrides.
-
Maar wat verbruikt deze Tonale nou bij normaal autobaan gebruik, omdat ze voor een 1.3 hebben gekozen ?
Van mij had het ook een 2.6 mogen zijn ;D
Maar gewoon a naar b 130 op de electro. lijkt mij een heeeeel goede keuze.
-
puur elektrisch zal die wel niet zo heel ver gaan komen denk ik.
-
Ik meende ergens te horen, een km of 50.
Kan wel rijdend geladen worden dacht ik.
-
Ik meende ergens te horen, een km of 50.
Kan wel rijdend geladen worden dacht ik.
Ow dat is nog best wel netjes 50km.
Soms vraag ik me nog wel eens af wat echt de meerwaarde van een plugin is.
Maar met 50km elektrische actie radius kan het soms best interessant zijn.
-
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en na een uitstap in een Seat Leon cupra en een Cupra Ateca is het weer tijd voor een Alfa. De bestelling voor de Tonale PHEV Edizione Speciale in Verde Montreal is net de deur uit. Het is ook mede door de Edizione Speciale Versie dat dit aantrekkelijk is scheelt toch 5K t.o.v. de TI. Ik heb een proefrit gemaakt in de 130 en 160 pk versies en de laatste is prima; maar als 380 pk je referentie is dan is alles traag; benieuwd hoe dat met de 280 pk versie van de Tonale is. De reviews zijn veel belovend. Nu afwachten wanneer de levering is.
-
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en na een uitstap in een Seat Leon cupra en een Cupra Ateca is het weer tijd voor een Alfa. De bestelling voor de Tonale PHEV Edizione Speciale in Verde Montreal is net de deur uit. Het is ook mede door de Edizione Speciale Versie dat dit aantrekkelijk is scheelt toch 5K t.o.v. de TI. Ik heb een proefrit gemaakt in de 130 en 160 pk versies en de laatste is prima; maar als 380 pk je referentie is dan is alles traag; benieuwd hoe dat met de 280 pk versie van de Tonale is. De reviews zijn veel belovend. Nu afwachten wanneer de levering is.
Heb je 19" of 20" velgen genomen? Dat is zowat het enige waar ik over twijfel om nog te wijzigen. Nu heb ik de 20" op bestelbon staan maar ik heb schrik dat het te hard gaat rijden.
Ik heb vandaag trouwens testrit gedaan met de PHEV. Beviel me aardig 🙂
-
20" (zit in de pakket uitvoering) die ik voor levering zwart ga laten poedercoaten, zodat ze beter bij het geheel passen m.i. Ik heb daarnaast ook de dynamische demping genomen dus kan daar nog wat in aanpassen mocht dat nodig zijn. Mijn levering staat op eind mei.
-
20" (zit in de pakket uitvoering) die ik voor levering zwart ga laten poedercoaten, zodat ze beter bij het geheel passen m.i. Ik heb daarnaast ook de dynamische demping genomen dus kan daar nog wat in aanpassen mocht dat nodig zijn. Mijn levering staat op eind mei.
Dat poedercoaten begrijp ik wel, ik heb de veloce uitvoering (kwam met korting op zelfde prijs als Speciale). Je hebt dan de zwarte accenten in de grill etc maar wel geen zwarte velgen. Beetje vreemd.
Heb je een idee van de kostprijs van zo'n coating?
Ik had ook nog gevraagd of er een mogelijkheid was om zwarte velgen op te leggen ipv de standaard maar dat was blijkbaar onmogelijk.
Het 'hard' rijden is wel iets waar alle reviews het over hebben. Volgens de dealer is het effectief een groot verschil tussen de 19" en 20" velgen en dat doet mij toch heel hard twijfelen. Wat is totaalprijs van jouw uitvoering geworden?
-
ja dat vond ik ook vreemd dat er geen zwarte velgen waren maar goed lossen we het zo op. kost 800,- Een andere set kwam op minimaal 1250 .
ik was (met de groen kleur open dak en het handling pack) net onder de 54K klaar dit is ex coaten vd velgen.
-
Een vrij vernietigende test voor de Tonale PHEV:
https://www.autogids.be/autotests/blog-test/test-2023-test-2023-alfa-romeo-tonale-plug-in-hybrid-q4-review-autogids-autogids.html
Zou 9.2l/100km verbruiken op autosnelweg aan 115 km/u (of '1 op 11' zoals jullie zeggen?).
Als dat effectief klopt is dat toch wel een serieuze streep door mijn rekening (letterlijk), ik hoop dat zijn batterij op dat moment leeg was.
-
Een vrij vernietigende test voor de Tonale PHEV:
https://www.autogids.be/autotests/blog-test/test-2023-test-2023-alfa-romeo-tonale-plug-in-hybrid-q4-review-autogids-autogids.html
Zou 9.2l/100km verbruiken op autosnelweg aan 115 km/u (of '1 op 11' zoals jullie zeggen?).
Als dat effectief klopt is dat toch wel een serieuze streep door mijn rekening (letterlijk), ik hoop dat zijn batterij op dat moment plat was.
Het blijft een auto van 1825 kilo waarbij een 1.3 motortje al het werk moet doen als de batterij leeg is. Ik kijk daarom niet op van zulke cijfers, maar ik snap wel dat je ervan schrikt.
-
Een vrij vernietigende test voor de Tonale PHEV:
https://www.autogids.be/autotests/blog-test/test-2023-test-2023-alfa-romeo-tonale-plug-in-hybrid-q4-review-autogids-autogids.html
Zou 9.2l/100km verbruiken op autosnelweg aan 115 km/u (of '1 op 11' zoals jullie zeggen?).
Als dat effectief klopt is dat toch wel een serieuze streep door mijn rekening (letterlijk), ik hoop dat zijn batterij op dat moment leeg was.
De Renegade heeft dat ook. Zal dus wel kloppen.
-
Het blijft een auto van 1825 kilo waarbij een 1.3 motortje al het werk moet doen als de batterij leeg is. Ik kijk daarom niet op van zulke cijfers, maar ik snap wel dat je ervan schrikt.
Daar sta ik ook niet echt van te kijken.
De verbruikscijfers die de fabrikanten opgeven zijn totaal niet realistisch.
Daarom vind ik persoonlijk dat hele PHEV concept een beetje nutteloos.
De elektrische range die ze hebben heb je in de praktijk vaak weinig aan.
Maar er komen wel honderden extra kilo's aan gewicht bij,
waardoor je uiteindelijk weer meer brandstof gaan verbruiken zodra de accu leeg is.
Ik heb die hele Plugin hype echt nooit begrepen.
-
Tja, voor mij is het vooral interessant als bedrijfswagen. Als particulier zou ik nooit een PHEV kopen.
Elektrisch was niet meteen een optie voor mij omdat het gewoon te duur is (prijzen zijn ondertussen wel al wat gaan liggen).
Onlangs gezien dat de Ioniq 6 long range 'maar' +/- 55.000 kost, wat minder is dan de Tonale Veloce. Ik heb mij al enkele keren bedacht dat de Tonale PHEV die ik heb gekocht meer een aankoop van mijn hart is en veel minder dan een van mijn hoofd. Het is zeker geen 'slimme' aankoop.
-
Niet alles in het leven hoeft slim te zijn, het gaat erom dat je er plezier mee gaat hebben. En dat gaat vast lukken!
-
Tja, voor mij is het vooral interessant als bedrijfswagen. Als particulier zou ik nooit een PHEV kopen.
Elektrisch was niet meteen een optie voor mij omdat het gewoon te duur is (prijzen zijn ondertussen wel al wat gaan liggen).
Onlangs gezien dat de Ioniq 6 long range 'maar' +/- 55.000 kost, wat minder is dan de Tonale Veloce. Ik heb mij al enkele keren bedacht dat de Tonale PHEV die ik heb gekocht meer een aankoop van mijn hart is en veel minder dan een van mijn hoofd. Het is zeker geen 'slimme' aankoop.
Zakelijk is een PHEV zeker nog wel interessant.
Maar voor prive gebruik denk ik inderdaad wat minder.
Neemt natuurlijk niet weg dat de Tonale wel een mooie auto is,
en als je dan de PHEV pakt die zakelijk interessanter is en het meeste vermogen heeft.
Dan is daar natuurlijk helemaal niks mis mee.
Dat het praktijk verbruik dan wat tegenvalt doet daar verder niets aan af.
Daar hebben bijna alle SUV's wel een beetje last van.
De Ioniq 6 is inderdaad best wel een mooie auto geworden.
Maar volledig elektrisch is nog steeds niet voor iedereen een goede optie.
-
De auto staat inmiddels 3 weken eerder dan gepland bij de dealer. Levering zal spoedig volgen. :)
Is er iemand (die meeleest) die een adres kent om middels VCD of OBD (of hoe het mag heten) de achterlichten kan aanzetten bij dagrijverlichting?
alvast dank voor de tips
-
Ik kan je helaas daar niet bij helpen, bij mijn Giulia precies het zelfde, mooi dat de auto eerder binnen is dat wordt genieten.
-
De auto staat inmiddels 3 weken eerder dan gepland bij de dealer. Levering zal spoedig volgen. :)
Is er iemand (die meeleest) die een adres kent om middels VCD of OBD (of hoe het mag heten) de achterlichten kan aanzetten bij dagrijverlichting?
alvast dank voor de tips
Laat je ons weten hoe de auto je bevalt? Ben erg benieuwd! Wellicht kun je een topic onder de categorie 'Show your ride' aanmaken?
-
Gisteren bericht gehad dat de Tonale PHEV (voor mijn vrouw) klaar staat bij de dealer. Half februari besteld, qua levertijd dus niks te klagen!
Helaas loopt het contract van de huidige leasebak nog tot augustus dus tot dan moet ons geduld nog even op de proef worden gesteld.
Btw, het is een Editione Speciale in Montral Green :)
-
Hij staat klaar, maar je haalt hem dus niet op?
Dat moet je ook maar kunnen
-
Hij staat klaar, maar je haalt hem dus niet op?
Dat moet je ook maar kunnen
Klopt! Maar dat komt omdat het leasecontract van de huidige auto pas begin augustus verloopt, en eerder inleveren gaat helaas niet…
-
En 2 auto's kan dus niet?
-
Wellicht was ik niet helemaal duidelijk. De huidige leasebak is ook van mijn vrouw (heb zelf alleen een auto prive).
Dus zij moet wachten tot huidige contract is afgelopen voordat de nieuwe iij kan gaan. Switchen ook van leasemaatschappij, anders was er vast wel eea mogelijk geweest.
-
Oké helder.
-
Alleen wachten duurt wel lang he. :)
-
plaatje bij het praatje:
(https://i.ibb.co/Jnpdm3x/thumbnail-IMG-4209.jpg) (https://ibb.co/rkptFdb)
vorige week dinsdag de auto opgehaald was er ook lekker weer voor heel de dag regen. Leuk dat ze een nieuwe auto onder een doek in een afleverruimte zetten (helaas :( )
Mooie en fijnsturende auto en met behulp van de electromotor voldoende vrooeeem (al is alles relatief).
Maar goed de eerste ervaringen:
+ leuk detail is dat de voor achterlichten van binnnen naar buiten gaan branden bij openen; en bij sluiten van buiten naar binnen.
+ leuk dat bij het aan/uit zetten vh contact op het display of de voor/achterlichten getoond worden.
+ Het heritage dashboard is een mooie knipoog naar het verleden.
+ vering/comfort is prima met 20"
+ gasveren om de motorkap omhoog te houden (blijkbaar geen standaard in de autoindustrie)
+ grappig dat in dynamic stand er op het dashboard een meter gasresponse en remdruk percantage wordt weergegeven,
+ zwarte velgen maken het wel af ipv antraciet grijs
- draaiknop stuurwiel is om de radio zender te veranderen niet voor het volume. (kwestie van wennen)
- jammer dat de demping alleen in Dynamic te regelen is.
- grote schakelflippers is ook wel even wennen zeker omdat deze niet mee draaien met het stuur.
- als de batterij leeg is; is de vroooooeeeem ook weg (plus ~ 300 kg extra voor batterij die je mee moet zeulen)
- all season is het ook net niet.
- lane assist (had niet gehoeven) / adaptive cruise control (nog erg wennen)
- Lane assist kan redelijk makkelijk uitgezet worden (iedere keer)
- meegeleverd een 1 fase laadkabel met gewone stekker
- geluid richting aanwijzer en gordelpiep is wel erg aanwezig.
- bochtverlichten kan gelukkig uit
Wat grappig is is dat de klep voor de stekker met een druk op de klep te ontgrendelen is en de bezine klep van binnen uit ontgrendeld moet worden.
-
Mooie car veel plezier er mee.
-
Mooie kleuren combi zo hoor veel plezier er mee.
-
Mooie bak! Waarom heb je trouwens de badges van de uitvoering laten verwijderen? Ik zie namelijk geen badge onder je spiegel zitten.
-
Mooie bak! Waarom heb je trouwens de badges van de uitvoering laten verwijderen? Ik zie namelijk geen badge onder je spiegel zitten.
Omdat ik ze niet mooi vind en er alleen maar vuil tussen komt wat dan weer schoon gemaakt moet worden.
-
@jnieuw (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=235)
Inmiddels weer een maandje verder, nog zaken die je met ons zou willen delen omtrent je Tonale?
-
Nope; geen aanvullingen van mijn kant op dit moment.
-
plaatje bij het praatje:
(https://i.ibb.co/Jnpdm3x/thumbnail-IMG-4209.jpg) (https://ibb.co/rkptFdb)
vorige week dinsdag de auto opgehaald was er ook lekker weer voor heel de dag regen. Leuk dat ze een nieuwe auto onder een doek in een afleverruimte zetten (helaas :( )
Mooie en fijnsturende auto en met behulp van de electromotor voldoende vrooeeem (al is alles relatief).
Maar goed de eerste ervaringen:
+ leuk detail is dat de voor achterlichten van binnnen naar buiten gaan branden bij openen; en bij sluiten van buiten naar binnen.
+ leuk dat bij het aan/uit zetten vh contact op het display of de voor/achterlichten getoond worden.
+ Het heritage dashboard is een mooie knipoog naar het verleden.
+ vering/comfort is prima met 20"
+ gasveren om de motorkap omhoog te houden (blijkbaar geen standaard in de autoindustrie)
+ grappig dat in dynamic stand er op het dashboard een meter gasresponse en remdruk percantage wordt weergegeven,
+ zwarte velgen maken het wel af ipv antraciet grijs
- draaiknop stuurwiel is om de radio zender te veranderen niet voor het volume. (kwestie van wennen)
- jammer dat de demping alleen in Dynamic te regelen is.
- grote schakelflippers is ook wel even wennen zeker omdat deze niet mee draaien met het stuur.
- als de batterij leeg is; is de vroooooeeeem ook weg (plus ~ 300 kg extra voor batterij die je mee moet zeulen)
- all season is het ook net niet.
- lane assist (had niet gehoeven) / adaptive cruise control (nog erg wennen)
- Lane assist kan redelijk makkelijk uitgezet worden (iedere keer)
- meegeleverd een 1 fase laadkabel met gewone stekker
- geluid richting aanwijzer en gordelpiep is wel erg aanwezig.
- bochtverlichten kan gelukkig uit
Wat grappig is is dat de klep voor de stekker met een druk op de klep te ontgrendelen is en de bezine klep van binnen uit ontgrendeld moet worden.
Hoe bevalt de auto na een aantal weken in bezit te hebben?
Wij hebben vandaag de Tonale eindelijk kunnen ophalen bij de dealer. T.o.v. jouw minpunten:
- Wij hebben de Speciale, zonder grote schakelflippers. Hoef je ook niet te wennen.
- De auto stond gelukkig niet op All season maar op dikke Pirelli P-zero's :)
- Naast de reguliere 1 fase kabel met reguliere stekker werd er ook een 3 fase Mennekes stekker meegeleverd. Maar die hadden we dan ook speciaal laten opnemen in de offerte naar Lease maatschappij. Zit er idd niet standaard bij.