Club Alfa Romeo

Alfa Romeo Types => De Giulia / Stelvio Club => Exterieur => Topic gestart door: Ronald Meurink op 25 februari 2024, 14:35:47

Titel: Banden Giulia passend bij mijn gebruik
Bericht door: Ronald Meurink op 25 februari 2024, 14:35:47
Beste leden,

ik verdrink een beetje in het bandenaanbod en wil in het voorjaar nieuwe zomerbanden plaatsen. Ik heb een 2020 Giulia diesel, die door squadra is getuned. Zelf ben ik inmiddels 68 dus scheuren doe ik niet meer. Wel af en toe nog een sprintje tegen een brutaal ander merk. goede prijs ook belangrijk.

Mijn wensen: laag rolgeluid, comfort, goede levensduur. De maat moet passen op een breedset.

Denk zelf aan Michelin Primacy of Sport en aan ContiSport contact.

Ook vind ik het belangrijk dat er velgrandbescherming op zit; de parkeergarages in Den Haag!

Wie komt met een concreet advies?





 

Titel: Re: Banden Giulia passend bij mijn gebruik
Bericht door: bluebird op 25 februari 2024, 15:55:33
Heb je hier wat aan? https://www.clubalfaromeo.nl/forum/de-guilia-club/bandenvragen-en-advies-ivm-aanschaf-giulia-veloce/
Titel: Re: Banden Giulia passend bij mijn gebruik
Bericht door: Busso op 25 februari 2024, 16:36:16
Banden keuze is iets persoonlijks en als je geen voorkeur hebt is het lastig zoeken omdat er heel veel aanbod is. Je hebt een 18 inch breedset neem ik aan omdat je naar Primacy kijkt?

Maar jouw wens comfort, weinig geluid en  lange levensduur zou ik Michelin kiezen. Michelin heeft over het algemeen wel goede velg bescherming. Koepeetje heeft pilot sport 5 18 inch breedset onder zijn giulia. Dus kan je zijn mening vragen. Michelin pilot sport 4S is natuurlijk top (ook de prijs) maar meer voor sportieve rijder. Primacy kan ik je niet over adviseren. Is geen sport band dus kijk wel ff of de velg bescherming voldoende is.
Continental lees ik op Skoda forum diverse klachten over lawaai vooral na verloop van tijd. Maar misschien hebben andere leden hier wel goede ervaringen.
Zelf heb ik Bridgestone Sport maar die zijn niet stil dus zou ik niet nemen als ik jou was.
Titel: Re: Banden Giulia passend bij mijn gebruik
Bericht door: Bottas op 25 februari 2024, 17:00:39
Ik heb ervaring  met de primacy 4.
Goede band met ook wel sportieve eigenschappen. Tis geen pilot sport natuurlijk maar je gaf zelf al aan dat dat niet nodig is.
Zwaar overpriced ook.
Die primacy 4 heeft ook een goede velgrand bescherming.
Titel: Re: Banden Giulia passend bij mijn gebruik
Bericht door: __1337__ op 26 februari 2024, 09:44:09
Hier inmiddels wat setjes opgereden van de Conti Contactsport 7. Geen klachten/bijzonderheden.
Titel: Re: Banden Giulia passend bij mijn gebruik
Bericht door: Robert69 op 26 februari 2024, 12:19:12
Gek dat Goodyear (Efficiënt Grip) eigenlijk niet of nauwelijks genoemd wordt. Ik heb ze onder mijn Giulietta en zijn erg fijne bandjes.. Veel grip, ook bij nat en koud weer, gedragen zich stabiel bij verschillende snelheden en maken niet overdreven veel herrie. Neem aan dat die er ook voor de Giulia zijn, dus overwegen misschien wel waard?
Titel: Re: Banden Giulia passend bij mijn gebruik
Bericht door: Marcel1979 op 26 februari 2024, 12:35:07
Ik reed met mijn Giulietta QV (18") én nu met de Giulia (19" breedset) met Pirelli Powergy. Stil, relatief comfortabel met verlaging, goede grip en toch sportief. Prijstechnisch ook aantrekkelijker dan de meeste andere types.

Ik ben een rustige rijder (met een uitschieter 2 maanden geleden 😂) en rijd 80% woon-werk 140km per dag.

*zie net dat er nagenoeg geen velgrandbescherming op zit
Titel: Re: Banden Giulia passend bij mijn gebruik
Bericht door: jt op 26 februari 2024, 14:52:32
Gek dat Goodyear (Efficiënt Grip) eigenlijk niet of nauwelijks genoemd wordt. Ik heb ze onder mijn Giulietta en zijn erg fijne bandjes.. Veel grip, ook bij nat en koud weer, gedragen zich stabiel bij verschillende snelheden en maken niet overdreven veel herrie. Neem aan dat die er ook voor de Giulia zijn, dus overwegen misschien wel waard?

En als sportieve variant van Goodyear de Eagle f1 asymmetric 6. Heb er nu 1 zomer op gereden en een zeer goede band, welles waar in een giulietta. Relatief stil en super goede grip, zowel op droog als nat wegdek. Wel iets minder comfortabel gezien het een sportieve band is, maar zeker niet keihard.
Titel: Re: Banden Giulia passend bij mijn gebruik
Bericht door: MysteryAngel op 26 februari 2024, 18:07:56
Je zou ook even naar de Autoweek banden vergelijker kunnen kijken.
Dan kan je ook kijken naar zaken als rol geluid van een band.
En ook waar ze op dat moment het goedkoopst zijn.
Maar Michelin of Goodyear is altijd wel goed.
Titel: Re: Banden Giulia passend bij mijn gebruik
Bericht door: koepeetje op 26 februari 2024, 20:58:08
Maar jouw wens comfort, weinig geluid en  lange levensduur zou ik Michelin kiezen. Michelin heeft over het algemeen wel goede velg bescherming. Koepeetje heeft pilot sport 5 18 inch breedset onder zijn giulia. Dus kan je zijn mening vragen.
Ik rij inderdaad sinds 2 jaar en 27.000km met de Michelin Pilot Sport 5 en dat bevalt tot nu toe op alle vlakken erg goed, afgezien het feit dat mijn banden de laatste tijd behoorlijk lawaaiig beginnen te worden door cuppen, maar dat zou ook aan de uitlijning kunnen liggen, die moet ik eigenlijk eens laten nakijken. Het slijtagepatroon ziet er wel netjes uit en heb ik achter nog een kleine 5mm over en aan de voorkant 6mm, 90% snelwegkilometers.
Titel: Re: Banden Giulia passend bij mijn gebruik
Bericht door: Ronald Meurink op 27 februari 2024, 08:32:34
Dank voor jullie reacties! Op basis van jullie adviezen ben ik langs 2 bandenboeren gegaan. De Michelin Primacy valt af omdat er gewoon geen geschikte maat voor een 19 inch breedset bestaat. Ook de Michelin Sport 4 heeft geen band voor de achterzijde. Dan kom je terecht bij de Sport 5 en daar neig ik nu sterk naar.

Beide bandenhallen stellen dat het door de vorm van de velgen niet mogelijk is om een velgbeschermer effectief te laten zijn. Beide bandenhallen bieden me XL-banden aan. De vraag is: is dat een voordeel of een nadeel? Bij mij is geen sprake van overbelading.
Titel: Re: Banden Giulia passend bij mijn gebruik
Bericht door: MysteryAngel op 27 februari 2024, 18:13:32
Dank voor jullie reacties! Op basis van jullie adviezen ben ik langs 2 bandenboeren gegaan. De Michelin Primacy valt af omdat er gewoon geen geschikte maat voor een 19 inch breedset bestaat. Ook de Michelin Sport 4 heeft geen band voor de achterzijde. Dan kom je terecht bij de Sport 5 en daar neig ik nu sterk naar.

Beide bandenhallen stellen dat het door de vorm van de velgen niet mogelijk is om een velgbeschermer effectief te laten zijn. Beide bandenhallen bieden me XL-banden aan. De vraag is: is dat een voordeel of een nadeel? Bij mij is geen sprake van overbelading.

XL banden zijn voor een Giulia denk ik een beetje overbodig.
Je kan eventueel even op kenteken kijken wat de max as last voor en achter is.
Dan weet je ook wat voor load index voor de auto voldoende is.
XL banden hebben dacht ik extra koord lagen en stevigere wanden.
Maar ik denk niet dat het voor een Giulia heel erg veel toevoegt.
Voor een "zwaardere" suv zoals de Stelvio is dat wellicht een ander verhaal.


Titel: Re: Banden Giulia passend bij mijn gebruik
Bericht door: Busso op 28 februari 2024, 21:04:05
Welke velgen heb je? Ik heb 19 inch performance velgen (ook wel Q velgen maar dan 8 en 9J). Nou mijn Bridgestone banden hebben prima velg bescherming en ik kan me herinneren foto's te hebben gezien van Vredenstein Vorti's waar het er ook prima uit zag. Dus beetje onzin verhaal van de bandenboer.

Mijn velgen en die zien er nog steeds tip top uit.
(https://i.ibb.co/5R9Jnz2/20221219-124347.jpg) (https://ibb.co/fxSTnKQ)
Titel: Re: Banden Giulia passend bij mijn gebruik
Bericht door: Rien67 op 28 februari 2024, 22:12:53
Gek dat Goodyear (Efficiënt Grip) eigenlijk niet of nauwelijks genoemd wordt. Ik heb ze onder mijn Giulietta en zijn erg fijne bandjes.. Veel grip, ook bij nat en koud weer, gedragen zich stabiel bij verschillende snelheden en maken niet overdreven veel herrie. Neem aan dat die er ook voor de Giulia zijn, dus overwegen misschien wel waard?

Begrijp ik ook niet. Uit veel testen komen ze als zeer goed naar voren. Ik heb ze nu ook onder mijn Gulia. (zaten er al onder toen ik haar kocht) Onder mijn vorige auto een BMW heb ik ze er toen onder gezet. Gewoon een fijne band die met nat weer zeer goed presteert. Dat vind ik het belangrijkst.
Titel: Re: Banden Giulia passend bij mijn gebruik
Bericht door: Ronald Meurink op 2 maart 2024, 09:49:33
Beste reageerders,

Heb mijn zoektocht vernauwd naar 2 types banden op mijn 19 inch breedset:

Allereerst de Michelins Pilot sports 5 met XL banden. XL omdat er geen normale te leveren zijn. Geen velgrandbeschermers. Door de band in maat 235 te nemen komt de band dichter naar de velgrand en kan zo mogelijk schade voorkomen. Zou prima moeten kunnen.

En dan de Goodyears 1! ASY 6 XL. Deze hebben wel een velgrandbeschermer.

Op de goede weg?


Titel: Re: Banden Giulia passend bij mijn gebruik
Bericht door: Ron op 2 maart 2024, 11:26:41
Je kan de BRIDGESTONE POTENZA SPORT ook nog meenemen. Is in de XL en met velgrandbescherming leverbaar.

Gr Ron
Titel: Re: Banden Giulia passend bij mijn gebruik
Bericht door: Ronald Meurink op 2 maart 2024, 18:29:39
Thanks!!
Titel: Re: Banden Giulia passend bij mijn gebruik
Bericht door: Ronald Meurink op 12 maart 2024, 07:00:32
Ik heb alle adviezen ter harte genomen. Bij een bandenbier heb ik een Michelin PS5 en een Bridgestone Potenza Sport laten monteren. Voor mij was de velgrandbeschermer belangrijk, De velgrandbeschermer van de Michelin was nauwelijks aanwezig; hooguit 1 mm. De Bridgestone Potenza kwam duidelijk over de velgrand heen en deze heb ik dus gekozen.
Titel: Re: Banden Giulia passend bij mijn gebruik
Bericht door: Alfa 147 Ti op 12 maart 2024, 18:33:54
Die Bridstone is ook een prima band met veel grip.
Titel: Re: Banden Giulia passend bij mijn gebruik
Bericht door: Stephan_f36 op 16 maart 2024, 09:06:54
Ik heb zelf zowel pirelli, goodyear en bridgestone gehad… allemaal prima banden, maar toch kom ik altijd terug bij Michelin Pilot Sport.

Heb nu al enige tijd de PS5 op mijn 19” breedset liggen. Afgezien dat ik het een mooie band vind is de wegligging goed en dat ook onder de verschillende weersomstandigheden! Zeker bij nat weer en achterwielaandrijving vind ik de pilot sports als ‘betere’ band eruit komen voor mij - zeker bij pirelli vaak last gehad van wielspin en ‘glijden’.

(https://i.ibb.co/kS3d11c/IMG-9446.jpg) (https://ibb.co/fx8cvv0)