!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

Rinja
17

• Type Alfa: Giulia Q4 Veloce Squadra
  • *
    - Startende Alfist
Bumper Giulia QV laat op hoek los
« Gepost op: 20 juni 2026, 14:49:21 »
Ik heb een, volgens mij vaker voorkomend probleem met mijn voorbumper. De bevestiging aan de bestuurderskant is los. En de bevestiging voor de onderste schroef is afgebroken. Weet iemand in omgeving Leeuwarden een goed herstelbedrijf?
Ik zie op YouTube wel filmpjes hoe dit probleem gerepareerd moet worden, maar ik durf daar zelf niet aan te beginnen
Dit issue
https://youtu.be/fE6aHU2t88M?is=vE54m4cbufNTMGrW
*

Robert69
2.183

• Type Alfa: Giulia Veloce
    - Super Alfist
Re: Bumper Giulia QV laat op hoek los
« Reactie #1 Gepost op: 20 juni 2026, 15:19:29 »
Geen idee hoe je dat fixt. Maar doe jezelf een plezier en rij ermee naar Homan in Bedum. Zolang je 'm maar niet naar Talsma brengt, zou ik zeggen.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Rinja
17

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #2 Gepost op: 20 juni 2026, 15:32:28 »
@Robert69 bedoel je Talsma Leeuwarden? Talsma Heerenveen heb ik nl wel goede ervaringen. Leeuwarden (onderhoud) heb ik idd een minder goed ervaring mee.
*

Robert69
2.183

• Type Alfa: Giulia Veloce
    - Super Alfist
« Reactie #3 Gepost op: 21 juni 2026, 08:06:38 »
Bedoelde met name Leeuwarden, maar ook Heerenveen vind ik vrij matig qua dienstverlening en kennis
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Rinja
17

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #4 Gepost op: 21 juni 2026, 21:47:36 »
Is er niemand met een Giulia met dit probleem? Als ik op youtube kijk lijkt het een veel voorkomend probleem. Hoewel veel voorkomend natuurlijk een relatief begrip is...
*

Rinja
17

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #5 Gepost op: 22 juni 2026, 17:55:19 »
Vanmiddag bij een schadeherstelbedrijf geweest. Lijmen is mogelijk (pragmatisch, lage kosten), maar vaak een tijdelijke oplossing. Ik denk dat we gaan voor vervanging van de voorbumper. Uiteindelijk moet je ook niet op zo'n fantastische auto bezuinigen.
*

Nelson
139

- Alfist
« Reactie #6 Gepost op: 22 juni 2026, 18:18:21 »
Ik heb er geen verstand van
Maar als ik het goed gelezen heb, gaat het om de bevestiging aan de bestuurder kant.
Is het dan nodig dat de hele voorbumper moet worden vervangen?? (Die dan ook gespoten moet worden).
Waar is de creativiteit gebleven bij de garages tegenwoordig?
En lijmen gebeurt veel heb ik het idee.
Hier op het forum las ik eens dat er spoilers gelijmd worden die dan blijven zitten bij 250 km/uur.
*

Rinja
17

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #7 Gepost op: 22 juni 2026, 19:20:36 »
Het schadeherstelbedrijf heeft ons zelf de keuze gegeven: lijmen of vervangen. Ze willen wel lijmen, vinden ze geen probleem. Onze keuze is om de bumper te vervangen. De onderste bevestiging is namelijk ook gebroken. Daar zal vast ook iets creatiefs voor bedacht kunnen worden.
*

Perry Roelofs
33

• Type Alfa: Giulia GT Junior Ocra
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
« Reactie #8 Gepost op: 23 juni 2026, 14:08:39 »
Waarom zou je een complete bumper vervangen? Er zitten bumper clipjes op de bumper én het spatbord. Deze zijn gewoon los te bestellen. Waarschijnlijk is er hier eentje van niet lekker meer.
*

Tinus89
149

• Type Alfa: Giulia MY2017
    - Alfist
« Reactie #9 Gepost op: 23 juni 2026, 16:49:52 »
Zelf weten natuurlijk, maar volgens mij is dit een vrij bekend probleem, waar genoeg low costs fixes voor te vinden zijn.
Die vaak goed werken, maar waar een schadehersteller natuurlijk niet van op de hoogte is.

Zoek maar eens: https://www.google.com/search?q=giulia+front+bumper+repair+clips&oq=giulia+front+bumper+repair+clips&gs_lcrp=EgRlZGdlKgYIABBFGDkyBggAEEUYOTIICAEQ6QcY_FXSAQg3MzgzajBqN6gCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8
https://www.google.com/search?q=giulia+front+bumper+repair+clips&oq=giulia+front+bumper+repair+clips&gs_lcrp=EgRlZGdlKgYIABBFGDkyBggAEEUYOTIICAEQ6QcY_FXSAQg3MzgzajBqN6gCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8]

Edit: ik snap niet waarom de link er zo raar in komt maar na 4 pogingen moet je zelf maar even op de juiste klikken  :-[
Giulia 2.0T Savali 300pk. Flippers, RDNA, QV achterschijven 350mm voorzijde
*

Nelson
139

- Alfist
« Reactie #10 Gepost op: 23 juni 2026, 18:28:40 »
Als ts voor de duurste oplossing wil gaan, is dat natuurlijk prima.
Het is niet ons geld.
*

DanielH92
2.549

• Type Alfa: Giulietta QV TCT
    Moderatore - Super Alfist
« Reactie #11 Gepost op: 23 juni 2026, 19:39:21 »
Precies. Heel bekend probleem, zodanig dat er via EBay reparatie clips te vinden zijn. Ben je voor paar tientjes en een beetje hulp van de schadehersteller klaar. Geen kans op kleurverschil door onnodig spuitwerk. Zou het wel weten..

Google staan vol met voorbeelden. Zomaar één: https://www.giuliaforums.com/threads/bumper-tab-repair-diy.56285/
*

Rinja
17

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #12 Gepost op: 23 juni 2026, 20:26:03 »
De onderste 2 bevestigingspunt zijn afgebroken. Dat zag ik gister bij de schadehersteller. Hierdoor kan alleen verlijmd worden met de kunststof strip van ongeveer 15 cm. De onderkant van de bumper krijg je waarschijnlijk niet meer mooi uitgelijnd. De wielkap kan niet meer aan de onderkant vastgezet omdat de bevestiging is geknapt. Dat is de reden dat uiteindelijk gekozen is voor een nieuwe bumper. En qua kosten; ja, vervangen is duurder dan lijmen, maar ik vind t meevallen.
Ik ben zelf niet superhandig. Als ik ga lijmen weet ik zeker dat de hele carrosserie onder de lijm komt

*

brinkerik
2.013

• Type Alfa: Giulietta Qv TCT
    - Super Alfist
« Reactie #13 Gepost op: 24 juni 2026, 11:25:14 »
Bedankt voor je het delen van je issue

Hier ook kritisch, op je gekozen pad.
Heeft de nieuwe bumper niet hetzelfde probleem?
Lijmen, verlijmen, of  eventueel met glasvezelplamuur, of beugel toevoegen geeft sterkere verbinding als OE, en lost imo ook het probleem op.
Vervangen kan altijd nog..

Nu Giulietta Qv Perla Moonlight  &   Panda 100 HP

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

Rinja
17

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #14 Gepost op: 24 juni 2026, 12:43:20 »
Het is niet de goedkoopste oplossing. Maar de afgebroken bevestigingspunten hebben mij overtuigd dat lijmen niet de beste oplossing is.