!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

dburger
127

  • Type Alfa: GT 1.9 jtd/Giulia Veloce
  • ***
    - Alfist
Krakende deur
« Gepost op: 7 september 2021, 17:18:52 »
Ik rijd al jaren Alfa en ben de nodige kraakjes en piepjes wel gewend, maar ik heb sinds kort last van een irritante kraak bij mijn linker oor.

In eerste instantie dacht ik dat het het gordel mechanisme was, maar bij een nadere inspectie lijkt het toch van de deur te komen. Ik dacht eerst simpelweg om de deurrubbers in te vetten en klaar te zijn, maar dat helpt dus niet. Vervolgens verder gekeken en als ik tegen het raam naar buiten druk, hoor ik een soortgelijke kraak, maar alleen als het raam helemaal gesloten is. Is het raam iets open, dan hoor je de kraak niet. In eerste instantie geconcentreerd op de bovenzijde van de raamrubbers en ook deze ingevet (zover dat kan want er zit ook een soort vilt wat ik niet wil insmeren). Echter dat maakte geen verschil. Wat opvalt is dat wanneer je het raam sluit, de kraak vanuit het deurpaneel lijkt te komen, alsof het deurpaneel met gesloten raam eigenlijk te strak staat of zo iets. Moeilijk uit te leggen, dus met onderstaande afbeelding probeer ik het verder te verduidelijken. Ik vermoed dat in gesloten toestand het deurpaneel en de kunststof strip (beide met oranje pijl) tegen elkaar aan zitten en bij het rode gedeelte dus contact maken en kraken. Als ik daar met open deur tegen aan druk, hoor ik ook een kraak. die ik aan de bijrijderskant niet heb...of ik moet echt hard drukken.



Iemand soorgelijke ervaring? Wat zou ik hier aan kunnen doen? Ik zit te denken om het deurpaneel te verwijderen en een stukje viltplakband er tussen te zetten zonder dat het zichtbaar is? Weet iemand hoe je het deurpaneel kan verwijderen? Bij mijn 159 ook een keer gedaan en hoewel niet extreem moeilijk, je moet wel weten waar te schroeven en te klikken/trekken.

Of zou ik die kunststof strip vaster op de deur kunnen zetten? Hij zit namelijk wat losser gemonteerd dan de strip op de bijrijdersdeur (toch weer wat Italiaanse afmonteerkwaliteit van weleer?). Komt die wat dichter op deur dan in theorie is er meer ruimte tussen de strip en het paneel en hopelijk ook geen kraak. Geen idee hoe dat ding vast zit. Harder drukken om verder vast te klikken helpt in ieder geval niet. En dat verwijderen lijkt me echt een lastig karwei en deurpaneel moet er dan sowieso af.

Bruikbare tips zijn welkom en ja, raam open en radio harder heb ik al geprobeerd.

*

Rohit
302

  • Type Alfa: Giulia 2.2
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Krakende deur
« Reactie #1 Gepost op: 8 september 2021, 01:31:56 »
Ik hoor aan die kant idd ook van die rare geluidjes, dacht ook dat het van de gordel kwam maar weet het niet zeker. Het irriteert me wel mateloos. Achter bij de hoedeplank heb ik sinds kort ook een irritante ratel op sommige stationare momenten, vermoedelijk omdat ik hem half heb open gehad toen ik de subwoofer ging plaatsen. Heb momenteel een gebroken elleboog dus kan er nu niks aan doen maar als het genezen is is dat het eerste wat ik ga aanpakken, het is gewoon echt beschamend als je mensen in de auto hebt zitten en ze kijken hun ogen vanaf de buitenkant al uit en opeens hoor je dat getril 🤦🏽‍♂️

Hoe heb je die verrekte deur logos erin gekregen. Heb er een half uur aan besteed maar het lukte me gewoon niet. Heb ze alle 4 nog in de middenconsole liggen al 9 maanden.....
156 1.6 TS  120 PK
159 1.9 JTDm Squadra Massimo 160 PK
Giulia 2.2 JTDm Squadra Massimo 242 PK! 😍
*

dburger
127

  • Type Alfa: GT 1.9 jtd/Giulia Veloce
  • ***
    - Alfist
Re: Krakende deur
« Reactie #2 Gepost op: 9 september 2021, 09:55:19 »
Citaat van: Rohit op  8 september 2021, 01:31:56
Citaat van: Rohit op  8 september 2021, 01:31:56
Ik hoor aan die kant idd ook van die rare geluidjes, dacht ook dat het van de gordel kwam maar weet het niet zeker. Het irriteert me wel mateloos. Achter bij de hoedeplank heb ik sinds kort ook een irritante ratel op sommige stationare momenten, vermoedelijk omdat ik hem half heb open gehad toen ik de subwoofer ging plaatsen. Heb momenteel een gebroken elleboog dus kan er nu niks aan doen maar als het genezen is is dat het eerste wat ik ga aanpakken, het is gewoon echt beschamend als je mensen in de auto hebt zitten en ze kijken hun ogen vanaf de buitenkant al uit en opeens hoor je dat getril 🤦🏽‍♂️

Hoe heb je die verrekte deur logos erin gekregen. Heb er een half uur aan besteed maar het lukte me gewoon niet. Heb ze alle 4 nog in de middenconsole liggen al 9 maanden.....

Ja, het is echt behoorlijk irritant. Ben nu toch aan het twijfelen of het toch niet gewoon de deurrubbers zijn. Als ik namelijk van buiten op de deur druk, dan hoor ik hetzelfde gekraak. Nog maar eens kijken of ik dit met een of ander goedje kan verhelpen. Ik ben van Alfa de nodige kraakjes  gewend, maar direct bij mijn linkeroor is onacceptabel. Dat moet echt weg!

De bestaande deurverlichting eruit was kwestie van secondes. De nieuwe erin was inderdaad drama. De kabel uit de deur is eigenlijk te kort om de stekker van de nieuwe led verlcihting er goed in te klikken. Deze moest ik echt goed vastklikken om contact te maken. Dacht eerst dat de LED lampen stuk waren, want van de 4 werkte er alleen 1. Hoewel van Ali dacht ik dat de kwaliteit waarschijnlijk niet zo slecht kan zijn. Vervolgens opnieuw geinstalleerd maar wel harder aandrukken. Je moet wel kleine vingers hebben of accepteren dat je vingers aardig in de knel komen te zitten tijdens het aandrukken. En nu werken ze alle vier en de meeste passagiers vinden het te gek! Nu de kraakjes eruit en ik ben weer een stukje blijer.
*

dburger
127

  • Type Alfa: GT 1.9 jtd/Giulia Veloce
  • ***
    - Alfist
Re: Krakende deur
« Reactie #3 Gepost op: 10 september 2021, 17:49:05 »
Vandaag nog eens rustig de deur nagelopen en het lijkt erop dat de deur iets scheef zit. Vlak voor het sluiten zit de deur gelijk met de achterdeur, maar wanneer de deur in het slot valt wipt deze aan één kant 1 mm omhoog.



Zoals je op de foto ziet steekt het voorportier iets boven het achterportier uit en liggen volgens mij de rubbers strakker in de deuropening (er is in ieder geval een smallere spleet tussen de zwarte sierlijst en bovenzijde van deuropening.

Nu heb ik al geprobeerd de sluitring  van het portier (zie volgende foto) te verstellen, maar dit lukt eigenlijk niet omdat de 2 centreerbouten de ring op dezelfde plaats houden.



Is er een andere manier om de deur te verstellen. Ik wil hierbij opmerken dat de deur zelf eigenlijk goed is afgehanden en pas bij het in het slot vallen dus een tikkeltje omhoog wordt getrokken/gedruk. Aks ik de ring niet kan verstellen, kan ik dan iets in de deur zelf stellen. Ik zie daar ook verschillende  torx bouten, maar wil daar niet zo maar aan beginnen te draaien.
*

dburger
127

  • Type Alfa: GT 1.9 jtd/Giulia Veloce
  • ***
    - Alfist
Re: Krakende deur
« Reactie #4 Gepost op: 13 september 2021, 10:52:04 »
Ik denk dat ik de oorzaak van het kraken heb gevonden. Als het raam helemaal dicht gaat, wordt de ruit op het laatst een beetje naar buiten en dus in de rubbers gedrukt. Dit zorgt er volgens mij voor dat het rubber wat meer contact maakt met de hoogglans sierlijst met de vervelende kraak tot gevolg.

 

Ik heb met een spateltje tussen het rubber en de sierlijst (zie gele lijn op foto) wat vet gesmeerd (had nog een 'antivries' rubberstick liggen) en de kraak is min of meer verdwenen. Ik hoor nog steeds wel deurgeluiden bij oneffenheden in de weg, maar het continue gekraak bij mijn linkeroor is tenminste weg.  Geen idee of deze oplossing een structurele is, maar uiteindelijk is het een klusje van nog geen 5 minuten, dus dat kan ik herhalen wanneer het terugkomt.
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Krakende deur
« Reactie #5 Gepost op: 13 september 2021, 10:56:30 »
@dburger

Op zich gek van die haak, want daar staan uitlijn markeringen op en met die zou je m wel moeten kunnen uitlijnen.
Wellicht als je ze verder losdraait dat het dan wel lukt.

Ik verwacht dat de kooimoeren een beetje kleven in de verf dat ze daardoor niet willen verschuiven.
Zet eerst even met papier tape markeringen hoe het zat.
*

dburger
127

  • Type Alfa: GT 1.9 jtd/Giulia Veloce
  • ***
    - Alfist
Re: Krakende deur
« Reactie #6 Gepost op: 13 september 2021, 11:27:15 »
@dburger

Op zich gek van die haak, want daar staan uitlijn markeringen op en met die zou je m wel moeten kunnen uitlijnen.
Wellicht als je ze verder losdraait dat het dan wel lukt.

Ik verwacht dat de kooimoeren een beetje kleven in de verf dat ze daardoor niet willen verschuiven.
Zet eerst even met papier tape markeringen hoe het zat.
De haak krijg ik wel los en kan ik ook verschuiven, maar op het moment dat ik deze weer aandraai komt ie als het ware terug in de oorspronkelijke positie vanwege de taps toelopende kop van de torx schroef. Hoewel de kraak hierdoor niet wordt veroorzaakt (zie mijn voorgaande post) voor het esthetische aspect zou de haak een mm naar beneden moeten om de deurlijn vloeiend door te laten lopen, maar dat lukt me dus niet, maar misschien kan het slotmechanisme in het portier een mm omhoog?