!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Aleksandar
7

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
zomerbanden Bos en de Bomen Giulia
« Gepost op: 27 februari 2023, 11:08:43 »
Beste Alfisti

Ik ben sinds vorig jaar Oktober een trotes bezitter van een mooie Alfa Giulia 2.2 diesel 180PK met breedset

na 7 jaren trouwe dienst van mijn 159 JTD overgestapt naar de volgende generatie alfa diesel
het verschil is zeker merkbaar, Motor is geweldig op het nagelende geluid na, maar dat vergeef ik de auto, want het plezier te goed om me daaraan te storen
de 180PK word binnenkort opgeschroefd door een bepaald persoon in Nunspeet  >:D

ik zit wel met een vraag over banden.
ik ben een purist in dat opzicht onder een italiaanse auto horen italiaanse banden dus Pirelli. maar na het lezen van veel reviews zie ik toch wat andere keuzes, ondanks dat het boekje pirelli's voorschrijft.
heb voor al mijn alfa's altijd een pirelli band gebruikt.

Wat zijn de beste banden voor de sportievere rijder? 
kun je mixen omdat je toch een breedset hebt?


ik hoor het graag.
Wellicht een mooie topic of poll in het forum ook
*

Aleksandar
7

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
Re: zomerbanden Bos en de Bomen Giulia
« Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2023, 11:22:21 »
Bandenmaat van mijn giulia

voor: 225/45/18 8j
achter255/40/18 9j
*

alfata
3.415

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: zomerbanden Bos en de Bomen Giulia
« Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2023, 12:04:34 »
Een mix zal ik nooit doen. Pirelli's ben ik persoonlijk ook geen fan van, tenzij het om hun winterbanden gaat, die ik echt geweldig vind. Bij zomerbanden Pirelli heb ik altijd het idee dat ze wat meer voor zuid Europa bedoeld zijn (keihard rubber), maar wel met geweldig grip. Je zou dus de corsa's kunnen pakken die onder de Q zitten.
Ik heb onder mijn Stelvio Q de Pirelli's vervangen door Toyo's. Ik heb echt maximaal(!) 5% grip ingeleverd (een leek zou het verschil niet ervaren, zelfs niet met hoeken), maar wel 30% comfort erbij gekregen. Ongekend hoeveel stiller en soepeler (verticaal over hobbels) de Toyo's zijn (Proxes sport SUV).

Maar er zijn zoveel goede banden! De vraag is wat je wilt.... Als je echt sportief wilt rijden zou ik voor een semi slick gaan, maar dat lijkt mij onder een 180PK diesel iets teveel van het goede?

Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

Aleksandar
7

  • Type Alfa: 159
  • *
    - Startende Alfist
Re: zomerbanden Bos en de Bomen Giulia
« Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2023, 12:11:42 »
dank voor je reactie ten eerste

semi slicks hoef ik niet. ik rij dagelijks met deze auto waar ook mijn gezin in zit
maar ik wil mijn horizon verbreden
dus even kijken of er goede alternatieven zijn voor Pirelli (in mijn geval dan)
toyo staat genoteerd in elk geval

ik hoor ook mensen over dunlop en bridgstone, maar deze merken zijn voor mij nog een een mysterie
*

alfata
3.415

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: zomerbanden Bos en de Bomen Giulia
« Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2023, 12:20:00 »
dank voor je reactie ten eerste

semi slicks hoef ik niet. ik rij dagelijks met deze auto waar ook mijn gezin in zit
maar ik wil mijn horizon verbreden
dus even kijken of er goede alternatieven zijn voor Pirelli (in mijn geval dan)
toyo staat genoteerd in elk geval

ik hoor ook mensen over dunlop en bridgstone, maar deze merken zijn voor mij nog een een mysterie

Als je geen gekke dingen doet is voor een leek het verschil tussen een Pilot Sport, Potenza Sport, SportContact, SP Sport of Eagle F1 bijna niet te voelen. Ik zou je de website tyrereviews.com aan willen bevelen. Daar ga je alle informatie vinden die je zoekt. Maken ook goede videos, zoals deze bijvoorbeeld:


https://www.youtube.com/watch?v=t10y-87oiD4
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
Re: zomerbanden Bos en de Bomen Giulia
« Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2023, 16:57:12 »
Ik heb onder de GT Continental Sport Contact zitten.  De kwamen er een poos terug bij een ANWB test als beste uit. Bevallen mij goed in ieder geval.👍🏻
*

bekkie
2.751

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: zomerbanden Bos en de Bomen Giulia
« Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2023, 19:10:26 »
Ik vind de combinatie Alfa en Michelin nog steeds érg goed!
Heb er nu ook weer Michelin onder liggen (zomerband) en dat vind ik toch beduidend fijner rijden dan Pirelli of Bridgestone.
Maar het hangt uiteraard sterk af van type Alfa en velgdiameter.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

Busso
883

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: zomerbanden Bos en de Bomen Giulia
« Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2023, 22:48:36 »
Ik heb gekozen voor bridgestone potenza sport. Had ik ook over mijn 159 TI (235 40 R19). Iets meer afrolgeluid maar veel grip,  precieze sturing en goede prijskwaliteit verhouding. Michelin pilotsport 4 of nog beter 4S is een hele goede sportieve allround band.
Je ziet in tests dat de velgdiameter en wanghoogte wel een rol speelt in wie de verschillende lijstjes aanvoert. Ik heb gekeken naar tests van 19 inch met 35 tot 45% wanghoogte.

Mijn keuze voor de potenza sport heb ik gemaakt na het lezen van een aantal duitse tests in 2021. In Nederland worden banden met lage wang bijna nooit getest.
https://www.google.nl/amp/s/www.gummibereifung.de/premiummarken-belegen-staerke-im-sportreifentest-der-autobild%3famp

https://blog.reifen-vor-ort.de/sportauto-sommerreifen-test-235/35-zr19
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

Timothy84
553

  • Type Alfa: Giulia Super 2,2 136pk
  • *****
    - Super Alfist
    • http://www.vrl-simracing.be
Re: zomerbanden Bos en de Bomen Giulia
« Reactie #8 Gepost op: 19 april 2023, 12:47:21 »
Zijn er toevallig mensen die de GoodYear F1 Assymetric 6 al onder de G hebben geplaatst? Nieuwe zomerschoenen nodig en benieuwd naar eventuele reacties.
Vroeger 1,4MA Giulietta 163pk. GT diesel 150 pk,topzetels mis ze nog steeds
Nu Giulia Super 2,2 136 pk maar Squadra heeft een paar paardjes extra op de wei gezet. :p
*

jt
209

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 TCT
  • ***
    - Alfist
Re: zomerbanden Bos en de Bomen Giulia
« Reactie #9 Gepost op: 21 april 2023, 12:36:18 »
Voor zover het wat waard is, ik heb nu ongv 5000km die banden onder mijn giulietta zitten(18 inch). Ik ben er bijzonder goed over te spreken. Stil op goed asfalt, hele goed grip in bochten bij droog en nat, ik rij redelijk sportief en en heb ze nog niet aan piepen gekregen. En de wang naar mijn mening precies goed, wel genoeg feedback(voor zover het kan bij elektronische stuur bekrachtiging) maar nog wel comfortabel. Ik zou ze absoluut aanbevelen.
Mijn alfa: Giulietta  1.4 MA TCT 2011