!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

joostrui
4

  • Type Alfa: Giulia Veloce 2.0T Q4
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Velgen Alfa Giulia Veloce: Foutieve maat?
« Gepost op: 16 juli 2019, 19:36:10 »
Ik rij nu een half jaar een Misano blouwe Giulia Veloce.
De maten van de voor- en achterbanden verschillen. Voor: 225/40 R19, Achter: 255/35 R19.
De achterband is dus breder, maar met ongeveer dezelfde diameter als de voorbanden.
Het lijkt dat op mijn Giulia de breedte van de achervelgen gelijk is aan de breedte van de voorvelgen. Gevolg; De voorvelgen worden niet beschermt door de banden, en ik heb nu dus al diverse krassen op m'n voorvelgen. De achtervelgen hebben daar geen last van.

Mijn vraag:  Zouden de voorvelgen niet smaller moeten zijn?
*

Paul
1.847

  • ******
    Presidente - Super Alfist
Re: Velgen Alfa Giulia Veloce: Foutieve maat?
« Reactie #1 Gepost op: 16 juli 2019, 20:10:14 »
Dan heb je een 8j voor en 9j set achter op je Giulia. De gebruikelijke bandenmaat voor vind ik 235 en achter 255.
225 voor kan wel, maar dan oogt het lichtelijk getrokken. (schuine rand)
Mijn grote Alfa-liefde Giulietta Quadrifoglio; 285pk, Etna Black, Giulia Veloce wielen, Carbon delen, verlaagd, Ulter uitlaatsysteem met klep, rode intercooler, alcantara dashboard en meer lees je hier.
*

Giuliatje
162

  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Velgen Alfa Giulia Veloce: Foutieve maat?
« Reactie #2 Gepost op: 16 juli 2019, 20:10:42 »
Inderdaad op de voorzijde 8J en achter 9J verschil is dus 1J ofwel 2,5cm. Een breedset dus. Als dergelijke velgen origineel geleverd zijn klopt er iets niet, tenzij je dus de juiste bandenmaten hiervoor toepast 255/35 achter en 225/40 voor. Dan blijft de omtrek van beide maten bijna gelijk. Imitatie velgen wil men nog wel eens voor en achter dezelfde breedte aanbieden. Dat kan wel maar dan ook voor en achter dezelfde breedte van de band toepassen.
*

joostrui
4

  • Type Alfa: Giulia Veloce 2.0T Q4
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Velgen Alfa Giulia Veloce: Foutieve maat?
« Reactie #3 Gepost op: 17 juli 2019, 15:55:52 »
@Paul K  Ik heb voor 225/40 R19, en inderdaad lijkt de velg te breed.

Wat is de volledige 235 maat? (Maar Giuliatje heeft het over 225/40 wie heeft er nu gelijk?)
*

Paul
1.847

  • ******
    Presidente - Super Alfist
Re: Velgen Alfa Giulia Veloce: Foutieve maat?
« Reactie #4 Gepost op: 17 juli 2019, 15:56:56 »
Origineel is het 225.
Mijn grote Alfa-liefde Giulietta Quadrifoglio; 285pk, Etna Black, Giulia Veloce wielen, Carbon delen, verlaagd, Ulter uitlaatsysteem met klep, rode intercooler, alcantara dashboard en meer lees je hier.
*

Giuliatje
162

  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Velgen Alfa Giulia Veloce: Foutieve maat?
« Reactie #5 Gepost op: 17 juli 2019, 16:11:01 »
Velgbed tussen de spaken door buitenzijde naar binnenzijde velg opmeten van voor en achtervelgen. Voor moet dus smaller zijn.
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Velgen Alfa Giulia Veloce: Foutieve maat?
« Reactie #6 Gepost op: 17 juli 2019, 17:17:12 »
de "officiele" maten vindt je in het instructie boekje ;)  :

eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

QuadroOlieo
186

  • Type Alfa: Giulia Veloce 2.2 Diesel
  • ***
    - Alfist
Re: Velgen Alfa Giulia Veloce: Foutieve maat?
« Reactie #7 Gepost op: 18 juli 2019, 15:09:28 »
Origineel is het 225.

Inderdaad origineel 225 voor 255 achter.
Zijn het Pirelli banden?
Voor de zomer heb ik Bridgestone en die zitten goed en beschermen de velg net een beetje, maar de Pirelli's zijn "getrokken" en daar ligt de rand lekker bloot (ondanks zelfde maat).
Vooral voor inderdaad slecht beschermd.
Los van onhandig is het ook niet echt mooi..

Ik heb hier toen een hele discussie over gehad en wilde de wielen eigenlijk niet. De dealer kon toen laten zien dat de bandenfabrikanten 10% marge (!) mogen hanteren.
En dat is ook goed te zien, want de zomerwielen ogen stuk breder.

Kortom.. er is veel verschil in bandenland
*

Giuliatje
162

  • ***
    - Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Velgen Alfa Giulia Veloce: Foutieve maat?
« Reactie #8 Gepost op: 18 juli 2019, 16:37:18 »
Dit zijn mijn velgen voor, 19” 8,5J breed en Pirelli PZERO 225/40 erop. Ik was ook bang dat ze er te getrokken uit zouden zien, maar dat valt me enorm mee. Dat je de velg sneller beschadigd is eigenlijk een beetje onzin, want als je tegen een stoeprand aan zit beschadig je of je band of je velg. Beide een no go en daar staat bij mij de doodstraf op, weet mijn vrouw. Dus ze is erop getraind en zoekt haar parkeerplaats uit waar dit niet kan gebeuren. Waarom zou je ook zo dicht langs een stoeprand willen staan. Stuk ervan af gaat ook.
*

dburger
127

  • Type Alfa: GT 1.9 jtd/Giulia Veloce
  • ***
    - Alfist
Re: Velgen Alfa Giulia Veloce: Foutieve maat?
« Reactie #9 Gepost op: 24 april 2021, 10:01:51 »
Ik roep even wat nieuw leven in dit topic. Ik sta op het punt een witte Veloce aan te schaffen met standaard 18 inch Veloce Bright turbine velgen met winterbanden gemonteerd. Dus een ideale aangelegenheid om een nieuwe 19 inch zomerset erbij te kopen. Nu vind ik een hoogglans antraciet Dark Performance set perfect passen bij een witte auto, maar de originele Alfa velgen zijn behoorlijk aan de prijs. Op Marktplaats vind je bij verschillende velgenzaken ook imitatievelgen te koop en daar heb ik vragen over:
  • Op de Marktplaats foto's zien ze er prima uit, maar iemand hier ervaring met de kwaliteit. Imitatieset is rond de EUR 650 en origineel (Qverde) EUR 1785, dus eerlijk gezegd dat klinkt bijna 'too good to be true (good)'
  • Welke breedte van velg aan te schaffen? Volgens instructieboek 8j voor en achter of breedset 8j voor en 9j achter voor Veloce, dus NIET 8.5J zoals Giuliatje voor heeft, want die maat hoort eigenlijk bij een QV. Imitatieset is beschikbaar in 8J en 8.5J. Ik ben benieuwd of een 8.5J mooier (iets meer naar buiten?) gaat staan? En aanlooprisico wanneer stuur helemaal gedraaid wordt?
  • Welke bandenmaat op de velgen? Op 8J wordt 225/40 geadviseerd en op een 8.5J 245/35. Dit laatste snap ik niet: waarom 40 versus 35 en dus niet een 245/40, of is dit juist vanwege het aanlopen bij sturen?
  • Runflat of toch normale banden? Moet eerlijk zeggen nog niet eerder runflats gehad en bij een lek doorrijden is handig, maar in de afgelopen 20 jaar slechts 2x echt een lekke band gehad - heb ik het niet over langzaam leeglopen - dus wat mij betreft is een goedkopere normale band een reële optie - desnoods met een reparatiesetje in de auto (had ik ook bij mijn 159 en nooit gebruikt)

Ben benieuwd naar jullie meningen/ervaringen. Tips wat en waar (dealer/velgenzaak/eBay) het beste te kopen zijn dus van harte welkom. Ikzelf nijg nu naar een goede imitatieset van 8J met normale 225/40/19 Pirelli banden en geen breedset/runflat.
*

DanielH92
1.921

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Velgen Alfa Giulia Veloce: Foutieve maat?
« Reactie #10 Gepost op: 24 april 2021, 10:12:20 »

  • Welke bandenmaat op de velgen? Op 8J wordt 225/40 geadviseerd en op een 8.5J 245/35. Dit laatste snap ik niet: waarom 40 versus 35 en dus niet een 245/40, of is dit juist vanwege het aanlopen bij sturen?


Die hoogtemaat is geen absoluut getal, naar een percentage van de breedte. Om bij een bredere band dus op dezelfde hoogte uit te willen komen moet dat percentage dus omlaag.

0,4 x 225 = 90mm
0,35 x 245 = 86mm, bijna gelijk dus.

Een 245/40 band zou 98mm hoog worden.
*

Rohit
302

  • Type Alfa: Giulia 2.2
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Velgen Alfa Giulia Veloce: Foutieve maat?
« Reactie #11 Gepost op: 24 april 2021, 19:47:33 »
Ik roep even wat nieuw leven in dit topic. Ik sta op het punt een witte Veloce aan te schaffen met standaard 18 inch Veloce Bright turbine velgen met winterbanden gemonteerd. Dus een ideale aangelegenheid om een nieuwe 19 inch zomerset erbij te kopen. Nu vind ik een hoogglans antraciet Dark Performance set perfect passen bij een witte auto, maar de originele Alfa velgen zijn behoorlijk aan de prijs. Op Marktplaats vind je bij verschillende velgenzaken ook imitatievelgen te koop en daar heb ik vragen over:
  • Op de Marktplaats foto's zien ze er prima uit, maar iemand hier ervaring met de kwaliteit. Imitatieset is rond de EUR 650 en origineel (Qverde) EUR 1785, dus eerlijk gezegd dat klinkt bijna 'too good to be true (good)'
  • Welke breedte van velg aan te schaffen? Volgens instructieboek 8j voor en achter of breedset 8j voor en 9j achter voor Veloce, dus NIET 8.5J zoals Giuliatje voor heeft, want die maat hoort eigenlijk bij een QV. Imitatieset is beschikbaar in 8J en 8.5J. Ik ben benieuwd of een 8.5J mooier (iets meer naar buiten?) gaat staan? En aanlooprisico wanneer stuur helemaal gedraaid wordt?
  • Welke bandenmaat op de velgen? Op 8J wordt 225/40 geadviseerd en op een 8.5J 245/35. Dit laatste snap ik niet: waarom 40 versus 35 en dus niet een 245/40, of is dit juist vanwege het aanlopen bij sturen?
  • Runflat of toch normale banden? Moet eerlijk zeggen nog niet eerder runflats gehad en bij een lek doorrijden is handig, maar in de afgelopen 20 jaar slechts 2x echt een lekke band gehad - heb ik het niet over langzaam leeglopen - dus wat mij betreft is een goedkopere normale band een reële optie - desnoods met een reparatiesetje in de auto (had ik ook bij mijn 159 en nooit gebruikt)

Ben benieuwd naar jullie meningen/ervaringen. Tips wat en waar (dealer/velgenzaak/eBay) het beste te kopen zijn dus van harte welkom. Ikzelf nijg nu naar een goede imitatieset van 8J met normale 225/40/19 Pirelli banden en geen breedset/runflat.
laat ff weten welke je gekocht hebt! Ik ben ook al tijdje op zoek naar de qv velgen, op marktplaats idd rond de 650-800. Origineel 2100 ofzo.. Heb jaren die giulietta velgen uit Polen onder me 159 gehad en nergens last van gehad
156 1.6 TS  120 PK
159 1.9 JTDm Squadra Massimo 160 PK
Giulia 2.2 JTDm Squadra Massimo 242 PK! 😍
*

dburger
127

  • Type Alfa: GT 1.9 jtd/Giulia Veloce
  • ***
    - Alfist
Re: Velgen Alfa Giulia Veloce: Foutieve maat?
« Reactie #12 Gepost op: 27 april 2021, 17:01:51 »
De set op Marktplaats is van breedte 8.5J. Set van 4 inclusief TPMS komt op EUR 800. Op deze set passen de 235/35/19 volgens mij beter dan de 225/40/19 banden. Mijn voorkeur gaat uit naar Dunlop banden, want die liggen nu ook op mijn GT en die zijn behoorlijk stil en de 235/35 banden zijn zelfs iets goedkoper dan de 225/40 maat (143 versus 167 EUR), dus de totaalprijs komt uit op zo'n EUR 1400 voor set met velgen, sensoren en banden (heb de naafkappen even niet meegerekend, maar volgens mij zitten die er ook bij).

Echter nu heb ik een adres gevonden met WSP Italy W258 Fedro als breedset (8J voor en 9J achter) voor rond de EUR 1000, maar dat is zonder naafkappen en TPMS. Dunlop banden erbij voor rond de EUR 650 en TPMS voor EUR 150, maakt de set compleet voor EUR 1800. Vraag me nu af het een meerprijs van EUR 400 waard is?
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Velgen Alfa Giulia Veloce: Foutieve maat?
« Reactie #13 Gepost op: 29 april 2021, 14:31:41 »
Ik heb zelf een set WSP Italy eronder zitten, inderdaad 8J voor en 9J achter.

Set bevalt eigenlijk erg goed, Helaas al wel wat beschadigingen maar dat is mijn schuld (en die van mijn vrouw en van een collega) en niet van de velg.

Enige wat ik er wel bij moet zeggen is dat in 1 van de voorvelgen (de smalle dus) een klein slagje is gekomen terwijl ik niet bewust heb meegemaakt dat ik kneiterhard over een gat in de weg heb gereden oid. Wellicht dat dus imitatie wat minder robuust is dan origineel. Maargoed dat is ook een aanname van mij want als ik originele had gehad, was misschien hetzelfde gebeurd.
*

grigio vesuvio
61

  • Type Alfa: Giulia 2.0T Super
  • **
    - Junior Alfist
Re: Velgen Alfa Giulia Veloce: Foutieve maat?
« Reactie #14 Gepost op: 30 april 2021, 21:48:53 »
Ok, wat ik nu ga zeggen gaan velen het niet mee eens zijn, maar als je zo’n gave en - toch ook wel - dure auto rijdt, koop dan een originele set. Geen twijfels over styling, kleur, stijfheid. Gewoon ge-wel-dig mooie velgen!! Lekker luxe door de dealer er onder laten zetten en je gunt dat mooie bedrijf in Italië ook nog een paar centen (hebben ze hard nodig voor de ontwikkeling van een paar nieuwe modellen). En ze zullen uiteindelijk ook wel meer waard blijven dan imitaties. Wordt in de toekomst de meest gewilde velg, kan niet missen.