!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

JimStrike
10

• Type Alfa: 156 1.8TS cf2
  • *
    - Startende Alfist
Spatscherm 156 prefacelift LV
« Gepost op: 2 oktober 2025, 15:14:31 »
Hallo allemaal. Er is laatst op de Nürburgring een Cayman GT4 op mijn zijkant ingereden. Niet mijn schuld maar aangezien het op het circuit gebeurd is niet verzekerd helaas. Nu zat ik een beetje rond te kijken en kon er niet echt een mooi 2e hands spatscherm LV pre facelift vinden. Ik ga niet met aftermarket panelen werken aangezien het enorm lastig is om de kieren goed af te stellen. Daarom zou ik het liefste kiezen voor een 2e hands spatbord. Kleur maakt me niet uit. Moet toch gespoten worden (tenzij iemand er een met de kleur Arctic Verde heeft liggen). Ik hoop dat een van jullie mij hiermee kan helpen. Natuurlijk wil ik er gewoon voor betalen. Alvast bedankt!

Groeten, Jim
*

Pronello
188

• Type Alfa: Alfa romeo Giulietta QV
    Amico del club - Alfist
  • nooit genoeg, nooit tevreden
Re: Spatscherm 156 prefacelift LV
« Reactie #1 Gepost op: 2 oktober 2025, 21:23:34 »
ik had juist begerepen dat de nurburgring wordt gezien als openbare weg?
of soortgelijke regels heeft?
dit klopt dan totaal niet  :-\
Alfa romeo Giulietta QV 5-XSZ-21
Alfa romeo giulietta 1.4MA 58-ZBL-3
Alfa romeo 147 1.6 (zwart)
Alfa romeo 156 1.8ts (blauw)
Alfa romeo 146 1.4 ts (rood)
*

JimStrike
10

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #2 Gepost op: 2 oktober 2025, 23:25:46 »
Citaat van: anacondahug op  2 oktober 2025, 21:23:34
Je hebt inderdaad gelijk met dat het een openbare weg is in principe. Echter heeft elke verzekerings maatschappij in Nederland zich ingedekt. "Je bent niet verzekerd op een eenrichtings tolweg in Duitsland". Laat de enige eenrichtingstolweg in Duitsland nou net de ring zijn. Het schijnt dat binnen heel Europa maar 1 of 2 Duitse verzekeringsmaatschappijen dekking geven op de Nürburgring. Slim gespeeld van de maatschappijen natuurlijk
*

DanaBanana
1.188

- Super Alfist
« Reactie #3 Gepost op: 2 oktober 2025, 23:35:28 »
Citaat van: JimStrike op  2 oktober 2025, 23:25:46
Je hebt inderdaad gelijk met dat het een openbare weg is in principe. Echter heeft elke verzekerings maatschappij in Nederland zich ingedekt. "Je bent niet verzekerd op een eenrichtings tolweg in Duitsland". Laat de enige eenrichtingstolweg in Duitsland nou net de ring zijn. Het schijnt dat binnen heel Europa maar 1 of 2 Duitse verzekeringsmaatschappijen dekking geven op de Nürburgring. Slim gespeeld van de maatschappijen natuurlijk
Heb je dit daadwerkelijk terug kunnen vinden in je polis-voorwaarden?
*

JimStrike
10

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #4 Gepost op: 2 oktober 2025, 23:46:11 »
Citaat van: DanaBanana op  2 oktober 2025, 23:35:28
Citaat van: DanaBanana op  2 oktober 2025, 23:35:28
Heb je dit daadwerkelijk terug kunnen vinden in je polis-voorwaarden?
Ik waardeer het meedenken in deze kwestie. Het zou natuurlijk top zijn als het daadwerkelijk wel via de verzekering kon. Echter staat precies dit in de voorwaarden.

Je bent nooit verzekerd en krijgt geen hulp als jij of degene die in jouw
auto rijdt de auto gebruikt voor:
• (deelname aan of voorbereiding voor) races, wedstrijden, het rijden
op een (straat)circuit, carbage run, rally's en soortgelijke activiteiten
(zoals het rijden op de Nürburgring, ook niet als deze is opengesteld
voor toeristen (de zogenaamde touristenfahrthen));
*

DanielH92
2.451

• Type Alfa: Giulietta QV TCT
    Moderatore - Super Alfist
« Reactie #5 Gepost op: 3 oktober 2025, 08:52:54 »
Ook mijn vorige verzekering had dat van die 'éénrichtingstolweg' er in staan. De ring dus.
Ze zijn echt niet gek daar, op circuit is gewoon eigen risico. Ook wel 'brokken is dokken'.
*

DanaBanana
1.188

- Super Alfist
« Reactie #6 Gepost op: 3 oktober 2025, 16:35:17 »
Even los van jouw verzekering. Wat zijn de regels op de ring m.b.t. "schuld" en "aansprakelijkheid"? En waar ga je mee akkoord als je daar je tol betaalt en de weg op gaat?

Je schrijft namelijk:

Citaat van: JimStrike op  2 oktober 2025, 15:14:31
Citaat van: JimStrike op  2 oktober 2025, 15:14:31
Er is laatst op de Nürburgring een Cayman GT4 op mijn zijkant ingereden. Niet mijn schuld maar aangezien het op het circuit gebeurd is niet verzekerd helaas.

Als het niet jouw schuld is, spelen de voorwaarden van jouw verzekering in beginsel helemaal geen rol. Uiteindelijk moet de schuldige of diens verzekering de schade uitbetalen. Niet (de verzekering van) het 'slachtoffer'. Dus recht-toe-recht-aan geredeneerd zou het pad zijn: 1) je stelt de 'dader' aansprakelijk voor de schade 2) die moet dan de schade vergoeden. Via zijn verzekeraar en anders gewoon uit eigen zak. Zo zou het ook werken als hij bij jou thuis een voetbal door de ruit schiet i.p.v. z'n auto in jouw zijkant boort.

Misschien in de praktijk een hoop gedoe voor een zijscherm van een 156, maar ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit qua aansprakelijkheid precies zit.

*

JimStrike
10

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #7 Gepost op: 3 oktober 2025, 17:34:03 »
Dat zou inderdaad kunnen. Ik moet zeggen dat ik zelf niet veel met verzekeringen te maken heb gehad (gelukkig). Echter was ik erg overdonderd in dat moment. En we hebben verder geen gegevens uit gewisseld. Niet helemaal handig van mijzelf, dat weet ik ook. Mbt voorwaardes bij iemand anders schade aanrichten zou ik het niet zo goed weten. Zal ik een keer na moeten kijken. Laat het voor mezelf een les zijn om in zon moment mn koppie er extra bij te houden. Aangezien er geen gegevens zijn zal dit helaas dus ook nooit gaan lukken met de verzekering.

Los van het hele verzekering verhaal ben ik nogsteeds opzoek naar een spatbord. Mocht iemand er nog een (oude) hebben liggen zou ik hem graag over willen nemen.

(Edit)
Na even rond te hebben gekeken lijk je inderdaad gelijk te hebben. Het beste was dus misschien geweest om de polizei erbij gehaald te hebben. Die hadden hem dan aansprakelijk kunnen stellen (denk ik tenminste). Meneer had er zelf niet zo veel zin in en wou er eigenlijk zo snel mogelijk vanaf zijn. Zijn auto had nagenoeg geen schade behalve wat banden sporen aan de zijkant op de PPF en een plastic kapje. Het was een verkoper bij een Duits Porsche centrum. Dus de praatjes stonden gelijk klaar bij hem. We zijn uiteindelijk verder gegaan zonder gegevens dus uit te wisselen. Hij vond dat we allebei evenveel schuld hadden. En dus beide onze schades zelf op zouden lossen. Dat leek mij toen redelijk. Maar achteraf is de schade bij mij qua kosten toch wat meer als wat hij kwijt zou zijn aan de Porsche. Zoals ik zei raakte ik overdonderd en ben dus maar mee gegaan in zijn verhaal. Later heb ik het met meerdere mensen besproken en die zeggen allemaal dat het weldegelijk zijn fout was. Had er achteraf toch achteraan moeten gaan. Maar zoals ik zei moet ik het maar opnemen als een les voor mezelf. Volgende keer beter. Ik ben al lang al blij dat de schade meevalt en niet mijn hele zijkant in elkaar zit