De kogel was van de week dan eindelijk door de kerk... vorige week proefgereden met de 05-GT-ST. Na wat kritieken op het 916 register met een kritische blik daarheen gegaan om eens te kijken wat voor vlees we in de kuip hadden. Las dat het onderstel aan vervanging toe was, dus dat was al een eerste punt. Hij stond daar al ruim 2.5 maand stil, maar met een beetje starthulp was hij zo aan de praat, liep ook gelijk mooi op 6 poten. De kleur kon ik niet geheel goed zien binnen, maar hij leek op het oog erg strak. Of ik even proef wilde rijden? Uiteraard....... dus de GTV mocht naar buiten en in de volle zon bleek hij toch wel errug strak. Zelden zo'n mooie 916 gezien. Vorige eigenaar had hem 11 jaar en hij stond daar altijd in de garage. Boekjes waren helaas niet ingevuld, maar uiteraard via de vaste dealer van de vorige eigenaar de gehele historie van 11 jaar tevoorschijn getoverd en ik heb zijn gegevens dus kan hem altijd even een belletje doen voor extra info. Anyway, de motorruimte is niet geheel netjes, maar de ervaring van o.a. een GTV van een vriend leert dat schoonheid van binnen zit en uiteindelijk ben je met een mooie set buisjes, plenum en klepdeksel alweer een heel eind, dus dat maakte me niet zo uit. Toen maar eens gaan rijden... de thermostaat was in ieder geval al gauw op 90 dus dat was een mooi pluspuntje, onderstel leek ook op klinkerwegen erg goed, haast nieuw? Zou dus best kunnen dat het in de tussentijd vernieuwd is.. zou me niet verbazen want hij reed erg fijn, mooi strak bij verkeersheuvels. Als de draagarmen echt slecht zijn dan merk je dat met name bij verkeersheuvels is mijn ervaring met mijn vorige TB. Uiteindelijk de kleur nog eens bekeken en toen was ik toch wel geheel verkocht..... na een weekje onderhandelen een mooie ruildeal overeengekomen met de GTA. Velen in mijn omgeving verklaren me voor gek, maar goed.. ik wil gewoon deze 916 en als je toch bezig bent met auto's dan kost het altijd geld. Je krijgt altijd te weinig zeg maar
. Deze mooie 2001er ga ik weer helemaal tiptop maken en onwijs van genieten..........
Anyway, gisteren dus opgehaald en dat was toch wel even wennen, toch minder comfort dan de GTA, maar goed het is wel ontzettend gaaf en doet me onwijs terug denken aan mijn GTV periode. In ieder geval heb ik altijd gezegd dat ik een keer een mooie 3.0 V6 24v in Azzurro wilde hebben en nu is het eindelijk zover! Ook nog een 2001 versie die bij Pininfarina is gebouwd, deze hebben o.a. de raammodificatie die omlaag gaat als je de deur open doet (net als bij de GT). Gelijk maar even wat fatsoenlijke V-Power peut erin gegooid.
Vandaag wel 2 kleine tegenvallers. Tegenvaller nr. 1 was de accu die niet wilde meewerken bij koudestart. Logisch, zit ook maar een 44 ampere accu in, daar waar 70 hoort. ANWB gebeld en opgelost, wel 163 euro lichter. Dat dan weer wel. Maar goed daar ga ik eens met de verkoper van de auto over in gesprek, want hij heeft recentelijk zelf die accu gemonteerd. Achja, beter de accu dan de dynamo toch? :P
Verder was de tweede tegenvaller de aanzuigbuis. Deze was al helemaal verrot, dus vanochtend bij Tuynder het laatste exemplaar kunnen halen. Opzich mooi, behalve dat ze 176 excl. kosten Embarassed. Maar goed, dan gaat het ook wel weer lang mee en hij loopt in ieder geval een stuk mooier. Zeg maar gerust perfect! Snap niet dat mensen altijd maar lopen te knoeien met ductape etc om het luchtdicht te krijgen.. koop gewoon een fatsoenlijke slang/buis!
PS: er valt nog wel wat mooiers te maken hoor onder de kap. Ben al opzoek naar een inlaatplenum en buisjes. De voorste klepdeksel staat hier al te schitteren op de kamer
.
Verdere upgrades:
Tellerklokken met zilveren ringen aan de binnenkant uit een GTV Cup, deze zijn 'exclusiever', gewoon een grappig hebbedingetje. Ik zet ze uiteraard over op mijn gewone tellerklokken zodat ik wel mijn goede KM-stand houdt.
En uiteraard een Madeno 4pijps, onder een 916 hoort een 4pijps vind ik :P.