!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Resy
28

  • Type Alfa: GTV 3.0 V6 24V
  • *
    - Startende Alfist
Aandrijfashoezen vervangen V6 GTV
« Gepost op: 7 april 2021, 15:23:16 »
Hoooi,

Iemand ervaring met ashoezen vervangen aan de GTV? Mijn ashoezen zijn aan de bakzijden aan vervanging toe. Nu wil ik ook meteen die aan de wielzijden vervangen. De laatste kon ik gemakkelijk krijgen, die aan de bakzijden wat moeilijker (moet de alfadealer ervoor bellen denk ik). Ik hoorde dat dat systeem aan de bakzijde kant ook anders is dan normaal. Iets van een tripode koppeling? En spiepunten?
Mijn vraag is of dit inderdaad een apart systeem is en of het een beetje zelf te doen is of komt alles naar je toe als je het uit elkaar haalt en is het vervolgens moeilijk om het weer goed in elkaar te krijgen?


Fijne dag!
Resy
*

High Fidelitaly
15

  • Type Alfa: 33, 155, 145
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aandrijfashoezen vervangen V6 GTV
« Reactie #1 Gepost op: 7 april 2021, 15:48:18 »
Citaat van: Resy op  7 april 2021, 15:23:16
Citaat van: Resy op  7 april 2021, 15:23:16
Hoooi,

Iemand ervaring met ashoezen vervangen aan de GTV? Mijn ashoezen zijn aan de bakzijden aan vervanging toe. Nu wil ik ook meteen die aan de wielzijden vervangen. De laatste kon ik gemakkelijk krijgen, die aan de bakzijden wat moeilijker (moet de alfadealer ervoor bellen denk ik). Ik hoorde dat dat systeem aan de bakzijde kant ook anders is dan normaal. Iets van een tripode koppeling? En spiepunten?
Mijn vraag is of dit inderdaad een apart systeem is en of het een beetje zelf te doen is of komt alles naar je toe als je het uit elkaar haalt en is het vervolgens moeilijk om het weer goed in elkaar te krijgen?


Fijne dag!
Resy

Ik heb nooit een GTV of spider (916) gezien met tripoide koppeling. Enkel gezien bij 1.4 TS 145 en de Jtd.
Als je beide hoezen vervangt kan je ze best beide langs de kant van de bakeijde eraf schuiven. Dan hoef je enkel de circlips van binnenste homokineet los te maken

Kurt
*

leonm
318

  • Type Alfa: 156 V6
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Aandrijfashoezen vervangen V6 GTV
« Reactie #2 Gepost op: 7 april 2021, 15:50:33 »
Volgens mij zitten er aan de bakzijde geen tripodes maar een gewone homokineet. Zo was het toch bij m'n 156 V6 en daarbij verving ik de homokineet juist door die van een GTV V6 omdat ze voor een 156 V6 niet los te krijgen waren.
 https://www.ebay.co.uk/itm/ALFA-ROMEO-GTV-3-0-V6-INNER-CV-JOINT-NEW-98-03/140358931101?fits=Car+Make%3AAlfa+Romeo%7CModel%3AGTV&hash=item20ae0b529d:g:e5sAAOSwrhhaPCF8
Je moet dus alle boutjes rondom losmaken om de aandrijfas los te maken van de bak en dan de homokineet verwijderen van de as. Zit een borgveertje op het einde van de as dat je eraf moet halen, daarna kun je de homokineet eraf schuiven. Kan soms nogal klemmen.
Als je zeker wil zijn, bestel dan gewoon zo'n setje als in de link met de homokineet erbij, dan is alles nieuw en kun je de oude er gewoon af meppen.
Ze zijn erg goedkoop, maar ik heb deze destijds bij mijn 156 gebruikt en niet weer opnieuw moeten vervangen, dus kwalitatief gewoon ok.
 
*

Resy
28

  • Type Alfa: GTV 3.0 V6 24V
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aandrijfashoezen vervangen V6 GTV
« Reactie #3 Gepost op: 7 april 2021, 16:24:18 »
Leon en Kurt bedankt voor de tips! En dat is echt niet duur voor een homokineet
Ik ga lekker zelf aan de slag :)