!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Capibaro
11

  • Type Alfa: 156 GTA
  • *
    - Startende Alfist
  • Weer een draagarm ja!?
    • Bob & Bart
Watskeburt?
« Gepost op: 9 april 2019, 22:09:59 »
Als de stuuruitslag maximaal is (en ik dus stapvoets rijdt) 'hobbelt dmijn 156 GTA een beetje. Als ik datzelfde doe en een verhoging op rijdt hoor je ook een 'klonk'. Wat zou dit kunnen zijn en wat kost het? Ik dacht aan een homokineet. Ik wil graag goed voorbereid naar de garage. De kennis op dit platform heeft me vaak veel geld bespaard. De draagarmen zijn niet zoveel kilometers vervangen (ik denk 10.000 en anderhalf jaar geleden). Aangezien ik tegenwoordig in Tilburg werk, rijd ik er vooral in voor de lol en pak ik voor vervoer naar werk en boodschappen de fiets.
Het zoeken naar welke tweedehands auto ik ook zou kunnen kopen, vat mijn leven wel samen!
*

ArjanB
1.979

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Watskeburt?
« Reactie #1 Gepost op: 10 april 2019, 18:00:17 »
Doet hij het ook op de snelweg, bij een  constante snelheid en stuuruitslag?
Dat was bij mij wel geval meer kapotte homokineet, ook bij inveren.

Let op dat - als ik goed herinner -  buitenste homokineet voor GTA niet meer leverbaar is. Alleen als complete aandrijfas nog verkrijgbaar
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

Capibaro
11

  • Type Alfa: 156 GTA
  • *
    - Startende Alfist
  • Weer een draagarm ja!?
    • Bob & Bart
Re: Watskeburt?
« Reactie #2 Gepost op: 11 april 2019, 10:35:40 »
Doet hij het ook op de snelweg, bij een  constante snelheid en stuuruitslag?
Dat was bij mij wel geval meer kapotte homokineet, ook bij inveren.

Let op dat - als ik goed herinner -  buitenste homokineet voor GTA niet meer leverbaar is. Alleen als complete aandrijfas nog verkrijgbaar

Nee alleen bij heel langzaam rijden (straatje keren) en dan zit je al snel op de maximale stuuruitslag.

Heb jij een idee van de kosten?
Het zoeken naar welke tweedehands auto ik ook zou kunnen kopen, vat mijn leven wel samen!
Re: Watskeburt?
« Reactie #3 Gepost op: 11 april 2019, 11:10:28 »
Pas nieuwe banden? Voornamelijk bij koud weer als het rubber nog wat harder is? Misschien is het ook wel het veelbesproken ackermans effect, weet alleen niet of de onderstelgeometrie va de GTA daar gevoelig voor is.
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Watskeburt?
« Reactie #4 Gepost op: 11 april 2019, 11:36:21 »
Pas nieuwe banden? Voornamelijk bij koud weer als het rubber nog wat harder is? Misschien is het ook wel het veelbesproken ackermans effect, weet alleen niet of de onderstelgeometrie va de GTA daar gevoelig voor is.

Zelf nooit last van gehad bij m'n GTA, weet ook niet of dat opgaat bij voorwielaandrijver....
(Ackermann effect)

Wat ik wel had was dat bij maximale stuuruitslag ik het idee had dat het wiel licht aanliep in de wielkast (vooral 1 van de 2 ).
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
Re: Watskeburt?
« Reactie #5 Gepost op: 11 april 2019, 12:34:49 »
Pas nieuwe banden? Voornamelijk bij koud weer als het rubber nog wat harder is? Misschien is het ook wel het veelbesproken ackermans effect, weet alleen niet of de onderstelgeometrie va de GTA daar gevoelig voor is.

Zelf nooit last van gehad bij m'n GTA, weet ook niet of dat opgaat bij voorwielaandrijver....
(Ackermann effect)

Wat ik wel had was dat bij maximale stuuruitslag ik het idee had dat het wiel licht aanliep in de wielkast (vooral 1 van de 2 ).

Ik had het bij mijn Giulietta ook.
*

Busso
853

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Watskeburt?
« Reactie #6 Gepost op: 23 april 2019, 20:32:58 »
Mijn GTA heeft dat ook.  Ik neem aan dat het met de camber en wielvlucht heeft te maken.  De mijne is verlaagd en heeft powerflex busseb in de bovenste draagarmen
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

Capibaro
11

  • Type Alfa: 156 GTA
  • *
    - Startende Alfist
  • Weer een draagarm ja!?
    • Bob & Bart
Re: Watskeburt?
« Reactie #7 Gepost op: 23 april 2019, 22:59:14 »
Mijn GTA heeft dat ook.  Ik neem aan dat het met de camber en wielvlucht heeft te maken.  De mijne is verlaagd en heeft powerflex busseb in de bovenste draagarmen

Wat voegen die Powerflex bussen toe? Zeker als je een normaal onderstel hebt?
Het zoeken naar welke tweedehands auto ik ook zou kunnen kopen, vat mijn leven wel samen!
*

Busso
853

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Watskeburt?
« Reactie #8 Gepost op: 24 april 2019, 15:49:46 »
Mijn GTA heeft dat ook.  Ik neem aan dat het met de camber en wielvlucht heeft te maken.  De mijne is verlaagd en heeft powerflex busseb in de bovenste draagarmen

Wat voegen die Powerflex bussen toe? Zeker als je een normaal onderstel hebt?

Ik zei powerflex maar ik zag bij nader inzien dat zij ze niet (meer) hebben. Ik heb dit soort correctie bussen op mijn GTA zitten. Dit voorbeeld is voor een 159 maar ze zijn vast ook nog wel te verkrijgen voor een 147 of 156. Ik principe heb je ze alleen nodig als je je auto verlaagd:
http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-159/Suspensions/PU-Suspension-Bushes-Set-For-The-Upper-Wishbones-Front-Axle::6438.html?language=en
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

SpecialVeloce
1.241

  • Type Alfa: Alfa 159 SW TI
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
  • Turbo lag is like fore play
Re: Watskeburt?
« Reactie #9 Gepost op: 27 mei 2019, 13:00:35 »
ik zou even het wiel lager controleren.

Dit was voor mij zeer duidelijk te merken met de 2.4 20v en sper.

kan ook wel een schrapend geluidje zijn. Met nihil speling,

Ik heb gewoon 2 goedkope lagers via ATP autoteile besteld. (die doen het bij correcte montage meer als 100k km en lager. kost 50 euro een setje.
*

Capibaro
11

  • Type Alfa: 156 GTA
  • *
    - Startende Alfist
  • Weer een draagarm ja!?
    • Bob & Bart
Re: Watskeburt?
« Reactie #10 Gepost op: 2 juni 2019, 23:17:46 »
Ik denk niet dat het dat is, maar ga het zeker even laten controleren
Het zoeken naar welke tweedehands auto ik ook zou kunnen kopen, vat mijn leven wel samen!