!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

*

Clipstra
26

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aftermarket Carplay/Android Auto
« Reactie #105 Gepost op: 30 december 2022, 09:55:46 »
Zijn er mensen met ervaringen met Prins mbt Andriod Auto installatie?

Ik heb het bij Prins gedaan,  kwalitatief werk.

Ok goed om te horen, werkt het ook zo goed met het Alfa systeem samen zoals je op internet ziet?
*

GT1986
1.182

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Aftermarket Carplay/Android Auto
« Reactie #106 Gepost op: 30 december 2022, 10:12:35 »
Jouw Stelvio is van mei 2018, als het goed is hoeft deze mogelijkheid daarom alleen maar softwarematig ‘unlocked’ te worden. Inbouwen van evt. hardware is volgens mij niet nodig. Hier is op dit forum meer info over te vinden (met name in het Giulia-deel). Van belang zijn oa de firmware-versie van je entertainment-unit en de aanwezigheid van poorten in je middenarmsteun. Gebruik de zoekfunctie maar eens.

Je krijgt dan dus de volledige af-fabriek look en het werkt dan ook als zodanig.

https://www.clubalfaromeo.nl/forum/interieur-65/apple-carplay/15/
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

Clipstra
26

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aftermarket Carplay/Android Auto
« Reactie #107 Gepost op: 30 december 2022, 10:30:11 »
Bedankt voor de tip/link. Ik ga ermee aan de slag! Ik houd jullie op de hoogte.
*

svadu
372

  • Type Alfa: Giulia Super
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Aftermarket Carplay/Android Auto
« Reactie #108 Gepost op: 30 december 2022, 11:05:49 »
Zijn er mensen met ervaringen met Prins mbt Andriod Auto installatie?

Ik heb het bij Prins gedaan,  kwalitatief werk.

Ok goed om te horen, werkt het ook zo goed met het Alfa systeem samen zoals je op internet ziet?

Ja geïntegreerd met de stuurknoppen en de bedieningspaneel in de midden.
147 1.6 TS -> GT 2.0 JTS -> Giulietta QV (Squadra tuning, Supersprint turboback) -> Giulie Super 2T (Veloce Pack  + Squadra Massimo)
*

DanaBanana
782

  • *****
    - Super Alfist
Re: Aftermarket Carplay/Android Auto
« Reactie #109 Gepost op: 30 december 2022, 13:15:54 »
Jouw Stelvio is van mei 2018, als het goed is hoeft deze mogelijkheid daarom alleen maar softwarematig ‘unlocked’ te worden. Inbouwen van evt. hardware is volgens mij niet nodig. Hier is op dit forum meer info over te vinden (met name in het Giulia-deel). Van belang zijn oa de firmware-versie van je entertainment-unit en de aanwezigheid van poorten in je middenarmsteun. Gebruik de zoekfunctie maar eens.

Je krijgt dan dus de volledige af-fabriek look en het werkt dan ook als zodanig.

https://www.clubalfaromeo.nl/forum/interieur-65/apple-carplay/15/
Het ligt volgens mij wat genuanceerder, maar dit is inderdaad wel een belangrijk aandachtspunt wat je een hoop geld kan besparen. Volgens mij is er een beperkt aantal auto's, gebouwd vlak voor de overgang van modeljaar, die geen CarPlay/Android Auto hebben, maar al wel beschikken over de hardware die daarvoor nodig is.
In dat geval is het inderdaad een kwestie van softwarematig aanzetten en is het inbouwen van een ENG-module of vergelijkbaar helemaal niet nodig.
Dus zeker goed om eerst te checken of je misschien tot de gelukkigen behoort!



*

Clipstra
26

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aftermarket Carplay/Android Auto
« Reactie #110 Gepost op: 30 december 2022, 14:42:54 »
Ik heb al met Prins contact gehad, volgende week hoor ik meer.  Al weet ik zelf nog niet welke versie ik krijg... dus ik ga duimen voor de goede versie :-)
*

GT1986
1.182

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Aftermarket Carplay/Android Auto
« Reactie #111 Gepost op: 30 december 2022, 16:31:08 »
Heb hier een prijslijst van januari 2018 voor de Stelvio liggen. Daaruit blijkt dat Apple CarPlay/Android Auto onderdeel uitmaakte van de upgrade naar het 8,8"-scherm (optie à € 1.595). Dus als je het grotere scherm hebt zou er al CarPlay op moeten zitten.

Je weet dat het geen draadloos systeem is en je CP/AA ook eerst aan moet zetten in het menu?
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)
*

Busso
884

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Aftermarket Carplay/Android Auto
« Reactie #112 Gepost op: 30 december 2022, 17:52:58 »
Ik had me er tot nu toe nog niet in verdiept maar zou het wel willen hebben. Mijn Giulia is eerste week januari 2018 op kenteken gezet dus zal eind 2017 zijn geproduceerd en heeft 8,8" scherm maar ik wil het liefst wel draadloos.  Daarom staat het systeem van ENG-CUSTOM op mijn verlanglijstje. Ik dacht dat die namelijk wel draadloos is.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

Clipstra
26

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aftermarket Carplay/Android Auto
« Reactie #113 Gepost op: 30 december 2022, 18:13:28 »
Heb hier een prijslijst van januari 2018 voor de Stelvio liggen. Daaruit blijkt dat Apple CarPlay/Android Auto onderdeel uitmaakte van de upgrade naar het 8,8"-scherm (optie à € 1.595). Dus als je het grotere scherm hebt zou er al CarPlay op moeten zitten.

Je weet dat het geen draadloos systeem is en je CP/AA ook eerst aan moet zetten in het menu?

Ik heb ook het grote scherm, dus wellicht scheelt dat ook. Dat het niet draadloos is, vind ik niet zo erg, vaak moet mijn telefoon toch opgeladen worden, dus dat komt goed. Kun je aangeven waar je AA in het menu aan moet zetten? Zal dat straks niet automatisch gaan zodra je de telefoon met de usb koppelt?
*

Bottas
850

  • *****
    - Super Alfist
Re: Aftermarket Carplay/Android Auto
« Reactie #114 Gepost op: 30 december 2022, 18:17:59 »
Meestal gaat dat automatisch als je je telefoon verbind via usb.
Ben je voor 0 euro klaar.
*

Clipstra
26

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aftermarket Carplay/Android Auto
« Reactie #115 Gepost op: 30 december 2022, 18:23:55 »
Meestal gaat dat automatisch als je je telefoon verbind via usb.
Ben je voor 0 euro klaar.

Was het maar zo'n feest, deze versies hebben dat zeker niet standaard (vanaf 2020 wel volgens mij). De vraag/"discussie" is of er alleen iets in de software moet gebeuren of ook hardware matig.
*

Forevereverlasting
105

  • Type Alfa: Stelvio
  • ***
    - Alfist
Re: Aftermarket Carplay/Android Auto
« Reactie #116 Gepost op: 30 december 2022, 18:29:12 »
Meestal gaat dat automatisch als je je telefoon verbind via usb.
Ben je voor 0 euro klaar.

Was het maar zo'n feest, deze versies hebben dat zeker niet standaard (vanaf 2020 wel volgens mij). De vraag/"discussie" is of er alleen iets in de software moet gebeuren of ook hardware matig.

Ik heb ook een 2018 met de poorten in de armsteun en de juiste firmware alleen niemand gevonden in NL die het met software even kon unlocken.
Daarom destijds maar een Eng-module genomen en in laten bouwen, RF schijnt het nu wel te kunnen maar die zitten in Italie.

<iframe src="https://www.facebook.com/plugins/post.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2FRfcarsystem%2Fposts%2Fpfbid02cb33R79mv8EZht7mEQejkWzjEkBKhpDLQuwcAFeGo6J1bVrRSGLatWkWjRS675nKl&amp;show_text=true&amp;width=500
https://www.facebook.com/plugins/post.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2FRfcarsystem%2Fposts%2Fpfbid02cb33R79mv8EZht7mEQejkWzjEkBKhpDLQuwcAFeGo6J1bVrRSGLatWkWjRS675nKl&show_text=true&width=500" width="500" height="517" style="border:none;overflow:hidden" scrolling="no" frameborder="0" allowfullscreen="true" allow="autoplay; clipboard-write; encrypted-media; picture-in-picture; web-share"></iframe>
*

Bottas
850

  • *****
    - Super Alfist
Re: Aftermarket Carplay/Android Auto
« Reactie #117 Gepost op: 30 december 2022, 18:30:32 »
Je hebt toch de upgrade met groter scherm van na 2018?
Volgens GT86 zit er dan Apple car play/android auto op.
Dus probleem?
*

DanaBanana
782

  • *****
    - Super Alfist
Re: Aftermarket Carplay/Android Auto
« Reactie #118 Gepost op: 30 december 2022, 19:27:33 »
Ik had me er tot nu toe nog niet in verdiept maar zou het wel willen hebben. Mijn Giulia is eerste week januari 2018 op kenteken gezet dus zal eind 2017 zijn geproduceerd en heeft 8,8" scherm maar ik wil het liefst wel draadloos.  Daarom staat het systeem van ENG-CUSTOM op mijn verlanglijstje. Ik dacht dat die namelijk wel draadloos is.
Als je auto eind 2017 is geproduceerd, bestaat de kans dat je geen CarPlay / Android Auto hebt, maar dat al wel de 2018 hardware aanwezig is die dat ondersteund. In dat geval kan het mogelijk softwarematig geactiveerd worden en hoef je dus geen ENG-CUSTOM module te kopen en in te bouwen. Ik zou dat eerst even checken, hoe klein de kans ook, want scheelt je dan serieus geld.
*

Busso
884

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Aftermarket Carplay/Android Auto
« Reactie #119 Gepost op: 30 december 2022, 19:55:52 »
Ik had me er tot nu toe nog niet in verdiept maar zou het wel willen hebben. Mijn Giulia is eerste week januari 2018 op kenteken gezet dus zal eind 2017 zijn geproduceerd en heeft 8,8" scherm maar ik wil het liefst wel draadloos.  Daarom staat het systeem van ENG-CUSTOM op mijn verlanglijstje. Ik dacht dat die namelijk wel draadloos is.
Als je auto eind 2017 is geproduceerd, bestaat de kans dat je geen CarPlay / Android Auto hebt, maar dat al wel de 2018 hardware aanwezig is die dat ondersteund. In dat geval kan het mogelijk softwarematig geactiveerd worden en hoef je dus geen ENG-CUSTOM module te kopen en in te bouwen. Ik zou dat eerst even checken, hoe klein de kans ook, want scheelt je dan serieus geld.

Ik heb net even gekeken, In de middenarmsteun heb ik één USB zitten en mijn softwareversie is 051.008.004.  Een klein jaartje geleden heb ik geinformeerd naar een softwareupdate omdat alleen de dealer de update van 051 naar 056 kan doen heb ik eerder gelezen hier en op giuliaforums.com. Dealers willen dat wel doen maar dan op eigen risico van de klant. Ik heb dit ook nog even bij Stefan gecheckt toen ik 2 weken geleden voor de update van Medio naar Massimo bij hem was. Het komt voor dat het systeem crasht tijdens de update en een reset niet meer mogelijk is.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's