!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

*

AlfettaGt
45

  • Type Alfa: Giulia 2.0AT8
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aftermarket Carplay/Android Auto
« Reactie #120 Gepost op: 30 december 2022, 20:51:11 »
Ik heb de Eng-Custom.

Om eerlijk te zijn gebruik ik deze zelden meer.

Nadeel is, als je geluid wilt hebben (bij Waze bijvoorbeeld) dan moet dit altijd via de Aux ingang van Media.
Dan kun je geen radio meer luisteren. Vandaar dat ik meestal toch de ingebouwde navigatie gebruik.
Maar als iemand hier een work-around voor heeft, dan hoor ik het graag!

Apple CarPlay zonder touch screen vind ik eveneens niet echt handig.
Werkt wel met de draaiknop, maar het is duidelijk van oorsprong zo niet bedoeld.
*

PascalV
330

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 First Edi
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Aftermarket Carplay/Android Auto
« Reactie #121 Gepost op: 31 december 2022, 21:22:13 »
Ik heb de Eng-Custom.

Om eerlijk te zijn gebruik ik deze zelden meer.

Nadeel is, als je geluid wilt hebben (bij Waze bijvoorbeeld) dan moet dit altijd via de Aux ingang van Media.
Dan kun je geen radio meer luisteren. Vandaar dat ik meestal toch de ingebouwde navigatie gebruik.
Maar als iemand hier een work-around voor heeft, dan hoor ik het graag!

Apple CarPlay zonder touch screen vind ik eveneens niet echt handig.
Werkt wel met de draaiknop, maar het is duidelijk van oorsprong zo niet bedoeld.

Je kan gewoon de DAB radio aan zetten.
Heb dat zelf af en toe zo, maar meestal radio via TuneIn omdat ik toch genoeg data heb.
Verder toch geluid van navigatie uit staan, dus dat mis ik niet.
Bij een telefoontje is het dan wel snel wisselen naar Aux.
Auto chronologie: Porsche 924 -> Alfa Romeo 147 -> Alfa Romeo GT -> BMW325i E90 -> Alfa Romeo MiTo -> Alfa Romeo Giulia 2.0T -> Stelvio First Edition
*

Clipstra
26

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aftermarket Carplay/Android Auto
« Reactie #122 Gepost op: 3 januari 2023, 10:15:10 »
Meestal gaat dat automatisch als je je telefoon verbind via usb.
Ben je voor 0 euro klaar.

Was het maar zo'n feest, deze versies hebben dat zeker niet standaard (vanaf 2020 wel volgens mij). De vraag/"discussie" is of er alleen iets in de software moet gebeuren of ook hardware matig.

Ik heb zojuist een reactie van Prins gehad en die zeggen dat ze (blijkbaar ongeacht wat voor type hardware/firmware in de auto zit) een aftermarket systeem inbouwen. Dat is in ieder geval helder. Echter vraag ik me af of ik dan dus niet beter ergens anders heen kan gaan mits mijn Stelvio, volgens jullie, wel de juiste hardware/firmware bevat waarbij alleen maar een software matige aanpassing nodig zal zijn. Wat zijn dan eventuele andere opties om naar toe te gaan (en niet zelf doen met mijn 5 linkerhanden :-) )? Overigens heeft mijn Stelvio wat vertraging, dus het duurt nog even voordat ik weet wat voor systeem hij daadwerkelijk heeft... :-(
*

DanaBanana
793

  • *****
    - Super Alfist
Re: Aftermarket Carplay/Android Auto
« Reactie #123 Gepost op: 3 januari 2023, 15:17:45 »
Interessante vraag. Over de mogelijkheid van het software-matig aanzetten als je al over de juiste hardware/firmware beschikt, heb ik alleen op (buitenlandse) fora gelezen. Ik kan me geen concreet voorbeeld voor de geest halen van iemand hier op het forum of in Nederland die het gedaan heeft of laten doen. Dus ben benieuwd of er iemand zal reageren die er ervaring mee heeft.

Misschien durft @jwq er iets over zeggen. Die is volgens mij ook redelijk actief op een aantal van die buitenlandse fora en behoorlijk thuis in firmware-versies enzo.
*

Clipstra
26

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aftermarket Carplay/Android Auto
« Reactie #124 Gepost op: 7 januari 2023, 08:04:04 »
Uhm blijkbaar liggen de opties niet voor het oprapen

Dan wordt het toch gewoon Prins inclusief hardwarematige aanpassing.
*

Clipstra
26

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aftermarket Carplay/Android Auto
« Reactie #125 Gepost op: 21 januari 2023, 16:30:04 »
Gisteren bij Prins geweest voor de installatie. En ben er blij mee. Nog niet 100% tevreden omdat de Carkit niet werkt (was al zo, maar had gehoopt dat het met Android Auto op zou lossen, maar lijkt nu nog erger..). En de spraakbediening/google assistent werkt (nog) niet.

Verder schijn je niet de normale radio kunnen te kunnen luisteren in combinatie met AA, wat de maken heeft met de ingang(en) van de auto. Dat is te lossen door Nederland FM te installeren. En werkt wat mij betreft prima,

Het is geen touchscreen, wat als voordeel heeft dat het iets "veiliger" is. Aan de andere kant is wel wat omslachtiger, maar het werkt.

Als laatste een kleine minpuntje, waar Prins niks aan kan doen, is dat USB er blijkbaar 1 van het oude soort is, want hij laad minder snel op dan dat hij stroom verbruikt. In mijn geval verbruikt hij ongeveer 5% a 6% per uur. Dus het is te overzien, maar jammer dat hij dus echt bij laad in de auto.



*

PascalV
330

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 First Edi
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Aftermarket Carplay/Android Auto
« Reactie #126 Gepost op: 21 januari 2023, 22:08:56 »
Gisteren bij Prins geweest voor de installatie. En ben er blij mee. Nog niet 100% tevreden omdat de Carkit niet werkt (was al zo, maar had gehoopt dat het met Android Auto op zou lossen, maar lijkt nu nog erger..). En de spraakbediening/google assistent werkt (nog) niet.

Verder schijn je niet de normale radio kunnen te kunnen luisteren in combinatie met AA, wat de maken heeft met de ingang(en) van de auto. Dat is te lossen door Nederland FM te installeren. En werkt wat mij betreft prima,

Het is geen touchscreen, wat als voordeel heeft dat het iets "veiliger" is. Aan de andere kant is wel wat omslachtiger, maar het werkt.

Als laatste een kleine minpuntje, waar Prins niks aan kan doen, is dat USB er blijkbaar 1 van het oude soort is, want hij laad minder snel op dan dat hij stroom verbruikt. In mijn geval verbruikt hij ongeveer 5% a 6% per uur. Dus het is te overzien, maar jammer dat hij dus echt bij laad in de auto.





Prins gebruikt ook ENGcustom toch.
Ik heb bij mij niet de USB doorgelust met de unit.

Gebruik hem draadloos en heb een houder van iotti met draadloos laden.
Die lijkt het batterij niveau redelijk stabiel te houden als hij niet te warm word.
Zat ook een analyticus bij voor de 12v sochet, maar nog niet hoeven gebruiken.

Draadloos kan nog wel eens resulteren in een vastloper bij android. Carplay zou daar weer minder last van hebben.
Auto chronologie: Porsche 924 -> Alfa Romeo 147 -> Alfa Romeo GT -> BMW325i E90 -> Alfa Romeo MiTo -> Alfa Romeo Giulia 2.0T -> Stelvio First Edition
*

RemcoW
22

  • Type Alfa: Giulia
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aftermarket Carplay/Android Auto
« Reactie #127 Gepost op: 1 september 2023, 09:03:11 »
Na alles gelezen te hebben en (lang) getwijfeld of ik de eng-custom module zou aanschaffen, zie ik er toch maar van af.

Verschillende redenen:

Ik heb geen touch screen (Giuul staat sinds begin 2018 op kenteken), en dat maakt het gebruik van CarPlay toch minder handig.
Daarnaast gebruik ik in de auto vooral Flitsmeister, en die doet het op CarPlay alleen met het navigatie-scherm, en niet met de lijst-weergave die ik veel prettiger vindt.
Ik heb nu "gewoon" een brodit-houder, met daarop een mag-safe lader, waarvan de aansluiting netjes achter het dashboard is weggewerkt (gelijk gedaan toen een extra versterker en subwoofer is ingebouwd). Laadt maximaal op, en geen gedoe met kabeltjes inpluggen elke keer.

Meest gebruikte apps op mijn telefoon tijdens het rijden zijn Flitsmeister, TomTom, en Spotify. Gaat eigenlijk prima met de telefoon zo in de houder, en hij laadt nog op ook (ca. 1% per minuut).

Overigens bijzonder dat TomTom op de iPhone vaak andere routes geeft dan de standaard (TomTom-)navigatie van de auto.
Vraag me wel af waarom ik dan 125 euri heb betaald voor een kaartenabonnement op de Giuul, terwijl die die nog niet goed is ;-)  Die ga ik zeker niet verlengen
*

DanaBanana
793

  • *****
    - Super Alfist
Re: Aftermarket Carplay/Android Auto
« Reactie #128 Gepost op: 1 september 2023, 09:40:39 »
Citaat van: RemcoW op  1 september 2023, 09:03:11
Citaat van: RemcoW op  1 september 2023, 09:03:11
Overigens bijzonder dat TomTom op de iPhone vaak andere routes geeft dan de standaard (TomTom-)navigatie van de auto.
Vraag me wel af waarom ik dan 125 euri heb betaald voor een kaartenabonnement op de Giuul, terwijl die die nog niet goed is ;-)  Die ga ik zeker niet verlengen
Daar is niet zo vreemd. Komt omdat TomTom op je iPhone continu met internet verbonden is en op die manier de meest actuele verkeersinformatie binnen krijgt. De navigatie van de auto is dat niet. Die moet het doen met de beperktere (en vaak achterlopende) verkeersinfo via de ether (TMC/RDS). Heeft dus verder niks te maken met de kwaliteit van de kaartupdates.
*

Bottas
900

  • *****
    - Super Alfist
Re: Aftermarket Carplay/Android Auto
« Reactie #129 Gepost op: 1 september 2023, 09:44:40 »
Dat is een duur abonnement.
Terwijl het dus eigenlijk niet nodig is.
*

DanaBanana
793

  • *****
    - Super Alfist
Re: Aftermarket Carplay/Android Auto
« Reactie #130 Gepost op: 1 september 2023, 10:14:39 »
Citaat van: Bottas op  1 september 2023, 09:44:40
Citaat van: Bottas op  1 september 2023, 09:44:40
Dat is een duur abonnement.
Terwijl het dus eigenlijk niet nodig is.
Tsja wat is nodig... Als je het navigatiesysteem in de auto vaak gebruikt is het toch wel fijn als de kaarten up-to-date zijn. Als je in plaats daarvan een app op je telefoon gebruikt, is dat natuurlijk minder relevant. Maar in dat geval is de hele navigatie in de auto 'eigenlijk niet nodig'.

En zo zou je ook kunnen stellen dat de radio-ontvanger ' eigenlijk niet nodig is' als je altijd je muziek streamt.
*

RemcoW
22

  • Type Alfa: Giulia
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aftermarket Carplay/Android Auto
« Reactie #131 Gepost op: 1 september 2023, 10:30:16 »
Citaat van: DanaBanana op  1 september 2023, 09:40:39
Citaat van: DanaBanana op  1 september 2023, 09:40:39
Citaat van: RemcoW op  1 september 2023, 09:03:11
Citaat van: RemcoW op  1 september 2023, 09:03:11
Overigens bijzonder dat TomTom op de iPhone vaak andere routes geeft dan de standaard (TomTom-)navigatie van de auto.
Vraag me wel af waarom ik dan 125 euri heb betaald voor een kaartenabonnement op de Giuul, terwijl die die nog niet goed is ;-)  Die ga ik zeker niet verlengen
Daar is niet zo vreemd. Komt omdat TomTom op je iPhone continu met internet verbonden is en op die manier de meest actuele verkeersinformatie binnen krijgt. De navigatie van de auto is dat niet. Die moet het doen met de beperktere (en vaak achterlopende) verkeersinfo via de ether (TMC/RDS). Heeft dus verder niks te maken met de kwaliteit van de kaartupdates.

Het is niet alleen verkeer, de kaart voor de Giuul (via Mopar) mist wel degelijk ook straten (soms al meer dan een jaar oud), die wel in de app op de telefoon zitten. Het is soms bijna lachwekkend als je ze naast elkaar aanzet met dezelfde bestemming.
125 euri (of was het 99?) voor 3 jaar vond ik best meevallen, de app op je telefoon kost ook al 25 euro per jaar ofzo.
*

Bottas
900

  • *****
    - Super Alfist
Re: Aftermarket Carplay/Android Auto
« Reactie #132 Gepost op: 1 september 2023, 10:42:36 »
Voor mezelf sprekend, ik heb AA maar voor korte ritten in mijn omgeving maak ik daar totaal geen gebruik van.
Dat is ' niet echt nodig'.
Radio op de achtergrond is prima voor die korte tijd.
Maar als ik goed begrijp moet je betalen voor tomtom?
*

RemcoW
22

  • Type Alfa: Giulia
  • *
    - Startende Alfist
Re: Aftermarket Carplay/Android Auto
« Reactie #133 Gepost op: 1 september 2023, 10:59:22 »
Citaat van: Bottas op  1 september 2023, 10:42:36
Citaat van: Bottas op  1 september 2023, 10:42:36
Voor mezelf sprekend, ik heb AA maar voor korte ritten in mijn omgeving maak ik daar totaal geen gebruik van.
Dat is ' niet echt nodig'.
Radio op de achtergrond is prima voor die korte tijd.
Maar als ik goed begrijp moet je betalen voor tomtom?

Mopar voor in de auto is iets van 125 voor 3 jaar.
(Unlimited) gebruik TomTom Go op iPhone is iets van 25 per jaar.
*

Bottas
900

  • *****
    - Super Alfist
Re: Aftermarket Carplay/Android Auto
« Reactie #134 Gepost op: 1 september 2023, 12:31:11 »
Tjee, dat wist ik niet.
Voor die paar keer per jaar dat ik navigatie nodig heb gebruik ik gewoon Google Maps.
Goed genoeg en kost niks.