!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

Djert en 1 gast bekijken dit topic.

*

AlfaArjen
16

• Type Alfa: Giulietta QV
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Vervangen speakers voor inclusief tweeters
« Gepost op: 4 november 2025, 12:54:09 »
Hoi iedereen,

Mijn tweeter linksvoor heeft van het weekend een jaarvoorraad shag weg gerookt in 2 dagen lijkt het wel, vandaar dat het ding nu klinkt als een schorre kerel van 90 jaar oud... Dat moet dus vervangen worden. Zijn er mensen die ervaring hebben met het vervangen van de speakers? Zo ja, welke speakers zijn er ingebouwd en is dit een beetje makkelijk te doen, zeker als je een composetje in wil bouwen? Ik lees het graag!
*

DanielH92
2.450

• Type Alfa: Giulietta QV TCT
    Moderatore - Super Alfist
Re: Vervangen speakers voor inclusief tweeters
« Reactie #1 Gepost op: 4 november 2025, 14:44:25 »
Een krakende speaker heb ik al eens opgelost door de deurconnector paar keer opnieuw in te pluggen waardoor de contacten weer schoon schrapen. Dat zou je even kunnen proberen om die schorre kerel tijdelijk de keel te laten smeren.
*

AlfaArjen
16

• Type Alfa: Giulietta QV
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
« Reactie #2 Gepost op: 9 november 2025, 16:40:00 »
Dat helpt helaas niet, de tweeter is echt overleden. Ik kan er natuurlijk een af fabriek tweeter terug in zetten maar als ik toch bezig ben...

Niemand die ooit een update van zijn speakers heeft gedaan? Ik heb wel al gemerkt dat het niet een populair iets meer is om te doen als je erop googled...
*

Bottas
1.562

- Super Alfist
« Reactie #3 Gepost op: 9 november 2025, 17:38:44 »
Ik heb dat ooit weleens gedaan.
Dat was in 1989.
Daarna nooit meer.
*

DanielH92
2.450

• Type Alfa: Giulietta QV TCT
    Moderatore - Super Alfist
« Reactie #4 Gepost op: 10 november 2025, 18:31:37 »
Dit helpt wel aardig. Niet specifiek de tweeter maar werkwijze van het deurpaneel verwijderen is het zelfde

https://youtu.be/ILtIarhC_tk?si=M9bImkzTSBPC-h8L
*

jon81
11

• Type Alfa: Giulietta
  • *
    - Startende Alfist
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 15:30:46 »
Ik heb de speakers in de voordeuren van mijn Giulietta vervangen.
Het is niet zo heel spannend, maar het was voor mij dan ook alles behalve de eerste keer dat ik zoiets uitgevoerd heb.

Het deurpaneel verwijderen zoals in de youtube handleiding, de originele speaker zit vast met popnagels, die zul je moeten uitboren.
Zorg voor een vervangende luidsprekerring en adapter-kabeltje. Je zult ook wat schroeven of bouten en moeren nodig hebben om de nieuwe luidsprekerring te monteren, en schroeven om de nieuwe speaker in de speakerring vast te zetten.

Als je een composet met extern crossover monteert, dan zul je die ergens achter je deurpaneel moeten bevestigen, en de bekabeling mbv de connector aansluiten op de ingang van het crossover en de uitgangen van het crossover aansluiten op de woofer en tweeter.
De tweeter vastzetten zal wat handigheid vereisen, tenzij er handig montagemateriaal bij de nieuwe speakers inbegrepen zit.

Ik heb een set pioneer ts-c171prs ingebouwd die ik al had, maar volgens mij past elke 16,5 of 17cm luidsprekerset wel.
Mijn set is in elk geval niet de minste op het gebied van inbouwmaten, dus de meeste sets zullen wel passen.