!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

MarioDelMonaco
39

  • Type Alfa: Giulia 2.0 & Spider 3.0
  • *
    - Startende Alfist
Vragen over de navigatie (TomTom)
« Gepost op: 16 augustus 2020, 22:11:25 »
Beste mede-alfisten,
Mijn (net aangeschafte) Giulia is begin augustus 3 jaar geworden. Volgens de maps.mopar.eu site is de "map care" met ingang van de verjaardag verlopen.
Op de site kan ik het contract niet verlengen. Er wordt verwezen naar de dealer.

- heeft iemand hier ervaring mee ? kun je het kaartencontract met bijvoorbeeld met 3 jaar verlengen ? wat zijn de kosten ? Is er een alternatief circuit ?

Speedcameras, flitsers dus. De infotainment handleiding is hier niet duidelijk over.

- Wordt het ondersteund (en bijgewerkt) ?

En de laatste vraag over de navigatie: anticipeert hij (net als de losse TomTom doosjes) op de verkeerssituatie (zoals een andere route bij een verkeersopstopping/file).
Sorry voor al deze vragen, voor mij is het nieuw. Ik heb wel al heel lang ervaring met TomTom systemen (vanaf de HP/Compaq PDA oplossing).

Ik was een beetje teleurgesteld dat DAB+ bij mijn auto niet wordt ondersteund.
- is er een mogelijkheid dat Alfa tegen meerprijs DAB activeert ? (veronderstelling: de hardware ondersteund het, maar het is niet aangezet).

Ik hoop dat jullie mijn (lastige) vragen kunnen beantwoorden,
Met vriendelijke groet,
Maurice alias MarioDelMonaco
2 x 33 1.3, 155 1.7, 155 2.0, 166 v6, spider v6, Giulia 2.0
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Vragen over de navigatie (TomTom)
« Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2020, 12:32:53 »
vwb abonnement op kaart updates: Volgens mij is dit allemaal nog onduidelijk hoe dit gaat lopen, aangezien e.e.a. tot nu toe gratis was/is

Bij de updates horen ook updates van de roodlicht en snelheidscamera's, inclusief trajectcontroles. Ook worden de toegestane snelheden op wegen geupdate
Verkeersinfo wordt ook mee genomen, al is dit via RDS/TMC, inclusief omleidingen etc.

DAB wordt ook gewoon ondersteund

Zie ook handleiding van infotainment systeem ;)
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

MarioDelMonaco
39

  • Type Alfa: Giulia 2.0 & Spider 3.0
  • *
    - Startende Alfist
Re: Vragen over de navigatie (TomTom)
« Reactie #2 Gepost op: 17 augustus 2020, 14:13:49 »
vwb abonnement op kaart updates: Volgens mij is dit allemaal nog onduidelijk hoe dit gaat lopen, aangezien e.e.a. tot nu toe gratis was/is

Bij de updates horen ook updates van de roodlicht en snelheidscamera's, inclusief trajectcontroles. Ook worden de toegestane snelheden op wegen geupdate
Verkeersinfo wordt ook mee genomen, al is dit via RDS/TMC, inclusief omleidingen etc.

DAB wordt ook gewoon ondersteund

Zie ook handleiding van infotainment systeem ;)

Beste JWQ,
Dank je wel voor je reactie, je hebt mij met enkele vragen enorm geholpen.

Maar "DAB wordt ook gewoon ondersteund" klopt niet. Het infotainment boekje had ik al gedownload en bestudeerd.
De DAP optie ontbreekt in de auto; hij is ook niet terug te vinden in de menu's (alleen FM en AM).
Met vriendelijke groet, en dank,
Maurice / MarioDelMonaco
2 x 33 1.3, 155 1.7, 155 2.0, 166 v6, spider v6, Giulia 2.0
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Vragen over de navigatie (TomTom)
« Reactie #3 Gepost op: 17 augustus 2020, 19:21:41 »
Heeft even geduurd, want we zaten bijna de hele dag zonder stroom hier in Den Haag, maar ik heb wel degelijk DAB.
Zie boekje pag.17 en 48

Maar wellicht dat het een optie is, ik heb het HK systeem ....

(Heb overigens de ochtend besteed aan het installeren van de laatste kaart update  ;)  )
Krijg nu inmiddels ook het "expired" verhaaltje. Weet nog niet wat ik ga doen, heb ook een losse TomTom met houder, en lifelong updates. Zit ook realtime traffic op, die ik beter vindt als het RDS/TMC verhaal.....
https://www.broditnederland.nl/contents/nl/p63320_Kuda-Console-6950-Alfa-Romeo-Giulia-Vanaf--2017-tot-en-met-vergelijk-afbeelding.html
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

DanaBanana
759

  • *****
    - Super Alfist
Re: Vragen over de navigatie (TomTom)
« Reactie #4 Gepost op: 17 augustus 2020, 20:12:58 »
Voor wat betreft de DAB+. Prik me er niet op vast, maar ik meen me te herinneren dat dit in Nederland op de Stelvio standaard was. Maar in andere landen - in ieder geval in Italië - een optie. Is jouw Stelvio misschien een import?

Voor wat betreft de expired kaart-updates: Ik heb een mail ontvangen met een aanbieding om het te verlengen. Te regelen via een dealer, kosten 129 euro voor 3 jaar. Ik denk dat ik dat maar ga doen. Niet omdat ik het systeem nou zo geweldig vind, want ik gebruik nu al vaak Waze op de telefoon als alternatief. Maar als liefhebber geef ik sowieso al meer geld uit aan mijn auto dan echt noodzakelijk. Dan kan die 3,60 euro per maand er ook nog wel bij om mezelf de ergernis over een achterlopend navigatiesysteem te besparen.
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Vragen over de navigatie (TomTom)
« Reactie #5 Gepost op: 17 augustus 2020, 21:12:48 »
Moet zeggen dat ik op zich de combinatie van m'n losse TomTom en het navigatie systeem ook goed vindt bevallen.... Heb op het connect systeem de overzicht kaart, en op m'n TomTom gelijktijdig de route informatie met instructies :)
Waarbij de verkeersinfo op de TomTom daarbij nog stukje beter en realtime is ;)
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

MarioDelMonaco
39

  • Type Alfa: Giulia 2.0 & Spider 3.0
  • *
    - Startende Alfist
Re: Vragen over de navigatie (TomTom)
« Reactie #6 Gepost op: 17 augustus 2020, 22:31:53 »
Beste DanaBanana en JWQ,
Dank voor jullie reacties.

Ja, mijn Giulia is import, uit Polen. Apart, want mijn Oma was een Poolse die voor WW2 naar Nederland gevlucht was.
In Nederland is er een schrijnend tekort aan betaalbare 2e hands Giulia's (die ook nog eens op benzine rijden).

Ik vermoed ook dat het losse TomTom kastje (ik heb de 5200) gemakkelijker en uitgebreider is.
Die blijf ik hoe dan ook gebruiken voor mijn Spider 3.0 V6 (vorig model, 916).

Voor die 129 Euro ga ik niet moeilijk doen. Dat is OK. Dank voor de informatie.
Het updaten is inderdaad een bijzonder verhaal. Maar dat geldt ook voor de 5200; duurt uren en soms loopt het vast.
Ik heb het wel eens slecht getimed ---> geen routeplanner.... (TomTom wist de kaart voordat je de nieuwe hebt binnengehaald op de computer).

Nog een klein weetje: Ik heb net een test gedaan met een 128 GB mini USB stick van Lexar. Heb er wat muziek in flac (CD lossless) formaat op gezet. Dat werkt prima.
Bedankt, en fijne avond.


2 x 33 1.3, 155 1.7, 155 2.0, 166 v6, spider v6, Giulia 2.0
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Vragen over de navigatie (TomTom)
« Reactie #7 Gepost op: 18 augustus 2020, 10:36:05 »
Beste DanaBanana en JWQ,
Dank voor jullie reacties.
.....
Het updaten is inderdaad een bijzonder verhaal. Maar dat geldt ook voor de 5200; duurt uren en soms loopt het vast.
Ik heb het wel eens slecht getimed ---> geen routeplanner.... (TomTom wist de kaart voordat je de nieuwe hebt binnengehaald op de computer).
...

Heb zelf de tomtom go 6200..... Bevalt goed, zit o.a. WiFi en GSM modem ingebouwd, dus de kaartupdates gaan zonder problemen, heb je niets anders bij nodig  ;)
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Don Esteban
33

  • Type Alfa: Giulia Super 2.0
  • *
    - Startende Alfist
Re: Vragen over de navigatie (TomTom)
« Reactie #8 Gepost op: 19 augustus 2020, 16:26:44 »
Ik ben met interesse deze draad aan het lezen. Ook mijn navigatie-abonnement is per april j.l. verlopen. Mijn garage heeft er blijkbaar nog weinig ervaring mee want men verwees mij zojuist in eerste instantie naar de Mopar site waar ikzelf al altijd de updates gedownload heb en waar ik dan nu volgens de dealer het abonnement zou kunnen verlengen. Niet dus want zelfs een E-mailadres om het schriftelijk aan te vragen is nergens te vinden. Teruggebeld naar de dealer en ze gaan het voor me uitzoeken. Ik verwacht dus binnenkort een telefoontje met de melding dat zij het kunnen regelen a raison van € 129,- (de prijs die ik uit deze draad heb geleerd)
In mijn camper gebruik ik een losse Tom Tom Premium met levenslang gratis updates die veel uitgebreider is dan de Alfa navigatie. Zo mis ik op de Alfa navigatie het updaten via WIFI, ik mis de GPS snelheidsmeter, ik mis de keuze uit diverse meldingsgeluiden, ik mis een prettige stem, ik mis, ik mis,  ik mis... Wat ik kan missen als kiespijn is dat ik 4x per jaar een uur of meer moet gaan rondrijden (of stationair laten lopen) om de software te updaten. Kan alleen maar met lopende motor. Alfa Giulia... schitterende auto... na 18  vorige auto's de beste die ik ooit gehad heb... maar dat navigatiesysteem?? Sorry  :-(
Mijn auto's sinds 1963: Renault R4 - Fiat 850 coupé (3 stuks) - Fiat 1500 - Ford Capri - Fiat 128, Fiat 128 coupé - Renault 25 - Lancia Beta - Lancia Berlina - Lancia Gamma - Alfa Romeo 164 (2 stuks) - Alfa Romeo 166 - Mazda CX5 - Alfa Romeo Giulia
Re: Vragen over de navigatie (TomTom)
« Reactie #9 Gepost op: 19 augustus 2020, 18:10:48 »
Wat ik kan missen als kiespijn is dat ik 4x per jaar een uur of meer moet gaan rondrijden (of stationair laten lopen) om de software te updaten. Kan alleen maar met lopende motor. Alfa Giulia... schitterende auto... na 18  vorige auto's de beste die ik ooit gehad heb... maar dat navigatiesysteem?? Sorry  :-(

Helemaal mee eens.....  Waze op mijn iPhone werkt perfect, wordt automatisch geüpdate, werkt via Apple CarPlay en levert geen ergernis op ... ;-)))
*

Piccirillo
176

  • Type Alfa: Spider 939 + Giulietta
  • ***
    - Alfist
Re: Vragen over de navigatie (TomTom)
« Reactie #10 Gepost op: 20 augustus 2020, 13:54:55 »
Ik heb in mijn Spider 969 een MM-systeem van Kenwood (DMX7010DABS). Werk super in combi metCarplay. Ik gebruikte Waze maar merkte een paar keer dat Waze mij bij een paar een routes een behoorlijk omweg liet rijden. Nu heb ik TomTom op mijn Iphone en via CarPlay werkt dit heel fijn.
Alfa Romeo Brera Spider 939 (zwart)
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Veloce uitvoering (Rosso maranello)
... hiervoor een hele reeks andere auto's...
eerste auto: Alfa Sud Tii zilvergrijs