!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

streetscreamer
225

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Werking hoedenplank woofer
« Gepost op: 30 januari 2020, 16:15:09 »
Beste Giulia adepti even een vraag....

Mijn Giulia is uitgevoerd met het medium level geluidssysteem. dit houdt in dat je geen Harman Kardon set hebt, maar wel in alle deuren een woofer (2,4,5,7), tweeter in de achterdeuren (3,6), tweeters in de hoeken van het dashbord (1,8) en daarnaast een centrale speaker midden in het dashbord (10) en een (sub?)woofer middenin de hoedenplank (9). De boel schijnt aangestuurd te worden via een 400 W versterker (11) die linksachter in de kofferruimte is gebouwd. Ik heb daar ook docu over gevonden op andere websites/ fora. Zie bijgevoegd plaatje.



Nu heb ik bij mijn systeem eens alle bassen vol open gedraaid , gerommeld met de fader (voor-achter) maar in geen geval merk ik duidelijke aanwezigheid van deze subwoofer (9).
Mijn gedachte was al gauw dat er mogelijk iets mis was, dus met een oscilloscoop gemeten op de pinnen van de woofer. Daar is signaal. Steek je je vinger van onderen voorzichtig door het kunststof frame van de speaker, dan voel je de conus ook bewegen. echter beweegt de conus dusdanig lauwtjes, dat dit nooit iets bijdraagt aan het totale geluidsbeeld.

Mijn vraag: heeft iemand een zelfde geluidssysteem en hoe beleeft hij / zij deze...? Is er bij bas vol open enig significante geluidsondersteuning vanuit deze (sub) woofer hoorbaar vanachter het stuur?
Anders moet ik dit toch maar eens ter sprake brengen bij de dealer en eventueel daar in de showroom zoeken naar vergelijkingsmateriaal.

Ik hoor het graag, waarvoor dank!!

(misschien dat ik een beetje verwend ben met de losse Pioneer niersteenvergruizer die achterin de Fiat 500c van mn vrouw zit... maar die is lang geen 400 Watt!)

2 + 3 + 3 + 4 + 4 + 4 + 8 = 28 cilinders driving fun now
previous Alfa's: Alfasud Super 1.3, Alfetta Lusso 2.0, 159SW jtdm 8v
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Werking hoedenplank woofer
« Reactie #1 Gepost op: 30 januari 2020, 18:19:46 »
kan je niet zo 1,2,3 verder helpen, heb zelf de Harman Kardon, maar bedenk wel dat die 400 W versterker ALLE speakers van signaal moet voorzien, niet alleen de subwoofer.
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

DanaBanana
779

  • *****
    - Super Alfist
Re: Werking hoedenplank woofer
« Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2020, 21:45:20 »
Ik heb de 'medium' installatie in mijn Stelvio.
Ervaar dezelfde 'afwezigheid' van de subwoofer achterin als jij.
Heb me regelmatig afgevraagd of 'ie het wel doet cq. correct aangesloten is.
*

streetscreamer
225

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Werking hoedenplank woofer
« Reactie #3 Gepost op: 31 januari 2020, 11:21:19 »
Dank voor jullie reacties!
Bij Stelvio "dus" hetzelfde maar dan die ronde speaker tegen de linker kofferbakwand..?

Als het totaal vermogen van de amplifier met z'n 400W de 8 speakers voorin redelijk goed laat horen, zou daar de koek mee op zijn.. eh... Wat nou als ik daar eens de woofers van losneem, dan moet er voldoende W overblijven voor het opjagen van de subwoofer, niet? Dit alleen om te kunnen lokaliseren waar de weakest link zit.

En anders maar eens kijken naar een maatgelijke woofer die ik op de subwooferuitgang van de amp kan aansluiten via een eigen versterker.
2 + 3 + 3 + 4 + 4 + 4 + 8 = 28 cilinders driving fun now
previous Alfa's: Alfasud Super 1.3, Alfetta Lusso 2.0, 159SW jtdm 8v
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Werking hoedenplank woofer
« Reactie #4 Gepost op: 31 januari 2020, 12:40:27 »
Dank voor jullie reacties!
Bij Stelvio "dus" hetzelfde maar dan die ronde speaker tegen de linker kofferbakwand..?

Als het totaal vermogen van de amplifier met z'n 400W de 8 speakers voorin redelijk goed laat horen, zou daar de koek mee op zijn.. eh... Wat nou als ik daar eens de woofers van losneem, dan moet er voldoende W overblijven voor het opjagen van de subwoofer, niet? Dit alleen om te kunnen lokaliseren waar de weakest link zit.

En anders maar eens kijken naar een maatgelijke woofer die ik op de subwooferuitgang van de amp kan aansluiten via een eigen versterker.
subwoofer,
Bij de Stelvio zit de subwoofer in elk geval in een aparte box, hetgeen een (iets) beter resultaat op zou moeten leveren.....
Denk niet dat loskoppelen van speakers iets op gaat leveren, aangezien de versterker met aparte kanalen werkt...

Op het Amerikaanse forum zijn er wat draadjes over mensen die een aparte versterker hebben toegevoegd voor de subwoofer, of een alles in 1 box onder bijv de voorstoel hebben gemonteerd.....
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

TimW
2.226

  • *****
    - Super Alfist
Re: Werking hoedenplank woofer
« Reactie #5 Gepost op: 31 januari 2020, 14:12:47 »
Ik zou mezelf ook niet blindstaren op die 400 watt, vermoedelijk ligt de RMS waarde een pak lager...

Speakers in de deuren noemen we ook woofers, deze dienen voor de middentonen en niet voor de lage tonen/bass zoals de naam doet vermoeden. Wellicht dat de woofer achterin ook juist daar voor bedoeld is? Zou ook verklaren waarom er voor een open air oplossing is gekozen in plaats van deze in een behuizing te plaatsen.

Ik vermoed dus op basis van je verhaal dat de speaker midden in de hoedenplak simpelweg als centrale speaker voor de middentonen is bedoel en dus niet als subwoofer voor de bass.
G̶i̶u̶l̶i̶e̶t̶a̶ ̶1̶.̶4̶M̶A̶  Seat Leon Cupra 387pk/516nm
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Werking hoedenplank woofer
« Reactie #6 Gepost op: 31 januari 2020, 14:24:36 »
....

Ik vermoed dus op basis van je verhaal dat de speaker midden in de hoedenplak simpelweg als centrale speaker voor de middentonen is bedoel en dus niet als subwoofer voor de bass.

Nope, is wel echt als subwoofer bedoeld
zie bijv
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Werking hoedenplank woofer
« Reactie #7 Gepost op: 31 januari 2020, 14:41:27 »
en voor HK systeem (zelfde principe)
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

streetscreamer
225

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Werking hoedenplank woofer
« Reactie #8 Gepost op: 4 februari 2020, 21:05:02 »
....

Ik vermoed dus op basis van je verhaal dat de speaker midden in de hoedenplak simpelweg als centrale speaker voor de middentonen is bedoel en dus niet als subwoofer voor de bass.

Nope, is wel echt als subwoofer bedoeld
zie bijv

Dat is wat ik ook dacht.
Blindstaren op 400 W doe ik niet. Ik verwacht geen boinkboink audio. Draai je een lekker stukje muziek net even wat verder open dan komen de woofers in de deuren redelijk van hun plek, middenachter is in geen velden of wegen te bekennen. Ik heb wel gelezen over wat vochtschade aan de amp, waarschijnlijk langs het hoeklicht. Dat zorgde voor corrosie op de pinnen van de amp. Waarschijnlijk kan ik dat binnenkort even checken als ik mn trekhaak monteer.
2 + 3 + 3 + 4 + 4 + 4 + 8 = 28 cilinders driving fun now
previous Alfa's: Alfasud Super 1.3, Alfetta Lusso 2.0, 159SW jtdm 8v
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Werking hoedenplank woofer
« Reactie #9 Gepost op: 5 februari 2020, 11:30:12 »
je weet het nooit, maar ik denk niet dat je waterschade hebt.
Bij de giuia was dit vooral bij de eerste modellen, en kwam doordat er bij het aanbrengen van getinte ruiten water van het aanbrengen op de versterker drupte. Dit zorgde ervoor dat de versterker "gewoon" volledig defect raakte, en er ook een melding hiervan op het dash verscheen.....
Bij latere modellen is er een kap/flap over de versterker geplaats, die dit moet voorkomen. Al blijft het zaak voorzichtig te zijn met tinten en water ;)

Er is bij de eerste modellen wel een software update geweest van de versterker, die positief effect had op max volume en geluid, maar volgens mij was dat bedoeld voor HK systemen.
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Barre
32

  • Type Alfa: Giulia 2.2d 180pk
  • *
    - Startende Alfist
Re: Werking hoedenplank woofer
« Reactie #10 Gepost op: 7 februari 2020, 22:44:39 »
Ik heb hetzelfde systeem en werkt perfect bij mij.
EX: Fiat Uno 1.7D / Lancia Delta 1.9TD HPE / AR 156 1.9jtdm 115pk / AR 159 1.9jtdm 8v 120pk / AR 159 1.9jtdm 16v 136pk / Fiat Freemont 2.0 jtdm 136pk

NU: Fiat Doblo 1.6jtdm 95pk / AR Giulia 2.2d 180pk
*

streetscreamer
225

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Werking hoedenplank woofer
« Reactie #11 Gepost op: 7 februari 2020, 23:46:07 »
Hi Barre, .... dus als je vanaf linksvoor even een beetje rechtsom draait en luistert, hoor je echt de diepere bassen van de hoedenplank komen? Het diepste neem ik nu slechts waar van de woofers in de deuren,  BASS op +9 gedraaid.
2 + 3 + 3 + 4 + 4 + 4 + 8 = 28 cilinders driving fun now
previous Alfa's: Alfasud Super 1.3, Alfetta Lusso 2.0, 159SW jtdm 8v
*

Barre
32

  • Type Alfa: Giulia 2.2d 180pk
  • *
    - Startende Alfist
Re: Werking hoedenplank woofer
« Reactie #12 Gepost op: 8 februari 2020, 07:23:01 »
Ja hoor, ik hoor de bassen heel goed. Ik vind dit systeem zelfs beter dan dat van Bose in mijn 159 destijds.
EX: Fiat Uno 1.7D / Lancia Delta 1.9TD HPE / AR 156 1.9jtdm 115pk / AR 159 1.9jtdm 8v 120pk / AR 159 1.9jtdm 16v 136pk / Fiat Freemont 2.0 jtdm 136pk

NU: Fiat Doblo 1.6jtdm 95pk / AR Giulia 2.2d 180pk
*

typhoon
61

  • Type Alfa: Stelvio
  • **
    - Junior Alfist
Re: Werking hoedenplank woofer
« Reactie #13 Gepost op: 22 juli 2020, 15:05:34 »
Citaat van: Barre op  8 februari 2020, 07:23:01
Citaat van: Barre op  8 februari 2020, 07:23:01
Ja hoor, ik hoor de bassen heel goed. Ik vind dit systeem zelfs beter dan dat van Bose in mijn 159 destijds.

Klopt voor mij voldoet de medium installatie ook zeker na de laatste update van het infotainment systeem en klinkt hij beter dan de Bose installatie in mijn Lancia Delta.
Mijn ex-auto's: Lancia Dedra 1.6 en 1.8 i.e., Lybra 1.9 JTD, Alfa 147 1.9 JTDm, Volvo V60 D3 en Lancia Delta S 1.6 JTDm. Huidige: Alfa Giulietta 1.4 TB en Alfa Stelvio 2.0t
*

streetscreamer
225

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Werking hoedenplank woofer
« Reactie #14 Gepost op: 2 augustus 2020, 20:55:23 »
Citaat van: Barre op  8 februari 2020, 07:23:01
Citaat van: Barre op  8 februari 2020, 07:23:01
Ja hoor, ik hoor de bassen heel goed. Ik vind dit systeem zelfs beter dan dat van Bose in mijn 159 destijds.

Klopt voor mij voldoet de medium installatie ook zeker na de laatste update van het infotainment systeem en klinkt hij beter dan de Bose installatie in mijn Lancia Delta.

benieuwd naar standje software... ik heb 002.xxxxxx systeem
2 + 3 + 3 + 4 + 4 + 4 + 8 = 28 cilinders driving fun now
previous Alfa's: Alfasud Super 1.3, Alfetta Lusso 2.0, 159SW jtdm 8v