!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

alfa.gt
78

  • Type Alfa: gt 2ltr jts selespeed
  • **
    - Junior Alfist
Water Methanol Injectie (of waterinjectie
« Gepost op: 25 maart 2015, 16:49:21 »
 goedendag

Een vraag heeft iemand ervaring met Water Methanol Injectie (of waterinjectie

Zo ja zijn er voordelen behalve pk die verhogen

Of nadelen ... :014:

166pk
Na chip tunning 191 op de rollebank
Streven naar +- 220pk
Re: Water Methanol Injectie (of waterinjectie
« Reactie #1 Gepost op: 25 maart 2015, 17:40:31 »
Coen heeft er wel ervaring mee  :rolleyes: :13:
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Water Methanol Injectie (of waterinjectie
« Reactie #2 Gepost op: 25 maart 2015, 17:42:57 »
maar heeft bij "normale" motoren niet zo gek veel nut, is eigenlijk vooral nuttig op turbo motoren. Water/methanol injectie zorgt kort door de bocht o.a voor extra koeling van de inlaat lucht, waardoor je met hogere turbodruk kunt werken...

http://www.aquamist.co.uk/vbulletin/index.php

http://www.aquamist-direct.com/
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
Re: Water Methanol Injectie (of waterinjectie
« Reactie #3 Gepost op: 25 maart 2015, 22:30:18 »
Coen kan daar inderdaad heel veel over zeggen. Hij heeft het ook bij mij ingebouwd (heel erg netjes trouwens) en dit werkt erg goed. Naast het toegenomen vermogen (ca 15-20%) is het heel merkbaar dat dit vermogen bij de hogere rpm's ook veel langer aanhoudt.

Bij Vireo/Savali hebben ze daar laatst ook nog een Panda mee uitgerust, i.s.m. Coen. Tabelletje staat hier: http://www.vireoauto.nl/index.php/savali/persberichten/3-nieuws/317-panda-savali. Ik heb daar ook even een paar dagen in gereden, toen mijn auto voor wat andere zaken bij Vireo/Savali stond. En het was grappig om te merken dat de normale stand bij de Panda gewoon slakkerig was. En bij de getunede+WMI stand gaf het ineens veel meer power. Erg grappig in zo een klein hobbelkarretje ;)

De turbodruk hoeft hier overigens helemaal niet voor omhoog. Dat heeft er ook niet zo heel veel mee te maken. Doordat de mix van water+methanol vlak voor de luchtmeter (of hoe dat ook mag heten) wordt ingespoten, kan je motorsysteem er ook al rekening mee houden i.v.m. timing en de juiste hoeveel brandstof. Het water zorgt voor de afkoeling (principe van koeling door verdamping). Het methanol doet hier nog een extra schepje bovenop, maar zorgt tevens voor een mindere kans op detonatie in je cilinder. Ergo, een betere en schonere verbranding.

De WMI inspuiting gebeurt via een nozzle. Deze heb je in verschillende groottes, afhankelijk van je behoefte en de aanwezige airflow. De nozzle kun je heel eenvoudig later nog aanpassen, door er gewoon een andere in te draaien, met een grotere/kleinere opening. Verder heb je bij de WMI ook nog de mogelijkheid om de inspuiting altijd op 'maximum' te laten werken, of dynamisch. Dat laatste betekent dat de inspuiting afhankelijk zal zijn van de aanwezige turbodruk. Dus minder inspuiting wanneer het minder nodig is (minder toeren, rustig rijden) en juist meer inspuiting bij meer turbodruk. Hiertoe komt er een controller in het WMI systeem, waarop je dit minimum en maximum eenvoudig in kunt stellen d.m.v. draaiknopjes. Zo heb ik de controller bijvoorbeeld netjes in laten bouwen in mijn console, door Coen.

FYI.
Mijn turbodruk is wel omhoog gezet. Maar dat is pas later gedaan en puur omdat mijn aangepaste turbo dat aan kan. Maar niet vanwege de WMI. Dat is gewoon een extraatje.
Los van de turbodruk kun je overigens ook gewoon je air intake (airbox) aanpassen i.c.m. een grotere IC, voor meer airflow. Hierdoor kun je nog meer effect behalen met de WMI.
Maar nogmaals, dat is geen noodzaak. Zonder die aanpassingen heeft de WMI ook al een aardig en gunstig effect (zie ter illustratie de Panda van Vireo/Savali).
*

brinkerik
1.817

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: Water Methanol Injectie (of waterinjectie
« Reactie #4 Gepost op: 26 maart 2015, 00:01:09 »
Vermogenswinst van 15 - 20 procent door WMI is aardig enthousiast.


Ik was in het begin heel sceptisch maar inmiddels overtuigd van het systeem.  Ook de reinigende werking in JTD en JTS motoren is heel welkom.  Zelf zou ik het niet snel toepassen, ik tank diesel, dat vind ik afdoende ;)
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

Coen
57

  • Type Alfa: 156 2.4 JTD
  • **
    - Junior Alfist
Re: Water Methanol Injectie (of waterinjectie
« Reactie #5 Gepost op: 26 maart 2015, 00:06:22 »
Juist bij diesels met een turbo is er veel winst te behalen en je krijgt een hele schone motor. 15-20% is haalbaar.
*

alfa.gt
78

  • Type Alfa: gt 2ltr jts selespeed
  • **
    - Junior Alfist
Re: Water Methanol Injectie (of waterinjectie
« Reactie #6 Gepost op: 26 maart 2015, 08:15:30 »
Oke

Ik heb zelf de jts 2 ltr 16v.

En wat je zeg er gaat heel wat verhaal over de vervuiling van de motor
Dus als ik het toepas heb ik kans dat de vervuiling verminderd of niet erger wordt
En dat het vermogen iets verhoog ( heb namelijk geen turbo )

En waar kan ik het in laten bouwen ??
166pk
Na chip tunning 191 op de rollebank
Streven naar +- 220pk
*

Coen
57

  • Type Alfa: 156 2.4 JTD
  • **
    - Junior Alfist
Re: Water Methanol Injectie (of waterinjectie
« Reactie #7 Gepost op: 26 maart 2015, 12:25:27 »
Oke

Ik heb zelf de jts 2 ltr 16v.

En wat je zeg er gaat heel wat verhaal over de vervuiling van de motor
Dus als ik het toepas heb ik kans dat de vervuiling verminderd of niet erger wordt
En dat het vermogen iets verhoog ( heb namelijk geen turbo )

En waar kan ik het in laten bouwen ??

De vervuiling gaat zelf geleidelijk geheel weg.

Inbouwen kan ik voor je doen.De basiset is voor de handige mensen ook zelf in te bouwen.
*

damitch300
3.882

  • Type Alfa: Giulietta 1.4Ma
  • *****
    - Super Alfist
Re: Water Methanol Injectie (of waterinjectie
« Reactie #8 Gepost op: 26 maart 2015, 12:26:31 »
Coen kan het ook in een 1.4multiair?
En hoelang duurt zon inbouw en wat is de aantal pks wat verwacht te winnen is op een 1.4ma?
Ben best geinterreseerd.
Rijdt:
Renault Talisman Grand Tour 1.6TCE200 Initiale Paris
Iva E Go s4 electrische scooter
*

Coen
57

  • Type Alfa: 156 2.4 JTD
  • **
    - Junior Alfist
Re: Water Methanol Injectie (of waterinjectie
« Reactie #9 Gepost op: 26 maart 2015, 12:30:16 »
Coen kan het ook in een 1.4multiair?
En hoelang duurt zon inbouw en wat is de aantal pks wat verwacht te winnen is op een 1.4ma?
Ben best geinterreseerd.

Ja,dat kan.Daar is wel wat te winnen.Kijk even op de site van Savali,daar staat een stukje op over een Panda waar het ingebouwd is.

De sets zijn te vinden op www.coolisbetter.nl
*

bravafrans
72

  • Type Alfa: Alfa GT
  • **
    - Junior Alfist
Re: Water Methanol Injectie (of waterinjectie
« Reactie #10 Gepost op: 26 maart 2015, 21:09:03 »
Staat  ook nog steeds op mijn verlanglijstje
Alfa GT 1.8 grijs
*

Stijn
7

  • Type Alfa: Gt 1.9 jtd
  • *
    - Startende Alfist
Re: Water Methanol Injectie (of waterinjectie
« Reactie #11 Gepost op: 25 juli 2015, 00:06:44 »
En hoe werkt dit op een afgetrapt gechipt blok met ruim 4 ton erop?
*

shoppy
77

  • Type Alfa: 939 Spider 2.2JTS 2006
  • **
    - Junior Alfist
  • Nice people drive Alfa Romeo
    • De Winkel Advies & Support
Re: Water Methanol Injectie (of waterinjectie
« Reactie #12 Gepost op: 5 mei 2021, 06:54:00 »
Leuk om te lezen dat het hier een aantal jaren geleden voorbij kwam.
Toen ik er vele jaren geleden mee begon wilde niemand het geloven terwijl het in Japan en de US al jaren werd gebruikt.
Ik heb er mee op beurzen gestaan en reclame mee gemaakt, youtube filmpjes gepost maar op de meeste (Alfa) fora werd het als valse reclame beschouwd en werd ik soms als een regelrechte leugenaar uitgemaakt (Alfa Forum was daar een ster in).

Toen ik na jaren trekken zag dat Nederland er niet rijp voor was heb ik alles over gedaan aan Coen, die later zelf ook de stekker er uit trok en ook het forum van Cool is Better stopte.

Ik ben er nog altijd enthousiast voor en als je bijvoorbeeld ziet wat sommige tuners aan winst weten te behalen met dit systeem vraag ik me af waarom het toch niet populairder wordt.
ex: Alfa Romeo 166 3.0V6 24v Super
ex. Alfa Romeo 156 1.6TS LPi
ex: Alfa Romeo 156 1.9JTDm 16v 200+PK 430Nm
ex: Alfa Romeo Spider (916) 2.0TS
nu: Fiat 500C
nu: Alfa Romeo Spider (939) 2.2JTS
*

Timon
413

  • Type Alfa: Brera 1750, Merc E250
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Water Methanol Injectie (of waterinjectie
« Reactie #13 Gepost op: 5 mei 2021, 12:18:36 »
Citaat van: shoppy op  5 mei 2021, 06:54:00
Citaat van: shoppy op  5 mei 2021, 06:54:00

Toen ik na jaren trekken zag dat Nederland er niet rijp voor was heb ik alles over gedaan aan Coen, die later zelf ook de stekker er uit trok en ook het forum van Cool is Better stopte.

Ik ben er nog altijd enthousiast voor en als je bijvoorbeeld ziet wat sommige tuners aan winst weten te behalen met dit systeem vraag ik me af waarom het toch niet populairder wordt.
Wat was meestal de reactie waarom men nee zei? Is het prijzig? Lastig in te bouwen? Garantie?
*

shoppy
77

  • Type Alfa: 939 Spider 2.2JTS 2006
  • **
    - Junior Alfist
  • Nice people drive Alfa Romeo
    • De Winkel Advies & Support
Re: Water Methanol Injectie (of waterinjectie
« Reactie #14 Gepost op: 5 mei 2021, 12:37:55 »
Citaat van: Timon op  5 mei 2021, 12:18:36
Citaat van: Timon op  5 mei 2021, 12:18:36

Wat was meestal de reactie waarom men nee zei? Is het prijzig? Lastig in te bouwen? Garantie?

Nee, was gewoon onkunde.
Je injecteert water in de motor en water kan niet branden en dus is het onzin.
ex: Alfa Romeo 166 3.0V6 24v Super
ex. Alfa Romeo 156 1.6TS LPi
ex: Alfa Romeo 156 1.9JTDm 16v 200+PK 430Nm
ex: Alfa Romeo Spider (916) 2.0TS
nu: Fiat 500C
nu: Alfa Romeo Spider (939) 2.2JTS