!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

Alfa Romeo Types > Overige types

Water Methanol Injectie (of waterinjectie

(1/3) > >>

alfa.gt:
 goedendag

Een vraag heeft iemand ervaring met Water Methanol Injectie (of waterinjectie

Zo ja zijn er voordelen behalve pk die verhogen

Of nadelen ... :014:

frankie:
Coen heeft er wel ervaring mee  :rolleyes: :13:

jwq:
maar heeft bij "normale" motoren niet zo gek veel nut, is eigenlijk vooral nuttig op turbo motoren. Water/methanol injectie zorgt kort door de bocht o.a voor extra koeling van de inlaat lucht, waardoor je met hogere turbodruk kunt werken...

http://www.aquamist.co.uk/vbulletin/index.php

http://www.aquamist-direct.com/

tanyamiaaaauw:
Coen kan daar inderdaad heel veel over zeggen. Hij heeft het ook bij mij ingebouwd (heel erg netjes trouwens) en dit werkt erg goed. Naast het toegenomen vermogen (ca 15-20%) is het heel merkbaar dat dit vermogen bij de hogere rpm's ook veel langer aanhoudt.

Bij Vireo/Savali hebben ze daar laatst ook nog een Panda mee uitgerust, i.s.m. Coen. Tabelletje staat hier: http://www.vireoauto.nl/index.php/savali/persberichten/3-nieuws/317-panda-savali. Ik heb daar ook even een paar dagen in gereden, toen mijn auto voor wat andere zaken bij Vireo/Savali stond. En het was grappig om te merken dat de normale stand bij de Panda gewoon slakkerig was. En bij de getunede+WMI stand gaf het ineens veel meer power. Erg grappig in zo een klein hobbelkarretje ;)

De turbodruk hoeft hier overigens helemaal niet voor omhoog. Dat heeft er ook niet zo heel veel mee te maken. Doordat de mix van water+methanol vlak voor de luchtmeter (of hoe dat ook mag heten) wordt ingespoten, kan je motorsysteem er ook al rekening mee houden i.v.m. timing en de juiste hoeveel brandstof. Het water zorgt voor de afkoeling (principe van koeling door verdamping). Het methanol doet hier nog een extra schepje bovenop, maar zorgt tevens voor een mindere kans op detonatie in je cilinder. Ergo, een betere en schonere verbranding.

De WMI inspuiting gebeurt via een nozzle. Deze heb je in verschillende groottes, afhankelijk van je behoefte en de aanwezige airflow. De nozzle kun je heel eenvoudig later nog aanpassen, door er gewoon een andere in te draaien, met een grotere/kleinere opening. Verder heb je bij de WMI ook nog de mogelijkheid om de inspuiting altijd op 'maximum' te laten werken, of dynamisch. Dat laatste betekent dat de inspuiting afhankelijk zal zijn van de aanwezige turbodruk. Dus minder inspuiting wanneer het minder nodig is (minder toeren, rustig rijden) en juist meer inspuiting bij meer turbodruk. Hiertoe komt er een controller in het WMI systeem, waarop je dit minimum en maximum eenvoudig in kunt stellen d.m.v. draaiknopjes. Zo heb ik de controller bijvoorbeeld netjes in laten bouwen in mijn console, door Coen.

FYI.
Mijn turbodruk is wel omhoog gezet. Maar dat is pas later gedaan en puur omdat mijn aangepaste turbo dat aan kan. Maar niet vanwege de WMI. Dat is gewoon een extraatje.
Los van de turbodruk kun je overigens ook gewoon je air intake (airbox) aanpassen i.c.m. een grotere IC, voor meer airflow. Hierdoor kun je nog meer effect behalen met de WMI.
Maar nogmaals, dat is geen noodzaak. Zonder die aanpassingen heeft de WMI ook al een aardig en gunstig effect (zie ter illustratie de Panda van Vireo/Savali).

brinkerik:
Vermogenswinst van 15 - 20 procent door WMI is aardig enthousiast.


Ik was in het begin heel sceptisch maar inmiddels overtuigd van het systeem.  Ook de reinigende werking in JTD en JTS motoren is heel welkom.  Zelf zou ik het niet snel toepassen, ik tank diesel, dat vind ik afdoende ;)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Powered by SMFPacks Ads Manager Mod