!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Technisch / Re: Olieafscheider centrifugaal
« Laatste bericht door se82 Gepost op Gisteren om 21:55:39 »
Volgens mij is het inderdaad 100k km. Is bij die van mij op 100 en 200k gedaan.
2
Te koop / Re: Cilinderkop 159 2.4 JTDm 210 PK (939A9000) en vele andere motoronderdelen
« Laatste bericht door jt Gepost op Gisteren om 20:39:04 »
De topic starter is voor het laatst in 2022 actief geweest, ik ben bang dat de kans op een reactie vrij klein is....
Succes met de zoektocht in iedergeval!
3
De Giulia / Stelvio Club / Re: Motor Giulia 2.0t loopt niet altijd even soepel
« Laatste bericht door Robert69 Gepost op Gisteren om 20:20:55 »
@Fries74 : Ik ben ook erg benieuwd waar die garage mee komt. 1 advies: laat je niet afschepen met halve oplossingen en mooie praatjes.
4
164 / 166 / Re: 166 3.2 V6 - Aircopomp slaat niet aan - tenzij je de aanjager loskoppelt
« Laatste bericht door mpeterm Gepost op Gisteren om 20:20:19 »
Dank voor je reactie. Logische vraag. Bij het uitlezen heeft de werkplaats alle data bekeken die de computer door krijgt. Ik heb zelf meegekeken. Daar zat de buiten temperatuur ook bij, en die had een realistische waarde.

Kan mij voorstellen dat de de buitentemp meeweegt in de beslissing om de airco aan te schakelen of niet, maar weet eerlijk gezegd niet of de climate control unit er iets mee doet of de motor ECU.

Mijn indruk is dat de gemeten buiten temperatuur ook echt doorkomt in het systeem. Dat zeg ik om dat de aanjager bij een vraag om koeling gaat draaien. Hij doet dus iets - als de buitentemp niet doorkwam zou hij niets doen.
De aircopomp gaat dus niet aan. Die gaat pas draaien - bij dezelfde vraag om koeling - als we de stekker van de aanjager eruit trekken. Dat vind ik onbegrijpelijk.
5
De Giulia / Stelvio Club / Re: Motor Giulia 2.0t loopt niet altijd even soepel
« Laatste bericht door Fries74 Gepost op Gisteren om 19:47:10 »
Volgens mij is een sensor in het koelsysteem die 'rare' waarden doorgeeft een bekend probleem.
Heeft volgens mij te maken met onlogische waarden-verschillen tussen instroom temperatuur en uitstroom temperatuur ofzo.
Wat vreemd is in jouw geval is dat er geen motor-management storingsmelding bij komt, volgens mij is dat doorgaans wel het geval.
Er staat me bij dat hiervoor ook een software update is, maar ik weet het niet zeker. In dat geval ligt het niet daadwerkelijk aan de sensor maar aan hoe de software met de data van de sensor omgaat. Het vervangen van de sensor zal dan niets oplossen.

Als de problemen zich voordoen, zakt dan ook de olie-temperatuur op je dashboard? Die staat doorgaan op 3 of 4 streepjes, maar het staat me bij dat bij het probleem dat ik bedoel dit dan zakt naar 2 streepjes. Omdat het systeem de boel ten onrechte veel te veel blijft koelen. En dan rijd je dus met olie die eigenlijk niet op temperatuur is, een beetje zoals wanneer je de boel nog niet helemaal hebt warm gereden. Wellicht verklaart dat het rijgedrag.

Onze Giulia heeft sinds kort ook een probleem met de koeling echter heb ik wel een foutcode namelijk P2B61 wat volgens een Engels forum iets te maken heeft met de elektronische thermostaat 3 wegklep (Duur onderdeel https://www.qverde.nl/qv34487). De Giulia geeft in de winter een olie temperatuur van 3 streepjes en als het boven de 10 graden is 4 (wel vrij snel vind ik persoonlijk kilometer of 7 dan geeft hij 4) toen de storing verscheen ging de temperatuur wel naar 2 streepjes. Ook deed de dna knop niks en had ik het idee dat ik flink wat vermogen miste.

Bij de garage geweest waar ik de auto gekocht heb in september met een jaar garantie en daar hebben ze hem in eerste instantie gereset om te kijken of de storing terug kwam. 2 Weken goed gegaan maar tijdens het inrijden van een parkeergarage (omhoog dus iets meer belasting)bij de Ziggo Dome kwam de storing terug. Ditmaal beleeft de temperatuur wel 4
streepjes ook de terugweg (140km rijden) geen geen dna werking maar vermogen leek wel ok.

Donderdag staat hij weer ingepland voor diagnose en reparatie (heb gemeld dat het mss iets met de thermostaat van dien heeft) zal mij benieuwen wat ze er van maken.

6
Te koop / Re: Cilinderkop 159 2.4 JTDm 210 PK (939A9000) en vele andere motoronderdelen
« Laatste bericht door Sanne Gepost op Gisteren om 19:03:51 »
Mijn brera ligt open en is aan het wachten op een andere cilinderkop. Heeft u deze nog, ik zou deze graag over willen nemen. Svp bericht terug
7
De Giulia / Stelvio Club / Re: Motor Giulia 2.0t loopt niet altijd even soepel
« Laatste bericht door laurens94 Gepost op Gisteren om 18:24:09 »
@paul-s83  Niet wat we gehoopt hadden helaas! Mijn probleem met de auto werd gelukkig wel door hen erkend. De monteur gaf duidelijk aan dat de Giulia niet rijdt zoals het hoort. De auto rijdt niet soepel, de motor is onrustig, stationair loopt die niet lekker en vertoont bokkerig rijgedrag. Dit waren ook exact mijn bevindingen.

Er is twee keer een log gemaakt tijdens het rijden, maar deze liet gek genoeg niks vreemds zien! Ondanks dat de olietemperatuur op het dashboard een te hoge waarde aangeeft.
Het zijn wel echt top gasten met passie daar, want ze zijn nog best een tijd na sluitingstijd voor mij bezig geweest. Hebben echt lopen puzzelen op die log om te kijken of er iets op te vinden was, maar helaas.

Zij hebben het vermoeden dat de multiair misschien niet daadwerkelijk is vervangen onder garantie maar dat ze wederom een motorflush hadden gedaan.  Aangezien de symptomen hier erg op wijzen. De mankementen worden namelijk duidelijker als de motor heel heet is en dus de olie dun. En elke keer rijdt de auto voor zo'n twee weken goed als er nieuwe motorolie inzit.

Ik heb aangekaart bij de dealer dat ik dit ga laten controleren of de multiair daadwerkelijk is vervangen en dat HS Corse als totaal onafhankelijke partij en specialist ten top mijn probleem met de auto erkent.

Heb alles op de mail gezet maar tot nu toe nog geen reactie van de dealer...

Wellicht dat dit een geval juridische stappen ondernemen wordt.
8
164 / 166 / Re: 166 3.2 V6 - Aircopomp slaat niet aan - tenzij je de aanjager loskoppelt
« Laatste bericht door jwq Gepost op Gisteren om 18:20:34 »
zomaar een idee,maar ik denk dat de climate control ook rekening houd met de gemeten buiten temperatuur..... Klopt deze ?
9
Algemene Alfa topics / Re: Milano > Junior
« Laatste bericht door MysteryAngel Gepost op Gisteren om 17:42:14 »
Vraag me af wanneer de eerste reviews van de Junior verschijnen.
Ben wel benieuwd hoe die daad werkelijk rijdt.
10
164 / 166 / 166 3.2 V6 - Aircopomp slaat niet aan - tenzij je de aanjager loskoppelt
« Laatste bericht door mpeterm Gepost op Gisteren om 17:28:26 »
Hoop van harte dat iemand dit leest - ik zit met een idioot probleem rond de aircopomp waar de werkplaats niet uitkomt.

Kort samengevat: de aircopomp weigert aan te slaan en te koelen - tenzij je de stekker uit de aanjager trekt zodat die ophoudt met blazen.
Met wat ik van auto's weet zou het precies andersom moeten werken - dus geen functionerende aanjager dan ook geen werkende aircopomp.

De feiten op een rijtje en ook wat de werkplaats al heeft geprobeerd:

- Vorig jaar zomer is de aircopomp stuk gegaan en vervangen door nieuw.
Dit jaar toen het weer wat warmer werd ging de pomp niet meer aan.
Bij uitlezing zegt hij : "signaal onder de drempelwaarde" - weet niet over welk signaal dat gaat

- Er staat genoeg druk op het systeem
- Als je het inschakelrelais eruit trekt kun je met een draadbrugje de pomp aan het draaien krijgen - die draadverbindng is dus goed
- Het relais zelf is goed
- De druksensor in de aircoleiding is uit voorzorg vervangen en goed
- Het Climate Control kastje in de console (climate control computer) is vervangen en goed
- De ICS unit zelf is vervangen en goed

Van de E-learn geleerd dat de motor- ECU  het inschakelrelais aanstuurt. De ECU doet dit na een "aanvraag" van het clima-kastje en na een check bij de druk sensor of er genoeg druk in het systeem zit - wat dus zo is.

Ik weet niet wat de motor ECU nog meer meeneemt voordat hij "de beslissing neemt" om het inschakelrelais aan te sturen. Weet iemand dat?

Ik weet ook niet hoe de aanjager motor dit hele spel beïnvloedt.
Voorzover ik begrijp stuurt het clima kastje direct de aanjager aan - dat gebeurt, bij een vraag naar koele lucht gaat de aanjager draaien.
Hoe zou het kunnen dat de airco pomp pas mag gaan draaien van de motor ECU als je eerst de aanjager uit het circuit haalt?
Zonder aanjager zou hij juist NIET de aircopomp moeten inschakelen.

Wij weten het niet meer - hopelijk heeft iemand van jullie een idee.
Bij voorbaat dank voor je reactie

Pagina's: [1] 2 3 ... 10