Vorige week is mijn 2011 Giulietta gelukkig weer voorzien van een nieuwe APK, maar dat zal volgend jaar niet zondermeer lukken. De plaatselijke garage gaf aan dat één van de kokerbalken toch wel wat roestplekken laat zien en dat het inlassen van nieuw plaatwerk binnen een jaar nodig is.
Het interessante is echter dat volgens de garage (met veel Italiaanse auto's in onderhoud) de oorzaak niet zozeer in de wel of niet afgedopte gaten zit, maar vooral in het verkeerd op de brug zetten van de Giulietta. Veel garages plaatsen de ondersteuning onder de felsrand van de kokerbalk, waardoor deze indeukt en de schotjes binnenin vervormen, zo vertelde de eigenaar/monteur mij.
Inderdaad heb ik dit zelf al meerdere keren geconstateerd, o.a. bij de 'bandenboeren', dat ze totaal niet omkijken naar de punten waar je de Giulietta mag 'opkrikken' of opheffen. Die zetten gerust de schotel onder tegen de felsrand aan. Ik heb daar al meerdere keren iets over gezegd, maar dan wordt je aangekeken met een blik van 'waar bemoei je je mee, we doen dit werk iedere dag'. Volgens mij is dat ook de reden dat ze je met een kop koffie in de wachtkamer zetten, om te voorkomen dat je met argusogen de monteur volgt.
Hoe dan ook, de roestduivel slaat dus nu toch toe, na 14 jaar. Nou ja, is beter dan mijn eerste Alfasud 1.5 TI, daar viel na 5 jaar werkelijk niets meer aan te redden.