11
Technisch / Re: Start/stop systeem
« Laatste bericht door brinkerik Gepost op Gisteren om 20:47:47 »Het staat gewoon in de Handleiding.
Dit hieronder komt uit de handleiding van de Giulietta ( v.a. Pagina 72 )
START&STOP
SYSTEEM
(voor bepaalde versies/markten)
IN HET KORT
Het Start&Stop-systeem zet
automatisch de motor af wanneer de
auto stilstaat en start de motor zodra
de bestuurder weer wil gaan rijden.
Dit verhoogt de efficiency van de
auto dankzij een reductie van het
brandstofverbruik, de uitstoot van
schadelijke uitlaatgassen en
geluidsoverlast.
WERKING
Uitschakelmodus
van de motor
Bij stilstaande auto, wordt de motor
afgezet als de versnellingspook in
de vrijstand staat en het
koppelingspedaal niet is ingetrapt.
OPMERKING De motor kan alleen
automatisch worden afgezet bij een
snelheid van meer dan 10 km/h, om
herhaaldelijk afzetten van de motor te
voorkomen wanneer erg traag wordt
gereden.
De motor opnieuw
starten
Trap het koppelingspedaal in om de
motor opnieuw te starten.
HET SYSTEEM
HANDMATIG
INSCHAKELEN/
UITSCHAKELEN
Druk op de knop op de
tunnelconsole fig. 82 om het systeem
handmatig in of uit te schakelen
OMSTANDIGHEDEN
WAARBIJ DE MOTOR
NIET WORDT AFGEZET
Bij ingeschakeld systeem wordt,
omwille van comforteisen,
emissieregeling en veiligheidsredenen,
de motor niet afgezet onder de
volgende omstandigheden 10):
❒ nog koude motor;
❒ buitengewoon lage
buitentemperatuur;
❒ onvoldoende acculading;
❒ bezig met regeneratie van het
roetfilter (DPF) (alleen bij
dieselmotoren);
❒ bestuurdersportier niet gesloten;
❒ veiligheidsgordel van de bestuurder
niet omgelegd;
❒ ingeschakelde achteruit (bijv. bij het
parkeren);
❒ bij versies met dual zone
automatische klimaatregeling (voor
bepaalde versies/markten), wanneer
een comfortabele temperatuur in
het interieur moet worden bereikt of
bij ingeschakelde MAX-DEF functie;
❒ tijdens de inrijperiode, als het
systeem wordt geïnitialiseerd.
Fabrikanten, hebben een behoorlijke winst op de verbruik test, omdat bij de test ronde die men maakt voor de WLTP een aantal stops zitten die behoorlijk lang duren. In de praktijk stop je veel minder vaak, in de praktijk is de winst dus veel kleiner.. Maar op papier scheelt het uitstoot; dus BPM..
Dit hieronder komt uit de handleiding van de Giulietta ( v.a. Pagina 72 )
START&STOP
SYSTEEM
(voor bepaalde versies/markten)
IN HET KORT
Het Start&Stop-systeem zet
automatisch de motor af wanneer de
auto stilstaat en start de motor zodra
de bestuurder weer wil gaan rijden.
Dit verhoogt de efficiency van de
auto dankzij een reductie van het
brandstofverbruik, de uitstoot van
schadelijke uitlaatgassen en
geluidsoverlast.
WERKING
Uitschakelmodus
van de motor
Bij stilstaande auto, wordt de motor
afgezet als de versnellingspook in
de vrijstand staat en het
koppelingspedaal niet is ingetrapt.
OPMERKING De motor kan alleen
automatisch worden afgezet bij een
snelheid van meer dan 10 km/h, om
herhaaldelijk afzetten van de motor te
voorkomen wanneer erg traag wordt
gereden.
De motor opnieuw
starten
Trap het koppelingspedaal in om de
motor opnieuw te starten.
HET SYSTEEM
HANDMATIG
INSCHAKELEN/
UITSCHAKELEN
Druk op de knop op de
tunnelconsole fig. 82 om het systeem
handmatig in of uit te schakelen
OMSTANDIGHEDEN
WAARBIJ DE MOTOR
NIET WORDT AFGEZET
Bij ingeschakeld systeem wordt,
omwille van comforteisen,
emissieregeling en veiligheidsredenen,
de motor niet afgezet onder de
volgende omstandigheden 10):
❒ nog koude motor;
❒ buitengewoon lage
buitentemperatuur;
❒ onvoldoende acculading;
❒ bezig met regeneratie van het
roetfilter (DPF) (alleen bij
dieselmotoren);
❒ bestuurdersportier niet gesloten;
❒ veiligheidsgordel van de bestuurder
niet omgelegd;
❒ ingeschakelde achteruit (bijv. bij het
parkeren);
❒ bij versies met dual zone
automatische klimaatregeling (voor
bepaalde versies/markten), wanneer
een comfortabele temperatuur in
het interieur moet worden bereikt of
bij ingeschakelde MAX-DEF functie;
❒ tijdens de inrijperiode, als het
systeem wordt geïnitialiseerd.
Fabrikanten, hebben een behoorlijke winst op de verbruik test, omdat bij de test ronde die men maakt voor de WLTP een aantal stops zitten die behoorlijk lang duren. In de praktijk stop je veel minder vaak, in de praktijk is de winst dus veel kleiner.. Maar op papier scheelt het uitstoot; dus BPM..