91
De Giulia / Stelvio Club / Re: Motor Giulia 2.0t loopt niet altijd even soepel
« Laatste bericht door thijsk89 Gepost op 17 mei 2024, 23:39:58 »@DanaBanana Nee de olie temperatuur zakt dan niet. Bij mij doen de problemen juist meer voor als de temperatuur op 5 streepjes staat. Deze zakt dan ook niet. In ieder geval is er wel een duidelijk patroon nu dat de problemen zich veel meer voordoen met heet zonnig weer.
Vandaag ben ik door de chef werkplaats gebeld met de mededeling dat hetgeen wat hij dacht te zien in de log dus toch normaal is. Maar dat hij niet in de squadra tune kan kijken, want daar hebben zij de apparatuur niet voor. Misschien dat daar wel iets opmerkelijks naar boven komt. HS Corse kan dit wel, dus even afwachten.
Ook gaf hij aan dat de Giulia die we hebben gereden om te vergelijken met mijn auto eigenlijk geen vergelijk is en niet op gaat. Dit was namelijk het type giulia van de eerste facelift en heeft een andere intercooler en turbo. Dat deze dus wellicht veel beter rijdt en soepeler oppakt dan een ouder type....
Zijn advies was de squadra tune eraf halen en kijken hoe hij rijdt zonder. Om uit te sluiten of het in de software van de tune zit. Squadra had namelijk de tune erop gezet terwijl de auto een foutcode gaf op het relais van de intercooler. En dat de tune er eigenlijk niet opgezet had moeten worden wanneer de auto een code geeft. Uiteraard is deze foutmelding wat later wel aangepakt, echter was de tune toen al geïnstalleerd. Wat denken jullie?
Sowieso wacht ik eerst HS Corse volgende week vrijdag af.
Je kan bij deze computer/ecu zowel voor als na de intercooler de inlaattemperatuur meten. Als je dus naar de inlaattemperatuur vóór de intercooler kijkt is 100gr (of meer) geen uitzondering en absoluut normaal, ik denk dat diegene daar naar heeft gekeken dan.. Zonder voorop te lopen op je bezoek volgende week, ik geloof dat Serge (ik stond er vorige keer even kort bij haha) op straat een log gemaakt had bij je bezoek vorige keer en in ieder geval de inlaattemperatuur (op dat moment althans) normaal was. Maargoed, zoals je al aangaf zijn de relais al vervangen en is er geen foutcode (U1008) die aangeeft dat er wat mis mee zou zijn.
Voor wat betreft olietemperatuur, deze is te loggen (en ook de multiair module olietemp apart) dus als die (te) hoge of afwijkende waardes aangeeft kan dit natuurlijk impact hebben (zijn veel relevante mappen in de software voor beperking van koppel, noodloop, enz. hoewel dit normaliter beetje bij 120-130 +/- graden pas begint). Wel moeite waard (zeker als hij nu slecht loopt) om eventjes te meten natuurlijk.
En terugzetten software naar origineel kan ik/ kunnen wij bij H&S ook voor je doen natuurlijk als je dit wilt testen, je daarmee verder komt daar waar je hem gekocht hebt. Het feit dat de foutcode actief was voor/tijdens het tunen en dat dit impact zou hebben is m.i. onzin in ieder geval.
Enorm balen in ieder geval, kan me voorstellen dat je er aardig klaar mee bent inmiddels.. Hopen op wat extra inzichten volgende week dan .