!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

Recente berichten

Pagina's: 1 ... 8 9 [10]
91
De Giulia / Stelvio Club / Re: Motor Giulia 2.0t loopt niet altijd even soepel
« Laatste bericht door thijsk89 Gepost op 17 mei 2024, 23:39:58 »
@DanaBanana Nee de olie temperatuur zakt dan niet. Bij mij doen de problemen juist meer voor als de temperatuur op 5 streepjes staat. Deze zakt dan ook niet. In ieder geval is er wel een duidelijk patroon nu dat de problemen zich veel meer voordoen met heet zonnig weer.

Vandaag ben ik door de chef werkplaats gebeld met de mededeling dat hetgeen wat hij dacht te zien in de log dus toch normaal is. Maar dat hij niet in de squadra tune kan kijken, want daar hebben zij de apparatuur niet voor. Misschien dat daar wel iets opmerkelijks naar boven komt. HS Corse kan dit wel, dus even afwachten.

Ook gaf hij aan dat de Giulia die we hebben gereden om te vergelijken met mijn auto eigenlijk geen vergelijk is en niet op gaat. Dit was namelijk het type giulia van de eerste facelift en heeft een andere intercooler en turbo. Dat deze dus wellicht veel beter rijdt en soepeler oppakt dan een ouder type....

Zijn advies was de squadra tune eraf halen en kijken hoe hij rijdt zonder. Om uit te sluiten of het in de software van de tune zit. Squadra had namelijk de tune erop gezet terwijl de auto een foutcode gaf op het relais van de intercooler. En dat de tune er eigenlijk niet opgezet had moeten worden wanneer de auto een code geeft. Uiteraard is deze foutmelding wat later wel aangepakt, echter was de tune toen al geïnstalleerd. Wat denken jullie?

Sowieso wacht ik eerst HS Corse volgende week vrijdag af.

Je kan bij deze computer/ecu zowel voor als na de intercooler de inlaattemperatuur meten. Als je dus naar de inlaattemperatuur vóór de intercooler kijkt is 100gr (of meer) geen uitzondering en absoluut normaal, ik denk dat diegene daar naar heeft gekeken dan.. Zonder voorop te lopen op je bezoek volgende week, ik geloof dat Serge (ik stond er vorige keer even kort bij haha) op straat een log gemaakt had bij je bezoek vorige keer en in ieder geval de inlaattemperatuur (op dat moment althans) normaal was. Maargoed, zoals je al aangaf zijn de relais al vervangen en is er geen foutcode (U1008) die aangeeft dat er wat mis mee zou zijn.

Voor wat betreft olietemperatuur, deze is te loggen (en ook de multiair module olietemp apart) dus als die (te) hoge of afwijkende waardes aangeeft kan dit natuurlijk impact hebben (zijn veel relevante mappen in de software voor beperking van koppel, noodloop, enz. hoewel dit normaliter beetje bij 120-130 +/- graden pas begint). Wel moeite waard (zeker als hij nu slecht loopt) om eventjes te meten natuurlijk.

En terugzetten software naar origineel kan ik/ kunnen wij bij H&S ook voor je doen natuurlijk als je dit wilt testen, je daarmee verder komt daar waar je hem gekocht hebt. Het feit dat de foutcode actief was voor/tijdens het tunen en dat dit impact zou hebben is m.i. onzin in ieder geval.

Enorm balen in ieder geval, kan me voorstellen dat je er aardig klaar mee bent inmiddels.. Hopen op wat extra inzichten volgende week dan :).
92
De Giulia / Stelvio Club / Re: Motorstoring op vakantie. Tips?
« Laatste bericht door Stiggy Gepost op 17 mei 2024, 23:34:01 »
Ah, goede tip! Dank je!
Nu nog een garage vinden die open is.
93
De Giulia / Stelvio Club / Re: Motorstoring op vakantie. Tips?
« Laatste bericht door Hjcvdm Gepost op 17 mei 2024, 23:29:08 »
Toevallig onlangs gelezen op de site van Squadra:

LIN bus 1 is de communicatielijn naar de circulatiepomp van de watergekoelde intercooler. Wanneer de storing optreedt stopt de pomp en zal de inlaattemperatuur dusdanig hoog oplopen dat het vermogen terug geregeld wordt. Maar nogmaals, als bestuurder is men niet op de hoogte. Wij passen de prioriteit status van “niet belangrijk” naar “wel belangrijk” wat resulteert in een brandend storingslampje. Zo wordt de bestuurder op de hoogte gebracht en kan er actie op worden ondernemen.
De remedie voor het probleem is overigens het vervangen van het relais welke de bewuste intercooler pomp inschakelt.

Die LIN bus 1 staat active dus misschien een goed begin om het relais te laten vervangen.
94
De Giulia / Stelvio Club / Re: Motorstoring op vakantie. Tips?
« Laatste bericht door Stiggy Gepost op 17 mei 2024, 23:25:12 »
Thanks!
Maar gooit toch een beetje roet in het eten. Lekker de bergen in durf ik nu niet helemaal meer. Vraag me af of het verstanding is een door te rijden of om toch nog weer een garage te gaan zoeken om opnieuw uit te lezen.

Die 3 storingen die er als ‘ active’ stonden lijken mij niet zo relevant?
95
De Giulia / Stelvio Club / Re: Motorstoring op vakantie. Tips?
« Laatste bericht door DanielH92 Gepost op 17 mei 2024, 23:22:21 »
Een hoop storingen zijn Stored en kunnen al hartstikke oud en niet meer relevant zijn. De boel wissen en kijken wat er echt terugkomt als Active storing zet meer zoden aan de dijk zou ik zeggen. Buiten dat om, geniet van je vakantie!
96
De Giulia / Stelvio Club / Motorstoring op vakantie. Tips?
« Laatste bericht door Stiggy Gepost op 17 mei 2024, 23:11:15 »
Ben voor de 1e keer met de Giulia 2.0T (Veloce) op vakantie. Nog geen 350km ver: motorstoring. 🙄
In de navi het dichtstbijzijnde servicepunt gekozen, dat bleek een vrij grote dealer in Mannheim waar ze hem uitgelezen hebben.


get the picture online
De monteur wist de oorzaak ook niet zo goed te duiden. Kon ook niet aangeven of het verstandig was door te rijden als de melding weer terug kwam. Alles gereset en de auto deed weer normaal, dus wij blij door. Maar een paar uur later: ping! Weer terug. Vriendin reed en bergop leek het haar alsof er geen vermogen was en de bak schakelde als een malle terug en weer op. Rijderswissel gedaan, even uit gezet en ik merk niet zo veel. Lijkt redelijk normaal te rijden, maar de storing gaat dus niet meer weg. Ik zit nu on Montreux en ga morgen door naar Italië. Za/zo/ma geen open garages ivm Pinksteren lijkt me.  🤬

Iemand tips? Ik zie alleen de Turocharge underboost condition die ik aan een motorstoring relateer, maar die was al niet active toen de monteur hem resette.
97
De Alfa Mito club / Re: Bonkend geluid bij rijden over slecht wegdek
« Laatste bericht door MysteryAngel Gepost op 17 mei 2024, 17:57:31 »
Bij een bonkend geluid over b.v klinker wegen dan denk ik aan versleten top lagers.
Maar goed dan zou het geluid van voor moeten komen.
98
De Giulia / Stelvio Club / Re: Motor Giulia 2.0t loopt niet altijd even soepel
« Laatste bericht door Robert69 Gepost op 17 mei 2024, 15:58:45 »
@DanaBanana : dat laatste is wel een dingetje helaas. Voor je het weet zit je in een scenario waarbij iedereen naar elkaar wijst in plaats van naar de oplossing.

Voorstel van Daniel is natuurlijk belangrijk: eerst de standaard software er weer op en uitsluiten dat het aan de tuning ligt. Misschien is de tuner wel bereid die er later weer gewoon op te zetten?
99
De Giulia / Stelvio Club / Re: Motor Giulia 2.0t loopt niet altijd even soepel
« Laatste bericht door DanaBanana Gepost op 17 mei 2024, 14:54:17 »
@DanaBanana Nee de olie temperatuur zakt dan niet. Bij mij doen de problemen juist meer voor als de temperatuur op 5 streepjes staat. Deze zakt dan ook niet. In ieder geval is er wel een duidelijk patroon nu dat de problemen zich veel meer voordoen met heet zonnig weer.

Ik rij nu 7 jaar in een Stelvio met deze motor en heb nog nooit meegemaakt dat de olietemperatuur op 5 streepjes staat. Nog nooit hoger dan 4 streepjes, ook niet tijdens lange en zware ritten midden in de zomer in zuid-Europa.
Dus als jij wel regelmatig 5 streepjes hebt tijdens normale ritten in Nederland, dan lijkt het me duidelijk dat er qua koeling iets niet helemaal lekker zit.
En het lijkt me ook niet vreemd dat het motormanagement daar op reageert door bijv. het vermogen terug te schroeven, al is het maar uit beveiliging.


Ik ben van mening dat het een heel realistische vraag is vanuit de verkoper om eerst opnieuw originele software vanuit Alfa zelf terug te plaatsen, voordat er verdere diagnose gesteld wordt.
Uitsluiten dat het dus in zo'n aangepaste tuning file in zit, voordat er dieper ingedoken wordt. Lijkt me een beter startpunt in dit geval.

Helemaal mee eens.


Sowieso wacht ik eerst HS Corse volgende week vrijdag af.

Ik hoop dat dat wat oplevert. Waak er wel voor dat er niet teveel persoonlijke meninkjes en belangetjes door elkaar gaan lopen:
- een dealer waarmee je er niet helemaal lekker uitkomt;
- tuning software van Squadra;
- een oordeel van H&S Corse.
Het maakt het er niet per definitie overzichtelijker en objectiever op allemaal.
100
De Giulia / Stelvio Club / Re: Motor Giulia 2.0t loopt niet altijd even soepel
« Laatste bericht door DanielH92 Gepost op 17 mei 2024, 13:30:21 »
Ik ben van mening dat het een heel realistische vraag is vanuit de verkoper om eerst opnieuw originele software vanuit Alfa zelf terug te plaatsen, voordat er verdere diagnose gesteld wordt.
Uitsluiten dat het dus in zo'n aangepaste tuning file in zit, voordat er dieper ingedoken wordt. Lijkt me een beter startpunt in dit geval.

@DanaBanana
...Ook gaf hij aan dat de Giulia die we hebben gereden om te vergelijken met mijn auto eigenlijk geen vergelijk is en niet op gaat. Dit was namelijk het type giulia van de eerste facelift en heeft een andere intercooler en turbo. Dat deze dus wellicht veel beter rijdt en soepeler oppakt dan een ouder type....
Dit lijkt me een gevalletje lekker makkelijk vanaf maken.
Pagina's: 1 ... 8 9 [10]