In verband met de mogelijke aanschaf van een andere cabrio ben ik benieuwd of er interesse is in mijn Alfa Spider. Inruilen is een optie, echter heb ik liever dat deze Alfa naar een echte liefhebber gaat.
Het betreft een origineel Nederlands geleverde 916 3.0 v6 12v uit 1997 die ik sinds juli 2021 in mijn bezit heb. Destijds aangeschaft met een kilometerstand van 153.xxxx km. Op het moment van schrijven is de kilometerstand 161.503 km.
In de relatief gezien weinig gereden kilometers wel veel aan gedaan waaronder het volledig laten overspuiten. Voor de duidelijkheid: Dit was niet vanwege schade, behalve lakschade!
Los van een aantal parkeerdeuken, steenslag en krassen, begon de lak op meerdere plekken dof te worden.
Het is natuurlijk een persoonlijke voorkeur maar ik vind de in volledige kleur gespoten fase 2-bumpers en het middenconsole van de fase 2 mooier. Daarnaast betreft dit een "tussenfase" (fase 1.5) model, dat af fabriek al is voorzien van een fase 2-stuur en stoelen.
Hierdoor heb ik besloten om hem volledig om te bouwen naar een fase 2, waarbij ik het middenconsole heb vervangen door dat van een fase 2 met armsteun (het enige wat nog fase 1 is, zijn de verwarmingsknoppen).
Omdat ik toch al van plan was de auto professioneel te laten overspuiten, heb ik meteen ook de zijschermen vervangen door (replica) Zender/cup-wings. De originele schermen zijn erbij en zijn eveneens overgespoten.
Extra klein detail: aangezien de asbak al stuk was, heb ik deze omgebouwd tot een (kleine) cupholder.
Wat ik ook ingebouwd heb is centrale deurvergrendeling waarbij ook de kofferbak op afstand te openen is. Hiervoor heb ik twee extra sleutels bij laten maken (in totaal vijf sleutels aanwezig drie origineel, twee aftermarket).
Tevens heb ik bij alle ombouwwerkzaamheden geluidsisolatie aangebracht en alles zo in elkaar gezet dat er vrijwel geen sprake is van rammeltjes of kraakjes in het interieur. Alles zit zeer degelijk in elkaar.
Dit geldt ook voor de deuren: bij het vervangen van alle speakers heb ik hier isolatie aangebracht.
Aangezien de auto op 18 inch velgen staat vond ik hem net iets te hoog. Hierdoor heb ik er Novitec (schroef)veren onder laten zetten. Ook hiervoor geldt dat de originele veren en schokdempers aanwezig zijn!
Hierdoor is hij wel stugger geworden maar nog steeds comfortabel en drempels zijn goed te doen.
Bij aanschaf zat er al een Madeno uitlaat onder, echter vond ik deze te ver uitsteken. Deze heb ik daarom bij EPS uitlaten er mooier onder laten zetten.
De Spider loopt en schakelt zeer goed en de dikke Busso V6 verbruikt geen olie. De motor is altijd goed warm gereden, het hele jaar door binnen gestald en in de winter niet gebruikt. Er is vrijwel altijd getankt met Shell V-Power.
Van alle aanpassingen (waarvan ik er mogelijk nog een paar ben vergeten) zijn vele foto's van alle projectjes aanwezig mocht daar interesse voor zijn.
Kortom op deze Alfa is niet bezuinigd, echt van een liefhebber geweest en mag hopelijk door naar een andere liefhebber.
Helaas is de temperatuursensor (oe: 60605959) stuk en dient vervangen te worden, ik heb echter nog geen vervangend exemplaar gevonden.
Wat er nog meer aan zit te komen:
- Distributieriem
- Banden
Vraagprijs: €13.500 inclusief alle originele (reserve) onderdelen.