!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Paul H
19

  • Type Alfa: Giulia
  • *
    - Startende Alfist
Aandrijfriem (en) en waterpomp
« Gepost op: 18 juni 2025, 18:27:36 »
Bij de 
Benzinemotor staat dat er bij 60.000 km de aandrijfriem (en) vervangen moeten worden,welke zijn dat?

Bij mijn vorige Alfa s werd bij vervanging van de distributieriem ook de waterpomp vervangen, bij een ketting spreekt men niet meer over dit item, moet deze toch een keer vervangen worden?

Bvd voor reacties.

Paul H.
*

HeMaN
172

  • Type Alfa: Guilia 2.2 Business Super
  • ****
    Amico del club - Alfist
Re: Aandrijfriem (en) en waterpomp
« Reactie #1 Gepost op: 18 juni 2025, 19:21:18 »
Dat zal de multiriem zijn.
Waterpomp vervangen is een keuze om dat te doen, maar kan zeker heel veel problemen voorkomen (er is volgens mij geen voorgeschreven interval voor)
156 SW 2.0 TS Squadra Massimo
156 SW 2.0 JTS Selespeed
159 SW 1.9 JTDm  Q-tronic Squadra Massimo & WMI
Giulia 2.2 JTDm AE Squadra Massimo

Bekijk ze hier
*

HeMaN
172

  • Type Alfa: Guilia 2.2 Business Super
  • ****
    Amico del club - Alfist
Re: Aandrijfriem (en) en waterpomp
« Reactie #2 Gepost op: 18 juni 2025, 19:28:43 »
Zie ook deze reactie in een ander topic over de waterpomp:

De waterpomp van de Giulia 2.0T is net even anders dan gebruikelijk. Dat is een externe pomp, die op de multiriem zit.

Als je dan toch de multiriem doet/laat doen is het een kleine moeite die mee te nemen.
156 SW 2.0 TS Squadra Massimo
156 SW 2.0 JTS Selespeed
159 SW 1.9 JTDm  Q-tronic Squadra Massimo & WMI
Giulia 2.2 JTDm AE Squadra Massimo

Bekijk ze hier
*

Busso
1.061

  • Type Alfa: Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Aandrijfriem (en) en waterpomp
« Reactie #3 Gepost op: 21 juni 2025, 16:34:03 »
Misschien  kleine moeite maar qua prijs hakt die er wel in. Denk aan 400 euro en dan heb je nog maar 1 van de 2  vervangen. Ik heb nog niets voorbij zien komen over problemen met de waterpomp(en) behalve het relais van de 2e pomp (turbo).
Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 147 GTA Rosso, 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

Brams77
134

  • Type Alfa: Giulia Veloce ‘17
  • ***
    - Alfist
Re: Aandrijfriem (en) en waterpomp
« Reactie #4 Gepost op: 21 juni 2025, 18:08:16 »
Een multiriem en de spanner vervangen is wel een stuk simpeler dan een waterpomp vervangen, deze is bij de 2.0 mechanisch en wordt aangedreven door de multiriem en moet al het koelwater uit het systeem. Deze wordt niet vervangen tenzij hij lekt of geluid maakt.

De 2e waterpomp is voor het 2e koelsysteem (de turbo en gek genoeg de intercooler) en die is elektrisch.
Daar zijn wel meldingen van geweest dat deze er mee kan stoppen naast het veel meer voorkomend issue met het relais dat die pomp activeert.

In elk geval de pompen zitten niet aan een onderhoudsinterval verbonden.