!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

GijsM
5

• Type Alfa: Giulia 2.0t Super Q2
  • *
    - Startende Alfist
Accuproblemen
« Gepost op: 7 januari 2025, 13:19:31 »
Dag Alfisten,

Sinds de aankoop van mn giulia ervaren we problemen met de accu en daarbij de achterruitverwarming, spiegelverwarming en start stop die niet werkt (niet erg overigens die start stop).
Nu weet ik dat dit een veelvoorkomend probleem is bij giulias en stelvios en dat het vaak een softwarematige fout is.
Verder werken alle andere systemen goed, starten gaat zonder problemen, stoel en stuurverwarming worden prima warm en de rijassistentie werkt zonder problemen.
Echter weet ik nog steeds niet hoe dit op een goede manier te voorkomen is.
Momenteel ligt er een zwaardere accu tov de standaard accu in, maar deze heeft sinds de zomer ook kuren.
Mijn garage raad aan om de accu van de stelvio erin te leggen, maar ik lees op diverse forums en in diverse topics dat dit geen blijvende oplossing is en dat deze of een zwaardere accu soms enkel averechts helpt en dacht zelf dat de stelvio en giulia accu gewoon het zelfde waren..?
Verder lees ik veel dat druppelladers prima werken, maar dit is voor enkel een week of 3/4.

Is er een blijvende oplossing voor dit probleem en zo niet wat doen jullie om dit probleem aan te pakken en welke accu gebruiken jullie?

Alvast bedankt en nog beste wensen voor 2025!
*

martin10500
29

• Type Alfa: Stelvio montecarlo blue
  • *
    - Startende Alfist
Re: Accuproblemen
« Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2025, 16:06:43 »
Ik had de zelfde klachten als wat jij opnoemt, had er de lichtere accu inzitten in de stelvio door deze te wisselen voor de zwaardere AGM 95 amh heb ik deze storingen niet meer.
De start stop heb ik trouwens definitief uit laten zetten.
Alfa 75, 155, 166, Brera tbi, Stelvio
*

GijsM
5

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #2 Gepost op: 7 januari 2025, 16:27:52 »
Citaat van: martin10500 op  7 januari 2025, 16:06:43
Citaat van: martin10500 op  7 januari 2025, 16:06:43
Ik had de zelfde klachten als wat jij opnoemt, had er de lichtere accu inzitten in de stelvio door deze te wisselen voor de zwaardere AGM 95 amh heb ik deze storingen niet meer.
De start stop heb ik trouwens definitief uit laten zetten.
Lees inderdaad veel dat AGM accus beter zouden werken dan de geleverde EFB accus. Bedankt voor de tip.
*

dmakily
69

• Type Alfa: giulia 2.0 T luxury360pk
  • **
    - Junior Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
« Reactie #3 Gepost op: 7 januari 2025, 17:19:42 »
Mocht je de achterruitverwarming zelfs bij een 'te laag' accupeil alsnog werkend krijgen dan helpt een performance logger van squadra-tuning.
Alfa 156 GTA sportwagon, alfa 159 1.9 jtdm 16v squadra 185pk, Alfa 156 2.4 20v squadra 210pk,
Alfa 156 1.9 8v squadra 150 pk, Alfa 146 1.6, Deawoo Espero
*

HeMaN
159

• Type Alfa: Guilia 2.2 Business Super
    Amico del club - Alfist
« Reactie #4 Gepost op: 7 januari 2025, 20:09:16 »
Als het met een nieuwe accu nog steeds voorkomt kun je ook de ibs laten controleren, deze regelt het opladen van de accu tijdens het rijden.

Vanwege milieu eisen wordt er niet continue geladen, maar alleen als het "nodig" is

Als je alleen en veel korte stukjes rijdt kan dat ook zorgen dat de batterij niet voldoende geladen wordt
156 SW 2.0 TS Squadra Massimo
156 SW 2.0 JTS Selespeed
159 SW 1.9 JTDm  Q-tronic Squadra Massimo & WMI
Giulia 2.2 JTDm AE Squadra Massimo

Bekijk ze hier
*

GijsM
5

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #5 Gepost op: 8 januari 2025, 16:11:53 »
bedankt voor de tips mannen, heb nu een bosch AGM 95Ah accu besteld.
Even kijken of dit de problemen oplost.
*

Chris_V
3

• Type Alfa: Giulia Q2
  • *
    - Startende Alfist
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2025, 16:48:05 »
Ha,

Ik heb sinds vanochtend een A! Storing, start-stop werkt niet en ook de DNA knop werkt niet meer.
Ik merkte al eerder dat de achterruitverwarming het niet deed, de originele accu zit er nog in.
Dus ik ga ook maar voor een upgrade.

Maar kan het zo zijn dat het niet meer werken van de DNA knop ook te maken kan hebben met het minder functioneren van de accu?
*

DanielH92
2.205

• Type Alfa: Giulietta QV TCT
    Moderatore - Super Alfist
« Reactie #7 Gepost op: 10 januari 2025, 18:29:58 »
Normaal gesproken wordt startstop en de DNA knop uitgeschakeld bij een motorstoring. Uit beveiliging, het ligt dan niet aan die 2 systemen zelf.
Brandt je motorlampje ook?
*

Chris_V
3

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2025, 20:48:44 »
Ja klopt , motorlampje ook…
*

DanielH92
2.205

• Type Alfa: Giulietta QV TCT
    Moderatore - Super Alfist
« Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2025, 21:02:35 »
Dan zit daar je probleem, niet in DNA of Startstop. Even uit (laten) lezen dus om storingscode en bijbehorende beschrijving te weten te komen.
*

Chris_V
3

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2025, 23:17:01 »
Duidelijk, thanks. Laat ik daar gelijk de accu vervangen.
*

Busso
987

• Type Alfa: Giulia
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
« Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2025, 22:15:30 »
Check altijd ook even de accupolen/klemmen of die vrij zijn van oxidatie. Geeft ook vervelende storingen en komt nog wel eens voor.
Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 147 GTA Rosso, 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's