Gisteren de stap genomen om de Adaptieve Cruise Control te installeren en gelijk de "missende" schroeven van de paddles erbij te zetten, na twee weken gelden de paddles geplaatst te hebben zonder het stuur los te halen.
TLDR: Stuur eraf viel enorm mee en plaatsen van de paddles is echt zo veel makkelijker met het stuur eraf dat mijn advies is om dat altijd op die manier te doen. Stuur openen om de ACC knop te plaatsen was veel lastiger en spannender
Het hele verhaal en wat opmerkingen die ik had
Eindelijk de stap genomen om het stuur te demonteren, nadat ik twee weken geleden de paddles geplaatst had zonder deze te verwijderen.
- negatieve pool van de accu eraf met de snelkoppeling, touwtje kofferbak ontgrendeling eruit (!), 10 minuten wachten -> check
- Airbag loshalen, flink zoeken naar de juiste hoek en schroevedraaier/inbus maar eenmaal los was het zo gepiept
- Maar twee connectors op de airbag vanuit het stuur ipv de 4 connectors die in het filmje te zien zijn. De geel/oranje connector is makkelijk, de tweede connector (met het grijze plastic) is erg lastig los te krijgen.
- rubber dop van de moer op de stuurnaaf eraf en met dop 24 de moer losdraaien. Meest spannende daaraan was dat de ratel die ik heb niet de juiste maat van het koppelstuk had voor de dop24 die ik speciaal heb gekocht hiervoor. Buurman to the rescue met de juiste maat ratel.
- Blauwe stekker loshalen is makkelijk, kleine zwarte stekkertje zoals aangegeven een pain in the ass, nog lastiger dan hetzelfde soort stekkertje op de airbag
- Stuur kun je er nu makkelijk vanaf tillen (nightrider style
)
- Stuurkap schroeven verwijderen, kappen weer los priegelen gaat zo veel makkelijker zonder het stuur in de weg
- De 4 overgebleven schroeven van de paddles nu zonder enige moeite kunnen plaatsen (2 * kleine schroefjes paddles, 2 * de eerder verwijderde kruiskopschroeven)
- Stuurkappen nu ook gemakkelijk terug kunnen plaatsen. Eerst de onderste met de haakjes over de juiste nokjes heen daarna de bovenste er simpel opklikken. Ook veel eenvoudiger omdat het stuur niet in de weg zit.
- Stuur mee naar binnen en daar op het gemak verder werken aan het plaatsen van de ACC knoppen
- Na het loshalen van de 3 schroeven aan de achterkant van het stuur met veel geduld en uiteindelijk toch wel wat kracht het plastic frame aan de voorkant van het stuur losgekregen zonder schade .... maar ik kan met geen mogelijkheid bij de 3 schroeven komen waarmee de knoppen in het frame vastzitten
- Ik heb ook stuurverwarming, en dan zit het frame met drie draden aan het stuur vast. Dit geeft je niet de speelruimte om het frame te kantelen en aan de achterkant te werken.
- Daarom ook de 3 grote torx schroeven in de kom van het stuur losgehaald, zodat ook die uit het stuur gelift kan worden. Het frame en de kom zijn nu helemaal los van het stuur zodat je ruimte hebt om aan de achterkant te werken
- Knoppenpaneeltje zit vast met 3 zwarte schroeven. Als je de zilveren schroeven losdraait maak je het paneeltje open maar komt er niets los
. Schroefjes weer vastschroeven en nu de juiste schroeven loshalen
- Vergrendeling en kabeltje loshalen gaat makkelijk. Nieuwe paneel plaatsen en weer vastschroeven
- Terugplaatsen van de plastic kom is makkelijk, het frame zelf terugplaatsen was nog lastiger dan het losmaken. Het uiteinde van het onderste deel is boven iets smaller en beneden iets breder waardoor ik die niet in de uitsparing kreeg als ik die als laatste wilde aandrukken. Voor mij werkte het het beste om eerst de onderkant van het frame tussen het leer te schuiven en licht in de vergrendeling te drukken en daarna pas het middenstuk met de knoppen te aan te gaan drukken. Let op dat de klemmen van het frame in de airbag pot wel in de uitsparingen vallen. Na 3 keer opnieuw beginnen zat het bij mij uiteindelijk weer perfect zodra de schroeven aan de achterzijde aangedraaid waren. Dit vond ik het lastigste deel van deze hele operatie
- Oude loctite grotendeels uit de stuurmoer halen (ook een priegelklusje waar ik even mee bezig was), stuur terugplaatsen, nieuwe blauwe loctite erop en moer terugplaatsen gaat makkelijk
- Stekkertjes weer aansluiten en tot slot airbag terugplaatsen, ook een makkie
- Accu weer aansluiten en niet vergeten het kofferbak touwtje weer naar binnen op te bergen
=> Resultaat was dat de nieuwe knoppen erop zitten, alles goed vast zit zoals bedoeld, en ook niet belangrijk dat ik geen onderdelen over had aan het eind
Het voor mij veel bekendere terrein hierna was het wissen van de fouten en het aanmelden van de nieuwe ACC+. Ook dat ging zonder moeite in 1 keer door.
Uiteindelijk hier een uur of 3 mee bezig geweest, waar ik had eerder had verwacht met mijn twee redelijk linker handen hier nooit aan te beginnen. Dank voor de duidelijke handleiding, anders was ik hier zelf nooit aan durven beginnen