!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

DanaBanana
781

  • *****
    - Super Alfist
Re: Inbouw Paddle Shifters: Inleren/programmeren in Systeem
« Reactie #30 Gepost op: 26 september 2022, 12:35:57 »
Ik vrees dat er weinig dealers zijn die zulke aanpassingen willen/mogen maken van Alfa zelf.
Dat mag echt geen probleem zijn. Een beetje dealer doet dit met alle plezier voor je. Ik weet niet weer je precies vandaan komt, maar meerdere mensen hier op het forum hebben het bijvoorbeeld bij Wim Prins laten doen. Maar dat is zeker niet de enige dealer die dit wil/kan doen. Ik zou rekenen op max. een uur werkplaatstarief als prijs voor alleen het inleren.

Zie o.a. https://www.clubalfaromeo.nl/forum/interieur-65/schakelflippers-8969/msg122587/#msg122587.

Bij bijvoorbeeld Wim Prins kan je overigens ook de flippers kopen, laten plaatsen en laten inleren. Maar met zelf  bestellen en plaatsen, en alleen door de dealer laten inleren ben je uiteraard goedkoper uit.

https://www.prinsshop.nl/schakelflippers-giulia-en-stelvio.html
*

HeMaN
140

  • Type Alfa: Guilia 2.2 Business Super
  • ****
    Amico del club - Alfist
Re: Inbouw Paddle Shifters: Inleren/programmeren in Systeem
« Reactie #31 Gepost op: 22 december 2022, 23:48:19 »
Bijgevoegd een PDF met onze (Busso en Koepeetje) ervaringen bij het installeren van de schakelflippers en de adaptieve cruise control.
Let op, geen garanties, alles op eigen risico, etc....
Mocht je fouten en of verbeteringen in het document zien, laat het even weten.

Vandaag eeeindelijk tijd gemaakt om de flippers te monteren.
Ik heb nog niet het vertrouwen erin dat ik het stuur los wilde halen, dus besloten de ACC nog even te laten wachten en alleen de flippers te plaatsen zonder het stuur te demonteren.

Achteraf gezien heb ik daar spijt van, het gaat volgens mij zo veel makkelijker als het stuur eraf is ... heb nu bijna 2 uur zitten pielen om alles eraf en er weer op te krijgen.
twee van de vier t8 schroeven kunnen plaatsen, de andere twee kwam ik gewoon niet bij. De twee grotere schroeven van de schakelaarunit kom je al helemaal niet bij om terug te plaatsen als het stuur er nog op zit.Die heb ik nog liggen voor de voor de volgende keer als het stuur er ook af gaat om de Acc te monteren.
Inleren met MES was gelukkig dan weer een makkie.

de pdf kwam goed van pas. Duidelijke stappen, en met name het resetten na de proxy alignment was erg handig.

Tip voor diegenen die hier nog mee aan de slag gaan; haal altijd het stuur eraf als je de flippers gaat monteren. Werkt echt veel makkelijker en je kunt tenminste alle schroeven weer terug zetten ipv 2 van de 6.
156 SW 2.0 TS Squadra Massimo
156 SW 2.0 JTS Selespeed
159 SW 1.9 JTDm  Q-tronic Squadra Massimo & WMI
Giulia 2.2 JTDm AE Squadra Massimo

Bekijk ze hier
*

koepeetje
96

  • Type Alfa: Giulia 2.0T, 156 GTA
  • **
    - Junior Alfist
Re: Inbouw Paddle Shifters: Inleren/programmeren in Systeem
« Reactie #32 Gepost op: 24 december 2022, 21:27:53 »
Leuk om te horen HeMan!

En inderdaad gewoon even het stuur loshalen, lijkt wat spannend, maar valt allemaal heel erg mee.
Nu: Giulia 2.0T Super Business, 156 GTA, Maserati Ghibli 2.0V6 1994, BMW i3 120Ah.
Gehad: Giulietta QV, 159 sw 1.9JTS en nog veel meer
*

HeMaN
140

  • Type Alfa: Guilia 2.2 Business Super
  • ****
    Amico del club - Alfist
Re: Inbouw Paddle Shifters: Inleren/programmeren in Systeem
« Reactie #33 Gepost op: 8 januari 2023, 17:04:01 »
Gisteren de stap genomen om de Adaptieve Cruise Control  te installeren en gelijk de "missende" schroeven van de paddles erbij te zetten, na twee weken gelden de paddles geplaatst te hebben zonder het stuur los te halen.

TLDR: Stuur eraf viel enorm mee en plaatsen van de paddles is echt zo veel makkelijker met het stuur eraf dat mijn advies is om dat altijd op die manier te doen. Stuur openen om de ACC knop te plaatsen was veel lastiger en spannender

Het hele verhaal en wat opmerkingen die ik had
Eindelijk de stap genomen om het stuur te demonteren, nadat ik twee weken geleden de paddles geplaatst had zonder deze te verwijderen.

- negatieve pool van de accu eraf met de snelkoppeling, touwtje kofferbak ontgrendeling eruit (!), 10 minuten wachten -> check

- Airbag loshalen, flink zoeken naar de juiste hoek en schroevedraaier/inbus maar eenmaal los was het zo gepiept
- Maar twee connectors op de airbag vanuit het stuur ipv de 4 connectors die in het filmje te zien zijn. De geel/oranje connector is makkelijk, de tweede connector (met het grijze plastic) is erg lastig los te krijgen.

- rubber dop van de moer op de stuurnaaf eraf en met dop 24 de moer losdraaien. Meest spannende daaraan was dat de ratel die ik heb niet de juiste maat van het koppelstuk had voor de dop24 die ik speciaal heb gekocht hiervoor. Buurman to the rescue met de juiste maat ratel.
- Blauwe stekker loshalen is makkelijk, kleine zwarte stekkertje zoals aangegeven een pain in the ass, nog lastiger dan hetzelfde soort stekkertje op de airbag
- Stuur kun je er nu makkelijk vanaf tillen (nightrider style )

- Stuurkap schroeven verwijderen, kappen weer los priegelen gaat zo veel makkelijker zonder het stuur in de weg
- De 4 overgebleven schroeven van de paddles nu zonder enige moeite kunnen plaatsen (2 *  kleine schroefjes paddles, 2 * de eerder verwijderde kruiskopschroeven)
- Stuurkappen nu ook gemakkelijk terug kunnen plaatsen. Eerst de onderste met de haakjes over de juiste nokjes heen daarna de bovenste er simpel opklikken. Ook veel eenvoudiger omdat het stuur niet in de weg zit.

- Stuur mee naar binnen en daar op het gemak verder werken aan het plaatsen van de ACC knoppen
- Na het loshalen van de 3 schroeven aan de achterkant van het stuur met veel geduld en uiteindelijk toch wel wat kracht het plastic frame aan de voorkant van het stuur losgekregen zonder schade .... maar ik kan met geen mogelijkheid bij de 3 schroeven komen waarmee de knoppen in het frame vastzitten
- Ik heb ook stuurverwarming, en dan zit het frame met drie draden aan het stuur vast. Dit geeft je niet de speelruimte om het frame te kantelen en aan de achterkant te werken.
- Daarom ook de 3 grote torx schroeven in de kom van het stuur losgehaald, zodat ook die uit het stuur gelift kan worden. Het frame en de kom zijn nu helemaal los van het stuur zodat je ruimte hebt om aan de achterkant te werken
- Knoppenpaneeltje zit vast met 3 zwarte schroeven. Als je de zilveren schroeven losdraait maak je het paneeltje open maar komt er niets los . Schroefjes weer vastschroeven en nu de juiste schroeven loshalen
- Vergrendeling en kabeltje loshalen gaat makkelijk. Nieuwe paneel plaatsen en weer vastschroeven

- Terugplaatsen van de plastic kom is makkelijk, het frame zelf terugplaatsen was nog lastiger dan het losmaken. Het uiteinde van het onderste deel is boven iets smaller en beneden iets breder waardoor ik die niet in de uitsparing kreeg als ik die als laatste wilde aandrukken. Voor mij werkte het het beste om eerst de onderkant van het frame tussen het leer te schuiven en licht in de vergrendeling te drukken en daarna pas het middenstuk met de knoppen te aan te gaan drukken. Let op dat de klemmen van het frame in de airbag pot wel in de uitsparingen vallen. Na 3 keer opnieuw beginnen zat het bij mij uiteindelijk weer perfect zodra de schroeven aan de achterzijde aangedraaid waren. Dit vond ik het lastigste deel van deze hele operatie

- Oude loctite grotendeels uit de stuurmoer halen (ook een priegelklusje waar ik even mee bezig was), stuur terugplaatsen, nieuwe blauwe loctite erop en moer terugplaatsen gaat makkelijk
- Stekkertjes weer aansluiten en tot slot airbag terugplaatsen, ook een makkie

- Accu weer aansluiten en niet vergeten het kofferbak touwtje weer naar binnen op te bergen

=> Resultaat was dat de nieuwe knoppen erop zitten, alles goed vast zit zoals bedoeld, en ook niet belangrijk dat ik geen onderdelen over had aan het eind

Het voor mij veel bekendere terrein hierna was het wissen van de fouten en het aanmelden van de nieuwe ACC+. Ook dat ging zonder moeite in 1 keer door.
Uiteindelijk hier een uur of 3 mee bezig geweest, waar ik had eerder had verwacht met mijn twee redelijk linker handen hier nooit aan te beginnen. Dank voor de duidelijke handleiding, anders was ik hier zelf nooit aan durven beginnen
156 SW 2.0 TS Squadra Massimo
156 SW 2.0 JTS Selespeed
159 SW 1.9 JTDm  Q-tronic Squadra Massimo & WMI
Giulia 2.2 JTDm AE Squadra Massimo

Bekijk ze hier
*

Alfa 147 Ti
1.588

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: Inbouw Paddle Shifters: Inleren/programmeren in Systeem
« Reactie #34 Gepost op: 8 januari 2023, 18:40:08 »
Mooi project is echt super rijden met die flippers, vooral voor bochten even terug schakelen geeft zo veel meer rij beleving ik weet trouwens niet of dit ook bij de diesel ook zo is omdat deze veel minder toeren maakt, dat coderen doe je met de MES, dan heb ik een vraag zou jij voor mij eens kunnen op zoeken als je met de dagrijverlichting aan rijdt  dan branden alleen de lampen voor dat was met mijn Giulia van 2017 en deze die ik nu heb 2022 ook en dealer kan het niet programmeren dat de achter lichten ook altijd aan zijn met alleen de Drl verlichting aan, misschien dat je dit wel kan vinden.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.
*

HeMaN
140

  • Type Alfa: Guilia 2.2 Business Super
  • ****
    Amico del club - Alfist
Re: Inbouw Paddle Shifters: Inleren/programmeren in Systeem
« Reactie #35 Gepost op: 8 januari 2023, 19:02:13 »
Weet het niet zeker, maar ik vermoed de landcode op US zetten?

Blijkbaar toch niet, hier een topic waar ze het er op giuliaforums erover hebben: https://www.giuliaforums.com/threads/have-taillights-on-with-front-drls.58495
Er is 1 iemand die beweert het werkend te hebben, maar niemand anders die dat bevestigd. Misschien de moeite waard om het te proberen?
156 SW 2.0 TS Squadra Massimo
156 SW 2.0 JTS Selespeed
159 SW 1.9 JTDm  Q-tronic Squadra Massimo & WMI
Giulia 2.2 JTDm AE Squadra Massimo

Bekijk ze hier
*

SMR
229

  • Type Alfa: Giulia Q - Nero - Massimo
  • ***
    - Alfist
Re: Inbouw Paddle Shifters: Inleren/programmeren in Systeem
« Reactie #36 Gepost op: 9 januari 2023, 11:22:00 »
Citaat van: Alfa 147 Ti op  8 januari 2023, 18:40:08
Citaat van: Alfa 147 Ti op  8 januari 2023, 18:40:08
Mooi project is echt super rijden met die flippers, vooral voor bochten even terug schakelen geeft zo veel meer rij beleving ik weet trouwens niet of dit ook bij de diesel ook zo is omdat deze veel minder toeren maakt, dat coderen doe je met de MES, dan heb ik een vraag zou jij voor mij eens kunnen op zoeken als je met de dagrijverlichting aan rijdt  dan branden alleen de lampen voor dat was met mijn Giulia van 2017 en deze die ik nu heb 2022 ook en dealer kan het niet programmeren dat de achter lichten ook altijd aan zijn met alleen de Drl verlichting aan, misschien dat je dit wel kan vinden.

Ik weet vrijwel zeker dat mijn achterlichten ook branden samen met de DRL.  Ik rij overdag altijd met de schakelaar op 0 dus misschien dat het toch anders is als hij op de automatische stand is.
Giulia Q Nero Vulcano- Squadra Massimo
Giulietta 1.4 MA Nero Etna
*

Alfa 147 Ti
1.588

  • Type Alfa: Giulia 2.0 Veloce Q2
  • *****
    - Super Alfist
Re: Inbouw Paddle Shifters: Inleren/programmeren in Systeem
« Reactie #37 Gepost op: 9 januari 2023, 13:03:43 »
Drl met verlichting op automaat dan branden alleen de lampen voor en dat is nou net wat ik graag anders zou zien.
Wat het ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken.

Alfa Giulia Veloce Q2 2022 Verde Visconti, Meta
Mijn ex Auto’s
Alfa Giulia 2.0 T Super. 2017
 Alfa 159 1750 TBI S.W 2011 Alfa 159 2.2 S.W 2007 Alfa 147 2004 Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 Carbarateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini 1987.