!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Busso
883

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Schokdempers Giulia nog goed?
« Gepost op: 13 april 2022, 22:14:28 »
Ik rij sinds een maand of 5 in een Giulia 2.0T naar volle tevredenheid. Ik reed afgelopen zondag een stuk op de Duitse Autobahn tussen de 140-160 km/h met z'n vieren in de auto. Mij viel of dat de kleine oneffenheden slecht werden gedempt. Dit was me tot nu toe in Nederland nog niet opgevallen. Nou zijn de snelwegen in Duitsland niet van al te beste kwaliteit maar het viel me een beetje tegen omdat het op sommige momenten  best wel veel was waardoor het wegcontact minder werd. Nou rijdt ik op 19 inch velgen met Pirelli runflat banden. Die runflats zullen zeker invloed hebben.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

HeMaN
140

  • Type Alfa: Guilia 2.2 Business Super
  • ****
    Amico del club - Alfist
Re: Schokdempers Giulia nog goed?
« Reactie #1 Gepost op: 13 april 2022, 22:47:38 »
Durf uiteraard niet zo te zeggen wat de staat van je schokdempers is, maar de runflat banden zullen zeker niet meewerken in het comfort gevoel en de signalen die je stuurinrichting worden ingestuurd..
Deze banden hebben nagenoeg geen demping die gewone luchtbanden wel hebben, en geven iedere oneffenheid 1 op 1 door aan het onderstel, en een bijna stuiterend gevoel kunnen geven.
156 SW 2.0 TS Squadra Massimo
156 SW 2.0 JTS Selespeed
159 SW 1.9 JTDm  Q-tronic Squadra Massimo & WMI
Giulia 2.2 JTDm AE Squadra Massimo

Bekijk ze hier
*

Rubyroo
170

  • Type Alfa: Giulietta 2.0 JTDm
  • ***
    - Alfist
Re: Schokdempers Giulia nog goed?
« Reactie #2 Gepost op: 14 april 2022, 07:29:01 »
Snel die runflats eraf halen en goede banden voor terug. Je comfort gaat er dan echt stukken op vooruit!
Opel Corsa 1.4 > Seat Leon 1.6 TDI > Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm
*

AR2022
141

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Schokdempers Giulia nog goed?
« Reactie #3 Gepost op: 14 april 2022, 10:11:23 »
Ik rij sinds een maand of 5 in een Giulia 2.0T naar volle tevredenheid. Ik reed afgelopen zondag een stuk op de Duitse Autobahn tussen de 140-160 km/h met z'n vieren in de auto. Mij viel of dat de kleine oneffenheden slecht werden gedempt. Dit was me tot nu toe in Nederland nog niet opgevallen. Nou zijn de snelwegen in Duitsland niet van al te beste kwaliteit maar het viel me een beetje tegen omdat het op sommige momenten  best wel veel was waardoor het wegcontact minder werd. Nou rijdt ik op 19 inch velgen met Pirelli runflat banden. Die runflats zullen zeker invloed hebben.

Bedoel je met "slecht gedempt" te zacht of te hard ? Bij een hoge snelheid op korte oneffenheden kan ik me voorstellen, dat de demper het niet kan bijhouden en dat dan de wielen soort van stuiterend over die oneffenheden gaan. Ik vind zelf namelijk dat de Giulia te zacht gedempt is. Met name op lage snelheid over drempels, deint de auto naar mijn mening te veel na en daardoor raakt hij regelmatig de grond met de voorkant (in combinatie met Eibach verlaging weliswaar). Van mij zou de demping minder soft mogen zijn. Ik rijd zelf ook op 19" Pirelli, geen run flat, maar met de winterset 18" Pirelli run flat heb ik hetzelfde gevoel.
Ik denk dat je ervaring bij precies die (hogere) snelheid en belasting inherent is aan de gebruikte softe (standaard) dempers. Daar gaat een band weinig aan veranderen.

Edit: Afhankelijk van de leeftijd en gereden km's, kunnen de dempers natuurlijk ook aan vervanging toe zijn of in iedere geval minder presteren dan wanneer nieuw.
*

Busso
883

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Schokdempers Giulia nog goed?
« Reactie #4 Gepost op: 15 april 2022, 13:29:10 »
Ik bedoel inderdaad het stuiteren.  Goed te horen dat ik niet de enige ben die de dempers/veren aan de zachte/slappe kant vind. Het was mij namelijk ook al opgevallen dat hij achter op de aanslagen komt als ik over drempels rij die je wel eens op een 60 km weg wel hebt en dat al met z'n tweeën in de auto..... Het zal me benieuwen hoe dat straks gaat met een caravan achter de Giulia.  Ik heb standaard veren en dempers en de mijne heeft ongeveer 150 dkm op de teller staan.

Snel die runflats eraf halen en goede banden voor terug. Je comfort gaat er dan echt stukken op vooruit!
Ga ik doen als de bandjes aan vervanging toe zijn. Het is een breedset dus kost best wel wat als ik alle vier moet vervangen.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

volhouder
63

  • Type Alfa: Giulia 2.9
  • **
    - Junior Alfist
  • Italiaanse auto's hebben iets .
Re: Schokdempers Giulia nog goed?
« Reactie #5 Gepost op: 26 april 2022, 15:24:35 »
Snel die runflats eraf halen en goede banden voor terug. Je comfort gaat er dan echt stukken op vooruit!

Dit is het beste , onder mijn vroegere BMW waren die runflats ook stugge krengen , Ik heb nu onder mijn Giulia de Dunlop maxii en die doen het goed , het schuren van de voorbanden is ook veel minder .
eerdere Alfa's: 2 Giulietta 1.6  , Giulietta 2.0 (met kontje) Alfa 75 1.8  nu Giulia 2.9
*

Cavallino
118

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Schokdempers Giulia nog goed?
« Reactie #6 Gepost op: 1 juni 2022, 14:52:21 »
Ik bedoel inderdaad het stuiteren.  Goed te horen dat ik niet de enige ben die de dempers/veren aan de zachte/slappe kant vind. Het was mij namelijk ook al opgevallen dat hij achter op de aanslagen komt als ik over drempels rij die je wel eens op een 60 km weg wel hebt en dat al met z'n tweeën in de auto..... Het zal me benieuwen hoe dat straks gaat met een caravan achter de Giulia.  Ik heb standaard veren en dempers en de mijne heeft ongeveer 150 dkm op de teller staan.

Snel die runflats eraf halen en goede banden voor terug. Je comfort gaat er dan echt stukken op vooruit!
Ga ik doen als de bandjes aan vervanging toe zijn. Het is een breedset dus kost best wel wat als ik alle vier moet vervangen.

Ik sluit me bij jullie ervaringen aan. De demping aan de achterzijde is wat slap, wat ik vanaf het begin met name merkte aan het doorslaan van de achterzijde bij het afrijden van hoge drempels. Naarmate de auto wat meer gereden heeft (nu 90000km) merk ik ook steeds meer dat de kont nogal gaat deinen (onrustig en 'los' voelt) zodra je wat oneffenheden tegenkomt in snel genomen doordraaiers zoals klaverbladen. Met volle vakantiebelading op de snelweg voelt de demping achter juist mooi stevig en stabiel, dus met die caravan zal het ook wel goed gaan. Het lijkt er op dat met name de korte oneffenheden niet goed genoeg meer worden opgevangen.

Heeft iemand ervaring met een upgrade van de dempers? Welk merk/type moet je dan hebben?
*

Busso
883

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Schokdempers Giulia nog goed?
« Reactie #7 Gepost op: 1 juni 2022, 20:01:57 »
Ik heb met de caravan  erachter gereden en dat viel mij 100% mee. Geen last van doorslaan en deinen dus zelfde ervaring bij beladen rijden. Ik merkte wel dat de voorgeschreven kogeldruk van 65 kg echt de max is.  Beter is  55-60 kg bij mijn caravan Maar goed mijn italiaanse hut weegt niet zoveel De ideale kogeldruk kan afhankelijk zijn van hetgeen er achter hangt.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's