!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

alfata
3.412

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: adaptive cruise control
« Reactie #15 Gepost op: 12 oktober 2017, 13:36:09 »
Dat is toch eigenlijk een beetje de essentie van al die dynamische hulpmiddelen....Dat we niet meer zelf hoeven na te denken en de auto alles voor ons regelt.... :rolleyes: ;D

Alleen werkt dat alleen als je werkelijk alles uit handen kunt geven. Dit soort middelen verslappen de aandacht, terwijl je wel zelf in control bent. Ik zie op de weg altijd wie er met dynamische hulpmiddelen rijdt. Het valt gewoonweg op.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
Re: adaptive cruise control
« Reactie #16 Gepost op: 12 oktober 2017, 13:50:54 »
Grootste probleem met adaptieve cruise is dat je ongemerkt soms afzakt van 130 naar 100. Dat gaat zo rustig en geleidelijk dat je het echt niet doorhebt. Moet je uiteindelijk weer gaan inhalen, gas bijgeven, etc.
Wat ook irritant is, als je bijvoorbeeld 130 rijdt  op de linker rijbaan met een auto voor je waar je op inrijdt, de cruise al gaat afremmen ondanks dat je de snelheid kan behouden omdat de auto kort daarna naar rechts zou gaan als zijn inhaalactie afgerond is. Hierdoor minder je nu ook vaart waardoor je weer gas bij moet geven.
Het haalt een beetje het anticiperende uit je rijstijl.

Zelf rij ik dan wel eens waar geen Alfa meer, maar kom ik toch weer even spieken.
Toch wel enige ervaring met adaptieve cruisecontrol, wel van een ford mondeo, maar het principe is het zelfde lijkt me?

Hou je de afstand vrij minimaal, voegt er ook haast niemand meer tussen. Maar als je afzakt naar 100 door de auto voor je, en die auto gaat weer naar rechts, geeft de mondeo gewoon weer braaf gas bij. Mocht er iemand spontaan voor je auto invoegen, en je hebt vertrouwen in het systeem... gaat dat active remmen ook vrij hard.

Ik heb tot nu toe nog nooit het probleem gehad (hoe geleidelijk dan ook) dat ik het verschil tussen 130 -> 100 (ook met de langste afstand) niet merkte.

Al met al, rij ik liever gewoon zelf. Het moet héél erg rustig zijn als ik ubehaut gebruik maak van cruise control, al is dit natuurlijk dan weer persoonlijk.
*

Dijkstra
135

  • Type Alfa: Giulietta exclusive tct
  • ***
    - Alfist
Re: adaptive cruise control
« Reactie #17 Gepost op: 12 oktober 2017, 14:03:59 »
Zoals gezegd rij al 2 jaar met adaptieve cruisecontrol op vrachtwagens en alle nadelen hierboven ondervindt ik ook, voor ons is er een groot voordeel (wat totaal niet van belang is bij personenauto's) de auto houdt de snelheid van de auto voor je aan dus je hoeft niet cruisecontrol aan uit. Nadelen zijn er meer iedere Oostblokker die je inhaalt zet hem er ook een meter voor, heb al verschillende keren coulision warning gehad en als hij dan vol in het anker gaat wordt je niet echt blij van. Weet niet of personen auto's vloeiender gaan maar bij ons is het vrij stevig remmen op het laatste moment, meestal rem ik ook eerder zelf. Denk niet dat ik het zou bestellen als optie op mijn alfa (als het überhaupt al zou kunnen.
Ex Alfa's Sud sprint 1978, 33 1.3 1987, 75  2.0 twin spark 1988, 33 1.7 qv 1991, gtv 6 1981, 155 2.0 td 1993, 147 1.6 2001
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: adaptive cruise control
« Reactie #18 Gepost op: 12 oktober 2017, 19:49:04 »
.... Denk niet dat ik het zou bestellen als optie op mijn alfa (als het überhaupt al zou kunnen.

Het is te bestellen op de giulia, maar heb het zelf dus gewoon bij de "standaard" cruise control gelaten. Die werkt verder ook prima .... ;)
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

brinkerik
1.817

  • Type Alfa: Giulietta Qv TCT
  • *****
    - Super Alfist
Re: adaptive cruise control
« Reactie #19 Gepost op: 12 oktober 2017, 23:34:57 »
Zit er inmiddels al een "pause" knop op de cruise,  of kun je hem alleen op pause krijgen door de rem aan te tikken ( als bij de 159 - 156 - 147 )
Nu Giulietta Perla Moonlight

ex   159 2.4   '07        Punto Twin-Air '12         156  1.9 16v '04         147  1.6  Veloce G3  '01     146  1.6  Lusso '97
*

M-thing
24

  • Type Alfa: Mito
  • *
    - Startende Alfist
Re: adaptive cruise control
« Reactie #20 Gepost op: 12 oktober 2017, 23:58:20 »
Zit er inmiddels al een "pause" knop op de cruise,  of kun je hem alleen op pause krijgen door de rem aan te tikken ( als bij de 159 - 156 - 147 )
En de MiTo.....
The difference between men and boys, is the price of their toys.....
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: adaptive cruise control
« Reactie #21 Gepost op: 13 oktober 2017, 08:43:22 »
Zit er inmiddels al een "pause" knop op de cruise,  of kun je hem alleen op pause krijgen door de rem aan te tikken ( als bij de 159 - 156 - 147 )

werkt nog steeds hetzelfde (behalve dan natuurlijk dat de giulia een "brake by wire" systeem heeft)

https://www.youtube.com/watch?v=0i5sPhaAnX0
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Richard321
31

  • Type Alfa: giulia
  • *
    - Startende Alfist
  • first 156(2004) then 159(2008) now giulia(2016)
Re: adaptive cruise control
« Reactie #22 Gepost op: 13 oktober 2017, 17:26:56 »
Zit er inmiddels al een "pause" knop op de cruise,  of kun je hem alleen op pause krijgen door de rem aan te tikken ( als bij de 159 - 156 - 147 )

werkt nog steeds hetzelfde (behalve dan natuurlijk dat de giulia een "brake by wire" systeem heeft)

https://www.youtube.com/watch?v=0i5sPhaAnX0

dit is nu dus wel een pauze knop!!
zoals de 159 enz. deze niet had. is hier 1x cruise aan/uit aanraken pauze. raak je em dan nog eens aan dat gaat de cruise uit.
met RES gaat deze gewoon weer terug naar de ingestelde snelheid.

zo hoort een cruise control ook gewoon te werken. en ben heel blij dat het nu ook in de giulia zo werk!! :PDT_Armataz_01_37:
bij de adaptive cruise control zit er links op het stuur een knopje extra om de gevoeligheid( lees: afstand) in te stellen. vandaar dat het mogelijk zou betekenen dat het stuurwiel gewisselt moet worden.
*

PascalV
330

  • Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 First Edi
  • ****
    - Senior Alfist
Re: adaptive cruise control
« Reactie #23 Gepost op: 28 juni 2019, 17:48:39 »
Op de giuliaforums hebben ze in de VS al succes gehad door de knopjes in het stuur te zetten en de functie te activeren.
Maar er wordt terecht opgemerkt dat de dealer mogelijk niet de recall update kan installeren.
Wel bijzonder dat wanneer je de hardware hebt, 70 dollar aan knopjes en een optie in de software ACC kan hebben ipv 2k+ bij bestellen van de auto.

https://www.giuliaforums.com/threads/adding-acc-after-purchase.44254/
Auto chronologie: Porsche 924 -> Alfa Romeo 147 -> Alfa Romeo GT -> BMW325i E90 -> Alfa Romeo MiTo -> Alfa Romeo Giulia 2.0T -> Stelvio First Edition
*

streetscreamer
225

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: adaptive cruise control
« Reactie #24 Gepost op: 8 november 2019, 23:07:43 »
Sorrie, ff stof van wat ouder topic afblazen...:

Wat ik me afvraag: als de Giulia ACC heeft / krijgt, ka je dan ook nog steeds kiezen voor "gewone" cruise control werking?
Soms lijkt mij juist het adaptieve prettig om te gebruiken, maar ook wel eens de old fashioned way cruise control.

Ik vraag het niet voor een vriend maar voor mezelf. Ik rij meestal in vakanties van NL naar CZ. Dan heb je 600 km verveling op de Autobahn als je een aanhanger meesleurt met klassiek rijspeelgoed erop. Dan rij ik in D meestal 100-115 (met een legale duitse echt gekeurde 100 sticker erop, dat dan weer wel..) en dan is het vaste hobbelen op de uiterst rechter baan. Mar als je dan toch een vrachtwagen treft, dan besef je weer dat je echt visch noch vleesch bent in het verkeer kwa snelheid. Datook al meegemaakt met een RangeRover met rallywagen erachter op een trailer. strontvervelend als ie dan vertraagt of op de ho-ijzers gaat.

Please advise...
2 + 3 + 3 + 4 + 4 + 4 + 8 = 28 cilinders driving fun now
previous Alfa's: Alfasud Super 1.3, Alfetta Lusso 2.0, 159SW jtdm 8v
*

jwq
2.618

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: adaptive cruise control
« Reactie #25 Gepost op: 9 november 2019, 10:30:15 »
Citaat van: streetscreamer op  8 november 2019, 23:07:43
Citaat van: streetscreamer op  8 november 2019, 23:07:43
Sorrie, ff stof van wat ouder topic afblazen...:

Wat ik me afvraag: als de Giulia ACC heeft / krijgt, ka je dan ook nog steeds kiezen voor "gewone" cruise control werking?
.....

Je kan niet kiezen tijdens het rijden.... als je adaptive cruise control hebt,  gebruikt hij deze altijd.
Wel kan je middels MES kiezen voor adaptive of gewoon, maar dan heb je dus of het een, of het ander.
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

streetscreamer
225

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: adaptive cruise control
« Reactie #26 Gepost op: 9 november 2019, 11:26:43 »
Hi JQW dank voor je heldere antwoord. Keuze is dan voor mij snel gemaakt: niets wijzigen.

Vandaag wel de originele Quadrifoglio startbutton gemonteerd (part nr. 0156121190-001)
Best eng en fragiel gepruts om die stuurfacia los te halen.
2 + 3 + 3 + 4 + 4 + 4 + 8 = 28 cilinders driving fun now
previous Alfa's: Alfasud Super 1.3, Alfetta Lusso 2.0, 159SW jtdm 8v
*

SirLancelot
126

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ***
    - Alfist
Re: adaptive cruise control
« Reactie #27 Gepost op: 12 november 2019, 22:38:36 »
Citaat van: SirLancelot op  7 oktober 2019, 10:54:52
Citaat van: SirLancelot op  7 oktober 2019, 10:54:52
https://www.facebook.com/pg/engcustom.engcustom/

Schijnt een vrij bekende partij voor italiaanse auto en die doet dus van alles en nog wat.
Dus ja, ook stuur van Q in normale Giulia/ Stelvio.
Ook ACC activeren blijkbaar
Giulia 2.0T A/T, Bianco Alfa, Red Veloce Interior, Squadra Massimo
*

lers
136

  • Type Alfa: Stelvio
  • ***
    - Alfist
Re: adaptive cruise control
« Reactie #28 Gepost op: 4 oktober 2021, 14:40:48 »
Bedankt voor alle informatie hier. Ik heb de button inmiddels binnen. Is er hier iemand die me zou kunnen helpen met de inbouw en het activeren d.m.v. multiecuscan?
*

Robert69
1.230

  • Type Alfa: Benenwagen
  • *****
    - Super Alfist
Re: adaptive cruise control
« Reactie #29 Gepost op: 4 oktober 2021, 15:51:28 »
.... Denk niet dat ik het zou bestellen als optie op mijn alfa (als het überhaupt al zou kunnen.

Het is te bestellen op de giulia, maar heb het zelf dus gewoon bij de "standaard" cruise control gelaten. Die werkt verder ook prima .... ;)

Zelfs de standaard cruise control gebruik ik niet. Daarvoor vind ik autorijden gewoon veel te leuk!
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce