Club Alfa Romeo

Alfa Romeo Types => De Giulia / Stelvio Club => Technisch => Topic gestart door: Patrizio op 13 juni 2026, 11:02:08

Titel: Airco slaat niet aan??
Bericht door: Patrizio op 13 juni 2026, 11:02:08
Hallo,
Bij mijn Giulia QV slaat de airco niet aan.
Wie weet wat de storing is?
Gr
Patrizio
Titel: Re: Airco slaat niet aan??
Bericht door: brinkerik op 13 juni 2026, 12:19:52
Kan meerdere oorzaken hebben.
Dus je vraag is zo niet te beantwoorden
wat heb je zelf al gecontroleerd?
Titel: Re: Airco slaat niet aan??
Bericht door: Quadrifoglijoost op 13 juni 2026, 15:47:37
Inderdaad: lekkage koelmiddel, te weinig druk, software, defecte compressor, om maar wat te noemen
Titel: Re: Airco slaat niet aan??
Bericht door: GT1986 op 13 juni 2026, 17:06:45
Kan ook zijn dat de interieursensor verkeerde waarden doorgeeft. Ik zou maar eens beginnen met het opnieuw afvullen van het systeem, en let er daarbij op dat men fluor toevoegt zodat je evt. lekkages eenvoudig kunt opsporen.
Titel: Re: Airco slaat niet aan??
Bericht door: MysteryAngel op 13 juni 2026, 17:53:05
Het is een beetje lastig te zeggen het kan van alles zijn.
Ik denk dat het handigste is om naar een dealer te gaan,
voor een airco service en bijvullen van het koud middel.
Het systeem wordt dan ook direct getest op lekkages.
Titel: Re: Airco slaat niet aan??
Bericht door: Patrizio op 14 juni 2026, 16:06:55
Airco is gevuld en gecontroleerd op lekkage.
Wie weet waar het relais zich bevindt?
Titel: Re: Airco slaat niet aan??
Bericht door: brinkerik op 14 juni 2026, 20:05:22
Deze info is onlangs gedeeld.
Gezien de suboptimale info die je geeft,
download deze, en verdiep je zelf

https://we.tl/t-YuXiSgpAr0Z2nJqH
Titel: Re: Airco slaat niet aan??
Bericht door: Hylke op 15 juni 2026, 08:02:55
Het viel mij in de warmere dagen die wij gehad hebben ook op dat het even duurde voordat de airco echt aan ging en koude lucht ging blazen. Meestal na 15 minuten rijden, alsof hij ergens op het behalen van een bepaalde waarde wachtte.
Titel: Re: Airco slaat niet aan??
Bericht door: MysteryAngel op 15 juni 2026, 16:11:10
Denk dat je het beste gewoon ermee naar de dealer of specialist kunt gaan.
Titel: Re: Airco slaat niet aan??
Bericht door: DanaBanana op 16 juni 2026, 19:38:28
Het viel mij in de warmere dagen die wij gehad hebben ook op dat het even duurde voordat de airco echt aan ging en koude lucht ging blazen. Meestal na 15 minuten rijden, alsof hij ergens op het behalen van een bepaalde waarde wachtte.
Accu?
Titel: Re: Airco slaat niet aan??
Bericht door: Hylke op 16 juni 2026, 20:50:14
Accu?

Is nog wel iets om te checken. Is pas 1,5 jaar oud, maar auto wordt niet regelmatig gebruikt.
Titel: Re: Airco slaat niet aan??
Bericht door: Romeer op 22 juni 2026, 17:31:26
Airco is gevuld en gecontroleerd op lekkage.
Wie weet waar het relais zich bevindt?

relais zit in de rechter wielkast, achter de koplamp. bekend probleem doordat de relais van matige kwaliteit zijn, dus beste maar meteen alle 6 vervangen

(https://i.ibb.co/3mqBGCN3/intercooler-pump-relay.jpg) (https://ibb.co/Sw8RW3nj)
(https://i.ibb.co/WWHq8MSm/intercooler-pump-relay4.jpg) (https://ibb.co/ccyMfZz4)
(https://i.ibb.co/bMdf2gtD/intercooler-pump-relay5.jpg) (https://ibb.co/FL7P0bpC)
Titel: Re: Airco slaat niet aan??
Bericht door: alanz op 23 juni 2026, 20:16:26
mijn eerste gedachten gingen gelijk ,hoe al is vermeld in de vorige posts , te lage systeem druk. Springt die wel aan als het buiten erg warm is, of als het blok warm is, dan wordt de druk in het systeem hoger door de omgevings temperatuur en zou die moeten aanslaan. Eventjes proberen kan" Maar dat zou ik niet doen i.v.m met als de temperatuur zakt dat de airco  zonder enige smering draaid.  Dus laat je de druk controleren.
Titel: Re: Airco slaat niet aan??
Bericht door: Hylke op 26 juni 2026, 11:33:07
Bij mij was het probleem een te lage vulgraad: 135 gram.
Nu laten afvullen incl contrastvloeistof zodat een evt lek op te sporen is.

Climate control werkt in ieder geval weer, wat een verademing.