!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

johanvanmarion
14

  • Type Alfa: Giulia
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Auto slaat spontaan af en geeft foutmeldingen
« Gepost op: 31 juli 2021, 12:49:14 »
Beste allemaal,

Graag doe ik een beroep op jullie expertise omtrent een probleem waarvoor ik inmiddels al 3x bij de dealer ben geweest echter zonder resultaat.

Gaat om een giulia diesel van april 2017.

Auto geeft regelmatig bij starten foutmeldingen omtrent elektrische systemen zoals start stop, parkeerrem etc. Rare is soms wel dan weer even niet. Ook gebeurd het op snelheid, ik rok 110 op de snelweg en de auto ‘hikt’ even en ik krijg dezelfde meldingen.
Daarnaast (en dat is echt vervelend) slaat de auto ook regelmatig spontaan af als ik bv sta te wachten voor een verkeerslicht.

Dealer heeft al reset gedaan, accu opgeladen, update en motorsoftware update gedaan echter niks helpt.

Na wat zoeken en lezen op het forum heb ik aangegeven dat het misschien aan de accu ligt echter hier heeft de dealer nog geen gehoor aan gegeven.

Kunnen jullie mij helpen? Waar kan dit issue door ontstaan en hoe kan het opgelost worden?

Bedankt alvast voor het meedenken zodat ik opnieuw het gesprek met de dealer aan kan gaan.

Thx! Gr. Johan
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Auto slaat spontaan af en geeft foutmeldingen
« Reactie #1 Gepost op: 31 juli 2021, 14:36:15 »
vwb afslaan voor stoplicht : Is dat niet gewoon het start/stop systeem ?

Verder denk ik ook aan de accu, zou je simpel uit kunnen sluiten indien je de mogelijkheid hebt om hem af en toe aan de acculader te hangen......

Check ook of alle accu aansluitingen (en hoofdzekeringen op de accu) goed vast  zitten.....
Zijn ook wat mensen geweest met problemen met het startrelais.... Is ook simpel en goedkoop te vervangen
https://www.alfabb.com/threads/starter-solenoid-relay-location.697091/
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

GTlife
382

  • Type Alfa: Alfa GT Blackline Rubino
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
  • Less yap, more brap
Re: Auto slaat spontaan af en geeft foutmeldingen
« Reactie #2 Gepost op: 31 juli 2021, 16:40:47 »
Van de meeste problemen die ik lees mbt de Giulia en stelvio zijn allemaal toe te schrijven aan de accu's. Kennelijk waren die in het begin niet best.
*

johanvanmarion
14

  • Type Alfa: Giulia
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Auto slaat spontaan af en geeft foutmeldingen
« Reactie #3 Gepost op: 31 juli 2021, 17:05:25 »
vwb afslaan voor stoplicht : Is dat niet gewoon het start/stop systeem ?

Verder denk ik ook aan de accu, zou je simpel uit kunnen sluiten indien je de mogelijkheid hebt om hem af en toe aan de acculader te hangen......

Check ook of alle accu aansluitingen (en hoofdzekeringen op de accu) goed vast  zitten.....
Zijn ook wat mensen geweest met problemen met het startrelais.... Is ook simpel en goedkoop te vervangen
https://www.alfabb.com/threads/starter-solenoid-relay-location.697091/
Thx voor je reactie!

Start stop is het niet. Het gebeurd namelijk als ik de koppeling in heb en de auto nog in de versnelling staat (het is een handgeschakelde)

Thx voor je tips, ik ga ze doorgeven aan de dealer!
*

OneAndOnlyRift
166

  • Type Alfa: MiTo Centenario
  • ***
    - Alfist
  • Why drive boring cars?
    • Instagram
Re: Auto slaat spontaan af en geeft foutmeldingen
« Reactie #4 Gepost op: 2 augustus 2021, 16:01:40 »
vwb afslaan voor stoplicht : Is dat niet gewoon het start/stop systeem ?

Verder denk ik ook aan de accu, zou je simpel uit kunnen sluiten indien je de mogelijkheid hebt om hem af en toe aan de acculader te hangen......

Check ook of alle accu aansluitingen (en hoofdzekeringen op de accu) goed vast  zitten.....
Zijn ook wat mensen geweest met problemen met het startrelais.... Is ook simpel en goedkoop te vervangen
https://www.alfabb.com/threads/starter-solenoid-relay-location.697091/
Thx voor je reactie!

Start stop is het niet. Het gebeurd namelijk als ik de koppeling in heb en de auto nog in de versnelling staat (het is een handgeschakelde)

Thx voor je tips, ik ga ze doorgeven aan de dealer!

Zou het start-stop systeem niet afschrijven als reden. Alfa Romeo en elektra zijn een beetje een rare combinatie die door lijkt te werken in alle auto's. Mijn MiTo, zeer ander model dan de Giulia natuurlijk, had dezelfde symptomen die jij beschrijft. Accu laten uitlezen en de start-stop stekker bij de accu losgetrokken, nergens meer last van gehad. Zou die optie dus zeker nog even open houden
> Mito Centenario Nero Etna w. Veloce facelift > Stage 1 Tune H&S Corse (175pk & 285nm) >  Novitec Stradale Schroefset, 15mm Eibach spacers > GTech Exhaust > Brembo QV Brakes.  > BMC Open Filter
*

PatrickP0078
85

  • Type Alfa: Giulia 2.2JTD
  • **
    - Junior Alfist
  • ay lmao
Re: Auto slaat spontaan af en geeft foutmeldingen
« Reactie #5 Gepost op: 3 augustus 2021, 11:01:14 »
Ik heb het zelfde 3x meegemaakt en ook een handgeschakelde (bouwjaar 2016). Twee weken geleden ermee naar de dealer ermee geweest, ze hebben toen ook de accu opgeladen en heb een bonnetje meegekregen waar op staat dat de accu 75% accucapaciteit heeft.
Nu heb ik inmiddels een kleine 1000 kilometer probleemloos gereden maar het is niet prettig rijden, wetende dat de auto in de toekomst mogelijk kan afslaan..

Aan topicstarter: Toen het issue begon, had je de auto daarvoor lang op contact staan? Ik kreeg de problemen nadat ik door een wasstraat ben geweest en de auto op contact had laten staan (zodat de radio aanbleef). Mogelijk heeft dit de accu tot zo'n laag niveau gebracht dat de auto zichzelf uit voorzorg uitschakelde..
Giulietta 1.6JTDm2 Squadra Massimo 160PK
Huidig: Giulia 2.2JTD Performance 235PK! 🏎
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Auto slaat spontaan af en geeft foutmeldingen
« Reactie #6 Gepost op: 3 augustus 2021, 11:24:36 »
Citaat van: PatrickP0078 op  3 augustus 2021, 11:01:14
Citaat van: PatrickP0078 op  3 augustus 2021, 11:01:14
.....
Aan topicstarter: Toen het issue begon, had je de auto daarvoor lang op contact staan? Ik kreeg de problemen nadat ik door een wasstraat ben geweest en de auto op contact had laten staan (zodat de radio aanbleef). Mogelijk heeft dit de accu tot zo'n laag niveau gebracht dat de auto zichzelf uit voorzorg uitschakelde..

Pas op met wasstraten en zo..... Als de airco NIET op recirculatie staat, bestaat de mogelijkheid dat er water van buiten naar binnen komt via het verwarmingssysteem.....
Hierdoor kan er water in de bodycomputer komen, hetgeen allerlei problemen geeft. Is makkelijk te kontroleren, bodycomputer zit in de zekeringkast in de passagier voetruimte.
Je ziet dan snel genoeg of deze nat is ;)
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

johanvanmarion
14

  • Type Alfa: Giulia
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Auto slaat spontaan af en geeft foutmeldingen
« Reactie #7 Gepost op: 3 augustus 2021, 11:34:29 »
Citaat van: PatrickP0078 op  3 augustus 2021, 11:01:14
Citaat van: PatrickP0078 op  3 augustus 2021, 11:01:14
Ik heb het zelfde 3x meegemaakt en ook een handgeschakelde (bouwjaar 2016). Twee weken geleden ermee naar de dealer ermee geweest, ze hebben toen ook de accu opgeladen en heb een bonnetje meegekregen waar op staat dat de accu 75% accucapaciteit heeft.
Nu heb ik inmiddels een kleine 1000 kilometer probleemloos gereden maar het is niet prettig rijden, wetende dat de auto in de toekomst mogelijk kan afslaan..

Aan topicstarter: Toen het issue begon, had je de auto daarvoor lang op contact staan? Ik kreeg de problemen nadat ik door een wasstraat ben geweest en de auto op contact had laten staan (zodat de radio aanbleef). Mogelijk heeft dit de accu tot zo'n laag niveau gebracht dat de auto zichzelf uit voorzorg uitschakelde..
Problemen zijn bij mij niet door zoiets ontstaan. Door Corona staat hij langer stil en ik denk dat het daar wat mee te maken heeft…
*

johanvanmarion
14

  • Type Alfa: Giulia
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Auto slaat spontaan af en geeft foutmeldingen
« Reactie #8 Gepost op: 3 augustus 2021, 11:34:56 »
Citaat van: jwq op  3 augustus 2021, 11:24:36
Citaat van: jwq op  3 augustus 2021, 11:24:36
Citaat van: PatrickP0078 op  3 augustus 2021, 11:01:14
Citaat van: PatrickP0078 op  3 augustus 2021, 11:01:14
.....
Aan topicstarter: Toen het issue begon, had je de auto daarvoor lang op contact staan? Ik kreeg de problemen nadat ik door een wasstraat ben geweest en de auto op contact had laten staan (zodat de radio aanbleef). Mogelijk heeft dit de accu tot zo'n laag niveau gebracht dat de auto zichzelf uit voorzorg uitschakelde..

Pas op met wasstraten en zo..... Als de airco NIET op recirculatie staat, bestaat de mogelijkheid dat er water van buiten naar binnen komt via het verwarmingssysteem.....
Hierdoor kan er water in de bodycomputer komen, hetgeen allerlei problemen geeft. Is makkelijk te kontroleren, bodycomputer zit in de zekeringkast in de passagier voetruimte.
Je ziet dan snel genoeg of deze nat is ;)
Geen issue, hij gaat niet door de wasstraat
*

PatrickP0078
85

  • Type Alfa: Giulia 2.2JTD
  • **
    - Junior Alfist
  • ay lmao
Re: Auto slaat spontaan af en geeft foutmeldingen
« Reactie #9 Gepost op: 2 september 2021, 08:11:02 »
Citaat van: johanvanmarion op  3 augustus 2021, 11:34:29
Citaat van: johanvanmarion op  3 augustus 2021, 11:34:29
Problemen zijn bij mij niet door zoiets ontstaan. Door Corona staat hij langer stil en ik denk dat het daar wat mee te maken heeft…

Terwijl mijn auto dagelijks gebruikt wordt, is vanochtend mijn auto helaas weer stil gevallen, met allerlei foutmeldingen, dit keer kwam de auto ook niet boven de 2000 toeren :/
Heb jij jou wagen al laten onderzoeken? Hoor graag wat de uitkomst daarvan is geweest.
Giulietta 1.6JTDm2 Squadra Massimo 160PK
Huidig: Giulia 2.2JTD Performance 235PK! 🏎
*

johanvanmarion
14

  • Type Alfa: Giulia
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Auto slaat spontaan af en geeft foutmeldingen
« Reactie #10 Gepost op: 2 september 2021, 08:37:31 »
Ha Patrick,

Bij mij is op aandringen door de dealer de accu en de start-stop module vervangen. Dit is nu z’n 4 weken geleden en ik heb (tot nu toe) geen problemen meer gehad.
*

TimKnox
4

  • Type Alfa: Alfa Romeo 156
  • *
    - Startende Alfist
Re: Auto slaat spontaan af en geeft foutmeldingen
« Reactie #11 Gepost op: 19 oktober 2022, 09:51:09 »
Hallo! Waar huur je auto's?
*

TimKnox
4

  • Type Alfa: Alfa Romeo 156
  • *
    - Startende Alfist
Re: Auto slaat spontaan af en geeft foutmeldingen
« Reactie #12 Gepost op: 20 oktober 2022, 16:07:14 »
Het is fijn al die elektrische snufjes, maar het nadeel dat als er iets niet goed werkt, het een enorm zoekwerk is. Wat betreft zijn oude auto’s nog niet zo slecht. Daarbij heb ik het idee dat alles nu zo massa geproduceerd wordt en snel afgeraffeld dat de kwaliteit niet het beste is. Ik heb een fijne auto, maar ik ben aan het kijken of ik het een en ander bij elkaar kan schrapen om een betere te kopen. Ik heb al aardig wat tips verzameld via spam, maar het droom model Alfa Romea die ik wil kost aardig wat. Misschien toch nog maar eens een lot kopen en hopen voor het beste…

Moderatie: website weggehaald