Club Alfa Romeo
Alfa Romeo Types => De Giulia / Stelvio Club => Technisch => Topic gestart door: John Stelvio op 16 maart 2024, 16:42:02
-
Had onlangs spijker in mijn achterband. (Balen…). Is met een prop gerepareerd. Mijn banden zijn redelijk. Ongeveer 5 mm (255/45/20). Betreft een 280 pk Q4. Moeten dan alle banden vervangen ivm gelijke profielhoogte voor de tussenbak. Of mag ook 1 as?
-
1 as mag ook.
-
Bedankt voor je reactie.
Is daar qua verschil in profielhoogte tussen banden of tussen assen nog een grens aan?
Bij andere merken AWD is altijd alles vervangen is.
-
Bedankt voor je reactie.
Is daar qua verschil in profielhoogte tussen banden of tussen assen nog een grens aan?
Bij andere merken AWD is altijd alles vervangen is.
Dat lijkt me sterk. De Stelvio is in principe de meeste tijd alleen achterwiel aangedreven. Alleen ' in geval van nood' komen de voorwielen erbij. Dus ook zonder lekke band zullen voor- en achterbanden doorgaans een verschillende levensduur hebben en op verschillende momenten vervangen moeten worden. Nog nooit gehoord dat je dan altijd alle vier de banden zou moeten vervangen.
-
Dank je voor de terugkoppeling.
Een vriend van me heeft een mini clubman works. Is awd. Bij deze auto is het voorschrift. Vanwege de tussenbak.
In het algemeen lees je dat ook wel terug. Als voorbeeld:
https://www.autoweek.nl/banden/moet-je-bij-een-4wd-alle-banden-tegelijk-vervangen/
-
Mmmmm...., interessant. Nooit gerealiseerd dat het bij 4WD een rol kan spelen.
(Nou heb ik zelf wel de gewoonte om bij iedere beurt de wielen van voor naar achter te wisselen. Met als gevolg dat de slijtage verdeeld wordt en alle 4 de banden van de Stelvio sowieso gelijktijdig aan vervanging toe zijn.)
-
Dank je voor de terugkoppeling.
Een vriend van me heeft een mini clubman works. Is awd. Bij deze auto is het voorschrift. Vanwege de tussenbak.
In het algemeen lees je dat ook wel terug. Als voorbeeld:
https://www.autoweek.nl/banden/moet-je-bij-een-4wd-alle-banden-tegelijk-vervangen/
Klopt als er twee banden minder dan zoveel x procent zijn dan kan het beter zijn om alle vier de banden te vervangen..
-
Uitvoeringen met vierwielaandrijving (AWD)
Aanbevolen wordt situaties te vermijden waarbij er een groot verschil in slijtage bestaat tussen de voorbanden en de achterbanden
Dus alle vier wisselen is wel aan te raden als het verschil in profieldiepte te groot wordt. Heb je net nieuwe bandjes en rij je lek dan kan het weinig kwaad om er maar 2 te wisselen
-
Uitvoeringen met vierwielaandrijving (AWD)
Aanbevolen wordt situaties te vermijden waarbij er een groot verschil in slijtage bestaat tussen de voorbanden en de achterbanden
Dus alle vier wisselen is wel aan te raden als het verschil in profieldiepte te groot wordt. Heb je net nieuwe bandjes en rij je lek dan kan het weinig kwaad om er maar 2 te wisselen
Precies
-
Uitvoeringen met vierwielaandrijving (AWD)
Aanbevolen wordt situaties te vermijden waarbij er een groot verschil in slijtage bestaat tussen de voorbanden en de achterbanden
"Aanbevolen wordt" ..., "situaties" ... "een groot verschil" ...
Blijf me toch altijd verbazen dat er dit soort vaagheden worden opgeschreven in instructieboekjes. En dat er binnen zo'n organisatie dan blijkbaar niemand is die dat eens kritisch doorleest en zegt: "Dit is totale non-informatie. Dat moeten we concreter maken."
-
Uitvoeringen met vierwielaandrijving (AWD)
Aanbevolen wordt situaties te vermijden waarbij er een groot verschil in slijtage bestaat tussen de voorbanden en de achterbanden
"Aanbevolen wordt" ..., "situaties" ... "een groot verschil" ...
Blijf me toch altijd verbazen dat er dit soort vaagheden worden opgeschreven in instructieboekjes. En dat er binnen zo'n organisatie dan blijkbaar niemand is die dat eens kritisch doorleest en zegt: "Dit is totale non-informatie. Dat moeten we concreter maken."
Ik heb daar twee mogelijke verklaringen voor: of het is een vertaling van een vertaling van een vertaling waardoor de essentie verloren gaat. Of de woorden kritisch, non-informatie en concreet bestaan niet in het Italiaans. Als het maar mooi klinkt zullen ze wel gedacht hebben.
-
@Robert69 (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=7552) : Mogelijke verklaring 3: Ze weten zelf eigenlijk ook niet precies of en wanneer het echt kwaad kan.
-
De omtreksnelheid van alle wielen is gelijk tijdens het rijden.
Als de profielhoogte behoorlijk verschilt is de diameter van een wiel anders in vergelijking met de andere wiel(en). Het toerental van de as van dat wiel is dan anders want de afrolomtrek is niet gelijk.
Als de diameter bijvoorbeeld groter is, is het astoerental van dat wiel lager. Dit moet ergens verwerkt worden. Dat schijnt de tussenbak niet lekker te vinden.
Zoiets moet het wel zijn dan.
-
De omtreksnelheid van alle wielen is gelijk tijdens het rijden.
Als de profielhoogte behoorlijk verschilt is de diameter van een wiel anders in vergelijking met de andere wiel(en). Het toerental van de as van dat wiel is dan anders want de afrolomtrek is niet gelijk.
Als de diameter bijvoorbeeld groter is, is het astoerental van dat wiel lager. Dit moet ergens verwerkt worden. Dat schijnt de tussenbak niet lekker te vinden.
Zoiets moet het wel zijn dan.
Dit is het inderdaad. Alleen blijft de vraag: Vanaf welke waarden is er sprake van "verschilt behoorlijk"? Dat blijft overal nogal vaag.
Verder las ik ergens dat dit alles eigenlijk vooral van toepassing is op 4WD die gebaseerd is op een limited slip diff of een locking diff. Q4 schijnt gebaseerd te zijn op de torque vectoring techniek, waarbij het allemaal veel minder nauw luistert qua marges.
"What Cornbeef wrote about the AWD activating is true. However does that mean you NEED to replace them all to match? No, not unless you have limited slip and or locking differentials which is what quattro uses in most of their setups. The Stelvio uses a torque vectoring setup that allows for far more adaption from the system. You aren't going to hurt anything, you might wind up wearing your brakes a bit more, however my experience the way the system works it wears down the new tire to match the old one pretty quick...maybe 1000 miles or so."
-
@ Danabana
Is idd de techniek die je beschrijft. Gevoelsmatig denk ik dat het niet verkeerd is om een soort van gelijke profielhoogte te hebben. Zoals jij dat in de basis doet door tijdig voor naar achteren te wisselen.
“
Alfa’s Q4 four-wheel drive system and torque vectoring technology features in the Stelvio. Under normal driving conditions the Stelvio sends 100% of its power to the rear axle, but the Q4 system continuously monitors torque split between the front and rear wheels. An active transfer case and front differential allow up to 50% of the engines power to be transferred to the front axle.
Combined with torque vectoring technology – a first on any Alfa Romeo – torque can then be optimised between the rear wheels individually thanks to two clutches in the rear axle
“
-
Als jij een goed gevoel krijgt om alle 4 de banden te vervangen, dan moet je dat gewoon doen.
Opgelost.
-
Als jij een goed gevoel krijgt om alle 4 de banden te vervangen, dan moet je dat gewoon doen.
Dat is helemaal waar. Maar de vraag komt natuurlijk voort uit het feit dat 4 banden vervangen als er eentje lek is geen goed gevoel geeft, maar een erg vervelend.
-
Als je (als vb) op de website van michelin zelf de auto ingeeft voor een bandenadvies.
Komt er een pop up. “We raden u voor deze auto alle 4 de banden te gelijkertijd te vervangen”. Ik denk dan natuurlijk ook. Zal wel een verkooppraatje zijn. Maar zet je toch aan het denken….
Vandaar dit onderwerp. Hou er nu over op.😂