!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

Henri-W
11

• Type Alfa: Stelvio Competizione AT8
  • *
    - Startende Alfist
  • La Bomba Rosso (foto wordt binnenkort aangepast)
Banden slijtage Stevio
« Gepost op: 29 maart 2026, 12:28:31 »
Stelvio (280 pk), 2023
Banden slijtage, ik heb een Stelvio op het oog met Pirelli 255/40, 21".
Het profiel is 6 mm. bij 23.000 km. Vind slijtage nogal hoog t.o.v. mijn ervaring Continental, Goodyear onder mijn Giulietta QV (beetje appels met peren vergelijk).
Wat is jullie ervaring.
Alfa Giulietta QV 1.750 La Bomba Rosso (alfa rood), Alfa 156 1.8 (alfa rood), Alfa 75 1.8 (zilver grijs), 2x Alfa Giulietta 1.6 (alfa rood en donkerblauw), Alfa Alfetta GT 1.8 (blauw) en in den beginne Ford Capri (goudkleurig)
*

DanielH92
2.516

• Type Alfa: Giulietta QV TCT
    Moderatore - Super Alfist
Re: Banden slijtage Stevio
« Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2026, 13:21:24 »
Nieuwe banden zitten op ongeveer 7 mm, dus 1mm slijtage op 23dkm, dat lijkt me sterk. Er zal dus een tweede set banden op zitten inmiddels, de eerste set zal dan zo'n 20.000km zijn meegegaan. Dat is dan inderdaad best stevige slijtage.
Of er is gewoon een keer een andere set velgen+banden gemonteerd, dan zegt de staat van de banden in verhouding met de km-stand natuurlijk niets meer.
*

DanaBanana
1.284

- Super Alfist
« Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2026, 14:27:51 »
Ik begrijp niet zo goed vanwaar de vraag. Als de banden die er onder zitten 6mm hebben, dan hebben ze 6mm. Daar kan je daar een tijdje mee vooruit, mocht je de betreffende auto kopen. En dan zie je toch daarna wel weer verder?

Voor de goede orde: Mijn Stelvio rijdt voor 90% snelweg kilometers. Ik haal met 20" Michelin Latitude Sport zonder probleem 80.000 km met een setje. Wel bij iedere beurt even voor en achter wisselen. De slijtage hangt dus nogal af van de omstandigheden.
*

Brams77
283

• Type Alfa: Giulia Veloce ‘17
    - Senior Alfist
« Reactie #3 Gepost op: 29 maart 2026, 14:57:50 »
Ik begrijp het ook niet zo goed.

Een occasion met banden met 6mm profiel daar is maar 1 a 2mm vanaf dan zit ze toch juist goed in het profiel.
En al waren ze 3mm kun je dat gebruiken om te onderhandelen🤷‍♂️
Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 '17 Bianco Alfa
*

MysteryAngel
3.428

• Type Alfa: Nog geen
    - Super Alfist
« Reactie #4 Gepost op: 29 maart 2026, 16:17:49 »
Nog 6mm profiel... prima toch?
Door het hogere gewicht van een suv slijten de banden ook relatief sneller.
Maar het verschilt ook gewoon heel erg per band en omstandigheid.
*

DanielH92
2.516

• Type Alfa: Giulietta QV TCT
    Moderatore - Super Alfist
« Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2026, 23:05:52 »
Nogal inderdaad. Ik rij vooral rotondes en stoplichten, en ben daarmee binnen 30dkm door een set banden heen.
Mijn collega rijdt 100km enkele rit naar t werk op constant tempo over de snelweg en doet er op die manier minstens het dubbele mee.
Zie het probleem ook niet. Goed profiel, mooi meegenomen bij een occasion toch?
*

MysteryAngel
3.428

• Type Alfa: Nog geen
    - Super Alfist
« Reactie #6 Gepost op: 30 maart 2026, 15:45:13 »
Nogal inderdaad. Ik rij vooral rotondes en stoplichten, en ben daarmee binnen 30dkm door een set banden heen.
Mijn collega rijdt 100km enkele rit naar t werk op constant tempo over de snelweg en doet er op die manier minstens het dubbele mee.
Zie het probleem ook niet. Goed profiel, mooi meegenomen bij een occasion toch?

Inderdaad ja ik zie het probleem ook niet.
*

Henri-W
11

• Type Alfa: Stelvio Competizione AT8
  • *
    - Startende Alfist
  • La Bomba Rosso (foto wordt binnenkort aangepast)
« Reactie #7 Gepost op: 3 april 2026, 11:20:42 »

Bedankt voor de informatie, wilde wat meer te weten over km en bandenslijtage. Alfa-dealer doet nogal moeilijk over de import Alfa uit Duitsland aangaand de km-ters.
Zit nog te wachten op de NFT-uitlezing.

Saluti da                               

La Bomba Rosso

Alfa Giulietta QV 1.750 La Bomba Rosso (alfa rood), Alfa 156 1.8 (alfa rood), Alfa 75 1.8 (zilver grijs), 2x Alfa Giulietta 1.6 (alfa rood en donkerblauw), Alfa Alfetta GT 1.8 (blauw) en in den beginne Ford Capri (goudkleurig)
*

DanaBanana
1.284

- Super Alfist
« Reactie #8 Gepost op: 3 april 2026, 13:52:03 »
Citaat van: Henri-W op  3 april 2026, 11:20:42
Citaat van: Henri-W op  3 april 2026, 11:20:42
Alfa-dealer doet nogal moeilijk over de import Alfa uit Duitsland aangaand de km-ters.

Dan is het vast geen Alfa-dealer.

Het enige wat we je hier kunnen aanraden is waarschijnlijk: Bij twijfel niet oversteken. Maar ook niet teveel over alles twijfelen, anders kom je nooit aan de overkant.