!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

streetscreamer
225

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Carterventilatie 2.0t blok
« Gepost op: 6 april 2020, 15:55:01 »
Beste forumdeelgenoten,

Voordat ik ongelooflijk veel los ga trekken en door schade en schande wijs te worden, ga ik het maar eens hier vragen....

De 2.0t motor in de Giulia en Stelvio is een direct insgespoten benzinemotor.
Daardoor liggen de traditionele gevaren van dichtslibbende inlaatkanalen en aangekoekte inlaatkleppen op de loer.
Jaaaaren terug ook al met de GDi motoren meegemaakt bij Mitsubishi.

Om dit proces nou wat te vertragen wil ik de aanvoer van drek (water en olie) verminderen.
Hiervoor moet ik de slang van carterventilatie naar inlaat via een gesloten catch/condensatietank laten lopen.
Deze zal in verbinding staan met een afdoende grote buffertank, die voor de volgende inspectie niet vol is.
Natuurlijk zal ik mijn inbouw en ervaringen van de komende 15.000 km delen met jullie.
Het motortje heeft net 37k gelopen en vorige week een beurt gehad incl verse olie.

Zelf heb ik even de beschermkap van de motor getrokken en vluchtig een blik geworpen.
In de foto hieronder tref je een slang die ik rood omlijnd heb.

Dames/heren technici: is dit (de enige) carterventilatie slang?







liu server login
2 + 3 + 3 + 4 + 4 + 4 + 8 = 28 cilinders driving fun now
previous Alfa's: Alfasud Super 1.3, Alfetta Lusso 2.0, 159SW jtdm 8v
*

streetscreamer
225

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Carterventilatie 2.0t blok
« Reactie #1 Gepost op: 6 april 2020, 23:01:11 »
Op de site van afepower.com kwam ik een plaatje tegen dat me al iets meer houvast geeft.
Kennelijk zitten aan de onderzijde van de dikke aanzuigbuis naar turbo twee snelkoppelingen.
Die schijnen met de pcv te maken te hebben (Positive Crankcase Ventilation)
Maar dan heb je nog steeds die dikkerd bovenop... of is dat een blowoff van turbodruk als de gasklep plots sluit...?
De omschrijving daarvan vind ik bij de foto net iets te vaag....


2 + 3 + 3 + 4 + 4 + 4 + 8 = 28 cilinders driving fun now
previous Alfa's: Alfasud Super 1.3, Alfetta Lusso 2.0, 159SW jtdm 8v
*

Long tall Nick
25

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • *
    - Startende Alfist
Re: Carterventilatie 2.0t blok
« Reactie #2 Gepost op: 14 april 2020, 08:03:29 »
Is dit wel echt nodig ?  17 jaar lang in 156 gereden, benzine 270K nooit problemen met de motor , hij rijdt nu 3 jaar later nog steeds rond.
*

streetscreamer
225

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Carterventilatie 2.0t blok
« Reactie #3 Gepost op: 14 april 2020, 15:27:50 »
fantastisch dat de 156 al zo lang rond rijdt.
Dat wil ik ook graag met deze Giulia.

Verschil zit hem in de indirecte / directe inspuiting. De 156 heeft inspuiting die indirect heet. De verstuiver zit in de inlaat en pist op de inlaatklep. Dat spoelt de klep enigszins schoon en daardoor geen vervuiling van de giftige mix van EGR en carterdampen.
Dat zelfreinigende is bij de directe inspuiting in de cilinder zelf (Giulia) dus helaas niet.

Dat is de reden dat ik ga voor het minimaliseren van "shit in"
2 + 3 + 3 + 4 + 4 + 4 + 8 = 28 cilinders driving fun now
previous Alfa's: Alfasud Super 1.3, Alfetta Lusso 2.0, 159SW jtdm 8v
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Carterventilatie 2.0t blok
« Reactie #4 Gepost op: 14 april 2020, 16:23:21 »
In principe is er al een uitgebreide dampafscheiding aanwezig, dus beetje overbodig denk ik ;) , zie :
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

streetscreamer
225

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Carterventilatie 2.0t blok
« Reactie #5 Gepost op: 14 april 2020, 16:54:32 »
In principe is er al een uitgebreide dampafscheiding aanwezig, dus beetje overbodig denk ik ;) , zie :


Hi jqw, ik wist dat ik op je kon rekenen mbt mooie detail info. Top... Je mag mij alles wat je zo op pdf hebt zo toesturen, dat heb ik echt heeeeel graag :-)

Deze dampafscheider lijkt verder geen slangaansluitingen te hebben en verder intern met de motor te werken.

Ik ga, in het kader van de wetenschap, toch mijn test doorzetten. Nog altijd blijft nu drek circuleren in de motor of via de  inlaat weer ingeademd.
Dat inademenwil ik dus proberen een beetje schoner te krijgen door het buiten de motor af te scheiden.
Ik ga er nu nog steeds vanuit dat de twee aansluitingen aan de onderzijde van de aanzuigbuis te maken hebben het de carterventilatie.
Die SAE koppelingen ga ik opmeten en ergens op de kop tikken. dan maak ik daarmee een nette omleiding via de catchtank.
Blijkt het na x aantal kilometers geen noemenswaardig resultaat te geven, dan kan het er zo weer tuseenuit gehaald worden.
Vanzelfsprekend deel ik mijn bevindingen hier op het forum !


2 + 3 + 3 + 4 + 4 + 4 + 8 = 28 cilinders driving fun now
previous Alfa's: Alfasud Super 1.3, Alfetta Lusso 2.0, 159SW jtdm 8v
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Carterventilatie 2.0t blok
« Reactie #6 Gepost op: 18 april 2020, 20:10:50 »
kwam volgende nog tegen, wellicht handig ;)
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

streetscreamer
225

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Carterventilatie 2.0t blok
« Reactie #7 Gepost op: 18 april 2020, 20:27:45 »
kwam volgende nog tegen, wellicht handig ;)

Zeker handig, waarvoor weer mijn grote dank! Het geeft nog meer inzicht in hoe de gedachten waren achter de gehele constructie. Eea wordt duidelijk: afvoeren van drek buiten het blok is zeerzeker niet simpelweg te doen door wat slangen te bundelen op extern condensatiepunt. Daar zullen dan meerdere aan te pas moeten komen. Eea had ik al op het USA forum gevonden.
2 + 3 + 3 + 4 + 4 + 4 + 8 = 28 cilinders driving fun now
previous Alfa's: Alfasud Super 1.3, Alfetta Lusso 2.0, 159SW jtdm 8v