!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Bianco156
300

  • Type Alfa: Alfa Romeo Giulia 2.2 D
  • ****
    Amico del club - Senior Alfist
  • Always looking for another ( A.L.F.A)
Chiptuning "ZF8HP versnellingsbak Squadra
« Gepost op: 14 april 2023, 20:28:12 »
Dag

Ik kwam iets nieuws tegen bij Squadra tuning
Iemand al gedaan en wat is de ervaring hiermee?



https://squadra-tuning.nl/chiptuning/versnellingsbak-tuning/zf8hp/11279-3-2/
Junior 1600 
Alfetta GT
Alfa 33 Sportwagon
156 1.8  Bianco Polare
156 sport wagon 19 JTD 16v ( Tunex )
159 sportwagon   1.9 JTDM (Squadra)
Giulia 2.2D       222PK ( Savali)
Giulia 2.2D  8T 242PK ( Squadra)
*

ArjanB
2.015

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Chiptuning "ZF8HP versnellingsbak Squadra
« Reactie #1 Gepost op: 15 april 2023, 18:13:03 »
H&S Corse levert die ook, hebben het op hun eigen Giulia 2.0T ook
Kun je ook nog even contacten


edit: hier staat wat ze gedaan hebben, met name toerental verhogen toen:
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid02TgRVimYyPBE8TAxnukdsx2Wd6qAP8jWVPUqshEbjmw76eAP9jRyLSEUnsWateWsil&id=142315202511659
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid02TgRVimYyPBE8TAxnukdsx2Wd6qAP8jWVPUqshEbjmw76eAP9jRyLSEUnsWateWsil&id=142315202511659
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

GTv6
119

  • Type Alfa: Giulietta QV & Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Chiptuning "ZF8HP versnellingsbak Squadra
« Reactie #2 Gepost op: 15 april 2023, 19:17:07 »
Ik vraag me hierbij wel af om er daadwerkelijk voelbare winst te halen valt. Ik betwijfel het.
Alfa Romeo Giulia B-Tech 2020 (Massimo)
Alfa Romeo Giulietta 1750TBi (HS-Corse)

Ex: Alfa Romeo GT 2.0 JTS & 3.2 v6
Ex: Alfa Romeo 147 1.6 & 2.0 T-Spark
*

SMR
232

  • Type Alfa: Giulia Q - Nero - Massimo
  • ***
    - Alfist
Re: Chiptuning "ZF8HP versnellingsbak Squadra
« Reactie #3 Gepost op: 17 april 2023, 14:26:41 »
Ik vraag me hierbij wel af om er daadwerkelijk voelbare winst te halen valt. Ik betwijfel het.

Wat Squadra doet is  niet bedoeld voor vermogenswinst. Maar het (agressieve)(terug)schakelgedrag aanpassen.

Ik heb het overwogen om te doen, maar aangezien ik 99% van de tijd in manual stand rijd met flippers, vind ik het zonde van het geld.
Wat wel interessant is, is dat de bak na aanpassing automatisch doorschakelt als je in de handmatige stand volgas geeft en vergeet op te schakelen :)  Maar dat gebeurt zelden gelukkig 😅

Giulia Q Nero Vulcano- Squadra Massimo
Giulietta 1.4 MA Nero Etna
*

ArjanB
2.015

  • Type Alfa: 156 GTA SW | Giulietta QV
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Chiptuning "ZF8HP versnellingsbak Squadra
« Reactie #4 Gepost op: 17 april 2023, 18:59:25 »
Grappig: ik schakel ook 99% manueel maar heb juist auto-upshift uit laten programmeren (TCT) in Dynamic stand om zo te voorkomen dat die gaat opschakelen net voor een bocht mocht dat qua toerental onhandig uitkomen
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV TCT | 4C spider
gehad: 145 boxer|156 JTD|147JTD|Giulietta QV|Seicento Abarth |Panda 100HP
*

driftend
491

  • ****
    - Senior Alfist
Re: Chiptuning "ZF8HP versnellingsbak Squadra
« Reactie #5 Gepost op: 18 april 2023, 08:25:56 »
Dit is wel heel interessant. Ik heb een half jaar geleden Squadra een keer gebeld, of ze de schakelmomenten van mijn Stelvio in de N stand kunnen verbeteren. Nu schakelt mijn Stelvio  (MY 2020**) zo snel op, dat de auto net een slak is en een beetje duf rijdt. Alles om de uitstoot te verminderen...  Ik dacht toen slim te zijn door te zeggen programmeer D ook in N, niet wetende dat het moment van schakelen dan natuurlijk niet verandert. De oplossing was volgens Stephan: gewoon in D rijden :). Maar kennelijk lopen meer mensen hiertegen aan. Ik heb de auto laten chippen, in D: perfect, in N door het schakelgedrag eigenlijk maar een duffe toestand.
Dus ik ben zeker geinteresseerd.
** volgens mij zijn de vroegere modellen iets minder op uitstootvermindering gebaseerd en hebben die daar later last van.
Zijn er meer mensen met ervaringen met een duffe N stand?
*

SMR
232

  • Type Alfa: Giulia Q - Nero - Massimo
  • ***
    - Alfist
Re: Chiptuning "ZF8HP versnellingsbak Squadra
« Reactie #6 Gepost op: 18 april 2023, 10:42:33 »
Grappig: ik schakel ook 99% manueel maar heb juist auto-upshift uit laten programmeren (TCT) in Dynamic stand om zo te voorkomen dat die gaat opschakelen net voor een bocht mocht dat qua toerental onhandig uitkomen

Bij welke toerental deed ie auto upshift?
Squadra programmeert het zo dat dat pas bij 7300 toeren gebeurt (50 toeren later dan het maximaal opschakeltoerental van 7250 ) dus dat zal nooit gebeuren vlak voor een bocht als het goed is.
Giulia Q Nero Vulcano- Squadra Massimo
Giulietta 1.4 MA Nero Etna
*

NightRider
15

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA Turbo
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Chiptuning "ZF8HP versnellingsbak Squadra
« Reactie #7 Gepost op: 27 april 2023, 20:06:08 »
Er staan een aantal hardware en software upgrades ingepland voor mijn Stelvio 2.0T Q4. Ik verwachte ergens rond de 400+ pk te komen. De aanpassing aan de ZF bak zat ik al even op te wachten en ga ik meenemen bij alle aanpassingen.  Zal de feedback delen zodra het zover is👍🏽
*

Quadrifoglio Verde
106

  • Type Alfa: 75 en Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: Chiptuning "ZF8HP versnellingsbak Squadra
« Reactie #8 Gepost op: 29 april 2023, 23:22:03 »
Dat is wel interessant. Ik ben niet zo'n hardrijder en heb aan 200pk meer dan genoeg, dus tuning hoeft van mij niet, maar erger me soms wel aan het te vroeg opschakelen met als gevolg vaak een brommerige, luie motor in N. In D rijdt hij eigenlijk het fijnst, maar houdt wel weer een te hoog toerental vast als je op de snelweg een constante snelheid rijdt.
2019 Giulia 2.0T
1987 Alfa 75 3.0 V6
*

NightRider
15

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA Turbo
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Chiptuning "ZF8HP versnellingsbak Squadra
« Reactie #9 Gepost op: 30 april 2023, 08:02:55 »
Dat is wel interessant. Ik ben niet zo'n hardrijder en heb aan 200pk meer dan genoeg, dus tuning hoeft van mij niet, maar erger me soms wel aan het te vroeg opschakelen met als gevolg vaak een brommerige, luie motor in N. In D rijdt hij eigenlijk het fijnst, maar houdt wel weer een te hoog toerental vast als je op de snelweg een constante snelheid rijdt.
Ik ben ook geen continue hardrijder hoor, maar ben wel iemand die nooit 100 rijdt. Ik val dan gewoon in slaap. De ZF bak in de Alfa Romeo vind ik persoonlijk een fantastische bak, maar net wat je zegt soms is ie zoekende. Dan kiest ie net een ‘verkeerde’ versnelling.
*

NightRider
15

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA Turbo
  • *
    - Startende Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Chiptuning "ZF8HP versnellingsbak Squadra
« Reactie #10 Gepost op: 30 april 2023, 08:08:35 »
Dit is wel heel interessant. Ik heb een half jaar geleden Squadra een keer gebeld, of ze de schakelmomenten van mijn Stelvio in de N stand kunnen verbeteren. Nu schakelt mijn Stelvio  (MY 2020**) zo snel op, dat de auto net een slak is en een beetje duf rijdt. Alles om de uitstoot te verminderen...  Ik dacht toen slim te zijn door te zeggen programmeer D ook in N, niet wetende dat het moment van schakelen dan natuurlijk niet verandert. De oplossing was volgens Stephan: gewoon in D rijden :). Maar kennelijk lopen meer mensen hiertegen aan. Ik heb de auto laten chippen, in D: perfect, in N door het schakelgedrag eigenlijk maar een duffe toestand.
Dus ik ben zeker geinteresseerd.
** volgens mij zijn de vroegere modellen iets minder op uitstootvermindering gebaseerd en hebben die daar later last van.
Zijn er meer mensen met ervaringen met een duffe N stand?
De oplossing is ook grotendeels in D stand rijden. Echter, het onderlinge verschil tussen de N en D stand qua schakelen is gewoon groot. Het zou qua schakelmomenten iets dichter bij elkaar gebracht moeten worden.
*

lancia
11

  • Type Alfa: Stelvio,Mito
  • *
    - Startende Alfist
Re: Chiptuning "ZF8HP versnellingsbak Squadra
« Reactie #11 Gepost op: 6 augustus 2023, 17:03:12 »
Heb dit probleem met mijn Stelvio ook ervaren met de euro 6D.  Mijn Giulia had hier geen last van euro 6B. je kan nu bij Savali de software van de  6B op de 6D laten programmeren zou alles weer goed moeten komen. Heb de afspraak dus gemaakt. Voordeel denk ik hieraan is dat je originele software in de Versnellingsbak houd en dat je het heel laag in toeren rijden in de N-stand kwijt bent.
*

GiuliaDB
3

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *
    - Startende Alfist
Re: Chiptuning "ZF8HP versnellingsbak Squadra
« Reactie #12 Gepost op: 4 september 2023, 10:56:37 »
Als nieuw lid, toch meteen een vraag/ervaring in dit topic.

Ik rijd een Giulia Veloce uit 2019. De auto is sinds januari in mijn bezit en al de hele tijd vind ik dat de auto heel traag oppakt. In iedere stand van de automaat, dus ook in D. Wegrijden bij een stoplicht, duurt een volle seconde voordat de auto reageert. En hetzelfde geldt bij gas intrappen als ik wil accelereren. Hebben jullie dezelfde ervaring? En denken jullie dat dit verbeterd wanneer ik de bak laat tunen?
*

Hjcvdm
59

  • Type Alfa: Stelvio
  • **
    - Junior Alfist
Re: Chiptuning "ZF8HP versnellingsbak Squadra
« Reactie #13 Gepost op: 4 september 2023, 11:43:19 »
Ik heb die ervaring niet, wel mijn bak 2 weken geleden laten tunen en kan dat echt iedereen aanraden, hij rijdt nog zoveel lekkerder!
*

bluebird
90

  • Type Alfa: Stelvio 2.0 (H&S stage 1)
  • **
    - Junior Alfist
  • Same shit, different day ;)
Re: Chiptuning "ZF8HP versnellingsbak Squadra
« Reactie #14 Gepost op: 4 september 2023, 12:02:09 »
Citaat van: GiuliaDB op  4 september 2023, 10:56:37
Citaat van: GiuliaDB op  4 september 2023, 10:56:37
Als nieuw lid, toch meteen een vraag/ervaring in dit topic.

Ik rijd een Giulia Veloce uit 2019. De auto is sinds januari in mijn bezit en al de hele tijd vind ik dat de auto heel traag oppakt. In iedere stand van de automaat, dus ook in D. Wegrijden bij een stoplicht, duurt een volle seconde voordat de auto reageert. En hetzelfde geldt bij gas intrappen als ik wil accelereren. Hebben jullie dezelfde ervaring? En denken jullie dat dit verbeterd wanneer ik de bak laat tunen?

Ik herken het ook niet. Dis is wel één van de punten die verbetert na een reguliere stage 1 tuning. Ik zou het eens voorleggen aan H&S of Squadra als ik jou was.
historie:
2001 147 1.6 Veloce  (Squadra)
1998 GTV 3.0  (Squadra)
2002 147 GTA 3.2
2011 Mito 1.4T MultiAir  (Squadra)
2011 Abarth Punto Evo (H&S stage 1)
2010 Brera 1750 TI (H&S stage 1)
2015 Guilietta QV LE
2017 Abarth 124 (H&S stage 1)
2017 Giulia 2.0 RWD (H&S stage 1)