!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

streetscreamer
225

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
climate control weigert
« Gepost op: 24 november 2019, 23:04:13 »
Aanstaande woensdag ga ik even bij de dealer langs met mn Juul voor de juiste Squadra tuning. Dit contactmoment is natuurlijk ideaal om ook van gedachten te wisselen over andere zaken die mij zijn opgevallen na 8000 km rijden.

Zo schoot mij te binnen dat tijdens een lange reis, na een paar uur non stop rijden, het enigszins muf voelde in de auto. Het werd zelfs warm door het zonnetje. Ik merkte dat de climate control totaal geen actie nam met de veranderingen aan instellingen, ioch de ingestelde temperatuur handhaafde. Het leek erop alsof alle uitstroomopeningen afgesloten waren, de ventilatorsnelhied was wel te regelen maar nergens voelbaar. Best vervelend in een lange duitse file. Zelfs een poosje met raampjes open gereden. Kortstondig de motor uitzetten in de file, deuren op slot en weer opstarten gaven geen verandering in het (wan)gedrag van de climate control. Maar plots een half uur later was alles weer koek en ei... bizar.

Altijd interessant om even te weten of er lotgenoten zijn en hoe het daarmee vergaan is.
Ik vond een service bulletin op een engelstalig Juultjesforum dat mogelijk met dit fenomeen te maken heeft, het zou om een HVAC update gaan. 24-001-18 REV A.

Ook neem ik een lichtzoet luchtje gewaar in het interieur kort nadat ik de auto gestart heb bij een tankstop oid. Het geeft mij het gevoel alsof er ergens koelvloeistof zweet.
2 + 3 + 3 + 4 + 4 + 4 + 8 = 28 cilinders driving fun now
previous Alfa's: Alfasud Super 1.3, Alfetta Lusso 2.0, 159SW jtdm 8v
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: climate control weigert
« Reactie #1 Gepost op: 25 november 2019, 10:07:26 »
Aanstaande woensdag ga ik even bij de dealer langs met mn Juul voor de juiste Squadra tuning. Dit contactmoment is natuurlijk ideaal om ook van gedachten te wisselen over andere zaken die mij zijn opgevallen na 8000 km rijden.

Zo schoot mij te binnen dat tijdens een lange reis, na een paar uur non stop rijden, het enigszins muf voelde in de auto. Het werd zelfs warm door het zonnetje. Ik merkte dat de climate control totaal geen actie nam met de veranderingen aan instellingen, ioch de ingestelde temperatuur handhaafde. Het leek erop alsof alle uitstroomopeningen afgesloten waren, de ventilatorsnelhied was wel te regelen maar nergens voelbaar. Best vervelend in een lange duitse file. Zelfs een poosje met raampjes open gereden. Kortstondig de motor uitzetten in de file, deuren op slot en weer opstarten gaven geen verandering in het (wan)gedrag van de climate control. Maar plots een half uur later was alles weer koek en ei... bizar.

Altijd interessant om even te weten of er lotgenoten zijn en hoe het daarmee vergaan is.
Ik vond een service bulletin op een engelstalig Juultjesforum dat mogelijk met dit fenomeen te maken heeft, het zou om een HVAC update gaan. 24-001-18 REV A.

Ook neem ik een lichtzoet luchtje gewaar in het interieur kort nadat ik de auto gestart heb bij een tankstop oid. Het geeft mij het gevoel alsof er ergens koelvloeistof zweet.

Vwb de climate control, daar is een software update voor geweest.....
Bleek dat na zo'n 2 uur rijden met hoge vochtigheid de airco kan bevriezen.... Na uitzetten/ontdooien doet hij het dan weer na een tijdje

zie:
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

streetscreamer
225

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: climate control weigert
« Reactie #2 Gepost op: 25 november 2019, 10:46:09 »
Ja dat moet 't zijn.... kennelijk al anderhalf jaar bekend voor mijn auto (gebruikt) werd afgeleverd, met de plechtige belofte dat alle systemen zijn ge-update.... we gaan t beleven!
2 + 3 + 3 + 4 + 4 + 4 + 8 = 28 cilinders driving fun now
previous Alfa's: Alfasud Super 1.3, Alfetta Lusso 2.0, 159SW jtdm 8v
*

alfata
3.413

  • Type Alfa: Alfa Romeo 4C / Stelvio Q
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: climate control weigert
« Reactie #3 Gepost op: 25 november 2019, 15:43:13 »
Dit heb ik ook meegemaakt met de auto van mijn vrouw. Op hele hete dagen ging het systeem steeds harder circuleren zonder dat er nog lucht uit de roosters kwam. Echt een bizar probleem. Bleek dat de aircopomp zo goed was (jaja, Italianen) dat het koudemiddel gewoon bevroor in de leidingen. Wellicht iets om te controleren.
Alfa Romeo 4C - Rosso Alfa - Race package - 15mm spacers  -  Madeno 3mm wishbones blocks - Yokohama AD08R (215-40-18 / 255-30-19) - Beek Racing ECU stage 1 - Scara73 downpipe - JM Tuning exhaust - BMC Air inlet (315hp/400nm)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Grigio Vesuvio - Beek stage 1
*

streetscreamer
225

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: climate control weigert
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2019, 19:44:59 »
Ja, op die hete dag hoorde je de ventilator wel draaien, maar alle uitstroomopeningen lekken gesloten, verstikkend. Waarschijnlijk dan door het bevriezen is het systeem tijdelijk wappie….
2 + 3 + 3 + 4 + 4 + 4 + 8 = 28 cilinders driving fun now
previous Alfa's: Alfasud Super 1.3, Alfetta Lusso 2.0, 159SW jtdm 8v
*

streetscreamer
225

  • Type Alfa: Giulia
  • ***
    - Alfist
Re: climate control weigert
« Reactie #5 Gepost op: 28 november 2019, 14:03:19 »
Vrijdag de 13e krijgt de software een update...
2 + 3 + 3 + 4 + 4 + 4 + 8 = 28 cilinders driving fun now
previous Alfa's: Alfasud Super 1.3, Alfetta Lusso 2.0, 159SW jtdm 8v
*

Busso
877

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: climate control weigert
« Reactie #6 Gepost op: 26 juni 2022, 19:20:27 »
Ik heb een slecht werkende airco en lees dit topic en denk hey dit lijkt op mijn probleem. Heeft de software update geholpen? 

Ik heb namelijk ook een airco die ermee stopt en dan komt er op een gegeven moment bijna geen lucht meer uit de roosters. Ik dacht eerst een verstopt interieur filter.  Na dat eruit te hebben gehaald geen verbetering. Overigens wat een gammele constructieis ie dat afdekkapje van het filtethuis. Wat blijkt als ik de airco op volautomatisch zet werkt hij wel. Je wordt dan wel gek van de ventilator die zo ongeveer constant op vol vermogen blaast maar hij blijft gelukkig wel werken. Wel zo fijn als je buitentemperaturen bent van 35 graden.....

Ik zou de ventilator graag wat zachter laten blazen. Is dat een oplossing voor?
Vandaag nieuw interieur filter geplaatst.  Wel ff klusje omdat het dashboardkastje eruit moet.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: climate control weigert
« Reactie #7 Gepost op: 26 juni 2022, 20:31:38 »
......
Ik zou de ventilator graag wat zachter laten blazen. Is dat een oplossing voor?
Vandaag nieuw interieur filter geplaatst.  Wel ff klusje omdat het dashboardkastje eruit moet.

Gewoon met de knop de ventilator wat zachter zetten ?  ;)
De rest van het systeem blijft dan gewoon automatisch z'n werk doen, op de ventilator na, die blijft op de ingestelde snelheid
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

koepeetje
96

  • Type Alfa: Giulia 2.0T, 156 GTA
  • **
    - Junior Alfist
Re: climate control weigert
« Reactie #8 Gepost op: 26 juni 2022, 21:18:51 »
Toevallig had ik onderweg van Italië naar Nederland een vergelijkbaar verschijnsel. Ik had bij een buitentemperatuur van 30+ graden de binnentemperatuur op 23 graden staan , recirculatie op Auto, Sync aan, Auto op aan en de airco natuurlijk ingeschakeld. De temperatuur werd keurig gehandhaafd, maar installatie stond heel hard te blazen. Uit de ventilatieroosters kwam wel koude lucht, maar niet zo ijskoud als die eerder wel had gedaan.
Uiteindelijk viel me op dat er aan de rechterkant ook nog een knop Auto zit (waarom dat dan??) en daarvan brandde het lampje niet. Nadat ik deze ingedrukt had, ging de ventilatie een x-tal standjes lager en kwam er weer echt koude lucht uit de roosters.

Toch de handleiding er maar een keer op naslaan  :D

Nu: Giulia 2.0T Super Business, 156 GTA, Maserati Ghibli 2.0V6 1994, BMW i3 120Ah.
Gehad: Giulietta QV, 159 sw 1.9JTS en nog veel meer
*

Busso
877

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: climate control weigert
« Reactie #9 Gepost op: 26 juni 2022, 23:35:16 »
......
Ik zou de ventilator graag wat zachter laten blazen. Is dat een oplossing voor?
Vandaag nieuw interieur filter geplaatst.  Wel ff klusje omdat het dashboardkastje eruit moet.

Gewoon met de knop de ventilator wat zachter zetten ?  ;)
De rest van het systeem blijft dan gewoon automatisch z'n werk doen, op de ventilator na, die blijft op de ingestelde snelheid

Als ik de ventilator wat zachter zet dan komt er na een tijdje eerst geen koude lucht meer uit en uiteindelijk bijna helemaal geen lucht meer. Dus ik rij nu met alles op "auto". Dan maar een loeiende ventilator maar wel airco  :)

Na een tijdje alles uit te hebben gehad werkt het weer.  Lijkt op bevriezing wat ik hieronder in dit topic las.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

MysteryAngel
2.688

  • Type Alfa: Nog geen
  • *****
    - Super Alfist
Re: climate control weigert
« Reactie #10 Gepost op: 29 juni 2022, 20:00:05 »
Bevriezing zou inderdaad goed kunnen.
Misschien toch maar eens langs de dealer om na te gaan of die software update is uitgevoerd.
*

Busso
877

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: climate control weigert
« Reactie #11 Gepost op: 1 juli 2022, 21:47:55 »
Bevriezing zou inderdaad goed kunnen.
Misschien toch maar eens langs de dealer om na te gaan of die software update is uitgevoerd.

Dat ben ik inderdaad van plan. Voor nu lekker de blower op vol vermogen en dan blijft hij het goed doen.
Intussen op de camping een nieuw interieur filter geplaatst. Wat een gammel afdekkapje zit er op het filterhuis. Ik denk dat er aan de linker onderzijde een schroefje in moet. Dat zat er niet in dus sloot hij niet goed af.  Ik heb dat provisorisch kunnen oplossen zodat er geen lucht via de afdekkap ontsnapt.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

Busso
877

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: climate control weigert
« Reactie #12 Gepost op: 3 juli 2022, 16:16:47 »
Citaat van: Busso op  1 juli 2022, 21:47:55
Citaat van: Busso op  1 juli 2022, 21:47:55
Bevriezing zou inderdaad goed kunnen.
Misschien toch maar eens langs de dealer om na te gaan of die software update is uitgevoerd.

Dat ben ik inderdaad van plan. Voor nu lekker de blower op vol vermogen en dan blijft hij het goed doen.
Intussen op de camping een nieuw interieur filter geplaatst. Wat een gammel afdekkapje zit er op het filterhuis. Ik denk dat er aan de linker onderzijde een schroefje in moet. Dat zat er niet in dus sloot hij niet goed af.  Ik heb dat provisorisch kunnen oplossen zodat er geen lucht via de afdekkap ontsnapt.

Vandaag weer een rit gehad van 4,5 uur en deze keer lekker koel en de blower draaide niet idioot hard.  Gewoon normaal. Rara hoe kan dat. Enige verklaring die ik kan vinden is dat de buitentemperatuur onder de 30 graden was en toen ik problemen had de temperatuur boven de 30 was....
Overigens doet de Giulia het erg goed. Intussen bijna 2000 km gereden met de hut erachter zonder problemen. Heel blij met de schakelflippers die ik met Koepeetje ben ingebouwd. Olietemperatuur op 4 streepjes soms 5 bij een flinke klim met buitentemperatuur rond de 30 graden. Voordat ik thuis ben staat de 2.0T op 160.000 km. Tot nu toe geen olieverbruik waargenomen. Kort voor de vakantie heb ik een Qverde beurt pakket uitgevoerd.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: climate control weigert
« Reactie #13 Gepost op: 3 juli 2022, 18:44:04 »
Citaat van: Busso op  3 juli 2022, 16:16:47
Citaat van: Busso op  3 juli 2022, 16:16:47
....
Vandaag weer een rit gehad van 4,5 uur en deze keer lekker koel en de blower draaide niet idioot hard.  Gewoon normaal. Rara hoe kan dat. Enige verklaring die ik kan vinden is dat de buitentemperatuur onder de 30 graden was en toen ik problemen had de temperatuur boven de 30 was....
....

Of het heeft dus inderdaad met de luchtvochtigheid te maken, zoals gesteld in het bulletin ;)
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

Busso
877

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: climate control weigert
« Reactie #14 Gepost op: 18 juli 2022, 14:51:43 »
Citaat van: jwq op  3 juli 2022, 18:44:04
Citaat van: jwq op  3 juli 2022, 18:44:04
Citaat van: Busso op  3 juli 2022, 16:16:47
Citaat van: Busso op  3 juli 2022, 16:16:47
....
Vandaag weer een rit gehad van 4,5 uur en deze keer lekker koel en de blower draaide niet idioot hard.  Gewoon normaal. Rara hoe kan dat. Enige verklaring die ik kan vinden is dat de buitentemperatuur onder de 30 graden was en toen ik problemen had de temperatuur boven de 30 was....
....

Of het heeft dus inderdaad met de luchtvochtigheid te maken, zoals gesteld in het bulletin ;)

Intussen weer thuis. Na de problemen aan het begin van mijn vakantie daarna geen weigerende airco meer gehad. Bijna 3700 km gereden.
Ik heb hem wel de hele vakantie op "auto"  laten staan.  De blower draaide niet altijd op volle kracht. Ik heb geen logica kunnen ontdekken lijkt meer iets van doen te hebben met het verschil tussen binnentemp en buitentemp dan vocht. Het was kurk droog in Zuid Frankrijk . Ik zal de dealer waar hij altijd in onderhoud geweest is eens bellen en navraag doen over de software update.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's