!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Diesel uitlaatgas in interieur
« Gepost op: 13 maart 2021, 22:39:31 »
Nadat mijn auto een paar maanden geleden vegon te stotteren en dit nog niet opgelost is (zie andere toppic). Merkte ik van de week dat ik een paar keer enorme dieseldamp (uitlaatgas geur) rook in de auto. Op een gegeven moment was het zo erg dat ik met de raam open moest rijden. Afspraak gemaakt bij de garage de volgende dag. Ze hebben alles uitgelezen en alle leidingen nagekeken maar konden niks vinden  enige wat ze zagen is dat de auto 2x de regeneratie van het dpf had stopgezet en daarna weer had hervat. Nu een paar dagen later ruik ik nog steeds af en toe uitlaatgas in de auto. Ik wilde eens vragen of er iemand is die dit ook heeft of heeft gehad . Uiteraard rij ik al een jaar lang voornamelijk kleine stukken vergeleken met voor de corona tijd wat natuurlijk niet bevorderlijk is voor het dpf en bijv de egr klep. Vlgs de garage functioneerden deze echter naar behoren. Begin er langzaam aan wel een beetje flauw van te worden  het gebok bij constante snelheid is nog niet over en nu dit weer. Zal binnenkort maar weer een nieuwe afspraak maken en hopelijk vinden ze dan wel iets.
*

DanielH92
1.942

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Diesel uitlaatgas in interieur
« Reactie #1 Gepost op: 13 maart 2021, 23:08:36 »
Geen lekke brandplaatjes rond de verstuivers? Dat veroorzaakt ook vaak een nare stank. Check rond de verstuivers of er zwarte drab zichtbaar is.
*

Arcblizz
62

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T MA
  • **
    - Junior Alfist
    • FCG Engineering
Re: Diesel uitlaatgas in interieur
« Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2021, 23:17:22 »
Ruik je uitlaatgas of diesel?

Want wat heeft het voor nut om je leidingen te onderzoeken als je uitlaatgas ruikt?
Kun je volgens mij beter naar je uitlaat kijken.
Si vis pacem, Para bellum, Nil volentibus Arduum
www.freddycane.com
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Diesel uitlaatgas in interieur
« Reactie #3 Gepost op: 14 maart 2021, 09:11:10 »
Ik ruik echt uitlaatgas. Uitlaat hebben ze ook nagekeken. Denk leidingen nagekeken vanwege het bokken wat hij dus ook nog steeds doet.
*

Arcblizz
62

  • Type Alfa: Giulietta 1.4T MA
  • **
    - Junior Alfist
    • FCG Engineering
Re: Diesel uitlaatgas in interieur
« Reactie #4 Gepost op: 14 maart 2021, 09:38:13 »
Ik ruik echt uitlaatgas. Uitlaat hebben ze ook nagekeken. Denk leidingen nagekeken vanwege het bokken wat hij dus ook nog steeds doet.

Zit de originele uitlaat eronder?
Wat er wel wil gebeuren is dat een vervangen uitlaat niet ver genoeg onder de bumper vandaan komt waardoor de uitlaatgassen niet onder de auto weg kunnen en dan het interieur kunnen binnendringen.
Si vis pacem, Para bellum, Nil volentibus Arduum
www.freddycane.com
*

Don Pietro
108

  • Type Alfa: Giulia Super Jtdm 180pk
  • ***
    - Alfist
Re: Diesel uitlaatgas in interieur
« Reactie #5 Gepost op: 14 maart 2021, 10:03:21 »
Als de uitlaat vanaf motorblok, inclusief turbo en intercooler tot eind lekdicht zijn, dan denk ook zoiets als bovenstaande antwoord oid.

Ik heb het heel af en toe gehad. Maar was dan bij stilstand en kwam het via de ventilatie naar binnen. Denk de wind die dan van achter naar voren waaide.
Heb net een interieurfilter met actief koolstof laten plaatsen, zodat er minder nare luchtjes naar binnen komen.

Uitlaat is nog de originele.
Pre owned: 33 1.7 16V - 155 1.8 TS  - 145 1.6 16V - 156 2.0  TS Selespeed - 147 Gta - Lancia Delta 1.4 T-Jet 150 pk Platino
*

bekkie
2.743

  • Type Alfa: Giulietta 1.4 MA 170pk
  • *****
    - Super Alfist
Re: Diesel uitlaatgas in interieur
« Reactie #6 Gepost op: 14 maart 2021, 10:18:53 »
Dat kan toch haast niet anders dan een defecte uitlaatgasrecirculatie zijn? Dat zou ook het inhouden kunnen verklaren.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Diesel uitlaatgas in interieur
« Reactie #7 Gepost op: 14 maart 2021, 11:24:29 »
Ik dacht ook gelijk aan de egr klep maar vlgs garage lag het daar niet aan. Uitlaat is compleet origineel
*

Ruud_Enschede
864

  • Type Alfa: Giulia 2.2 jtd
  • *****
    - Super Alfist
Re: Diesel uitlaatgas in interieur
« Reactie #8 Gepost op: 14 maart 2021, 14:57:38 »
Was ik nog vergeten te vermelden. Mij valt ook al enige tijd op dat het lijkt dat de auto minder snel op temperatuur komt. De koelvloeistof doet er heeeel lang over om op 90 grd te komen. Als de auto niet warm genoeg wordt kan de regeneratie natuurlijk ook niet plaatsvinden lijkt me en zal de verbranding wellicht niet optimaal zijn. De thermostaat is echter ook gecheckt en zou ook naar behoren werken.
*

Don Pietro
108

  • Type Alfa: Giulia Super Jtdm 180pk
  • ***
    - Alfist
Re: Diesel uitlaatgas in interieur
« Reactie #9 Gepost op: 14 maart 2021, 16:41:05 »
Was ik nog vergeten te vermelden. Mij valt ook al enige tijd op dat het lijkt dat de auto minder snel op temperatuur komt. De koelvloeistof doet er heeeel lang over om op 90 grd te komen. Als de auto niet warm genoeg wordt kan de regeneratie natuurlijk ook niet plaatsvinden lijkt me en zal de verbranding wellicht niet optimaal zijn. De thermostaat is echter ook gecheckt en zou ook naar behoren werken.

Links is olie temperatuur, koelwater kun je niet aflezen.
Met koude weer wordt de olie minder snel warm.
Pre owned: 33 1.7 16V - 155 1.8 TS  - 145 1.6 16V - 156 2.0  TS Selespeed - 147 Gta - Lancia Delta 1.4 T-Jet 150 pk Platino
*

Rohit
306

  • Type Alfa: Giulia 2.2
  • ****
    - Senior Alfist
Re: Diesel uitlaatgas in interieur
« Reactie #10 Gepost op: 14 maart 2021, 23:58:54 »
Huh dus links is niet de motor temperatuur??? Ik merk namelijk ook vaak als ik in N rij en normaal optrek dat hij zwaar langzaam in het midden komt.. ik dacht midden is 90 graden. Want vandaag na een rit van 1.5 uur bleef die na een 20min in D wel in het midden staan..
156 1.6 TS  120 PK
159 1.9 JTDm Squadra Massimo 160 PK
Giulia 2.2 JTDm Squadra Massimo 242 PK! 😍
*

DanielH92
1.942

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Diesel uitlaatgas in interieur
« Reactie #11 Gepost op: 15 maart 2021, 07:52:39 »
Huh dus links is niet de motor temperatuur??? Ik merk namelijk ook vaak als ik in N rij en normaal optrek dat hij zwaar langzaam in het midden komt.. ik dacht midden is 90 graden. Want vandaag na een rit van 1.5 uur bleef die na een 20min in D wel in het midden staan..

Dat moet aan de symbolen wel duidelijk te herkennen zijn, 't zijn algemeen gebruikte symbolen.  Olie wordt warmer dan koelwater, het midden zal zo'n 100-110 graden zijn, staat vast wel in de handleiding.

Olietemp (oliekannetje met thermometer)


Koelvloeistof Temp (golfjes met thermometer)
*

JS JTD
234

  • Type Alfa: Giulia JTD 2.2 AT8
  • ***
    - Alfist
    • JTD-Performance
Re: Diesel uitlaatgas in interieur
« Reactie #12 Gepost op: 15 maart 2021, 08:02:01 »
Een mogelijke oorzaak van de uitlaatgeur kan een lekkende uitlaatspruitstukpakking zijn. Is deze ook gecontroleerd?
Ik heb daar ook last van; dwz bij koude start/stilstand uitlaatgasgeur, rijdend verdwijnt dit.

Qua watertemperatuur, deze kun je inderdaad niet op het dasboard aflezen, alleen met diagnosesoftware zoals Multiecuscan. Hou er rekening mee dat de Giulia JTD zowel een mechanische als elektrische waterpomp heeft.
Giulia Super JTD AT8
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Diesel uitlaatgas in interieur
« Reactie #13 Gepost op: 15 maart 2021, 09:19:18 »
vroege modellen hadden ook een probleem waarbij lucht uit motorruimte via de ventilatie interieur binnen kon komen. Dat is later opgelost door een extra rubber afdichting tussen de paravan en motorruimte

zie ook:
https://www.alfaowner.com/threads/chemical-smell-probably-caused-by-airco.1076650/post-16840042
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

JS JTD
234

  • Type Alfa: Giulia JTD 2.2 AT8
  • ***
    - Alfist
    • JTD-Performance
Re: Diesel uitlaatgas in interieur
« Reactie #14 Gepost op: 15 maart 2021, 09:22:26 »
vroege modellen hadden ook een probleem waarbij lucht uit motorruimte via de ventilatie interieur binnen kon komen. Dat is later opgelost door een extra rubber afdichting tussen de paravan en motorruimte

Oke. Maar in principe mag er in de motorruimte sowieso al geen uitlaatgas komen natuurlijk, dan zit er al een lek.
Giulia Super JTD AT8