!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

Bertonebianco
161

• Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 Super
    - Alfist
  • ruim 40 jaar Alfa, geen moment spijt.
een gewaarschuwd man.......
« Gepost op: 21 september 2024, 08:47:52 »
woensdagavond zo rond 12.15 uur rijd ik weg uit een parkeergarage in Tilburg.
Normaal begint de auto te rijden als je de voet van de rem haalt, nu niet.
Vreemd dacht ik nog maar met iets meer gas geen probleem en richting huis.
Toch bleef ik het raar vinden en stopte na 3 km bij een tankstation. Ik schrok me wezenloos toen ik uitstapte.
De remschijf links achter gloeide oranje/rood en er waren vlammen te zien.
Er stond een gieter met water en ik kreeg het vuurtje eenvoudig uit. Vervolgens de ANWB gebeld.
Inmiddels half 2 toen de ANWB arriveerde en constateerde dat de linker handrem niet goed los was gekomen.
Hij haalde de stelmotor eraf en ik kon rijden. Eerst na 1 km nog een stop en controle, daarna nog 5 km gereden en een controle.
De ANWB bleef achter me rijden. Dus hulde weer voor deze geweldige dienstverlener.

Inmiddels is de Stelvio bij Goos van Pelt geweest, moest toevallig toch voor oliewissel.
De schade is fors. 2 nieuwe schijven, nieuwe blokken en een nieuwe remtang.
Een origineel rode kost maar liefst 800 euro en was niet op voorraad dus er zit nu een originele zwarte op voor de helft van het geld.

En niet onbelangrijk het kabeltje moet vervangen worden en is besteld.
Dit is hoogst waarschijnlijk de oorzaak geweest.
Bij Goos ben ik inmiddels de tweede met een defecte kabelboom, hij heeft ze op voorraad voor de Giulia maar helaas niet voor de Stelvio.

Met een beetje pech was m'n auto afgebrand.

En weer door

Nu: Stelvio 2.0T Q4 Super, Squadra Massimo, full options.
Eerder: Giulia 2.0T Q4 Veloce, Brera Spider 1.8 TBi Squadra, Giulia  2.2 JTDm Super Squadra, Giulietta 2.0JTDm Squadra, 159 SW Ti 2.2 JTDm Squadra, Giulietta 1.6JTDm enz enz
*

41KTV2
12

• Type Alfa: Mito 1.4 2010
  • *
    - Startende Alfist
Re: een gewaarschuwd man.......
« Reactie #1 Gepost op: 21 september 2024, 09:10:14 »
SJonge, dan heb je zeker geluk gehad!
goed dat je dan toch maar even bent gestopt tussendoor.
*

wims
135

• Type Alfa: 75 TS, 156 V6, Giulia 2.2
    - Alfist
« Reactie #2 Gepost op: 21 september 2024, 11:03:17 »
Pfff Eric, je hebt ook iedere keer wat, vooral pech.
Ik bewonder je moed en dat je geen spijt hebt van ons toch wel mooie merk.
Hoop dat je voorlopig zonder troubles verder kan.

groetz, wims
*

bekkie
2.904

• Type Alfa: Giulietta 1.4MA 170pk TCT
    - Super Alfist
« Reactie #3 Gepost op: 21 september 2024, 12:27:45 »
Heb zo'n geintje eens een keer gehad met mijn 146. Had hem destijds in onderhoud bij een voormalige Alfa-garage in Tilburg (!). Dus ik rij weg na een onderhoudsbeurt en hoor na een kilometer of 20 een behoorlijk gepiep van linksachter. Wat is dat nou weer? dacht ik. Verdorie net een beurt gehad. Afijn, snel een perkeerplaats opgezocht, kijken en daarna schrikken. Gloeiend hete remschijf, de warmte dampte in mijn gezicht. Laten afkoelen, rem paar keer hard ingetrap en zowaar leek er iets los te komen. Dus ik voorzichtig terug naar Tilburg, alwaar bleek dat de remklauw linksachter bleef hangen. Gelukkig zonder verdere gevolgschade er vanaf gekomen, maar het is wel schrikken.

Edit: benieuwd wat er nu precies met die kabel mis is.
Voorheen: Alfa Sud 1.5TI / Alfa 33 1.3 / Alfa 33 1.3S / Alfa 33 1.7 16V Elegance / Alfa 146 1.6TS (2x)
Nu: Giulietta 1.4 MA 170pk - Distinctive - MY2010 - Argento Alfa - Pack Premium
en: Giulietta 1.4 MA TCT 170pk - Super Veloce - MY2016 - Grigio Stromboli
*

Robert69
1.668

• Type Alfa: Giulia Veloce
    - Super Alfist
« Reactie #4 Gepost op: 21 september 2024, 17:13:41 »
Ai joh, wat een verhaal! En een mazzel dat je gestopt bent!
Weten ze ook al hoe het komt? Is het kwestie van slijtage?
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Busso
989

• Type Alfa: Giulia
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
« Reactie #5 Gepost op: 22 september 2024, 22:06:34 »
Ai joh, wat een verhaal! En een mazzel dat je gestopt bent!
Weten ze ook al hoe het komt? Is het kwestie van slijtage?

Die vraag heb ik ook. Ik vraag me af of het verstandig is om de kabeltjes preventief te vervangen.
Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 147 GTA Rosso, 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

Quadrifoglio Verde
159

• Type Alfa: 75 en Giulia
    - Alfist
« Reactie #6 Gepost op: 22 september 2024, 22:30:43 »
Top dat je dit hier post, mocht me dit ooit een keer overkomen, weet ik zeker dat dit in mijn achterhoofd meespeelt.

@ bekki
Alfa 146 en handrem gaan niet samen inderdaad. Toen ik eerder zo'n auto had, moest vader vaak een tik met de hamer ergens op de rem geven, voordat ik weg kon (ik had vrij open velgen en had zelf geen idee hoe het wat, het was mijn eerste auto). Hij heeft ook een keer bij vrienden een nacht op de oprit gestaan, omdat de handrem weer vast zat. De volgende dag de auto weer opgehaald, toen had de vader van mijn vriend al wat warm water over de rem achter gedaan :) Verder vroor hij al vast, terwijl het buiten nog niet eens onder nul was... Later gebruikte ik de handrem alleen nog maar als het echt nodig was.
2019 Giulia 2.0T
1987 Alfa 75 3.0 V6
*

Bertonebianco
161

• Type Alfa: Stelvio 2.0T Q4 Super
    - Alfist
  • ruim 40 jaar Alfa, geen moment spijt.
« Reactie #7 Gepost op: 23 september 2024, 08:43:43 »
De precieze oorzaak zal niet meer te achterhalen zijn, alles is erg heet geworden en deels gesmolten.
Feit is dat de handrem links achter niet is losgekomen en die van rechts wel.
Het stuursignaal "handrem lossen" is er dus wel geweest.

Goos van Pelt heeft dit eerder gehad met een Giulia op een parkeerplaats. Die kwam niet meer van z'n plek.
Dus hij heeft die kabelboom op voorraad genomen, zit ook de slijtage indicator kabel bij in.

Nu: Stelvio 2.0T Q4 Super, Squadra Massimo, full options.
Eerder: Giulia 2.0T Q4 Veloce, Brera Spider 1.8 TBi Squadra, Giulia  2.2 JTDm Super Squadra, Giulietta 2.0JTDm Squadra, 159 SW Ti 2.2 JTDm Squadra, Giulietta 1.6JTDm enz enz
*

jwq
2.679

• Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
    Amico del club - Super Alfist
« Reactie #8 Gepost op: 23 september 2024, 09:22:11 »
gebruik al heel lang de automatische parkeerrem niet (meer) bij parkeren, ook omdat ik bang ben/was dat hij op een gegeven moment niet meer los komt bij lang parkeren......
Is denk ik geen specifiek giulia/stelvio probleem, is 's-winters ook risico kwa vastvriezen      ;)....

Vertrouw op de parkeerstand van de auto bak ......
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

leonm
331

• Type Alfa: 156 V6
    - Senior Alfist
« Reactie #9 Gepost op: 23 september 2024, 09:34:29 »
Top dat je dit hier post, mocht me dit ooit een keer overkomen, weet ik zeker dat dit in mijn achterhoofd meespeelt.

@ bekki
Alfa 146 en handrem gaan niet samen inderdaad. Toen ik eerder zo'n auto had, moest vader vaak een tik met de hamer ergens op de rem geven, voordat ik weg kon (ik had vrij open velgen en had zelf geen idee hoe het wat, het was mijn eerste auto). Hij heeft ook een keer bij vrienden een nacht op de oprit gestaan, omdat de handrem weer vast zat. De volgende dag de auto weer opgehaald, toen had de vader van mijn vriend al wat warm water over de rem achter gedaan :) Verder vroor hij al vast, terwijl het buiten nog niet eens onder nul was... Later gebruikte ik de handrem alleen nog maar als het echt nodig was.

Zelfde bij de 155, minste vorst zorgde er al voor dat de handrem vast zat. Sindsdien gebruik ik eigenlijk nooit meer de handrem, zet hem altijd in eerste. Tenzij ik parkeer op een sterk hellend vlak of zo, dan gebruik ik hem wel.
*

Robert69
1.668

• Type Alfa: Giulia Veloce
    - Super Alfist
« Reactie #10 Gepost op: 23 september 2024, 12:51:33 »
De precieze oorzaak zal niet meer te achterhalen zijn, alles is erg heet geworden en deels gesmolten.
Feit is dat de handrem links achter niet is losgekomen en die van rechts wel.
Het stuursignaal "handrem lossen" is er dus wel geweest.

Goos van Pelt heeft dit eerder gehad met een Giulia op een parkeerplaats. Die kwam niet meer van z'n plek.
Dus hij heeft die kabelboom op voorraad genomen, zit ook de slijtage indicator kabel bij in.

Thanks voor de update. Iets om in de gaten te houden dus!
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce