Club Alfa Romeo

Alfa Romeo Types => De Giulia / Stelvio Club => Technisch => Topic gestart door: Marcel1979 op 22 februari 2024, 12:13:15

Titel: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: Marcel1979 op 22 februari 2024, 12:13:15
Goedemorgen iedereen,

Binnenkort ga ik met mijn Giulia de 180.000km aantikken. Ik heb dus een aantal onderdelen al besteld die ik ga vervangen maar ik kan in het boekje niks vinden over de waterpomp. Ook bij bijvoorbeeld Qverde zie ik geen waterpomp in de webshop staan.

Is er hier iemand die hier meer over weet?

Grazie
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: JS JTD op 22 februari 2024, 12:43:59
De waterpomp van de Giulia 2.0T is net even anders dan gebruikelijk. Dat is een externe pomp, die op de multiriem zit.
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: Marcel1979 op 22 februari 2024, 12:47:26
Thanks Joël maar weet je ook of die een vervangingsinterval heeft?
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: JS JTD op 22 februari 2024, 12:52:38
Thanks Joël maar weet je ook of die een vervangingsinterval heeft?

Ik vermoed van niet, de oude stijl waterpompen zaten intern en werden door de distributieriem aangedreven. Dan komt het allemaal wat kritischer qua afdichtingen en lagering en is het logisch zo'n pomp mee te pakken met een riemwissel.
Is bij jou allemaal niet aan de orde.
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: Marcel1979 op 22 februari 2024, 17:40:49
Duidelijk. Dankjewel
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: Busso op 22 februari 2024, 19:22:18
Heb je de automaatbak al eens laten flushen? Voor mijzelf vroeg ik mij af of het nodig is de cardanolie te verversen.

Op naar de 300.000! Ik kwam een Giulia 2.0T tegen laatst die zat er al boven.
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: Marcel1979 op 22 februari 2024, 20:10:37
Heb je de automaatbak al eens laten flushen? Voor mijzelf vroeg ik mij af of het nodig is de cardanolie te verversen.

Ik lees hier uiteenlopende verhalen over. De één doet het omdat die het idee heeft dat dan een bepaalde storing wegblijft. De ander doet het juist preventief en krijgt daarna problemen met de bak. De één zegt dat ZF wél adviseert om de bak te spoelen, revisiebedrijven juist niet. Kortom, voor mij geen eenduidig antwoord.

Ik zie het voor nu nog even aan, heb namelijk totaal geen problemen met de automaat (even afkloppen)
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: Marcel1979 op 22 februari 2024, 20:11:44
Op naar de 300.000! Ik kwam een Giulia 2.0T tegen laatst die zat er al boven.

Klopt! Ik zag een tijdje terug bij Klomp eentje met 319.000km volgens mij
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: DanaBanana op 22 februari 2024, 20:20:48
Volgens mi is 180k de laatste beurt die in het boekje gespecificeerd staat? Daarna weer gewoon het schema volgen vanaf 15k?
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: Marcel1979 op 22 februari 2024, 20:21:45
150.000 is de laatste. En dan weer beginnen met 15.000 - 30.000 - 45.000 enz
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: Busso op 22 februari 2024, 20:35:10
Ik lees hier uiteenlopende verhalen over. De één doet het omdat die het idee heeft dat dan een bepaalde storing wegblijft. De ander doet het juist preventief en krijgt daarna problemen met de bak. De één zegt dat ZF wél adviseert om de bak te spoelen, revisiebedrijven juist niet. Kortom, voor mij geen eenduidig antwoord.

Ik zie het voor nu nog even aan, heb namelijk totaal geen problemen met de automaat (even afkloppen)

Klopt dat er vooral vanuit dealers verschillende antwoorden worden gegeven. ZF is duidelijk. Die zeggen wel onderhouden. Ik heb mij voordat ik het heb laten doen goed ingelezen op met name Duitse BMW sites en toen besloten het wel te laten doen bij 153.000 dis mu 20.000 terug. Omdat ook op de BMW sites werd geadviseerd het te laten doen. Niet bij elk willekeurig bedrijf omdat sommigen reinigingsvloeistof toevoegen en dat is uit den boze bij ZF bakken. En alleen met ZF olie spoelen. Ik heb hier ooit iemand iets zien posten over een klacht. Als ik mij herinner was het beetje vaag verhaal toen.

https://aftermarket.zf.com/en/aftermarket-portal/for-workshops/useful-tips/transmission/transmission-oil-change-for-passenger-cars/

https://aftermarket.zf.com/app/controller/ti/download/Binary/ef1782ec-846c-11ee-a2fd-00505690da53.pdf

Ik heb mijn cardan nog niet gedaan.
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: Marcel1979 op 22 februari 2024, 21:05:00
Ik lees hier uiteenlopende verhalen over. De één doet het omdat die het idee heeft dat dan een bepaalde storing wegblijft. De ander doet het juist preventief en krijgt daarna problemen met de bak. De één zegt dat ZF wél adviseert om de bak te spoelen, revisiebedrijven juist niet. Kortom, voor mij geen eenduidig antwoord.

Ik zie het voor nu nog even aan, heb namelijk totaal geen problemen met de automaat (even afkloppen)

Klopt dat er vooral vanuit dealers verschillende antwoorden worden gegeven. ZF is duidelijk. Die zeggen wel onderhouden. Ik heb mij voordat ik het heb laten doen goed ingelezen op met name Duitse BMW sites en toen besloten het wel te laten doen bij 153.000 dis mu 20.000 terug. Omdat ook op de BMW sites werd geadviseerd het te laten doen. Niet bij elk willekeurig bedrijf omdat sommigen reinigingsvloeistof toevoegen en dat is uit den boze bij ZF bakken. En alleen met ZF olie spoelen. Ik heb hier ooit iemand iets zien posten over een klacht. Als ik mij herinner was het beetje vaag verhaal toen.

https://aftermarket.zf.com/en/aftermarket-portal/for-workshops/useful-tips/transmission/transmission-oil-change-for-passenger-cars/

https://aftermarket.zf.com/app/controller/ti/download/Binary/ef1782ec-846c-11ee-a2fd-00505690da53.pdf

Ik heb mijn cardan nog niet gedaan.


En had je de bak preventief laten spoelen bij 153.000 of had je storingen?
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: Busso op 22 februari 2024, 21:23:18
Preventief. Ik kan helaas de mailwisseling met ZF hier in nederland niet meer terugvinden. Nou lees ik net het volgende op een Duitse site van ZF:

(https://i.ibb.co/ydxG26J/Screenshot-20240222-210848-Samsung-Internet.jpg) (https://ibb.co/VJkr6g8)
plaatje hosten (https://nl.imgbb.com/)

Hier staat onderhoud niet nodig bij normaal gebruik. Maar ja wat is normaal en is 200-250K kilometers nog normaal. Wachten tot klachten is niet aan te raden dan is er mogelijk al schade of slijtage ontstaan.
Ik lees nu weer nieuwe dingen op Duitse forums ten opzichte van 2 jaar terug.
Wat je zou kunnen doen is niet spoelen maar alleen nieuw filter en aftoppen met nieuwe olie. Het filter zit in de carterpan. Dat kost vrij weinig. Spoelen is duur omdat je speciale apparatuur nodig hebt en veel olie en die olie is duur.

Maar ik ben toch blij dat ik het heb gedaan omdat ik  zo'n  4000 km per jaar met een caravan rijdt. Bij een Q zou ik ook spoelen ivm hoge belasting bij 100K kilometers.
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: Marcel1979 op 28 februari 2024, 21:14:30
@JS JTD (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=1402)

Ik las dat je de remmen upgrade had uitgevoerd. Ziet er goed uit👍🏽. Alleen het ontluchten gaf wat problemen, daar had je de laptop voor nodig.


Voor mijn 180k beurt wil ik ook de remvloeistof gaan vervangen. Ik heb Multi Ecu Scan, weet je of het daarmee lukt?
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: Busso op 28 februari 2024, 21:32:48
Bij mij staat remvloeistof vervangen ook op de planning. Waarom heb je MES nodig?

Ik volg ff.

Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: Marcel1979 op 28 februari 2024, 21:37:02
Bij mij staat remvloeistof vervangen ook op de planning. Waarom heb je MES nodig?

Ik volg ff.

In "Giulia Nederland" op FB las ik dat Joël de upgrade naar 330mm remmen had uitgevoerd en in de reacties stond dat hij de laptop heeft moeten gebruiken om te ontluchten. Maar meer info daarover stond er niet
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: Busso op 28 februari 2024, 21:46:01
https://youtu.be/sJjWquUKuzI?feature=shared
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: JS JTD op 29 februari 2024, 08:44:20
@JS JTD (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=1402)

Ik las dat je de remmen upgrade had uitgevoerd. Ziet er goed uit👍🏽. Alleen het ontluchten gaf wat problemen, daar had je de laptop voor nodig.


Voor mijn 180k beurt wil ik ook de remvloeistof gaan vervangen. Ik heb Multi Ecu Scan, weet je of het daarmee lukt?

Ja, dat gaat met multiecuscan. Inloggen op het ABS systeem en dan kun je bij adjustments de remmen per stuk ontluchten. Het systeem geeft dan enkele drukpulsen.
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: Marcel1979 op 29 februari 2024, 08:46:10
@JS JTD (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=1402)

Ik las dat je de remmen upgrade had uitgevoerd. Ziet er goed uit👍🏽. Alleen het ontluchten gaf wat problemen, daar had je de laptop voor nodig.


Voor mijn 180k beurt wil ik ook de remvloeistof gaan vervangen. Ik heb Multi Ecu Scan, weet je of het daarmee lukt?

Ja, dat gaat met multiecuscan. Inloggen op het ABS systeem en dan kun je bij adjustments de remmen per stuk ontluchten. Het systeem geeft dan enkele drukpulsen.

Super, dankjewel!
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: Marcel1979 op 23 maart 2024, 08:18:43
Van de week is de Giulia weer voorzien van nieuwe olie, oliefilter, interieurfilter, bougies en multiriem+rollen. Remvloeistof heb ik nog even niet gedaan, ik kan nog een tijd doorrijden met de remblokken. Dat wil ik dus tegelijk aanpakken.

Na veel informatie lezen over de zf bak besloten om de automaat te laten spoelen, mede omdat ik geen problemen ondervind met schakelen. Vanaf 1 januari 2024 doet ZF aftermarket het niet meer zelf en hebben ze het uitbesteed aan 3 bedrijven waaronder Autrans in Tilburg. Ze gebruiken de juiste spec olie.

(https://i.ibb.co/Ct07m4N/20240305-094614.jpg) (https://ibb.co/cvTFkRM)
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: Busso op 23 maart 2024, 16:21:11
Ik heb het bij Autrans laten doen 2 jaar terug. Deskundige firma. Ik ben bij hun locatie in Lunteren geweest waar ze ook allerlei merken automaatbakken reviseren. Ze spoelen met ZF olie (check dat wel ff) en ze voegen geen reinigingsmiddel toe zoals het hoort.
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: Marcel1979 op 23 maart 2024, 17:02:39
Ik heb het bij Autrans laten doen 2 jaar terug. Deskundige firma. Ik ben bij hun locatie in Lunteren geweest waar ze ook allerlei merken automaatbakken reviseren. Ze spoelen met ZF olie (check dat wel ff) en ze voegen geen reinigingsmiddel toe zoals het hoort.

Ik had dat idd gelezen in een post van je.

Ik heb ze een mailtje gestuurd voor een offerte. Voor vergelijking ook eentje gestuurd naar flushed.nl met dezelfde vragen. Ben benieuwd
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: Busso op 23 maart 2024, 17:22:02
Ik heb toen ook meerdere  gevraagd en uiteindelijk gekozen voor Autrans omdat die mij het meeste vertrouwen gaven.

Ik lees net op de site van flushed dat het zonder filter is. Dat is raar omdat het filter in de oliepan zit en die wordt bij Autrans vervangen zoals het hoort.

Als ik weer thuis ben zal ik even de factuur van Autrans opzoeken. Ik zit nu achterin een V70 D4 met 175 km/h op de Autobahn terug uit Oostenrijk 😉
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: Marcel1979 op 25 maart 2024, 08:56:29
Offerte ontvangen van flushed.nl.

Goedemiddag,

Graag zou ik informatie willen over de werkzaamheden bij een automaatbakspoeling voor mijn auto met ZF8HP50 versnellingsbak.

- Met welke olie wordt er gespoeld?
- Wordt er een reinigingsmiddel gebruikt? Zoja, welk middel?
- Met welke olie wordt er na het spoelen gevuld?
- Totale kosten van de spoeling en eventueel vervangen filter?

Ik hoor graag van u.

Met vriendelijke groet,

Marcel Spaan

Antwoord:

Goedemorgen Marcel,

Bedankt voor je aanvraag voor het spoelen van de Alfa Romeo Giulia.

Wij gebruiken standaard olie van Fuchs de titan atf 6008. Deze is speciaal ontwikkeld voor de 8 traps automaten van ZF.
Fuchs en Shell zijn de ontwikkelaars en leveranciers aan ZF.

Wij gebruiken een eigen merk reiniger, dit is een milde reiniger die veel eigenschappen heeft van middelen die standaard ook in ATF-olie zitten maar dan geconcentreerd. Wij adviseren altijd een reiniger te gebruiken maar dit kan indien gewenst ook zonder.

In de spoeling zit ook het vullen verwerkt, hiervoor gebruiken wij ook de Fuchs olie.

De kosten voor de spoeling zijn 495,-
Deze prijs is inclusief olie, spoeling, filterwissel en de btw.

Wij hebben ongeveer 1,5 uur nodig voor de spoeling hier kunt u op wachten.

Wij kunnen voor het proces ook originele ZF fluid 8 gebruiken. De meerprijs voor deze olie is 125,-

 

Mocht u nog vragen hebben of een afspraak willen maken kan dit ook via 0348-754430.

Via onderstaande link kunt u ook online een afspraak inplannen.

https://www.flushed.nl/afspraak-maken/

 

Met vriendelijke groet,

 

Roeland

Flushed.nl
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: Marcel1979 op 25 maart 2024, 10:40:57
En de reactie van Autrans:

Goedemorgen,

 

Wij spoelen uitsluitend met originele ZFLifeguard8 olie en vullen ook met deze olie af.

Wij gebruiken geen reinigingsmiddelen, er wordt ook een originele ZF carterpan met filter gemonteerd.

 

De kosten bedragen €550,- excl. Btw.

Ik hoor het graag,

 

 

Met vriendelijke groet, Best regards, Cordialement, Pozdrav,

Mit freundlichen Grüßen, Med vänlig hälsning,

Autrans Parts & Service BV/Autrans Tilburg BV

 

 

Jeroen Trapman

Directeur
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: Robert69 op 25 maart 2024, 13:23:01
Als iemand niet standaard de voorgeschreven producten gebruikt ben ik eigenlijk al klaar met zo'n bedrijf. In dat geval zou flushed.nl meteen afvallen als mogelijke kandidaat
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: Marcel1979 op 26 maart 2024, 11:43:26
Precies, dat vond ik ook.

Heb net een afspraak gemaakt bij Autrans. Aangezien ik in Roosendaal woon zou Tilburg het meest voor de hand liggen. Alleen kan ik daar pas in de zomer terecht. 21 mei (ook niet echt heel snel) ga ik naar Lunteren. Aardige man aan de lijn gehad en legde de link naar mijn kenteken en achternaam, grappig. Spaan en SP-788-N😅
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: Robert69 op 26 maart 2024, 12:52:12
Oh serieus, had je dat zelf nog niet gezien? Hahaha, dat is wel mooi!

Maar ehm, je schrijft: " Na veel informatie lezen over de zf bak besloten om de automaat te laten spoelen, mede omdat ik geen problemen ondervind met schakelen. "

Nou weet ik niet wat je gelezen hebt, maar heel logisch klinkt dat niet. Althans niet in het kader van if it ain't broken, don't fix it.
Is dat wel nodig om dat preventief te laten doen? Want iets te fanatieke autobezitters maken mekaar helemaal gek met alles wat ze aan een auto kunnen doen
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: GT1986 op 26 maart 2024, 12:58:36
"If it ain't broken, don't try to fix it" gaat vaak op in de praktijk.
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: Marcel1979 op 26 maart 2024, 13:10:41
Daar sluit ik me idd ook bij aan, alleen preventief onderhoud op zo'n cruciaal onderdeel van de auto vond ik wel belangrijk. De dealer zegt dat de olie in de automaat "een autoleven lang" meegaat. Maar ZF zelf zegt juist dat de automaat zeker wel onderhoud nodig heeft.

Link naar ZF:

https://aftermarket.zf.com/nl/aftermarket-benelux/onze-portfolio/oliewissel/

Busso heeft zo'n 2 jaar geleden dit topic aangemaakt:

https://www.clubalfaromeo.nl/forum/de-guilia-club/onderhoud-zf8-automaat/

En wat betreft mijn kenteken, dat is de reden waarom ik de Giulia gekocht had😅
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: Robert69 op 26 maart 2024, 14:54:44
Daar sluit ik me idd ook bij aan, alleen preventief onderhoud op zo'n cruciaal onderdeel van de auto vond ik wel belangrijk. De dealer zegt dat de olie in de automaat "een autoleven lang" meegaat. Maar ZF zelf zegt juist dat de automaat zeker wel onderhoud nodig heeft.

Link naar ZF:

https://aftermarket.zf.com/nl/aftermarket-benelux/onze-portfolio/oliewissel/

Busso heeft zo'n 2 jaar geleden dit topic aangemaakt:

https://www.clubalfaromeo.nl/forum/de-guilia-club/onderhoud-zf8-automaat/

En wat betreft mijn kenteken, dat is de reden waarom ik de Giulia gekocht had😅

Een auto kopen om het nummerbord: + 1!

Het stukje tekst van ZF is naast tenenkrommend ook niet erg overtuigend (ik ben daar erg gevoelig voor). Heeft een bijzonder hoog 'Wij van WC-Eend' gehalte. Eerst stellen ze dat spoelen nodig is bij zeer zwaar gebruik of extreme temperaturen, vervolgens dat preventief onderhoud altijd verstandig is. Het verhaal oogt niet consistent.

Nu wil ik niet zeggen dat het niet nodig is hoor. Maar het valt me wel heel erg op dat autobezitters soms maniakaal goed voor hun auto willen zorgen. Dat vindt de automotive branche natuurlijk helemaal geweldig, want die varen wel bij iedereen die geld neertelt om de auto in topconditie te houden. Mijn indruk van de website van ZF is dat ze hier handig op inspelen. Ik moet er bij zeggen dat ik me totaal niet verdiept heb in versnellingsbakken in het algemeen en die van ZF in het bijzonder, ik ga alleen af wat mijn gutfeeling zegt op basis van de website.
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: Busso op 26 maart 2024, 19:31:36
@Robert69 (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=7552) lees ff mijn topic met daarin de tekst van de mail die ik van ZF kreeg. Is gewoon goed verhaal en consistent met hetgeen ik op de site van ZF in Duitsland las 2 jaar terug en op BMW fora.
Nu staat er inderdaad te veel een verkoop verhaal op de nl site.

Nou is het ZF advies tov 2 jaar terug wel iets gewijzigd. Nu zeggen ze altijd spoelen bij hoge belasting. Bij normaal gebruik (geen Q, geen aanhanger, geen lange ritten op hoge snelheden) is het optioneel. 2 jaar terug was advies altijd spoelen rond de 100k kms. Ze hebben intussen 2 jaar meer gebruikerservaringen opgedaan en mogelijk een trend ontdekt en daarom het advies aangepast.

De olie uit mijn bak was gitzwart. Ook niet zo raar na 153K kms en waarom de bakolie die ook warm wordt nooit vervang en motorolie wel. Dus nog steeds tevreden dat ik het heb gedaan. Een bakrevisie loopt in de duizenden.

(https://i.ibb.co/868LJ0y/20220204-092043.jpg) (https://ibb.co/qk13zdH)
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: Robert69 op 26 maart 2024, 21:48:53
@Busso (https://www.clubalfaromeo.nl/forum/index.php?action=profile;u=6004) : Nogmaals: ik heb  me er niet eerder in verdiept. Ik hoorde alleen altijd dat de ZF een fantastische bak was. Iedereen moet natuurlijk vooral doen waar hij zich goed bij voelt.
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: Tinus89 op 27 maart 2024, 11:37:59
Motorolie heeft natuurlijk veel meer te lijden dan versnellingsbakolie:

- Hogere temperaturen
- Externe vervuiling (verbrandingsproducten, onverbrande brandstof)

Dus de vergelijking met motorolie is erg scheef.


Echter, uiteindelijk valt elk product uiteen over tijd. Olie verzuurt langzaam, geholpen door temperatuur. De olie raakt vervuild met slijtdelen (daarom wordt hij zo zwart), wat het filter in principe tegen moet houden en de dopes die reinigend en stabiliserend werken hebben ook een bepaalde standtijd. Op een gegeven moment zijn ze uitgewerkt.
Ja, wij autoliefhebbers zorgen graag erg goed voor onze auto's, en daar speelt de branche natuurlijk goed op in omdat het geld oplevert.

Aan de andere kant van de medaille is er (voornamelijk in Europa) een enorme push naar lange onderhoudsintervallen, omdat de markt (leasemaatschappijen) dat vragen. We hebben al veel voorbeelden gezien van te lange intervallen (Volvo dieselmotoren met enorm olieverbruik, VAG motoren met hetzelfde probleem).
Bij Volvo is een te klein ontworpen olieschraapveer de hoofdoorzaak, verergerd door het lange onderhoudsinterval (30.000km). Bij VAG zou je dat ook kunnen zeggen, alleen zijn de problemen in de EU (interval 30.000km) vele malen groter dan in de USA (10.000ml interval).

Het zou mij niet verbazen dat ZF de versnellingsbak en olie verkoopt als lifetime, omdat dat kan (lees: acceptabele uitvalgetallen) en omdat de markt dat vraagt. Dat betekent niet dat ZF technisch ook garandeert dat de olie nog aan de specificaties voldoet bij 200.000km.
Daarnaast is natuurlijk de vraag wat "lifetime" is. Volvo had in de VEA diesels (vanaf 2014) een lifetime distributieriem bedacht. Dat was 240.000km/10j (wat overigens na 3 jaar voor alle auto's terug werd gebracht naar 150.000km).

Lang verhaal kort: moet het? ZF zegt van niet bij normaal gebruik. Is het de beste keuze voor de levensduur van de versnellingsbak? Als ZF al inbouwt in de tekst dat bij zwaarder gebruik het wel nodig is, kan iedereen toch zelf wel de conclusie trekken?

Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: Marcel1979 op 27 maart 2024, 11:42:48
Precies, en omdat mijn Giulia nu tegen de 180.000km zit en omdat ik er wat mij betreft net zoveel km's bij wil rijden, wil ik het preventief laten onderhouden. Zeker omdat ik geen problemen ervaar met schakelen, bokken enz. Want dan heeft spoelen geen zin
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: DanaBanana op 27 maart 2024, 12:04:40
Tsja, dit is typisch zo'n onderwerp waarover de discussie nooit ten einde zal komen. En iedereen moet dan ook lekker doen waar hij zelf het beste gevoel bij heeft.

Mijn mening (niet meer dan dat):
Als in de onderhoudsinstructies van de auto niet staat dat dit nodig is, gaat 95% van de eigenaren dit niet (laten) doen. Want die gaan niet zelf op sites van ZF (of enige andere toeleverancier) zitten snuffelen. Sterker, het gros heeft waarschijnlijk geen idee van welk merk zijn versnellingsbak is.
Dit wordt dus alleen gedaan door die andere 5%, de "liefhebbers" die op dit soort forums rondhangen, voor wie hun auto min of meer heilig is.
Ik vind het lastig te geloven dat de kans op problemen met de versnellingsbak voor die 95% "onwetenden" daardoor significant groter zal zijn dan voor die 5% die het licht menen te hebben gezien. Als dat zo was, zou je er m.i. veel meer "mainstream" berichten over lezen, zouden dealers deze service wel meer aanbieden en pushen, etc.
Het blijft voor mij dus vooralsnog een twijfelachtig niche-gebeuren in de categorie oil catch cans, etc.
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: Busso op 27 maart 2024, 21:24:39
Precies, en omdat mijn Giulia nu tegen de 180.000km zit en omdat ik er wat mij betreft net zoveel km's bij wil rijden, wil ik het preventief laten onderhouden. Zeker omdat ik geen problemen ervaar met schakelen, bokken enz. Want dan heeft spoelen geen zin

Dat was ook mijn gedachte toen ik het heb laten doen bij 153K. Ik wil nog lekker lang door kunnen met de Giulia. Op naar de 250k 😀
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: Don Pietro op 28 maart 2024, 21:43:30
Een goedkopere alternatief voor spoelen is alleen filter en ca 3 liter olie vervangen. Of dit zoden aan de dijk zet weet ik niet.
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: Marcel1979 op 13 april 2024, 23:06:59
Gisteren tóch nog even bij een 3e partij een offerte aangevraagd voor het vernieuwen/flushen van de automaatbakolie en filter:

(https://i.ibb.co/drgN3Sn/Screenshot-20240413-225940-Gmail.jpg) (https://ibb.co/SPrk12q)

Ik weet het niet zeker maar is het bedrag van €650,- niet erg veel voor enkel het wisselen van de olie en filter? Want dit bedrag bij je bij Autrans kwijt voor een hele spoeling inclusief olie en filter. Of zou ze de 2 methodes door elkaar halen?
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: Busso op 14 april 2024, 08:47:03
Ja dat is erg veel voor alleen oliewissel en nieuw filter.
Oilewissel gaat maar om een beperkt aantal liters omdat veel olie achter blijft in de bak.  Dus ik zou denken dat het om een misverstand gaat.  ZF verbiedt gebruik van een reinigingsmiddel. Misschien dat ze dat bedoelen.
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: Marcel1979 op 15 april 2024, 09:30:10
Hmm, apart.

Ik krijg net een email van deze 3e partij dat ik niet zomaar emailverkeer op het forum moet plaatsen. Ze hebben een screenshot toegestuurd gekregen en daar zijn ze zogezegd niet blij mee. Heel apart want ik heb hun emailadres juist geblurd om privacyredenen.

Jammer H&S...
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: Busso op 15 april 2024, 09:49:06
Heel bijzonder. Je hebt het bericht dat je deelt geanonimiseerd dus waar doen ze moeilijk over.


Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: DanielH92 op 15 april 2024, 09:54:06
Heel apart inderdaad, uit de screenshot was absoluut niet af te leiden waar dit was opgevraagd, vind het juist heel netjes hoe je dat hebt gedaan.
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: Busso op 7 mei 2024, 18:51:15
Heb je de remolie al vervangen? Ik nog niet.  Ik ben benieuwd wat jouw ervaring is.
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: Marcel1979 op 7 mei 2024, 19:04:15
Hoi Jesse, nee nog niet. Moet vrijdag voor apk en dan kijken we gelijk de schijven en blokken even na. Dan bepaal ik of ik ze ga vervangen of niet
Titel: Re: Giulia 2.0T 180k beurt
Bericht door: Busso op 7 mei 2024, 19:13:01
Achterschijven en blokken heb ik een tijdje terug zelf gedaan.  Was eenvoudig te doen.

Ik wil de remolie voor mijn vakantie doen. Voor half juni.  Dus misschien ben ik dan toch nog eerder dan jij 😉