!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

*

Robert69
1.314

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia 2.0T 180k beurt
« Reactie #30 Gepost op: 26 maart 2024, 14:54:44 »
Daar sluit ik me idd ook bij aan, alleen preventief onderhoud op zo'n cruciaal onderdeel van de auto vond ik wel belangrijk. De dealer zegt dat de olie in de automaat "een autoleven lang" meegaat. Maar ZF zelf zegt juist dat de automaat zeker wel onderhoud nodig heeft.

Link naar ZF:

https://aftermarket.zf.com/nl/aftermarket-benelux/onze-portfolio/oliewissel/

Busso heeft zo'n 2 jaar geleden dit topic aangemaakt:

https://www.clubalfaromeo.nl/forum/de-guilia-club/onderhoud-zf8-automaat/

En wat betreft mijn kenteken, dat is de reden waarom ik de Giulia gekocht had😅

Een auto kopen om het nummerbord: + 1!

Het stukje tekst van ZF is naast tenenkrommend ook niet erg overtuigend (ik ben daar erg gevoelig voor). Heeft een bijzonder hoog 'Wij van WC-Eend' gehalte. Eerst stellen ze dat spoelen nodig is bij zeer zwaar gebruik of extreme temperaturen, vervolgens dat preventief onderhoud altijd verstandig is. Het verhaal oogt niet consistent.

Nu wil ik niet zeggen dat het niet nodig is hoor. Maar het valt me wel heel erg op dat autobezitters soms maniakaal goed voor hun auto willen zorgen. Dat vindt de automotive branche natuurlijk helemaal geweldig, want die varen wel bij iedereen die geld neertelt om de auto in topconditie te houden. Mijn indruk van de website van ZF is dat ze hier handig op inspelen. Ik moet er bij zeggen dat ik me totaal niet verdiept heb in versnellingsbakken in het algemeen en die van ZF in het bijzonder, ik ga alleen af wat mijn gutfeeling zegt op basis van de website.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Busso
883

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Giulia 2.0T 180k beurt
« Reactie #31 Gepost op: 26 maart 2024, 19:31:36 »
@Robert69 lees ff mijn topic met daarin de tekst van de mail die ik van ZF kreeg. Is gewoon goed verhaal en consistent met hetgeen ik op de site van ZF in Duitsland las 2 jaar terug en op BMW fora.
Nu staat er inderdaad te veel een verkoop verhaal op de nl site.

Nou is het ZF advies tov 2 jaar terug wel iets gewijzigd. Nu zeggen ze altijd spoelen bij hoge belasting. Bij normaal gebruik (geen Q, geen aanhanger, geen lange ritten op hoge snelheden) is het optioneel. 2 jaar terug was advies altijd spoelen rond de 100k kms. Ze hebben intussen 2 jaar meer gebruikerservaringen opgedaan en mogelijk een trend ontdekt en daarom het advies aangepast.

De olie uit mijn bak was gitzwart. Ook niet zo raar na 153K kms en waarom de bakolie die ook warm wordt nooit vervang en motorolie wel. Dus nog steeds tevreden dat ik het heb gedaan. Een bakrevisie loopt in de duizenden.

147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

Robert69
1.314

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia 2.0T 180k beurt
« Reactie #32 Gepost op: 26 maart 2024, 21:48:53 »
@Busso : Nogmaals: ik heb  me er niet eerder in verdiept. Ik hoorde alleen altijd dat de ZF een fantastische bak was. Iedereen moet natuurlijk vooral doen waar hij zich goed bij voelt.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

Tinus89
32

  • Type Alfa: Giulia MY2017
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulia 2.0T 180k beurt
« Reactie #33 Gepost op: 27 maart 2024, 11:37:59 »
Motorolie heeft natuurlijk veel meer te lijden dan versnellingsbakolie:

- Hogere temperaturen
- Externe vervuiling (verbrandingsproducten, onverbrande brandstof)

Dus de vergelijking met motorolie is erg scheef.


Echter, uiteindelijk valt elk product uiteen over tijd. Olie verzuurt langzaam, geholpen door temperatuur. De olie raakt vervuild met slijtdelen (daarom wordt hij zo zwart), wat het filter in principe tegen moet houden en de dopes die reinigend en stabiliserend werken hebben ook een bepaalde standtijd. Op een gegeven moment zijn ze uitgewerkt.
Ja, wij autoliefhebbers zorgen graag erg goed voor onze auto's, en daar speelt de branche natuurlijk goed op in omdat het geld oplevert.

Aan de andere kant van de medaille is er (voornamelijk in Europa) een enorme push naar lange onderhoudsintervallen, omdat de markt (leasemaatschappijen) dat vragen. We hebben al veel voorbeelden gezien van te lange intervallen (Volvo dieselmotoren met enorm olieverbruik, VAG motoren met hetzelfde probleem).
Bij Volvo is een te klein ontworpen olieschraapveer de hoofdoorzaak, verergerd door het lange onderhoudsinterval (30.000km). Bij VAG zou je dat ook kunnen zeggen, alleen zijn de problemen in de EU (interval 30.000km) vele malen groter dan in de USA (10.000ml interval).

Het zou mij niet verbazen dat ZF de versnellingsbak en olie verkoopt als lifetime, omdat dat kan (lees: acceptabele uitvalgetallen) en omdat de markt dat vraagt. Dat betekent niet dat ZF technisch ook garandeert dat de olie nog aan de specificaties voldoet bij 200.000km.
Daarnaast is natuurlijk de vraag wat "lifetime" is. Volvo had in de VEA diesels (vanaf 2014) een lifetime distributieriem bedacht. Dat was 240.000km/10j (wat overigens na 3 jaar voor alle auto's terug werd gebracht naar 150.000km).

Lang verhaal kort: moet het? ZF zegt van niet bij normaal gebruik. Is het de beste keuze voor de levensduur van de versnellingsbak? Als ZF al inbouwt in de tekst dat bij zwaarder gebruik het wel nodig is, kan iedereen toch zelf wel de conclusie trekken?

*

Marcel1979
589

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Giulia 2.0T 180k beurt
« Reactie #34 Gepost op: 27 maart 2024, 11:42:48 »
Precies, en omdat mijn Giulia nu tegen de 180.000km zit en omdat ik er wat mij betreft net zoveel km's bij wil rijden, wil ik het preventief laten onderhouden. Zeker omdat ik geen problemen ervaar met schakelen, bokken enz. Want dan heeft spoelen geen zin
Nu: 2018 Giulia 2.0T Squadra Massimo
Toen: 2001 156 SW Selespeed, 2014 Giulietta 2.0JTDm, 2011 Giulietta QV
*

DanaBanana
781

  • *****
    - Super Alfist
Re: Giulia 2.0T 180k beurt
« Reactie #35 Gepost op: 27 maart 2024, 12:04:40 »
Tsja, dit is typisch zo'n onderwerp waarover de discussie nooit ten einde zal komen. En iedereen moet dan ook lekker doen waar hij zelf het beste gevoel bij heeft.

Mijn mening (niet meer dan dat):
Als in de onderhoudsinstructies van de auto niet staat dat dit nodig is, gaat 95% van de eigenaren dit niet (laten) doen. Want die gaan niet zelf op sites van ZF (of enige andere toeleverancier) zitten snuffelen. Sterker, het gros heeft waarschijnlijk geen idee van welk merk zijn versnellingsbak is.
Dit wordt dus alleen gedaan door die andere 5%, de "liefhebbers" die op dit soort forums rondhangen, voor wie hun auto min of meer heilig is.
Ik vind het lastig te geloven dat de kans op problemen met de versnellingsbak voor die 95% "onwetenden" daardoor significant groter zal zijn dan voor die 5% die het licht menen te hebben gezien. Als dat zo was, zou je er m.i. veel meer "mainstream" berichten over lezen, zouden dealers deze service wel meer aanbieden en pushen, etc.
Het blijft voor mij dus vooralsnog een twijfelachtig niche-gebeuren in de categorie oil catch cans, etc.
Gemarkeerd als beste antwoord door Marcel1979 Gepost op 27 maart 2024, 21:25:39
*

Busso
883

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Giulia 2.0T 180k beurt
« Reactie #36 Gepost op: 27 maart 2024, 21:24:39 »
Precies, en omdat mijn Giulia nu tegen de 180.000km zit en omdat ik er wat mij betreft net zoveel km's bij wil rijden, wil ik het preventief laten onderhouden. Zeker omdat ik geen problemen ervaar met schakelen, bokken enz. Want dan heeft spoelen geen zin

Dat was ook mijn gedachte toen ik het heb laten doen bij 153K. Ik wil nog lekker lang door kunnen met de Giulia. Op naar de 250k 😀
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

Don Pietro
108

  • Type Alfa: Giulia Super Jtdm 180pk
  • ***
    - Alfist
Re: Giulia 2.0T 180k beurt
« Reactie #37 Gepost op: 28 maart 2024, 21:43:30 »
Een goedkopere alternatief voor spoelen is alleen filter en ca 3 liter olie vervangen. Of dit zoden aan de dijk zet weet ik niet.
Pre owned: 33 1.7 16V - 155 1.8 TS  - 145 1.6 16V - 156 2.0  TS Selespeed - 147 Gta - Lancia Delta 1.4 T-Jet 150 pk Platino
*

Marcel1979
589

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Giulia 2.0T 180k beurt
« Reactie #38 Gepost op: 13 april 2024, 23:06:59 »
Gisteren tóch nog even bij een 3e partij een offerte aangevraagd voor het vernieuwen/flushen van de automaatbakolie en filter:



Ik weet het niet zeker maar is het bedrag van €650,- niet erg veel voor enkel het wisselen van de olie en filter? Want dit bedrag bij je bij Autrans kwijt voor een hele spoeling inclusief olie en filter. Of zou ze de 2 methodes door elkaar halen?
Nu: 2018 Giulia 2.0T Squadra Massimo
Toen: 2001 156 SW Selespeed, 2014 Giulietta 2.0JTDm, 2011 Giulietta QV
*

Busso
883

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Giulia 2.0T 180k beurt
« Reactie #39 Gepost op: 14 april 2024, 08:47:03 »
Ja dat is erg veel voor alleen oliewissel en nieuw filter.
Oilewissel gaat maar om een beperkt aantal liters omdat veel olie achter blijft in de bak.  Dus ik zou denken dat het om een misverstand gaat.  ZF verbiedt gebruik van een reinigingsmiddel. Misschien dat ze dat bedoelen.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

Marcel1979
589

  • Type Alfa: Giulia 2.0T
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: Giulia 2.0T 180k beurt
« Reactie #40 Gepost op: 15 april 2024, 09:30:10 »
Hmm, apart.

Ik krijg net een email van deze 3e partij dat ik niet zomaar emailverkeer op het forum moet plaatsen. Ze hebben een screenshot toegestuurd gekregen en daar zijn ze zogezegd niet blij mee. Heel apart want ik heb hun emailadres juist geblurd om privacyredenen.

Jammer H&S...
Nu: 2018 Giulia 2.0T Squadra Massimo
Toen: 2001 156 SW Selespeed, 2014 Giulietta 2.0JTDm, 2011 Giulietta QV
*

Busso
883

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: Giulia 2.0T 180k beurt
« Reactie #41 Gepost op: 15 april 2024, 09:49:06 »
Heel bijzonder. Je hebt het bericht dat je deelt geanonimiseerd dus waar doen ze moeilijk over.


147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

DanielH92
1.956

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: Giulia 2.0T 180k beurt
« Reactie #42 Gepost op: 15 april 2024, 09:54:06 »
Heel apart inderdaad, uit de screenshot was absoluut niet af te leiden waar dit was opgevraagd, vind het juist heel netjes hoe je dat hebt gedaan.