!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Vifaatje
27

  • Type Alfa: Giulia 2.0T Super "Lusso"
  • *
    - Startende Alfist
Giulia slijtage voorbanden en te weinig camber.
« Gepost op: 3 augustus 2020, 10:24:08 »
Goedemorgen,

Tijdens mijn vakantie viel het me op dat mijn linker voorband scheef is afgesleten. De schouder van de buitenkant is vrijwel volledig kaal, terwijl er rechts nog een mm of 4 profiel is. Verder viel het me op dat mijn Giulia net wat nerveuzer reed dan de leen Giulia die ik eerder dit jaar meekreeg.

Thuisgekomen heb ik bij de dealer de uitlijning laten controleren en is de sporing aangepast. De auto had op de voorbanden te veel toespoor (0.15graden) en die is gecorrigeerd naar 0.
Hierdoor is de camber van een minimale 0.2 graden verder afgenomen naar 0.1 graden. Dit is overigens nog wel binnen toleranties. De auto rijdt nu wel lekkerder, ik heb het gevoel dat spoorvorming nu minder effect heeft op de wegligging.

Natuurlijk heb ik nog steeds een scheef afgesleten band linksvoor, die zal over een km of 5000 vervangen worden.

Vervolgens ben ik me eens gaan verdiepen in de effecten van sporing, camber en caster en ben ik tot de conclusie gekomen dat de Giulia standaard eigenlijk veel te weinig camber heeft. Mogelijk is dit gedaan om de auto een veilig onderstuurd karakter te geven. Feit is wel dat bij enthousiast op-afrit gedrag de linkervoorband het heel zwaar te verduren krijgt en ik de rullen zie staan op het gedeelte dat normaal het asfalt echt niet raakt.

Verder onderzoek heeft me ook geleerd dat de hoeveelheid camber bij onze auto’s niet aan te passen is. Een oplossing schijnt het plaatsen van wat spacers tussen de wielophanging en het subframe. Hierdoor kan er tot 2 graden camber ingebouwd worden.

Heeft iemand hier ervaring mee en herkennen jullie ook het scheef afslijten aan de buitenkant van de band bij sportief bochtengedrag?

Mijn auto heeft trouwens de 18” velgen met bredere achterbanden en Cinturato P7.

Hier trouwens de link naar een youtube filmpje waar je meer kan zien.
https://youtu.be/ddLTXraeaZ8


Gr. Michel
*

SvP_Mito
8

  • Type Alfa: Mito 1.3 JDTM
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulia slijtage voorbanden en te weinig camber.
« Reactie #1 Gepost op: 3 augustus 2020, 16:33:58 »
Denk niet dat het af-fabriek gedaan is om “ onderstuur “ of aggresiever rijgedrag te krijgen .

Gok dat het meer in de hoek zit van : slechte / verkeerde uitlijning , bandenspanning of versleten stabi stangen / onder onderdelen van het onderstel
*

Vifaatje
27

  • Type Alfa: Giulia 2.0T Super "Lusso"
  • *
    - Startende Alfist
Re: Giulia slijtage voorbanden en te weinig camber.
« Reactie #2 Gepost op: 3 augustus 2020, 18:07:12 »
De fabrieksafstelling van de giulia is eigenlijk zonder camber (wielvlucht). Dat heeft niets met schade of verbogen onderstellen te maken. 

Mijn Giulia stond wat betreft uitlijning behalve voor sporing gewoon ruim binnen fabriekstolerantie. Dat staat ze nu volledig, maar nog steeds feitelijk zonder camber. Een BMW 3serie zit normaal rond de have graad negatieve camber, terwijl mijn Giulia nu slechts op Ééntiende graad zit.

Nu ben ik benieuwd naar mensen met meer ervaring, aangezien youtube en internet nu niet echt de meest betrouwbare bronnnen zijn  :)