!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

*

Carl
14

• Type Alfa: Stelvio
  • *
    - Startende Alfist
Hulpvering voor de Stelvio
« Gepost op: 8 mei 2026, 10:28:08 »
Goedemorgen mede-Alfisti! Ik denk er over om hulpvering te plaatsen onder mijn Stelvio. Ik vind de huidige vering te slap. Vooral bij het verlaten van een verkeersdrempel stuit de achterkant veel te gemakkelijk naar mijn zin op het eind. En dat zelfs als er nauwelijks belading is. Is dit probleem herkenbaar? Ik ben er inmiddels wel achter dat er niet zomaar iets voor de Stelvio beschikbaar is qua hulpvering. Een van de grootste bandenboeren in het noorden, die als deskundig op dit terrein kan worden beschouwd, weet niets op te sporen. Heeft iemand op het forum een idee? Groet! Carl
*

leonm
356

• Type Alfa: 156 V6
    - Senior Alfist
Re: Hulpvering voor de Stelvio
« Reactie #1 Gepost op: 8 mei 2026, 10:48:50 »
Bij de Giulia wordt ook vaak geklaagd over de slappe achterkant, zie onder andere dit topic:
https://www.clubalfaromeo.nl/forum/de-guilia-club/mening-over-schokdempers-giulia-veloce-17/
De oplossing  is daar om achteraan Bilstein B4 schokdempers te monteren.

Misschien is dat voor de Stelvio ook een oplossing, aangezien de Giulia en Stelvio technisch veel verwantschap hebben.
Bilstein B4 schokdempers voor de Stelvio zijn onder andere hier te koop:

https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-Stelvio/Suspensions/Bilstein-B4-Gas-Pressure-Shock-Absorber-Rear-Axle::10716.html?language=en

Zoals je ziet kosten ze de wereld niet, lijkt me zeker het proberen waard
Wel alleen maar geschikt voor auto's met normale schokdempers, niet voor adaptieve vering
*

Carl
14

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #2 Gepost op: 8 mei 2026, 13:54:23 »
Hej Leon, bedankt voor je reactie. Maar die gaat over schokdempers in plaats van veren.  Over mijn schokdempers heb ik geen klachten, ze zijn (nog) prima. Ik zoek echt iets om het doorveren tot op de bodem tegen te gaan.
*

leonm
356

- Senior Alfist
« Reactie #3 Gepost op: 8 mei 2026, 14:24:18 »
Dan moet je het toch ook in je schokdempers zoeken hoor. Deze beïnvloeden namelijk het in- en uitveren en de B4's doen dit veel beter dan de standaard dempers, waardoor je minder snel het einde van je veerweg bereikt.
*

Carl
14

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #4 Gepost op: 8 mei 2026, 14:55:02 »
Ok, zal mijn licht eens opsteken bij de betreffende bandenboer. Overigens, ik zie dat je een 156 v6 hebt. Had ik ook (de 2,5 liter v6) tot 15 jaar geleden Wat een fijne wagen en een fantastische motor!
*

leonm
356

- Senior Alfist
« Reactie #5 Gepost op: 8 mei 2026, 15:00:03 »
Helaas is m'n V6 ook al bijna 10 jaar weg :-( , wat een fantastische auto was dat
Moet toch m'n gevens eens aanpassen ;-)

*

MysteryAngel
3.487

• Type Alfa: Nog geen
    - Super Alfist
« Reactie #6 Gepost op: 9 mei 2026, 17:10:25 »
Ik denk dat je het dan inderdaad ook in een andere schokdemper + veer combinatie zult moeten gaan zoeken.
*

Tinus89
145

• Type Alfa: Giulia MY2017
    - Alfist
« Reactie #7 Gepost op: 11 mei 2026, 09:44:20 »
Carl, wat is de kmstand van de auto?

Bij mijn Giulia begonnen bij 140dkm de schokdempers achter te bonken. Omdat ik hem achter ook te slap vond heb ik toen Bilstein B4's geplaatst, sindsdien veert hij ook veel minder door bij afrijden drempels, waar ik eerder wel eens de bumpstops raakte.
Giulia 2.0T Savali 300pk. Flippers, RDNA, QV achterschijven 350mm voorzijde
*

Carl
14

• *
    - Startende Alfist
« Reactie #8 Gepost op: 11 mei 2026, 11:31:40 »
Hej Tinus, merci voor je reactie. Km stand is 134.000. Dus dat komt ongeveer overeen met die van jou. Misschien is het met betere, of in ieder geval nieuwe schokbrekers ook opgelost. Iets waar Leon ook op hintte. Ik denk dat het daarbij dan niet echt uitmaakt of het een Giulia of een Stelvio betreft. Ik ga m'n licht eens opsteken wat dat betreft. Groet!