!!

Beste gast Alfist,

U bent niet ingelogd op het forum van Club Alfa Romeo, Om te registreren klik hier of log-in

LET OP !!  als gast ziet u ook maar een klein gedeelte van het forum. Als aangemeld lid ziet u ook minder advertenties.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

DMC-12
51

  • Type Alfa: Giulia TI
  • **
    - Junior Alfist
koplampen schijnen te hoog
« Gepost op: 23 oktober 2023, 12:31:02 »
Wie met een Giulia met Xenon heeft dit ook al gehad?
in het donker op de Frieslandroute, N weg met 100 kmu, werd ik door tegenliggers een paar keer geflitst.
Groot licht was niet aan, verlichting stond op automatisch. 

ik las ergens dat nieuwe(re) auto's te fel Xenon licht kunnen hebben. mooi voor de bestuurder maar tegenliggers zijn niet blij.
Of zit er een instelling dat je de lamp kunt afstellen of minder fel kan zetten?
Heeft iemand dit ook meegemaakt?
Alfa Romeo Giulia TI Lusso
DeLorean DMC-12
DS DS3 Turbo "Le Makeup"
*

Robert69
1.314

  • Type Alfa: Giulia Veloce
  • *****
    - Super Alfist
Re: koplampen te fel?
« Reactie #1 Gepost op: 23 oktober 2023, 15:04:11 »
Wie met een Giulia met Xenon heeft dit ook al gehad?
in het donker op de Frieslandroute, N weg met 100 kmu, werd ik door tegenliggers een paar keer geflitst.
Groot licht was niet aan, verlichting stond op automatisch. 

ik las ergens dat nieuwe(re) auto's te fel Xenon licht kunnen hebben. mooi voor de bestuurder maar tegenliggers zijn niet blij.
Of zit er een instelling dat je de lamp kunt afstellen of minder fel kan zetten?
Heeft iemand dit ook meegemaakt?

Als de auto handmatige hoogteverstelling heeft dan zouden je lampen te hoog afgesteld kunnen zijn. Vaak zit dat links naast het stuur ergens. Of een van je lampen is stuk? En anders ff langs de garage om lichtbeeld te laten controleren.
147 JTD 8V - Edizione Limitate
147 JTD 8V - Progression
Giulietta 1.4 MA QV-line
Giulietta QV - Launch Edition nr. 345
Giulia Veloce
*

bluebird
89

  • Type Alfa: Stelvio 2.0 (H&S stage 1)
  • **
    - Junior Alfist
  • Same shit, different day ;)
Re: koplampen te fel?
« Reactie #2 Gepost op: 23 oktober 2023, 15:04:53 »
Is het niet de hoogteverstelling? Dat had ik bij mijn Giulia namelijk. In de Stelvio heb ik geen handmatige hoogteverstelling. En nu staan ze voor mijn gevoel te laag. Dat schijnt in de garage wel aangepast te kunnen, dus volgende keer maar even laten checken.
historie:
2001 147 1.6 Veloce  (Squadra)
1998 GTV 3.0  (Squadra)
2002 147 GTA 3.2
2011 Mito 1.4T MultiAir  (Squadra)
2011 Abarth Punto Evo (H&S stage 1)
2010 Brera 1750 TI (H&S stage 1)
2015 Guilietta QV LE
2017 Abarth 124 (H&S stage 1)
2017 Giulia 2.0 RWD (H&S stage 1)
*

DMC-12
51

  • Type Alfa: Giulia TI
  • **
    - Junior Alfist
Re: koplampen te fel?
« Reactie #3 Gepost op: 23 oktober 2023, 15:12:10 »
leek mij ook, maar hoogteverstelling kan ik niet vinden in de auto. staat ook niet in boekje. En is het bij xenon niet zo dat dat automatisch gaat?
Ja anders maar ff naar de Alfa garage
Alfa Romeo Giulia TI Lusso
DeLorean DMC-12
DS DS3 Turbo "Le Makeup"
*

Busso
884

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: koplampen te fel?
« Reactie #4 Gepost op: 23 oktober 2023, 20:30:27 »
Je hebt 2 typen xenon 35W met automatische hoogteverstelling en de 25W met hoogteverstelling op de Giulia. De 35W hebben ook koplampsproeiers. Dus daar kan je makkelijk aan zien welke je hebt.

De koplampen zijn ook afstelbaar via stelschroeven bovenop de koplamp via de motorruimte. Ik heb er nog nooit aan gezeten dus weet niet precies waar ze zitten. Maar je hebt een nieuwe auto dus ff terug naar de garage en de afstelling laten controleren. Daarna geen omkijken meer naar. De automatische verstelling regelt bij bij extra belading.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

DMC-12
51

  • Type Alfa: Giulia TI
  • **
    - Junior Alfist
Re: koplampen te fel?
« Reactie #5 Gepost op: 23 oktober 2023, 21:27:44 »
Je hebt 2 typen xenon 35W met automatische hoogteverstelling en de 25W met hoogteverstelling op de Giulia. De 35W hebben ook koplampsproeiers. Dus daar kan je makkelijk aan zien welke je hebt.

De koplampen zijn ook afstelbaar via stelschroeven bovenop de koplamp via de motorruimte. Ik heb er nog nooit aan gezeten dus weet niet precies waar ze zitten. Maar je hebt een nieuwe auto dus ff terug naar de garage en de afstelling laten controleren. Daarna geen omkijken meer naar. De automatische verstelling regelt bij bij extra belading.

dank voor de info. In de bumper onder de koplamp aan beide kanten zit een afdekplaatje dus ik ga ervanuit dat dat de sproeiers zijn. Dus zal ik de autom hoogteverstelling hebben. 
Ik ben bij de Alfa garage geweest en daar wisten ze de stelschroef te zitten, 1 stelschroef aan de linkerkant. Die is echter voor links -rechts afstellen. Zou er 1 voor hoogte moeten zijn? Want het testen op zo'n koker met lichtbundel gaf aan dat ze iets te hoog schijnen. De monteur had het over 1% toegestaan. Zou de autom hoogteverstelling dan defect zijn of zit er aan de binnen kant of onderkant nog een stelschroef voor de hoogte?
Lijkt mij dat het dan gekalibreerd moet worden zodat de autom verstelling weet wat horizontaal is. toch? 
Alfa Romeo Giulia TI Lusso
DeLorean DMC-12
DS DS3 Turbo "Le Makeup"
*

Busso
884

  • Type Alfa: 147 - Giulia
  • *****
    - Super Alfist
  • Club Alfa Romeo lid
Re: koplampen te fel?
« Reactie #6 Gepost op: 23 oktober 2023, 21:35:56 »
Bij mijn GTA met xenon gaan de koplampen even naar boven en beneden bij het op contact zetten of starten motor. Dan weet ik dat de hoogte regeling werkt. Of dat ook bij de Giulia zo is weet ik niet.  Ik heb namelijk 25W xenon versie.
147 GTA Rosso / Giulia 2.0T Pack Veloce Squadra Massimo
Ex 159 TBI TI Berlina, GT JTD 2006, 147 1.6 2003, Alfa Sud 1.5 1981 en vele andere auto's
*

DMC-12
51

  • Type Alfa: Giulia TI
  • **
    - Junior Alfist
Re: koplampen te fel?
« Reactie #7 Gepost op: 23 oktober 2023, 21:51:37 »
Bij mijn GTA met xenon gaan de koplampen even naar boven en beneden bij het op contact zetten of starten motor. Dan weet ik dat de hoogte regeling werkt. Of dat ook bij de Giulia zo is weet ik niet.  Ik heb namelijk 25W xenon versie.

Ff snel nog gecheckt en bij mij doen ze dat ook
Bij starten gaan ze idd zichtbaar omhoog omlaag.  dus het systeem is dan niet defect.
bedankt voor de tip, nog ff verder zoeken dus.
de monteur vroeg me langs te komen zodat hij meer tijd heeft, ik kwam nu net voor 1700 nog ff langs. Dan ff op de brug kijken hoe het zit.

Alfa Romeo Giulia TI Lusso
DeLorean DMC-12
DS DS3 Turbo "Le Makeup"
*

DMC-12
51

  • Type Alfa: Giulia TI
  • **
    - Junior Alfist
Re: koplampen te fel?
« Reactie #8 Gepost op: 30 oktober 2023, 09:07:04 »
Je hebt 2 typen xenon 35W met automatische hoogteverstelling en de 25W met hoogteverstelling op de Giulia. De 35W hebben ook koplampsproeiers. Dus daar kan je makkelijk aan zien welke je hebt.

De koplampen zijn ook afstelbaar via stelschroeven bovenop de koplamp via de motorruimte. Ik heb er nog nooit aan gezeten dus weet niet precies waar ze zitten. Maar je hebt een nieuwe auto dus ff terug naar de garage en de afstelling laten controleren. Daarna geen omkijken meer naar. De automatische verstelling regelt bij bij extra belading.
Inmiddels opgelost door Alfist Lingen Duitsland.
Hoogteverstelling afstellen geschied door draaien van een schroef dieper verborgen onder de koplampen. Een witte bout is zichtbaar. Volgens de licht test was links veel te hoog.
Alfa Romeo Giulia TI Lusso
DeLorean DMC-12
DS DS3 Turbo "Le Makeup"
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: koplampen schijnen te hoog
« Reactie #9 Gepost op: 31 oktober 2023, 10:00:13 »
wellicht beetje mosterd na de maaltijd, maar hier nog even de afstel mogelijkheden ;)
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

DMC-12
51

  • Type Alfa: Giulia TI
  • **
    - Junior Alfist
Re: koplampen schijnen te hoog
« Reactie #10 Gepost op: 31 oktober 2023, 10:37:18 »
wellicht beetje mosterd na de maaltijd, maar hier nog even de afstel mogelijkheden ;)

handig. Werkplaatshandboek?
Bij mijn Giulia ziet de lamp er echter anders uit, waarschijnlijk doordat ie automatisch stelt en in principe geen tuning nodig heeft.
die genoemde boutjes 1 en 2 zitten bij mijn auto niet zichtbaar op de montagebeugel. Ze zitten verscholen down under.


Alfa Romeo Giulia TI Lusso
DeLorean DMC-12
DS DS3 Turbo "Le Makeup"
*

jwq
2.620

  • Type Alfa: giulia veloce 2.0 AWD
  • ****
    Amico del club - Super Alfist
Re: koplampen schijnen te hoog
« Reactie #11 Gepost op: 31 oktober 2023, 10:57:50 »
zijn ook nog wat wijzigingen geweest over de jaren, en zijn een 3-tal typen koplampen (halogeen, en 2 typen xenon, 25W en 35W)
zie ook:
eerdere Alfa's : Spider 2.0 veloce, Sud 1.7 QV, Alfetta GTV 2.0, 164 2.0 TS, 147 GTA
*

DanielH92
1.956

  • Type Alfa: Giulietta QV TCT
  • *****
    Moderatore - Super Alfist
Re: koplampen schijnen te hoog
« Reactie #12 Gepost op: 31 oktober 2023, 12:12:55 »
Dit zijn zulke mooie technische documenten!
Ik heb 't nergens voor nodig, sterker nog ik heb niet eens een Giulia, maar ik kan zo'n document echt met volle aandacht doorlezen haha.
Interessanter leesvoer dan de gemiddelde roman.